Kickis Blogg

Alla inlägg under september 2011

Av Kicki - 30 september 2011 17:35

För lite drygt tre veckor sedan vaccinerades hästarna. Gimli, en shettispojke, fick en reaktion på sprutan som tydligen inte är alldeles ovanlig, nämligen en böld på halsen.

Det började som en platt varm, hård svullnad på ena sidan av halsen och han hade lätt feber. Nu under veckan har svullnaden ökat till en "boll"

  Vet. rådde till att enbart vänta ut bölden. Om hästen har riktigt ont, svårt att böja sig och äta och så så kan man ge smärtstillande men annars är det inte mkt att göra än att vänta till den är mogen och/eller spricker av sig själv.

Nu i natt upptäckte Marika att det blivit ett litet sår på den så nu var det dags att hjälpa naturen lite på traven!

Redan för några dagar sedan förbereddes Gimli  genom att bli rakad, för att det skall vara lättare att hålla rent när det börjar rinna.


Marika tvättade nogrannt och jag rustade mig med godis i fickan och ett stadigt grepp i grimman. Efter ett lätt stick med steril kanyl började det rinna fint o försiktigt... vaniljsåsaktigt var...

  

 ... och så rann det ännu mer...


Efter ytterligare en liten punktering i samma hål fullständigt sprutade det ut guck... och satan i min lilla låda vad det STANK!!!

Det blev inte fler bilder än dessa för efter den här sista bilden var jag fullt upptagen med att låta bli att kräkas och kunde inte ta några bilder....  

Vi gissar att minst 2dl var kom ur bölden tillslut och ändå kunde vi inte tömma allt. Det känns att det ligger mer runtom i bölden men det är antagligen fortfarande inkapslat. Det är bara att vänta ut det, tvätta och hålla hålet öppet. Kanske,troligen, kommer det behövas ett dräneringshål i nederkant av bölden oxå.

Hur som helst så verkade Gimli ganska nöjd med att trycket lättat lite! Tror fan det!




Efter detta äckelpäckelgöra stod lunch hemma hos Vivi o Lasse på schemat! Urgod kantarellpaj!


Därefter tillbaks till stallet för att sadla upp Gubben medan Marika hämtade barnen i skolan. Sen red vi i tropp, Jag på gubben, Vendela på Ronja och Vendelas kompis Ida (?) på Granit, tillbaks hem till Vivi o Lasse för att öva på att hoppa bana på deras ridbana!


Tyvärr blev detta inte dokumenterat med en endaste liten bild    men Gubben o jag fipplade runt på 30cm med ganska okej resultat iallafall, en rak bom åkte ner förståss. Men efter lite uppeldning av gammal gubbe och hejarop så gick det riktigt bra! så pass bra att jag faktiskt dristade mig till att låta höja ett kryss till hela 40 cm!!  Och han hoppade toppenfint! snacka om att jag blev förvånad!  Men då stod det hindret på långsidan så vi hann få till en okej galopp oxå! Det går ju så väldans mkt lättare då!


Hoppade o klara fick våra tre pållar låna en hage medan vi fikade té och äppelkaka i solen under ett äppelträd.

  



När vi red hem var Vendela lite i gasen och ville hoppa några av stockarna på terrängbanan.... och ja, jag antar att jag var lite uppeldad av det där 40 centimeters språnget jag med så jag lät gubben ta sats i galopp på en av de mellanhöga stockarna och TJOHEJ vad galant det gick!! Marika menade att den är mellan 40 och 50 cm hög och han hade gott om luft under hovarna!


  

Sketaskojigt var det tyckte både jag o gubbe! han blev riktigt i gasen och ville hoppa resten av stockarna oxå! Ronja låg ju framför och drog och det var ju dessutom på hemväg.

hihi kan vi inte ha terränghopptävling i stället??

Det går såååå mycket bättre ute i naturen än inklämd på en ridbana!


kontentan av dagens övning är att jag nu bestämt mig för att jag måste öva åtminstone en gång till, hemma på ridbanan, och då faktiskt på 40 cm. det kan faktiskt KANSKE rentav gå bättre än på 30... Förutsatt att gubbskrutten kan tänka sig att galoppera på ridbanan!


....helt plötsligt så inser jag att jag borde ha börjat fundera och öva på de här sakerna för flera veckor sedan   


Nåväl, nu ska jag sluta pladdra!

Trevlig fredag på er! /K



Av Kicki - 29 september 2011 14:01

Idag har allra bästaste Marika varit häststylist!  
 


Älskade Gubben fick en tjusig raketfrisyr!

  JÄTTESKÖNT i denna brittsommarvärmen!  Men sen i vinter när pälsen växt ut igen så nöjer vi oss nog med ett "lufthål" fram på halsen som förra året. Även om han går täckad så tycker jag det verkar så kallt att ligga med "naken" mage ute i snön.... han går ju på lösdrift som bekant och trots att de har sin stora välhalmade ligghall så ligger de ju ändå gära ute i snön o vilar titt som tätt.




Vivi kom ner med Reykur oxå som fick en helsnagg.

  Bara halva overallen är väck på den här bilden..... jag hade precis för mig att jag tog en bild på det färdiga resultatet oxå men nån sådan fanns inte i mobilen.  

Jag får ta en bild imorgon för en helsnaggad "Räka" med hjärta på rumpan måste förevigas!


Jag är faktiskt lite förvånad....att bilderna jag tog inne i stallet blev så pass okej ändå idag!

   

 Nu är jag sanslöst trött i ryggen, antagligen sviter efter gårdagens storstädning, för idag har jag då inte gjort ngt särskilt besvärligt. Soffläge som gäller resten av dagen nu mer eller mindre alltså!


hej så länge/K

Av Kicki - 27 september 2011 09:39

Jag studsar tillbaks till gårdagens inlägg om det återuppståndna täcket!


Ponera att ni betalat minst 800kr för det sagda täcket i butik, det passar er häst jättebra och det håller varmt och torrt.

Hur mkt hade ni kunna tänka er att betala för att få de här skadorna lagade?


/ K- Nyfiken

  

Av Kicki - 26 september 2011 18:53

Ni minns kanske täcket jag berättade om häromdagen?

Ett jättefint brunt täcke som en avflyttat tjej i stallet slängt i ett hörn för att det skulle kastas för att det var trasigt?


Nu har jag lagat det....


Skada 1:

 Här hade sömmen gått upp, i skarven mellan färgerna,  cirkus 1dm längre än linjalen alltså totalt typ 40cm. Det var INTE hål rakt igenom täcket och fodret var intakt.



Skada 2 och 3 :

   Förstärkningen,triangeln, precis ovan bogvecket hade lossat i sömmen en bit, inget trasigt här heller. Mitt på täcket var en knappt cm-stor L formad reva/hål i yttertyget som fick en lapp.



och slutligen skada 4:

  En 2cm reva i yttertyget i nederkant av täcket där det inte är ngt innerfoder som inte ens behövde ngn lapp.



Så vad säger ni? Är det bara jag som tycker det är vansinne att KASTA ett sånt här täcke för de här skadorna?

 

Hej igen/ K - The recycling queen?    

Av Kicki - 26 september 2011 17:01

Idag for Marika och jag till Mälarkliniken med Sesam för hans andra återbesök. Han har nu behandlats i två omgångar för kotledsinflammation (eller var det hovleds..?)


    

Nu har det äntligen släppt, efter uppvisad i löpgången samt longerad konstaterades att hältan är helt borta!   


 Gissa om Vilma är glad att få klartecken att börja sätta igång honom igen!

  bild från april


Tjao/K

Av Kicki - 24 september 2011 10:16

Under gårdagen funderade jag mkt på det här med hinder och Gubbes "problem" med raka bommar.

Jag pratade lite med Marika om det oxå och slutligen kom jag/vi fram till att det problemet är nog egentligen inte den raka bommen.

Eftersom gubbskrutten har noll hoppteknik, som mina trogna läsare vet, aldrig lärt sig hoppa och egentligen inte riktigt vet hur 17 man gör, så handlar det ju inte så mkt om att HOPPA de här pyttehindren utan mer om att ta sig över dem - på något slags vis.


Ett kryss i den här höjden, typ 20-30 cm, blir ju inte mkt till kryss om man tänker efter! Däremot får de två bommarna stöd av varandra. När vi då snubblar oss över så är krysset mindre känsligt för islag än den raka bommen!

Jag tror inte "problemet" är svårare än så!

    Bild från förra årets CR

    

Den 9e oktober är det iallafall dags för Clearrounden o vi ställer upp precis som förra året på 30cm   

Nästa gång vi ska hoppöva så måste jag komma ihåg att mäta hindren innan så jag vet vad det är för höjd vi övar på! 


/K

Av Kicki - 22 september 2011 19:43

Idag avlade jag besök hos Ylle och hennes alpackaprinsar!

 


Efter en pratstund över en kopp vansinnigt varm té och smarrig sockerkaka gick vi ut för att prata med prinsarna. självklart började det regna just då, men jag fick låna en regnjacka och så stod vi och kikade lite på dem medan regnet drog förbi och himlen sprack upp   


Ylle ville se om Qatay kunde tänka sig att träna med mig så jag fick fickan fylld med lusernpellets och tilldelad två bollar. Jag har ju aldrig övat det där med klicker så jag hade ju ingen direkt snits.... men det GICK!

fotona nedan är tagna av Ylle

Både Qatay och My var klart intresserade av bollen även fast det var en annan tvåbening och inte matte som höll den!


  
  Qatay sparkade snällt bollen på kommandot "boll"!


 

Den mindre bollen skall kastas med munnen.... 


  
  ...och se! det gick galant det med!



  Även blyge Tamya vågade sig faktiskt fram men framfusiga Qatay krånglade sig emellan oss hela tiden.

Skoj!!



Sen väntade förståss en tur till stallet.

Jag var inte sådär superhugad att ge mig ut i skogen, istället gick jag ut på ridbanan och ställde upp fem hinder med lämplig gubbehöjd. alltså ungefär till fotknölarna  

För vi måste ju faktiskt börja träna litet inför CRn i oktober!


Vi snubblade runt där några gånger och lyckades faktiskt med konststycket att riva ett hinder!  

ett med bommen rak förståss.... 

Varför har han svårare med raka bommar än med kryssen? Det hindret var precis lika lågt som de andra, jag tror tom att ngt av kryssen var högre...

Jag vet ju att det är så, jag har märkt det förut, men VARFÖR? särskilt inte när det är så lågt som 20-30 cm, då tycker jag ju inte att det borde spela så stor roll?

något hinderorakel som kan svara mig på det?


hur som helst så tyckte han att det var åtminstone liiiite roligt även om det där med att gå på ridbana är vääääldigt svårt och smått klaustrofobiskt.

Sådan har han alltid varit.

Att gå på ridbana är KONSTIGT i Gubbes värld! Det är trångt, man KOMMER ju ingenstans och inte kan man springa fort heller för det e en massa staket ivägen.... Vad är VITSEN? tycks han tänka!

.... och det får väl en 26årig Islandsturbo tycka eller?   



/K

Av Kicki - 21 september 2011 15:44

.... och jag passar på att pyssla inomhus.


Bortsett från att jag har tvättstugan så har jag roat mig med  att fixa till min nya regnjacka jag köpte nyligen. Jag tänkte inte på när jag köpte den att regnjackor för stallbruk bör ha antingen slitsar eller tvåvägsdragkedja....

Första gången jag hade den i stallet så sprack sömmen till blixtlåset på ena sidan så jag fick sy ihop den. andra gången spräckte jag sömmen  till blixtlåset på motsatta sidan  

Så nu har jag sytt i två slitsar i ryggen i hopp om att det nu ska kunna gå att röra sig i den utan att ngt går sönder igen!

   Det känns iaf bättre, nu återstår att se om det fungerar i praktiken! Men jag tänker INTE gå ut i regnet och prova redan idag.  

Byxorna som hör till jackan ska jag ta och fålla upp, de var en god bit för långa i benen...


Sen har jag ett 145cm vintertäcke som en tjej som flyttat från stallet skulle slänga för att det var trasigt....

Jag kollade på det häromdagen och konstaterade snabbt att det var ju vansinne att slänga det! En söm hade gått upp en bit på ett ställe i nederkant och på ett annat ställe var det ett litet hål. förövrigt var det hur fräscht som helst! tjockt härligt med halvhals!  Det kan Marika ha till sitt fullblod Storm eller kanske Mozart, så täcket fick åka stora tvättmaskinen  i stallet och nu ligger det här för lagning!

Attans jäkla otur att det är för stort för gubben säger jag bara, annars hade jag ju lagt beslag på det själv!



 

  Glad gubbe är galoppsugen på militärstigen vid gårdagens ridtur.


 



 

Tyvärr blir sömmandet o pysslandet ofta avbrutet av att ryggfan måste få vila... idag är avgjort ingen bra ryggdag. Inte blev det bättre av att dörren till städskåpet lossnade imorse... Att balansera en heldörr för att passa in i gångjärn på tre ställen och skruva fast är lite halvmarigt med bara två händer redan utan att ha ont i ryggen...

men med hjälp av en plastburk i nära nog rätt höjd som balanskloss fick jag den på plats igen iallafall.

bra tjej reder sig själv?!



 

/K

Medlem i Team Easyboot

 

 

      

 

Vinur frá Götu *1985*

          

Tinky *1997* (min bonushäst)

  

 

Scuzzies A tiqne "Sessa"

 

Easycare.inc - Easyboot

  

 

Varför barfota?

 (En kort artikel på engelska)

Barfotalänkar

EASYBOOTS i Sverige

Foder o annat matnyttigt

Hästsport o sånt

Andra Bloggar

Senaste inläggen

Arkivet

Gästbok


Skapa flashcards