Kickis Blogg

Alla inlägg under oktober 2010

Av Kicki - 26 oktober 2010 18:16

startade dagen seg som 17...sov asdåligt inatt. får skylla mig själv när jag inte ringt o bett få mina nattpiller-recept förnyade...

ringde imorse när jag gått upp, hoppas att kunna hämta ut imorgon.

försent skall syndaren vakna....??

eller ngt i den stilen..

 

sen blev det långkalsongpremiär under ridbrallorna...och det var inget jag ångrade. det var skönt o gott det.

tog ut gubben på en kort runda i skogen o vägen på hemväg. idag var han totalt klockren i tölten och bara gick på utan att jag behövde göra ett smack nästan, tror jag fick korrigera i högertygeln helt lätt två ggr.

helt suveränt!! och han var så glad!

avslutade på ridbanan där ett pyttehinder väntade som jag ställt upp innan, ett kryss på hela 30 cm   

och trots att han är totalt kass på att hoppa och ungefär lika vändbar som en hockeyrink så tyckte han ändå att det var skojigt.   

 

den 5 nov ska det nämligen hållas hopptävlingar i stallet och jag är sååååå sugen på att vara med bara för att det vore roligt.

det är absolut inget superseriöst utan mer enligt devisen "alla som vill får vara med".

det ska hållas en clearround klass i valfri höjd och en lätt E (dvs 10cm lägre höjd än lätt D....vad det nu innebär) 

 

men jag får se...ska prova att skutta lite mer. det e ju liksom lite skillnad på att trycka in honom bland flera hinder på en ridbana än att hoppa ett hinder tre gånger...

underlaget på ridbanan var inte så kul heller idag...halvfruset, lite klumpigt o lite isigt.

och nå högre höjder blir det inte tal om. tänker inte hålla på och fippla runt på ridbanan med något han helt enkelt inte riktigt är skapt för, på ett underlag som inte är bra.

 

var grindvakt åt Marika när hon körde ut tre storbalar halm till ligghallen med traktorn. två små shettisligister smet mellan trådarna o sprang ner i mathagen   

en ny liten ponny som verkar vara lite av utbrytardrottning...inte bra...

och hennes "trick" inspirerade en av Marikas shettisston att göra samma sak. INTE bra.

 

täcket funkade fint! jag har inte sabbat det!

  

ser kanske lite lattjo ut att det är så mkt längre bak men strunt samma. tycker att det sitter bättre nu när det inte stramar på samma vis om frambenen.

 

det var ganska halkigt ute i skogen så jag tog hem bootsen o skruvade i broddarna.'

testar å ser hur det funkar med bara 4 i varje boot. rekommendation var att ha tio (!) i varje, men det känns som mer våld än nöden kräver. vi ska ju inte ut o springa på nån blanksjö direkt.

men som sagt, testar o ser hur det funkar.

 

tjena /K    

 

Av Kicki - 25 oktober 2010 20:48

yeeeeeeeeeeeey I did it!!!!

o jag behövde inte ringa mamma o be om råd en enda gång!

visserligen gick en symaskinsnål av, sprättaren gick sönder o jag har stuckit mig furtielva ggr men nu är täcket tillfixat!!

det var lite pillrigt att få tillbaks kantbandet så det blev snyggt och jag har handsytt där det blev tjocka skarvar för att skona symaskinen...

 

   

här är jag klar med ena sidan, jämför hur mkt jag klippt bort.

jag klippte bara bort framtill på täcket, för att det går om runt magen å ner på rumpan gör ju inget.

 

   

Färdigt!

 

nu återstår bara att prova imorgon o hoppas på att jag inte sabbat alltihop.

jag måttade ju på honom idag så det borde ju bli bra kan man tycka!

 

nu är jag så stolt o nöjd med vad jag uträttat att jag ska fira med lite glass !

/K

Av Kicki - 25 oktober 2010 16:28

   började dagen med att lägga mig hos sjukgymnasten o få UL-behandling på foten. idag gjorde det inte alls ont!

sen for jag till Lantmännen o inhandlade havrekross o Krafft muskel.

på väg ut till stallet bestämde jag mig för att åka ut till mamma o pappa först.

tittade på deras nya husbil.

mamma hade kommit på att hon hade en såndär bra tunna, rektangulär fodertunna, som jag kunde få så det tog jag med mig.

tog in gubben för att mata lite o ta av täckena.

 

det visade sig att fleecetäckets spännen hade glidit isär så det hade helt automagiskt försvunnit!! jag fattade ingenting först, tänkte att marika måste ha tagit av det eller något. men hon var oskyldig!

gick ut i hagen o kollade o där låg fleecetäcket snyggt o prydligt i en hög.

inte trasigt, bara lite lerigt.

så så var det med det. tanken var god.

får fixa till spännena så de inte kan glida av remmarna.


fotade lite när pållarna fått komma ut i mathagen.

  

här är frv Celina, gubben, strimma o Hrekkur

 

 

  

många pållar kan samsas om en bal , jag räknar till 12...

 

   

men Bettan, hon hade hittat en alldeles egen foderhäck hon! minsta hästen står själv o äter   

 

nu ska jag värma mig en pizzabit från frysen o sedan ska jag se hur jag kan fixa till täcket!

 

/K  

Av Kicki - 24 oktober 2010 16:12

det var väldigt blött ute idag.

och lite kallt...

känner mig ruggig fortfarande fast jag tog en varm dusch när jag kom hem från stallet.

 

Moa var i stallet så min plan att vi skulle rida ut tillsammans gick att genomföra.

medan jag väntade medan hon red ut på Memory med de andra tjejerna så fixade jag lite i min hörna av sadelkammaren.

satte upp ett par krokar o gjorde fint.

jag hade ju turen att få sadelhängare i ett hörn, och eftersom jag har två hästar fick jag två hängare förståss, så jag är ju ensam där i det hörnet , med två hängare över varandra.

det var ju inget större projekt men det var roligt iallfall.

 

När Moa skulle sadla blev Bettan jättearg o vände arslet mot henne, ville inte släppa in henne i boxen. då fick jag rycka in o sätta ner foten.

Moa hade inte bundit upp henne och det vet jag ju är ett misstag. jag vet att det inte funkar men Moa har inte hunnit lära sig hur man tass med tanten än.

Men ute i skogen gick det hur bra som helst. Bettan är jättebussig, bryr sig inte alls om att hon inte hänger med o hamnar på efterkälken. hon lufsar på så snällt. på stora stigen travade de efter gubben o mig bitvis.

men blöta blev vi.

och stackars Moa var ju blöt redan innan.

 

det var inte mkt till ridtur för gubben den där lilla svängen men jag hade ingen lust att göra nå mer iallfall i det fula vädret.

 

testade det superbilliga fleecetäcket jag köpte på ÖB för länge sen, och det funkade helt ok. tänker ha det som tilläggsfoder under tex det nya regntäcket.

gubben fick ha på sig kreationen när han gick ut i hagen igen. kändes bra nu när det regnar o e kallt. även om han har den stora fina ligghallen att gå in i.

 

här står han i sitt nya grå täcke. de trodde att de skulle få gå ut i mathagen, därför står de uppradade allihop   

 

men vad jag inte begriper är varför täckena numera är så himla djupa? kolla framtill på gubben, täcket går ju ner över framknäna nästan...

kanske ska försöka ta o modifiera det litet...det är ju inte fodrat så det e inga större problem att sy i det.

dumt att jag inte tänkte på det innan han fick använda det ute...

så kunde jag ha sytt om det när det fortfarande var rent...

lätt att vara efterklok.

 

/K

 

 

 

Av Kicki - 23 oktober 2010 20:33

Gammal kärlek rostar inte!

jag har alltid älskat clincher-dekor. jag har ett hemsytt träns med silverclincher på både nos o pannband.

  

 

men nu jag är sugen på mer...

letar på nätet efter träns,nosgrimmor,pannband,grimmor...med clincherdekor.

har du sett det nånstans? nätet e stort hehe

här kommer en närbild

 

 

drömmer om ett vitfodrat svart träns med silverclincher.....

 

/K 

Av Kicki - 23 oktober 2010 16:52

efter att jag läst att en av mina bloggvänner ska köpa ny sadel så började jag fundera på vad min egen högt älskade sadel var för ngt.

thorowgood är märket. det visste jag ju.

eller hur....

efter ett snabbt överslag på internet så insåg jag ju att det inte alls var en sådan utan en wintec. 

men modellen då?

röjde runt efter papprena men de verkar vara bortblåsta..

å inte kan jag tåla mig till jag kommer till stallet o kan titta på den.

 

Men jag hittade tillslut rätt modell på internet, den fanns inte med på Wintec's hemsida för den modellserien är lite moderniserad nu.

men det är en Wintec 500 dressage CAIR

 

det är den absolut skönaste o bästa sadel jag haft, o jag har testat många på gubben.

han har en förhållandevis kort rygg som förstärks av att han rätt hög i bak. han har alltid varit lite naturligt "svankryggig" eller hur man ska säga....en bra bit från rakryggad liksom.

han är dessutom väldigt grov om bogarna och bålen.

men den här dressyrsadeln passar honom, och mig, perfekt! den har dessutom utbytbara koppjärn så den går att anpassa efter hur han förändras i vidd. den har heller inte traditionell stoppning utan är istället fylld med luft. jag minns fortfarande känslan första gången jag provade en "luftsadel", det var riktigt WOW!!

den finns fortfarande i handeln, men tanken på att den tydligen slutat tillverkas till förmån för en nyare årsmodell klämmer lite i hjärteroten...impulsen att inhandla en o lägga på lager är stark hehe

 

/K

Av Kicki - 22 oktober 2010 13:30

för att roa mig en stund så kollade jag igenom några lådor med gamla foton.

testade att fota några   

de blev ju mer eller mindre (oftast mer) suddiga....men jag tyckte det var lite kul att lägga upp dem här ändå. skratta nu inte för mkt åt suddet!

 

 

  

Jag o mitt halvblodssto Natasja *1973 - 1997 e.Chagall 455. fotot är taget 1991

 

 

  

 

Natasja o jag, barbacka i sommarhagen, troligen 1994. i bara grimma,grimskaft o ingen hjälm...man var "modig" då! dessutom var hon 167cm hög. numera tycker jag hästar som är 155cm är jääättttestooora...

 

 

   

Natasja

 

 

  

Min första islänning Fálki 1981- 1995 fotot taget 94

 

   

Jag o Fálki 1993

 

 

Detta är Bettans mamma Flicka. fotot är taget 1994, tror hon var 22år då. 

 

 

just 17...skulle ju leta reda på bilden av gubbens pappa oxå...

 

/K

 

Av Kicki - 22 oktober 2010 12:07

som flera av mina bloggvänner redan gjort så börjar jag med en bild från mitt sovrumsfönster, taget för några minuter sedan...

  

som tur är har det inte snöat särskilt mycket och det är plusgrader nu så jag hoppas o tror att det är borta till imorrn.

men hemma hos mina föräldrar nån mil härifrån har det kommit en dm snö....

urk.

 

det var tänkt att mamma o jag skulle åka till norrtälje o handla lite idag, men vi skippar det. ingen av oss har ngt brådskande ärende så det e bara fånigt att ge sig ut o åka på sommardäck när man inte måste.

tyvärr innebär det ju att jag inte kommer till stallet idag heller.

jag får leva på gårdagens mys.

önskar förståss att jag hade vinterdäcken på redan...men jag vet inte...försvinner den här snön bara så kan det dröja veckor innan det egentligen behövs v-däck.

äh..inte mkt jag kan göra åt den saken nu.

 

/K

Medlem i Team Easyboot

 

 

      

 

Vinur frá Götu *1985*

          

Tinky *1997* (min bonushäst)

  

 

Scuzzies A tiqne "Sessa"

 

Easycare.inc - Easyboot

  

 

Varför barfota?

 (En kort artikel på engelska)

Barfotalänkar

EASYBOOTS i Sverige

Foder o annat matnyttigt

Hästsport o sånt

Andra Bloggar

Senaste inläggen

Arkivet

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards