Kickis Blogg

Alla inlägg under mars 2013

Av Kicki - 31 mars 2013 12:03

Att titta o sukta kostar ju inget så jag har roat mig med att spana in lite av vårens nya schabrak.



Detta från Börjes är nog litet av en favorit, trots tråkmarin o röd rand... BT måste ju bara stå för Bästa Tinky eller hur??      218kr är priset.

  

*

*

*

Även detta från Börjes tyckte jag om, för trevliga 185kr är det svårt att inte göra det.

  

*

*

*

Horze har släppt ett glansigt schabrak i några olika färger, jag ÄLSKAR ju denna blå men gissar att materialet är sådär gnissligt som det brukar när de är glansiga... för 229kr kan man kanske ha överseende med det?

 

*

*

*

Även detta kommer från Horze och kostar 289kr. Jag gillar verkligen utseendet men färgen går väl inte hela vägen hem. Royalblått tack!!

  

*

*

*

Detta har liksom grott in lite på mig...jag avfärdade först färgen men nu tycker jag det är rätt snyggt, lyser lite piggt och loggan är helt ok!  269kr från Hööks.

  

*

*

*

Jag brukar normalt sett inte ens fundera på schabrak i "märkesklassen"...jag tycker att priserna är alldeles för huvudstupa...

Men detta från Eskadron tycker jag är bra snyggt!

   

faktiskt så är även det grå/rosa riktigt fräckt!

659kr får man hosta upp på hästshopen i norrtälje för att få gå hem med ett sådant...    kanske kanske kanske kanhända kommer det på rea någon gång? 

*

*

Avslutar med en i mitt tycke rysare...

 

Hela 1979 kr kostar detta Animoschabrak hos Charlies...... helt sjukt anser jag. *tumme ner*


tjing/K




Av Kicki - 31 mars 2013 11:44

...som glömt att blogga. Jag hittade lite bilder här o där som jag tänkt att jag skulle ha skrivit några rader till, men tja.. det blev som det blev med det.


Här utanför har länge legat ett enormt snöblock...

Undrar just hur länge det kommer att dröja innan det försvinner.

 

 

Sista veckan har vi ju haft ett fantastiskt fint väder dagtid måste jag säga. Mest strålande sol även om det kan ha blåst lite snålt. Nätterna fortsatt kalla så det händer inte så värst mycket på snösmältningsfronten...det som solen grillar på dagen fryser till is igen på natten...

       

I nästa vecka ska jag iallafall trotsa den jäkla vintern och helraka Bettan... det måste göras nu, vinter eller ej, hon har sådan klåda...

Jag har klippt henne på framdelen och huvudet för ngn vecka sedan så just nu ser hon ut som en liten häst som kläcks fram ur en större    Tyvärr ingen bild på det.

Hade ju gärna velat vänta tills våren var litet närmare men som sagt, ingen riktig vår i sikte här än   


thats it.

men föressten!  GLAD PÅSK  på er alla!

Jag jobbar hela påsken så jag har inte riktigt fått ngn känsla för att det ÄR just påsk.

Var ledig skärtorsdagen, då var jag hem till föräldrarna och åt middag med från Gotland uppresta moster o kusin. Igår var jag dit igen för en fika. Då var även min systers familj där så tjejerna fick varsin påskchokladhare. Det var det mest påskiga jag gjort iår   .

Tjao/K

Av Kicki - 25 mars 2013 17:42

 I förmiddags när jag gick ut till bilen höll jag på att få en helikopter i huvudet....

 

Nåja, det kändes nästan som det iallafall. Ambulansopetern damp ner mellan husen vid min parkering. Man blir faktiskt imponerad över hur duktiga de är på att ta sig ner på trånga platser!  Samtidigt som det alltid känns lite obehagligt, man vet ju att någon mår väldigt dåligt när de kommer....  Här i hålan har vi väldigt täta besök av just ambulanshelikoptern, jag antar att det är vårt läge, det är långt till de stora sjukhusen...

Nog om det.

Jag for självklart ut till stallet i det fantastiska vädret för att tillbringa obestämd tid av min lediga dag där!

Satsade på att ta mig runt vår trevliga runda "vägen-gamlagrustaget" med Tinkybullen.

 

Och se!  säkert ett par hundra meter av vår väg är nu helt isfri!!!   

Det var okej resten av vägen oxå, ett par platser var rätt hala och resten kunde man navigera någorlunda säkert på remsor. Skogen är tack o lov snöig och fin ännu. Skön galopp genom grustaget hem, Tinky var pigg, lydig o glad utan spratteluppvisningar   

 

Nu längtar vi ngt vansinnigt efter att stockarna i grustaget tittar fram ur snön och vi kan börja hoppa lite igen....  hoppning på ridbanan vågar jag inte riktigt längta efter ännu...där mäter snön 60 cm fortfarande. Marika försökte ploga igår men tog sig inte fram med traktorn ens....

Ridskolebarnen som inledde terminen med teorilektioner förra veckan, ska få rida nere i hagen istället så länge underlaget medger.


Härhemma roade jag mig med tvättstugan och att dammsuga på eftermiddagen och nu luktar det kyckling från ugnen!  

*nöjd med dagen*

..och över den allmänna nöjda känslan så ligger en sån där liten rosa känsla och puffar.. känslan som nästan blir starkare för var dag, att Tinky o jag hör ihop... samspelet ökar hela tiden, både i ridningen och på marken. När jag sitter upp på honom så får jag en sån där stark "kompiskänsla" eller "vi-känsla" och på marken blir han faktiskt mer o mer lik Gubbe. För ett år sedan så var en dörr- eller grindpassering ett halvt företag... som att baxa runt på en förväxt betongsugga för att uttrycka sig snällt. Nu är han (nästan) lika smidig som gubbe...    

 


hej så länge /K

Av Kicki - 23 mars 2013 12:33

Jahapp, dagarna rullar på!  Repat mig efter magsjukan nu iallafall och är tillbaks på banan igen!

 

bild från häromdagen 

Vi har hur mycket snö som helst fortfarande och de senaste dagarna har det, istället för att bli vår och töa, kommit ungefär 1 dm snö och varit rejält kallt på nätterna...

En liten glimt i tillvaron är ändå att det varit flera dagar med strålande väder och solen värmer gott om man sticker näsan i den.

Idag var jag ut en sväng på Tinky i gamla grustaget, tack vare den nyfallna snön var den rundan inte det minsta hal och vi galopperade hela vägen med stockarna. Han blev så himla lyllo över det att han bjöd på en massa lyckligt sprattel mitt i sträckan. Stolle!   

Visst får han bannor när han sätter igång att studsa o bralla men jag kan ändå inte låta bli att dra på smilbanden.... och jag är helt säker på att han faktiskt VET att jag sitter däruppe och smilar efteråt.   

Det ÄR faktiskt lite svårt att bli riktigt äkta arg på någon som bara har roooooligt!

Fast när han gav sig av nerför den branta numera kallade rodeobacken i en serie om 7 galna jämfota bocksprång tidigare i vintras, då blev jag faktiskt ÄKTA och heligt ARG!

Nåja, jag älskar honom ändå!


Hööks har föressten en ny ridbyxa i sortimentet som gör mig helt sjuuuk....

 

De vore något till våren de!!  Jag kommer få tillbaks på skatten sen...får hoppas att de fortfarande finns i lager då...


..och Horze har kommit upp med ett nytt schabrak i en färg som jag ju inte kan motstå..

 

Tyvärr misstänker jag att det glansiga materialet är av det knarriga/gnissliga slaget... men ååååh...den härliga blå färgen... *suck*


men men, efter att ha hämtat ut ett paket med örter från Hippo K9 igår så finns det inte på kartan att handla vare sig byxor eller schabrak.

Tinky ska få en kur med Mobilix som är en blandning för stela leder o muskler. Han har varit så väldigt stel i bakkärran efter att ha legat ner på sistone och det ska även bli spännande att se om det gör ngn skillnad i hans uppvärmning/startsträcka oxå.

Gubbe har fått Bockhornsklöverfrö och Mariatistelfrö. Bockhorn ska ha en fin effekt på hästar som behöver gå upp i hull och Mariatistel är renande för bla levern. Dessutom fick jag två provpåsar, Purix och Equimmunix, som jag blandade med mint jag hade hemma och det blev då en finfin rensande,stärkande vårkur får gammelgubben!


Thats it /K

Av Kicki - 18 mars 2013 12:20

Tacksam.

Det är vad jag är mest av allt just nu.

Tänk att man kan ha så goa vänner som ställer upp rent praktiskt när man som mest behöver det...känner mig så lyckligt lottad.


Vivi, som ryckt in som taxi när jag fick punktering förra veckan och som idag (och vid andra tillfällen) ställer upp och matar o byter täcke på älskade Gubbe när jag själv har husarrest pga magsjuka...

 

Foto:Sofie Öhnfeldt


Helen, som så snällt skjutsade mig och däcket till o från verkstaden och igår ryckte hon ut och handlade åt mig så jag kunde få i mig ngt magsnällt...


Små saker som kan betyda så väldigt mycket... får en att fundera på saker och ting. Man bara hoppas att man nånsin kan återgälda sånt där, för att det känns så stort. Men det som känns stort för någon annan kan kännas litet och lätt när man är den som hjälper...


Fann en tänkvärd bild på facebook idag.

 

Jag har flera i mitt moln   och jag hoppas innerligt att jag kan vara det i någon annans!


Hur som helst, jag åkte på världens magsjukeomgång som bröt ut i lördagskväll.... inte så väldigt fruktansvärt på "utgiftsfronterna" men herrejösses vad det gick hårt åt kroppen.... hiskeligt ont i kroppen, feber och frossa och en obeskrivlig huvudvärk. Igår var jag så utmattad att jag bara orkade ligga och det var knappt att ens det var uthärdligt..... idag bättre men jag är trött och matt.

Nu gäller bara att komma på ngt klokt att äta, har inte ätit ordentligt sedan lördag eftermiddag... igår drack jag lite proviva och åt en liten,liten skål fil.

Till frukost idag blev det en kopp proviva blåbär och två rostade med kanel o socker - himmelskt!

Jag får se vad jag hittar på....

Längtar efter mina pållar....men får allt vackert vänta till imorgon efter lite frisk luft och hästhår.


Hej så länge, var rädda om er och era vänner! /K

Av Kicki - 16 mars 2013 13:02

 

 

Ett helt år idag sedan vi hämtade hem älskade Tinkybullen!

"Födelsedagsbarnet" låg och gonade i ligghallen när jag kom.

*

Vi tog en liten mystur via vår "rodeobacke" genom gamla grustaget. Där är det inte halt ännu och det går ganska bra att ta sig fram i det upptrampade spåret.

   

Vi kunde rentav trava en bit och ta en kort galopp sista biten hem. *nöjd bulle*


Självklart fick han tårta efteråt!

   


Tänk vad.... ett helt år... vad fort det går när man har roligt!    

*

*

*

Avslutar med två bilder på mor och son, Troja och Tore (f. 2001) som låg och mös tillsammans i ligghallen.

   

Inte helt ofta man ser hästar ligga såhär nära sida vid sida... *harmoni*


hej så länge/K

Av Kicki - 7 mars 2013 17:03

For till Norrtälje idag med mammsen för att shoppa lite!

Först hamnade vi på team sportia för mamma skulle ha nya skor...

   

Hon hittade tillslut ett par dojjor som föll på läppen och det fina i kråksången är att då fick jag hennes gamla, ett par inte alls mkt använda Nike av det dyrare slaget    De är för stora för henne. 


Cyklar har de ju där i butiken oxå.... och faktiskt så önskade jag litegrann att jag var liten igen...

   

...eller så vänder man på det och önskar att samma cykel fanns i vuxenstorlek! Fast det var väl lite tur det ändå, att så inte var fallet, för cykel har jag avgjort inte råd att köpa mig en i nuläget.


Vi gick till garnaffären i stadskärnan oxå, men jag hittade inget som jag blev sugen att sticka mössa av, allt var så dyrt. Mamma fick dock tag i det hon skulle ha. Sen hamande vi på Subway för en lunchmacka.

 

Det var gott, jag tog en som visst hette steak & cheese men jag blev minst sagt lite omtumlad av det hela.... personalen verkade extremt stressad och "piskade på oss" när vi stod o såg förvirrade ut över konceptet och inte visste vad vi skulle ha....  att vi inte hade några efter oss som skulle beställa verkade inte ha ngn betydelse.  Lokalen var heller inte vidare ren o trevlig när vi kikade lite närmare, men mackan var som sagt god.  Vi har faktiskt en Subway här i hålan oxå, och jag tror nog att jag kan tänka mig att prova samma macka där! Hoppas personalen är lugnare o trevligare bara....


Vidare for vi till Rusta där jag bla slog till på en ny klösmöbel till Sessa. Mamma köpte två rosa mattor till mig! Påskpresent hävdade hon   

Smått o gott blev det även på ÖB... hittade rätt stora påsar med torkad mynta för 9kr stycket, tog de tre som fanns kvar. Gubbe gillar mint i maten!

Mint är aptitstimulernade och bra även för magen.

Sessa fick en 12 pack kitekat våtmat i blandade smaker för 34 kr. (som en bonus låg det en påse av hennes favvogodis i kartongen oxå upptäckte jag när jag kom hem!)


Mamma fortsatte skämma bort mig litet efter en runda på coop forum... med mig hem fick jag en fläskytterfilé och en tvåpack semlor!

 När jag senare lämnat av mammsen hemma hos henne så for jag förbi stallet o matade Gubbe. Mysig dag!


Sessa uppskattade sin present, hon satte klorna i den redan innan jag monterat den färdig...

       


Nu ska jag fixa tacos till middag och semla till efterätt   

Tjing /K

Av Kicki - 1 mars 2013 14:12

Ibland HAR man faktiskt tur! Häromdagen vann jag en utlottning på facebook från Hippo K9!

2 förpackningar magbalsam stod på spel och den lyckliga blev jag! Kors i taket!

 

Postkillen klingade på dörren idag och hade paketet med sig, supersnabb leverans måste jag säga!  Det kom väldigt lägligt då jag sedan i onsdags haft ont i magen och den har tjurat. Igår var det litet lugnt men idag suger den musten ur mig igen...känns som att jag svalt en plåtburk...

Så nu har jag premiärtestat Magbalsam som the med lite honung i! Hoppas att magen blir litet gladare...

Gubbe har ju fått en magbalsamkur under hösten och nu när jag vunnit de här två förpackningarna ska jag passa på att ge Tinky en kur oxå.


Utöver magbalsamet så låg det tre provpåsar i paketet!

    Mobilix, Purix och Hoofix.

Jätteroligt, jag har funderat på Purix till Gubbe och Mobilix till Tinky så nu ska de få lite smakprov iallafall   


Nu ska jag fundera ut ngn film att glo på och mojja ner mig under filten ordentligt. Har sjukat mig från jobbet....magen tar så mkt kraft att jag knappt orkar vara upprät. Var en stund i stallet på fm för att mata o gulla och när jag kom hem var jag helt slut.  Hoppas att få "gå på toa" ordentligt oxå....    


thats it för nu /K     

Medlem i Team Easyboot

 

 

      

 

Vinur frá Götu *1985*

          

Tinky *1997* (min bonushäst)

  

 

Scuzzies A tiqne "Sessa"

 

Easycare.inc - Easyboot

  

 

Varför barfota?

 (En kort artikel på engelska)

Barfotalänkar

EASYBOOTS i Sverige

Foder o annat matnyttigt

Hästsport o sånt

Andra Bloggar

Senaste inläggen

Arkivet

Gästbok


Skapa flashcards