Kickis Blogg

Alla inlägg under oktober 2012

Av Kicki - 29 oktober 2012 09:57

Igårkväll var jag fruktansvärt trött och hade litet ont i halsen. Jag kröp ner i sängen vid åttatiden och kollade på film en stund, tror jag somnade vid nio.

Vaknade strax efter tolv av att jag hade fruktansvärt ont i halsen och näsan, var helt igentäppt och slemmig, huvudet surrade som en bikupa, det gjorde ont i ögonen och jag tror jag hade feber. Gång på gång gick andningen som i baklås och trots att jag var så trött kunde jag inte somna om. Vred mig genom natten.... vid fyratiden ringde jag till jobbet och sjukade mig, gissar att det meddelandet var ganska osammanhängande. Mellan fem och sju så slumrade jag in en stund. Ringde jobbet igen vid sju och fick prata direkt med enhetsledare Ninnie.

Hon hade som tur var uppfattat att det var jag och hörde ju att jag var rätt uschlig, hälsade att jag skulle krya på mig förståss och att jag skulle höra av mig om jag inte var reda att jobba på torsdagkväll.

Nu hade den värsta svedan "bakom näsan" släppt ändå, men inte en chans att jag orkade gå och jobba. Och för alldel...man kan ju inte gå ut till de gamla och vara sjuklig....


Nu är jag förståss sanslöst trött och jag har huvudvärk, men av resten finns inte mkt kvar!?  Jag är inte snorig och jag har inte nåt särskilt ont i halsen, lite susig i skallen bara, sådär man kan bli vid lätt förkylning.

Så vad 17 handlar det om??  Expressinfluensa?? Ngn som varit med om ngt liknande?

 

Ska såklart ta det lugnt idag, men jag ska försöka passa på och börja laga täcken... har fått hem en hel hög att laga av en bekant... men får se hur mkt jag orkar.

På eftermiddagen har jag tvättstugan bokad oxå så det måste fixas. Tyvärr upptäckte jag att vi inte har ngt vatten när jag kom upp... vet inte vad de sysslar med, har inte fått ngt meddelande om att de skulle stänga av. Hoppas att det kommer igång till det är dags att tvätta bara...


Gäsp /K

 

Av Kicki - 24 oktober 2012 14:22

Först en mystur på Tinky. Vi galoppade och körde lite kondisträning...både för mig och honom.

 

På väg ut mötte vi en JÄTTEFARLIG farbror i neongul jacka som satt på en släpvagn full med snökäppar!! Bilen var inte läskig, inte släpet heller och ej heller att farbrorn strax innan kastade av två käppar vid sidan av vägen var läbbigt, men när bilen vände upp så den lilla gubben syntes, sittande där på släpet, ja då gjorde Tinky nästan ner sig! Kastade sig runt och tänkte galoppera hem igen   

Men föraren till bilen stannade så snällt och väntade på att vi skulle ta oss förbi så småningom. (för springer hem till stallet gör man ju bara inte!) Skönt att veta vid sådant tillfälle att föraren av bilen själv haft hästar i många många år och vet vad det handlar om!

*

*


Strax innan jag skulle åka hem från stallet så plingade det i mobilen! En SMS-avi om att mina örter jag beställt äntligen kommit!

 

De kommer från Hippo K9  . De stora påsarna innehåller en blandning som heter HerbforceX och de små är Magbalsam.

Magbalsam är till Gubbe och den andra blandningen ska de väl få av alla tre.

 

Magbalsam hjälper till att rena och stärka upp mag och tarmkanalen och sägs ge hjälp till hästar som har svårt att tillgodogöra sig näringen i fodret.

 Han ska först få en kur för att ordentligt rensa ut och läka ev skador i tarmsystemet och därefter en mindre understödjande dos. Kanske kanske kan han komma att börja lägga på sig lite över revbenen!?

HerbforceX ska vara allmänt välgörande, bra för päls, aptit, mage mm och är en naturlig källa av vitaminer och mineraler. Den innehåller nässla, ringblomma, nypon och kelp mm.  Underbar doft och vackert att se på. Jag försökte fota men färgerna kom inte till sin rätt...

 


Det ska verkligen bli intressant att se om man märker ngn verkan och skillnad av detta! På Gubbe har jag ju verkligen konkret att se och ta på, början han hulla på sig över revbenen så är det ju svårt att missa!

*

*

Eventuellt ska Marika och jag prova ett, för oss, nytt foder oxå. Ja det har funnits i ett antal år på marknaden även här i sverige men det säljs inte så ofta i "vanlig butik".

Det heter Primero Total och är helt spannmålsfritt, baserat på gräs och ska enligt många inom "naturlig hästhållning rörelsen" vara helt outstanding. 

Nu är ju inte jag med i ligan som är emot spannmål (även om jag ratar korn och håller mig till havre) och maniska i sin anti-socker-jakt (mina pållar får både morötter och ett o annat äpple), men om detta foder håller vad det lovar så är det ju fantastiskt!

Mycket har jag provat och mycket har jag läst,ältat, vridit och vänt, stött och blött och visst är det så att det känns som att man helst skulle vilja hålla sig så nära sådant som hästen är skapad att äta, så gott det går.

Sen är ju frågan om Primero är bättre än en blandning man kan göra själv på tex lusern, olja, kli osv. DET återstår att se!

 


Snart är det dags att gå och jobba...man kanske skulle ta o fräscha till sig?

So long/K

Av Kicki - 23 oktober 2012 16:31

Jo i söndags hade vi lite banhoppningsövningar igen och det var lika jobbigt som första gången   

Mot slutet så går det lättare iaf.

Jag tjoade och hejade på honom och då tänder han ju till LIIITE iallafall, men det låter ju som ....ja jag vet inte vad    Jag kommer nog att locka till glada skratt och fniss när det är dags för tävling....men dte bjuder jag på!!

*

*


foton: Ebba Nilsson

 

Vi kommer nog att hoppa 50 eller 60 cm på tävlingen, det känns lagom när det handlar om en hel bana...

*

*


Här hoppar vi 75cm.

 

Enstaka "höga" hinder går ju bra, men en hel bana...? Jag är tveksam... men nästa söndag så ska jag banne mig prova en hel bana på 70 iallafall för att se hur det känns!

Hur som helst så är han ärlig på det viset att han tenderar aldrig till att stanna eller titta på ngt, det verkar som han skiter fullständigt i hur hindret ser ut!  Däremot kan det bli stopp EFTER hindret när jag är så trött att jag knappt orkar andas....


Jag ska få några fler bilder men fotografen ligger sjuk för tillfället så vi får se när det blir...

*

*


Idag hängde jag med Marika till Mälarkliniken med Sesam. Trevligt med en liten åktur! Rätt trevligt var oxå att veterinären var rätt säker på att hans hältor har muskulära orsaker! Röntgenplåtarna visar inga konstigheter alls! Nu fick han "tuppkam" i blodet samt en kur antiinflammatoriskt i 14 dagar och ska under tiden sättas igång med ordentlig skrittgymnastik och massage! En mkt trevlig veterinär med sunda tankesätt. Tidigare vi varit in med honom så har han fått kortison i lederna och med det ansågs det vara bra....

  Arkivbild tagen av Anna-Klara Hallingström

*

*


Under tiden vi var på kliniken så har även min bil varit "intagen" för däckbyte och lite vinterfiff samt koll av batteriet. Känns bra att ha allt iordning i tid... ett tag kändes det som att det var i lite VÄL god tid men nu ska det visst bli kallare säger de... *urk*

Min tanke var att jag skulle hämta den och åka till stallet så fort den var klar men jag råkade slumra till en stund här på soffan...*tröttmössa*

Nu känner jag mig alldeles för hurven för att ta mig ut och hämta den vid verkstaden så pållarna får klara sig utan mig till imorgon.

Det känns litet kymigt ändå då jag inte heller var där igår eftersom jag jobbade heldag. Men det känns som att saker och ting kommer att lägga sig till rätta om en tid, när jag vant mig vid att jobba igen och inte bara gå efter min egen klocka....

Tjao/K

Av Kicki - 20 oktober 2012 19:42

huuuuu vad slut i huvudet jag är.... det är jobbigt att börja jobba!!


men kul är det!

Dock var det ingen bra kombo för mig att jobba kväll ena dagen och sen dagpass dagen efter.... morgnar är inte riktigt min grej och jag sover ju så dåligt... marigt det.


Är för trött i huvudet för att skriva ngt vettigt och jag vet knappt var veckan tatt vägen...

Imorgon ska vi skutta på banan igen så då kanske jag har nåt att rapportera!


Hej för nu /K

Av Kicki - 14 oktober 2012 18:48

 Igårkväll lyckades jag dra ihop ett gäng som var sugna att vara med och skutta lite på ridbanan idag! Roligt att vara flera och att få hjälp att bära hinder!

 


Tjejligan Öhnfeldt (Sofie,Ullis, Ida och Alva) var förståss med, Eva-Mia, Ebba och jag blev det som roade oss en lång stund.


Sofies nya häst Fidelin är litet förkyld så de skrittade bara lite sen ägnade sig Sofie åt att fota!

 

Sofie o Fidelin

*

*

     

För Tinky och mig gick det faktiskt rätt bra mot slutet, men ack så tungrott var det   Det är ett STYVT göra att baxa runt honom i galopp runt en hel bana...men hoppar det gör han!  Det blir lite fel galopp och lite travsteg här o där men på tredje försöket så kom vi faktiskt runt hela vägen utan att tappa farten alldeles.  Men utifrån våra förutsättningar; Mina klenben och ärligt talat ganska blygsamma hopperfarenhet samt Tinkys "usch-gå-på-ridbanan-nej-jag lägger-i-bromsen"-inställning , så ger jag oss absolut godkänt iallafall!

...Men jag kan inte låta bli att önska att han kunde få för sig att bli liiiiite het iallafall..  


När jag vilat mina spaghettiben en stund så fick jag äran att prova Eva-Mias fina Zinzano!

   

(Lite eftergift kanske Westman?)

Z var så snäll och hoppade duktigt med mig trots att jag satt däruppe och pep att han var hög (Oj hela 156cm över havet eller vad det var) och annorlunda!!   

Annorlunda? Tja..han var högre och smalare och gick FRAM!

*

*

 

Här Z med matte Eva-Mia.

*

*

 

Även Eva-Mias ponny "Kotten" fick vara med en stund med Alva på ryggen. Kotten är bara 3år men ställde bussigt upp och tog tom ngt litet språng över lågt hinder.

*

*

 

Ebba hoppade sin nya ponny Philippa för första gången.

*
*

 

Ida fick prova Philippa

*

*

 

Ida på sin Musca.


Roligt var det!


Gubbe lyckades med ett litet konststycke under tiden vi roade oss på banan...

 

han åt upp sin mat och bajsade sedan i hinken... inte en enda plutt låg utanför! Lättmockat!


Senare for jag upp en sväng till Malmlund för att bistå med ett par händer när Lasse skulle låta sin Q-Belle dra rockarden för första gången.

 

Belize tv och Q-Belle th  ( "Bella" och "Q"... namnen orsakar dagligt muttrande från matte Vivi...)

*

Tyvärr kunde jag ju inte fota just det, var ju upptagen med att hålla skackel....

   

Men de här på när Lasse tömlongerade litet först tog jag...

*

*

...och på deras större stall! Lasse har rivit ur en ponnybox och därmed blev skötselytan större! Kanonbra blev det tycker jag!

 

*

*

Belize hade mumsat äpple så hon såg ut att vara prydd med vitt läppstift.

 


 

En av Vivi o Lasses fina vagnar.

*

*

*

Ja det var väl det jag hade att rapportera för idag... avslutar med en passande bild på mig och Z...

     


Ajöken! /K


Av Kicki - 13 oktober 2012 21:21

Jag fick just veta att vi skall ha hopptävling hemma i stallet den 2a november!

Nu blir det till att lägga sig i banhoppningsträning!!


Arkivbild

 

Nu gäller det bara till att lista ut vilken höjd och vilken klass vi skall vara med i... Clear round är ju givet, och kanske räcker det så första gången.

Vet inte vad Marika tänker koka ihop för tävlingsklass.... hon brukar köra en L:E och det innebär 80cm för d-ponny.... känns inte som att vi är riktigt redo för den uppgiften kanske. Men vem vet, hon kanske hittar på ngt annat den här gången?


Gubbe vet jag inte om jag tar ut... även fast det är frestande... kanske blir det en liten CR-runda även för honom, på en låg trevlig höjd som vanligt.  


Nu vet jag vad jag ska pyssla med imorgon iaf. Bygga bana och leka lite!

Undrar just om jag kan få ngn med mig på det upptåget?


tjena/K

Av Kicki - 11 oktober 2012 16:03

   NU ska jag allt samla mig litet o skriva lite! Jag vet inte ritkigt i vilken ände jag ska börja...så det får bli som det blir!


Börjar iaf med att berätta att nu har jag klarat av de tre dagarnas introduktion på nya jobbet! Jag vet inte riktigt vad jag ska använda för ord att beskriva vad jag tycker och känner... för det är ju en helt ny värld för mig! Men nog tycker jag att det har gått bra iallafall, och jag känner absolut inte att det INTE skulle vara ngt för mig. Nejdå, jag tror att det kommer fungera bra. Visst är man litet tafatt vad gäller av/påklädning och sådant... men det ger sig småningom, liksom allt annat som kanske känns litet främmande.

Imorgon skall jag träffa sköterskan som ska se till att jag blir godkänd för medicindelegering oxå, sen ska jag börja gå själv i nästa vecka!


Det var det!


I förra veckan hade jag besök av min syster och hennes yngsta dotter Ann-Louise. De kom på torsdagmorgon och så gick vi och mamma på Rimbo marknad.

Mamma, Syrran och A-L  

*

*

A-L fick åka Pariserhjul

 


På kvällen gick vi och åt middag på vår lokala kines och hade det allmänt trevligt.

Fredagen tillbringade vi i stallet till A-L´s stora lycka. Fotona nedan har min syster Lotta tagit.

 

"Lycka kan absolut vara att få hålla i ett grimskaft med en stor brun ponny i andra änden" 

*

A-L fick leda in Sylvana i stallet åt Marika.

 

(jag tycker bilden är så härlig... Marika och A-L samspråkar)

*

 

Hjälper mig borsta Tinky

*

   

*

 

Vi åkte en tur efter Tinky i det härliga vädret.

*

 

*

*

 

Vi åt varmkorv med bröd till lunch, vagnen var en utmärkt matplats.

*

Sedan var det förståss dags att göra iordning Bettan för en ridtur!

*

 

   

*

 

Efter ridturen ska man kolla hovarna, A-L lyssnar noga när jag instruerar.

*

 

Kan nästan själv!

*

 

Med lite styrhjälp gick det finemang!

*

 

*bussig poni får gå ut i hagen igen

*

 

 

*LOVE LOVE LOVE*

*

 

Gubbe gick snällt ut till hagen med A-L på ryggen.

 

*

 

A-L hittade massor att pyssla med, hänga upp grimmor bla.... Vi höll knappt att få henne med oss hem!

*

*

Syrran hade just köpt sig en ny kamera så hon passade på och leka lite med den här hemma oxå, fotade kisse!! Bilder på henne har jag inte några särskilt bra sen tidigare så det tog jag mkt tacksamt emot!

         

*

*

*

Idag lät jag Tinky träffa klippmaskinen. Som jag misstänkt innan så tyckte han att det var rätt ruggigt. Jag fick öva en lång stund med maskinen vid sidan innan han tyckte det var såpass ok att jag kunde börja klippa. Men trots att han stundtals höll på att krypa ur skinnet så syntes det att han ändå litade på mig, att jag inte ville honom illa   

Jag nöjde mig med att klippa en "hakklapp", det blev kanske litet ojämt men vad gör det om hundra år. Det räckte liksom så, när jag var klar stod han och darrade, men han VAR KVAR hos mig med bibehållet förtroende sas, så jag ville inte hålla på mer.

   


Nehej, nu är det slut i skallen.... och ni orkar knappast varken läsa eller titta mer  


Tjao /K




Av Kicki - 6 oktober 2012 15:51

I väntan på att jag ska få bilder av syrran min från gårdagen så får det bli lite annat....


Jag snubblade över en bild på nätet häromdagen och ett omedelbart habegär väcktes!

En otroligt läcker dalahäst!

 

(trällerna bakom är inte fy skam de heller..)

En prydnadspålle helt i min smak!

Jag googlade och fann resten av hans kompisar, de tillverkas av

Grannas i Nusnäs.

*

   

Personligen så tycker jag att Dalahästens form är vacker, men den traditionella målningen passar inte in i mitt hem. De här vita med den här ursnygga målningen gör det däremot rätt ypperligt! Tänk att ha en i varje färg att ställa fram, matchande det färgtema som jag för tillfället har framme!   


Hej så länge! /K


 

Medlem i Team Easyboot

 

 

      

 

Vinur frá Götu *1985*

          

Tinky *1997* (min bonushäst)

  

 

Scuzzies A tiqne "Sessa"

 

Easycare.inc - Easyboot

  

 

Varför barfota?

 (En kort artikel på engelska)

Barfotalänkar

EASYBOOTS i Sverige

Foder o annat matnyttigt

Hästsport o sånt

Andra Bloggar

Senaste inläggen

Arkivet

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards