Kickis Blogg

Alla inlägg under april 2013

Av Kicki - 29 april 2013 12:56

Äntligen fann jag ett litet utrymme för viss shopping i budgeten.

Helen o jag for till Upplands-väsby imorse för en runda på både Hööks och Horze.

Primära anledningen till besöket är att någon jag känner fyller 40 i veckan och jag ville inhandla en present....  vad jag köpte kan jag ju inte avslöja, ifall hon kikar in här innan dess och därför fick jag även redigera bilden jag tog...(fick tänka till lite..   )

 

Det rosa pannbandet fiskade jag upp till Sofie. Det gula är till mig själv...jag ahde ju velat ha blått förståss men de var slutsålda. Snackade till mig 15% rabatt (mer hade butikstjejen inte mandat att sänka priset...) på det eftersom limmet under flätan släppt lite.

Så blev det som synes tre par strumpor OCH mina efterlängtade shortchaps!!

 

Ruskigt svårt att fota sig själv när man har dem på....

    Men de är så sjuukt snygga och jag är så jäkla nöjd o lycklig! Att de FANNS och att de PASSADE!

Dessutom så var det så fint att inköpet på Hööks gav mig de två sista stämplarna i bonuskortet och bonusen, 150kr,  fick jag dra av på köpet.


Inne på Horze klämde jag förståss på det blå schabraket jag suktat lite på...

    Det var faktiskt snyggt och kändes inte gnissligt, men jag tyckte det var litet för litet i storlek så det fick stanna i affären. Är nöjd över det oxå, att jag inte hoppade alltför mkt över skaklarna i ren shoppingiver....


Nu ska jag prova strumpor...och kanske ta på mig chapsen igen *lyllo*


tjingtjong/K

Av Kicki - 22 april 2013 15:10

      Idag var jag till Rygginstitutet för ettårsuppföljning.

 

Känner att det var en dåligt upplagd dag... tid var utsatt till 9.45 och som jag tolkade det hela så skulle jag ha haft "fri tid" mellan 11.15 och 13.00 då man fick göra vad man ville på anläggningen, tex gymma eller bada, samt äta fri lunch i matsalen. Det visade sig dock att 9.45 så träffade jag min kontaktperson för 30 min samtal och mer med det var det inte....  så jag fördrev 2tim o 45 min med att dels ta en stavprommis längs det fina spåret och dels glo på tv i allrummet. Ja mumsig lunch åt jag förståss oxå, köttfärslimpa med sås o potatis och goda sallader. Maten är toppen på "ryggis".

 

 

Litet besviken var jag allt att våren inte kommit lite längre härute i kustbandet... isen ligger ännu i viken och jag såg inte en endaste blå- eller vitsippa... förra våren var backarna fulla i vitsippor...

 

 

*

Mitt favoritträd, den urgamla(?) döda björken, som är så vacker i sitt förfall stod kvar efter vintern...

 

Hur som helst var det rätt mysigt att traska runt på de välbekanta stigarna. Känns inte alls som att det är ett år sedan jag var där nästan.

kl 13 var det ett kort möte med rehabchefen och så fick jag fylla i en ganska lång enkät. Det gick fort iallafall så jag kunde sticka hem före utsatt tid.

Roligt var att när jag precis skulle gå så hejdade rehabchefen mig och frågade om de kanske kunde få ringa mig om de behövde referera till "framgångssagor" vid kommande marknadsföringar! Självklart sade jag, jag har bara gott att säga om dem!


Under tiden jag var på "ryggis" så hade vi besök av Länsstyrelsen i stallet. Marika ringde mig och meddelade lyckligt att de hade varit så nöjda med allting! De hade givit omdömet "mkt god hästhållning" ! Eller var det rentav "utmärkt hästhållning" jag minns inte riktigt!? En endaste liten kommentar fälldes och det var om en elkabel som sitter dåligt till ute i ligghallen, men eftersom den är helt strömlös så de brydde sig inte om att skriva ned ngt om den ens! ( en bit kabel som blivit kvar efter att en vattenkopp tagits bort) RIKTIGT HÄRLIGT!!  Vi har såklart gått och varit både nervösa och nojjiga inför besöket.   

Nu kommer gården att få en grön bock i papperna och vi kan fundera närmare på att bilda förening eventuellt!

*

*

Så till sorg.

Tjejligan Öhnfeldts lilla låneponny Black Oscar finns inte mer   

 

foto:Öhnfeldt

I lördags var glädjen stor då han och Alva knep placering på en westerntävling och lika bra gick det för systrarna Ida och Sofie som oxå kammade hem placeringar med sina hästar.

Igår fann de honom i ligghallen i uselt skick och åkte in till Ultuna i rödaste rappet. Han var iskall i slemhinnorna och hade sprutande diarre. 

Akut inflammation i grovtarmen.  De kämpade med honom under gårkvällen och natten men i förmiddags togs beslutet att avsluta hans lidande.

Chockerande fort går det när de drabbas av det där eländet... både de, jag och Marika hade ju sett honom bara ett par timmar tidigare och då såg han ut precis som vanligt.

Frustrerande är att veterinärkåren inte verkar ha en aning om VARFÖR det här uppkommer. Marikas Diva råkade ju ut för samma sak för två år sedan.

Ruggigt!

Jag lider så med alla tjejerna och framförallt med lilla Alva   

De hade bestämt att denna sommaren skulle bli den sista för Alva och Oscar tillsammans då Alva nu på vippen vuxit ur sin ponny... men såhär skulle det ju inte sluta. De skulle ju få en sista rolig sommar ihop...

 

foto:Öhnfeldt

Man önskar ibland att man kunde trolla bort det onda som ens vänner drabbas av...


/K

Av Kicki - 21 april 2013 14:35

Man kan ha det sämre en lördagkväll på jobbet...

 

*

Äntligen har både tussilago, vitsippor och blåsippor tittat upp även hos oss!

    ...Eller rättare sagt, de har formligen exploderat upp, alla sorterna samtidigt, från ena dagen till den andra Det märks att de har legat under ytan och varit lika otåliga som vi tvåbeningar på att våren ska komma.

*

*

Den snabba snösmältningen har förståss orsakat en hel del översvämmningar.

   

Här är en liten å som svämmat över många gånger sin egen bredd... linjen i mitten av vattnet är kanterna av ån. Staketet längs åkanterna syns knappt så mkt vatten är det... 

*

*

 

Det här lilla huset är väl bara för gulligt? Jag är så nyfiken på hur det ser ut inuti men är alldeles för feg för att gå upp o kika   

Ägarna är tydligen bara där lite sporadiskt om somrarna. Synd på ett sådant charmigt gammalt torp... 


Det är inte helt snöfritt här än, ligger rejäla drivor kvar på sina håll. Men nu känner man trots allt att den här eländiga vintern ÄNTLIGEN faktiskt ÄR slut!   

/K

Av Kicki - 16 april 2013 16:58

Yes box! Då var det gjort idag. Jag har för första gången trillat av Tinky!

 

Arkivbild

Vi var ute på en runda i skogen då plötsligt två gula Labradorer dök upp bakom ett stenröse (Obs inte Vivis vovvar) och Tinky gjorde sitt bästa för att lämna skinnet på platsen och själv springa hem...  rätt upp i luften och en helomvändning på en millisekund, jag blev helt enkelt centrifugalavslungad! Eller nåt   

Jag landade som tur var hyfsat mjukt, men jag komemr nog att få blåmärke på höften/sidan av skinkan eftersom jag landade på sidan och jackan blev förståss kletig.

Tinky han stannade o vände runt igen när han "tappat mig" och spanade efter de rysliga labbarna....

Bara att sitta upp och fortsätta färden!

*

*

Från det ena till det andra....


Jag fick syn på ngt ...galet.. på Ica idag. Jag är helt emot att bära hem flaskvatten från affären, det köper jag bara om jag är på språng eller så och är riktigt törstig.  Men det här var så knasigt att jag inte kunde låta bli att prova...

Loka bubbelvatten med smak av chokladshake?!

...och ja, det smakar faktiskt som utlovat. Gott?  tja... jodå. Konstigt? JA!

Jag spår väl ingen flerårig försäljningsframgång för den här smaken, men de lär nog göra klirr på sådana som jag..."måste-testa-folket".

*

*

..Till det tredje...


En hästsportbutik blänkte med denna bild på facebook att de "nu har fått in dressyrbollar i sortimentet" :

 

Eftersom jag för mitt liv inte kunde lista ut vad "dressyrbollar" var för ngt utifrån den här bilden så började jag förståss snoka rätt på det.

Det visade sig att det är örhängen...

LUC of Sweden kommer de ifrån och är...ja glittriga bollformade örhängen...pris från 250kr.

Inte vet jag om de är så vidare märkvärdiga? Och måste man verkligen ha speciella örhängen när man rider dressyr??     Var ska det sluta?


När jag nu var där på sidan o snokade runt så fick jag syn på detta:

För 68 papp kan du få en kindkedja i renaste guld... framgår inte om det är ett armband eller halsband... ser ut som ett armband.

DET står väl högst på önskelistan eller?


Tjingeling/K     

Av Kicki - 12 april 2013 14:08

Helt off the tracks vad gäller bloggens vanligaste innehåller kommer här en rejäl diss från mig...

 

Köksblandare av den här typen har jag upptäckt är väldigt vanlig ute hos våra kunder på jobbet, både i hus men framförallt i hyreslägenheter. Inte vet jag om det finns ngn budgetvariant som ser ut såhär med tanke på hur vanlig den är... för BRA det är den verkligen inte...

I de allra flesta fallen så är blandararmen så kort i förhållande till bredden på diskhon att man hela tiden får stå framåtlutad för att nå ordentligt = fullständigt ryggdödande!!   

Dessutom går det inte nåt bra att hänga disktrasan över den *muttra*


Nej stort BLÄÄÄÄÄ får den från mig!

/K


Av Kicki - 8 april 2013 22:06

 

Jag fick precis nyss veta att jag för tredje året i rad är uttagen till Team Easyboot!!

Fantastiskt roligt!

Och faktiskt, jag inledde detta tredje året med att åka iväg och ha litet bootsvisning och peptalk med Gunilla som funderar och är nyfiken på det här med boots och barfota.

Tror jag tippade hennes vågskål åt rätt håll, hon fick mkt att fundera på och när jag åkte därifrån fick jag nog allt känslan av att hon var klart mer inne på "rätt spår" än när jag kom   

Vi får se hur det går!


Jag hade inne Bettan för lite pyssel på förmiddagen. Då kom Sixten in från snöovädret och tyckte att bettan var utmärkt lagom hög att bara skutta upp o värma sig lite på...

 

Jag trodde Bettan skulle få storspelet, såvitt jag vet har väl aldrig nånsin ngn katt suttit på hennes rygg... men hon rörde inte en min!


En annan som verkar gilla ryggar är Vivis fina Viva...

 

Dock i form av en soffrygg!

Fick trevligt gofika där idag efter att ha varit hos Gunilla. Jösses vad jag frös efter en mer eller mindre stillastående timme i ett kallstall....

huuuu...jag vill att våren ska komma åter NU!


hej svejs/K


Av Kicki - 4 april 2013 16:44

For till stallet vid 10 och plötsligt var klockan efter 15... hur går det till??   


Urhärlig dag iallafall!

Började med en tur på Tinky som fick nerverna satta på prov vid åtminstone två tillfällen.

 

Först mötte vi grannen Tommy som var ute o motionerade sin hund med permobilen. Tommy såg på långt håll att Tinky fått stirret så han körde till kanten o stannade snällt. När vi efter en stund kommit förbi ( Tinky lyckades nästan skrämma pälsen av hunden med ett "arabfnys" från tårna oxå)  och Tommy fortsatte i full rulle åt sitt håll, stannade Tinky, vänder sig om och verkade konstatera att det såg kul ut för plötsligt ville han springa efter....  

Senare var vi tvungna att passera Gunillas fyrhjuling som stod o putt-putt-puttade på tomgång.... RUSKIGT sa Tinky.....  "- Den där kan faktiskt KÖRA PÅÅÅ mig faktiskt matte!! Den står ju där å LÅTER!! FAKTISKT! "

*suck*

Han kan vara så löjligt mesig ibland....

Men han kan vara sjukt SNYGG oxå!

     

  


Gubbe hade förståss fått stå i stallet o mumsa mat under tiden Tinky o jag var ute o lekte och när han var klar verkade jag hans bakhovar. Jag tog fram igår.

*dunkar mig själv i ryggen*  Vet inte varför men jag är som inte särskilt sugen på att verka för tillfället...men det måste ju göras. Stod länge o velade om jag skulle ta Tinky oxå innan jag släppte ut honom men bestämde mig för att låta bli och åka hem för att göra rent akvariet istället.


Den planen sket sig rätt rejält dock för strax kom både Julia,  Helen o Linn samt Öhnfeldtarna till stallet. Då var det roligare att gå i stallet o pyssla o snacka litet istället.

Helen hade dessutom med sig en massa fika o bjöd på så när alla tjejer ridit färdigt så blev det picknick vid silon!

3 sorters kakor, muffins och chokladbollar! kalas!   

 

 

Alva och Linn fikar foto:Helen Ahlgren

*

Lite hästbus blev det oxå...

 

Linn och Alva fick sitta samtidigt på Musca vilket gav mersmak....

 

Är man stor måste man vara snäll, som Bamse sa! Fighter låter snällt Alva o Linn rida runt lite på egen hand.  foto: Helen Ahlgren

*

Ida som är....som hon är... tyckte det var en bra ide att gå barfota lite grand...det är ju vår...

 


Efter fikat hjälpte jag Ullis att komma igång med att klippa Oscar och vips så var klockan efter tre....


Nu sitter jag här och är alldeles varm o mosig i ansiktet... vårsolen tog nog rätt bra där mot silon...

*nöjd*

Konstaterar att livet är rätt gott, att jag har härliga stallkamrater, goa pållar, att två filmer landat på hallmattan när jag kom hem och att akvariet faktiskt får vänta till en annan dag!

/K 

Av Kicki - 4 april 2013 08:29

Igår tog Älskade Gubbe o jag en sväng upp till Malmlund i det vackra vädret.

 

Genom kammarfönstret bjöd både Vivi o Karin på morötter till Gubbes förtjusning!

   

*

Vovvarna blev nyfikna på vad som stod på, Viva ville titta närmare

 

*

Som synes på första bilden tog Vivi några bilder från insidan:

 

*

     

 

*

*

Lite senare hade vi picknick i pumphusbacken

 

Isa, Vivi, Karin, Alva, Carren, Leo och Angela

*

   

Barnen har byggt en koja.

*

 

 

Alvin klättrar.

*


   

Härligt vårväder, aningen kyligt men i solen värmer det gott.


Idag en ny, vacker ledig dag! /K

Medlem i Team Easyboot

 

 

      

 

Vinur frá Götu *1985*

          

Tinky *1997* (min bonushäst)

  

 

Scuzzies A tiqne "Sessa"

 

Easycare.inc - Easyboot

  

 

Varför barfota?

 (En kort artikel på engelska)

Barfotalänkar

EASYBOOTS i Sverige

Foder o annat matnyttigt

Hästsport o sånt

Andra Bloggar

Senaste inläggen

Arkivet

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards