Kickis Blogg

Alla inlägg under oktober 2010

Av Kicki - 21 oktober 2010 16:41

sämre väder idag??? vadå? det har varit urhärligt väder ju! visserligen ganska kallt, men strålande sol och vindstilla.

 

imorse landade de nya boots-spännena på hallmattan !

  

ett par 12mm comfort pads hade jag oxå beställt. bra att ha i reserv. har lagt i såna i frambootsen och det känns kanon.

 

nå. så jag for till stallet med spännena i högsta hugg  

där möttes jag av Marika och hennes mamma Vivi som ville testa mina boots på hennes Reykur. Hon har klämt o kännt på dem förut men nu står hon i begrepp att beställa en full uppsättning så då ville hon ju gärna prova först. så det e klart man ställer upp på det! Marika ska oxå beställa till en av hennes hästar så nu har man omvänt två Swiss-boots användare till Easyboots hihi  

 

att byta Bungeen till de nya Easy-up spännena var lite småpilligt men inte svårt. när jag gjort den första så hade man ju kommit på tricken.

och det var så mkt lättare att få på bootsen sedan, och de satt faktiskt mkt tajtare oxå!

hur nöjd som helst är jag! 

   

här har vi varit ute o testat! de stod pall!

det måste vara en väldigt konstig vinkel, för spännet ser ju ut som en jätteklump där till vänster...de bygger inte ut mer från hovväggen än vad de vanliga spännena gör.

 

  

här är framfötterna med det traditionella spännet. jag tycker helt klart att funktionen är mkt smartare på Easy-up spännet! dessutom är mindre del av vajern blottad med Easy-up, och passformen blir tajtare.

ska tamejfan beställa 2 till o byta ut på fram oxå.   

 

 

det var en skön ridtur på en glad gubbe! 

 

 

Här väntar gubben medan jag "lagar maten"    

 

 

Bettan fick sig en liten promenad o sen hälsade vi på fåren.

  

  

Jag trodde hon skulle tycka de var läbbiga men hon tyckte de var helt ok. kunde tom nosa så här jättenära!

tror inte hon nånsin har träffat får...

ibland slår de en med häpnad!

 

Till middag blir det minivårrullar! är dunder sugen redan nu, men får tåla mig en stund!

 

hej så länge /K

 

Av Kicki - 20 oktober 2010 15:33

en tur till stallet idag. red inte, tog bara in gubben för lite mat.

tyckte att vädret var så trist....fast nu ångrar jag lite att jag inte gav mig ut för tydligen så ska vädret bli sämre imorgon..?

nåja. spela roll.

fick lite socialt umgänge iallafall. Marika var ju där o väntade på att veterinären skulle komma.

 

röjde bland mina saker lite. hittade en jättefin pannlampa som jag inte hade en aning om att jag hade!! vete 17 var jag fått den ifrån...

o jag som köpte en nyligen från Börjes...

jaja man kan inte komma ihåg allt   

 

nu måste jag hitta på ngt att äta...tror jag ska göra champinjonsoppa.

 

hej så länge /K

Av Kicki - 19 oktober 2010 12:48

Urtrist väder...regn regn.

hoppar över stallet idag. såna här dagar är det verkligen skönt att inte vara tvungen att ge sig ut.

 

men jag åkte till jobbet o lämnade in senaste sjukintyget.

därefter ner till Lantmännen o inhandlade en fodertunna.

häromveckan så kom en av Marikas ponnyer, Sesam, lös i stallet och roade sig med att leta reda på godsaker i foderladan. min havretunna slog han sönder locket på så Marika ersätter den.

eftersom jag har förälskat mig i de här rektangulära tunnorna så ville jag ha en till sådan istället för en rund.

  

en sån här, fast svart och med lock. 

rymmer hela 90 liter o tar MYCKET mindre plats än en rund tunna. ME LIKE! 

Ponnyn tog ingen skada av äventyret som tur var.

 

därefter gick jag in på Ica för att handla lite och hämta två paket gb-gräddglass som man fick i present som icakortkund.

 

så nu ligger jag här på soffan igen...

vet inte riktigt vad jag ska ta mig för.

jo föressten.

jag fick hem en del bilder jag låtit framkalla. första gången jag gjort det med digitala bilder.

en del blev jättefina o nån annan inte bra alls.

men det var ett gratiserbjudande från fujifilm så det gjorde inte så mkt. beställde några i större format, de har inte kommit än.

men jag ska nog rama in några av de små oxå.

det var roligt. år o evigheter sen jag fick hem riktiga bilder.

enkelt och snabbt gick det oxå! tror jag "skickade in" bilderna i söndags!

så jag roar mig nog med dem en stund.

 

hej så länge /K

Av Kicki - 18 oktober 2010 13:32

Så var man klar med dagens möten o göranden...

 

först imorse hade jag läkartid. och jag börjar allvarligt att tro att karln e sadist ellre ngt. varje gång så bara MÅSTE han klämma o få mig att grina illa....

samma procedur var gång. han var besviken på norrtälje sjukhus som inte vaskade fram en snabbare tid till MR. de hade tydligen skickat ut ett brev nyligen och dementerat ryktena (som går, enligt dem) att de skulle ha långa väntetider...

han sjukskrev mig till 3 november med ny läkartid samma dag.

 

och nu kom jag just hem från sjukgymnasten som plågade mig med ultraljudet. i kombination med kyla den här gången. inte skönt.

 

mellan läkarbesök o sjukgymnastbesöket så har jag smort upp gubbens lädergrimma. har inte använt den på några år...lite synd för den är fin o underbart smidig, och jag har sytt den själv...synd att den bara ligger tänkte jag.

 

hamsterskruttan fick städat i buren oxå.

så nu har jag inget som ligger o skriker efter mig.

 

beställde nya spännen till bakbootsen

(Easyboot Bare) idag oxå föressten.

kommer inte ihåg om jag skrivit det förut, men jag tycker inte att de var så smidiga som utlovat. Men det går att byta ut bungeen till spänne o wire så kommer de att vara lite enkla att få på o av som Epics. Jag valde ett spänne som heter Easy-up. lite annorlunda mot det vanliga spännet, det öppnas uppifrån vilket ska minska risken för att det ska råka gå upp eller fastna. så här ser det ut:  

resten av dagen blir det vila antar jag.

och drömma lite om stallgarderober  

 

hej så länge /K

Av Kicki - 17 oktober 2010 14:47

KALLT i morse!!!!  -3 när jag gick upp! brrrrr

 

Att det går mot vinter gillar jag INTE!

 

Åkte till stallet och tog ut gubben på en runda. han var glad o pigg!

 

Eftersom Moa var i stallet så fick även Bettan jobba lite för maten   

 

   

  

 

jag röjde lite i min stora stallåda. en kasse med grejer kunde jag utan vidare ta med hem. skulle väl gå igenom resten oxå, men jag iddes faktiskt inte. de står i en stor balja högst upp på en hylla o det e ett halvt litet företag o balanskonst i högre skolan att få ner dem. gör det nån annan dag. 

 

nu måste jag ner i tvättstugan för nu har maskinerna gått klart.

 

hej så länge/K

 

Av Kicki - 16 oktober 2010 15:25

Ok. mitt minne är helt enkelt inte vad det borde vara så är det bara.

jag som hade spetsat mig på att "städa" bland mina saker i stallet idag...tror ni jag kom ihåg det?

nepp. det var som bortblåst. kom på det nyss.

får göra det imorrn istället då.

 

toppen ridtur med gubben. red skogsstigen först som uppvärmning, skritt, trav o galopp. sen töltade vi på grusvägen hemåt. han var så glad! takten blir bättre o bättre och det känns nästan som om hans monsterlyft faktiskt kan komma fram igen oxå. fast de får komma när de kommer.

skynda långsamt hehe.

 

Bettan tog jag ut för lite tömkörning o longering.

och inte ett enda foto tog jag. glömde det med....

 

men det var lite kyligt ute...inte så man tänkte på det DÅ, men nu känner jag mig lite frusen minsann.

känns inte alls roligt att det håller på att bli vinter. det kan vara såhär till i april nu tycker jag. torrt o klart vackert väder. inte minusgrader. perfekt vore det.

snö suger!! hatar is o snö o kyla.

det kan vara vackert, javisst!! men jag hatar att behöva vara ute i det.

 

/K

Av Kicki - 15 oktober 2010 20:21

..måste jag nog ta o försöka organisera mina hästgrejer..IGEN...

trots att jag först rensade och organiserade när jag flyttade hästarna i somras och sen en gång till senare i somras så hittar jag likförbannat inte grejerna...  

 

jag skulle verkligen vilja ha en garderob att ha grejerna i, sånt som man använder ofta. resten kan jag stuva ner i stora lådan...

röran i lådan är nu en riktig varnagel för mitt organisationssinne...urk.

 

ska försöka hålla ögona öppna efter nå garderob...borde välan inte vara så svårt att hitta nån som står å skräpar nånstans tycker man.

 

vill ha.

NU!

 

/K

 

 

Mys

Av Kicki - 15 oktober 2010 15:25

Dagens ridtur var skön i vanlig ordning! Men jag tror att min älskade gubbe har börjat ledsna lite på mig och min "skynda långsamt inställning"   

när han väl får tölta så lyser han verkligen upp! de korta galopperna uppskattas oxå men skritta o trava verkar han ha ledsnat på nu.

så nu gav jag honom löfte om att nu ska vi börja jobba med tölten mer!

längtar redan till imorgon!

 

när jag hämtade honom i hagen så var jag tvungen att ta några bilder på flocken.

    

trots att hagen är jättestor så står nästan alla hästarna i en "hög" o solar sig! det såg så roligt ut! ett gott bildbevis på att hästar verkligen gillar att vara många om de själv får välja! 

 

/K

Medlem i Team Easyboot

 

 

      

 

Vinur frá Götu *1985*

          

Tinky *1997* (min bonushäst)

  

 

Scuzzies A tiqne "Sessa"

 

Easycare.inc - Easyboot

  

 

Varför barfota?

 (En kort artikel på engelska)

Barfotalänkar

EASYBOOTS i Sverige

Foder o annat matnyttigt

Hästsport o sånt

Andra Bloggar

Senaste inläggen

Arkivet

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards