Kickis Blogg

Alla inlägg under september 2012

Av Kicki - 30 september 2012 21:13

Helen fyrade av kameran i rätt ögonblick!

 

Om man tänker bort bommarna.... visst ser det väl ut som att sketistanten piafferar??

  

/K

Av Kicki - 30 september 2012 20:57

...har fått sitt första ansiktslyft!

 


Tjingeling/K

Av Kicki - 28 september 2012 19:59

...och mer förbaskat regnande!!

Man tappar som lusten för allt i takt med att regnet öser ner....


Bettan har fått ett nytt regntäcke. Hade tänkt vänta med det tills Börjes öppnar häruppe...men de skjuter ju bara på öppningsdatumet och med senaste tidens regnande och inför det faktum att risken är stor att Börjes bara har det urfula täcket med gitarrer på, så knatade jag in på den lokala hästsportaffären häromdagen. Hittade det här för ganska trevliga 449kr.

 

I vanlig ordning fick jag ta hem och modda det efter provningen.... det var ju alldeles för långt ner på sidorna. Efter en avkapning och flytt av bukgjordarna så sitter det helt perfekt...och eftersom det var en hel del av det rosa som rykte så blev det dessutom riktigt snyggt!  ....och kors, det var faktiskt från Treadstone upptäckte jag när jag satte saxen i det     Märkeskoll? Jag??


Hittade två glömde bilder i mobilen nyss...

 

Bettan och Linn rider sitt dressyrprogram på KM förra lördagen.

*

*

*

och tillsist,  en bild jag inte kunde låta bli och ta när vi passerade den här luckan i en vägg på stan i söndags...

 


Vipp/K

Av Kicki - 23 september 2012 18:42

 

I samband med att Linn fyller år så firar familjen Ahlgren med middag på Hard Rock Café varje år och Linn får bjuda med sig en gäst. I år var jag den lyckliga utvalda gästen!

Så idag tog Helen, Linn och jag bussen in till Danderyd där vi plockades upp av Linn´s pappa Paul som körde oss in till Sveavägen för en mumsig middag!

foto: Helen Ahlgren

 

Efter Loaded potatoskins, grillade kycklingvingar, santa fe springrolls, olika röror, spareribs, barbeque kyckling, fries, mm samt en ursmarrig glasskreation till efterrätt

så ligger jag nu här i grav matkoma....

Mumsigt och trevligt värre! *burp*


Igår så var det ju tävlingsdax!

Mycket stolt är jag över Linn och Bettan som bara blir tajtare och tajtare!

Hela fem grenar (Dressyr, hoppning 10 och 20cm, riden precision och riden agility) ställde de upp i den här gången och Bettan gick som ett urverk varje gång. Hon tyckte det var döööööööööööööötrist att vänta mellan grenarna men väl inne på banan så gjorde hon precis det Linn bad om!

   

Deras fina samarbete belönades som bäst med vinst i 10cm hoppning och en tredjeplacering i 20cm hoppning!!

 

Mina bilder blev inte alls bra den här gången, de fick som ingen färg, så nedan kommer ett gäng tagna av Helen!

*

*

       Spana in Bettans bakbensaktion ...

*

           

*

Det enda som gick åt pipan under dagen var dressyrklassen. Bettan gjorde precis vad hon ombads att göra men både Linn och hennes moster Malle, som var sk. vuxen på banan, glömde totalt bort programmet så det blev pannkaka. Så kan det gå!   

Man kan ju inte komma ihåg allt alltid!

Duktiga är de ändå våra tjejor!

/K


Av Kicki - 21 september 2012 16:17

Det finns ju de som orkar hur mkt som helst, som bara går och går och går och går och slutar aldrig. Som alltid har fullt upp och njuter av det. Såna som helt enkelt lever livet i full fart och mår dåligt när saker står still.

På ett vis så beundrar jag dem.


Jag tillhör inte den kategorin människor.

Kanske för att jag redan gått in i väggen rejält en gång.

Men jag tror jag alltid varit lagd åt det stillsammare hållet.

Periodvis är det lajban och berusande att ha fullt upp, om det är av saker jag uppskattar. Men på det stora hela föredrar jag en stillsammare lunk.


Hur som helst.

Senaste dagarna har det varit lite mkt.

För en sådan människa som jag då ska tilläggas.

Visserligen så hade det väl kanske inte kännts så mkt om det inte vore för det faktum att jag har varit/är förkyld.


Jag är just nu helt tom i bollen och bara jag ätit middag ska jag i stort sett gå och lägga mig.

Natten som gick har varit låååååång...och för all del, känslosam.


 

Igår lämnade jag Kisse hos veterinären för kastrering och det är ju egentligen inte mkt att nojja över...

Men det gjorde jag ändå.

Först kände jag mig som en skurk när hon inte fick äta från kvällen innan och inget vatten från morgonen.

Hon klev så snällt in i buren när vi skulle gå iväg och satt o spejade nyfiket, intet ont anande, på väg till veterinären. Väl där blev hon lite rädd förståss och klamrade sig fast vid min axel när hon fick sprutan med lugnande i benet....

Usch vad jag kände mig rutten.

Började fundera på varför jag reagerade som jag gjorde... och insåg att detta är första gången jag behövt lämna ett "smådjur" till veterinär. Med hästarna är det så annorlunda...hur kan jag inte svara på.

Veterinären sade det skulle ta 1,5 timme ungefär och hon skulle ringa när jag kunde hämta Kissemisse igen.

När det gått lite över två timmar hade jag övertygat mig om att ngt gått på tok och att kattan var död.... men så var det ju förståss inte. Allt hade gått så bra så.


Jag stack in handen och lade över hennes huvud där hon låg i buren. Ögonen var vitt uppspärrade och hon kändes så kall och så stel... I ngn sekund tänkte jag: Hon ÄR död, veterinären har missat att hon dött!!

Sen kände jag att hon andades.

Jag bar hem henne och gjorde iordning en bädd och lade värmeflaskor på sidan och under hennes tassar. Satte mig där på golvet och blinkade hennes ögon och höll de där kalla tassarna i min hand.

Och grät.

Jag hade aldrig räknat med att det skulle kännas så vidrigt hemskt att se henne sådär!

Inser att man aldrig vet hur man reagerar på vissa saker förrn man upplever det för första gången....

 

Det dröjde en evighet innan hon började vakna. Drygt fem timmar tog det till hon vaknade så pass att hon kunde spy en skvätt. Ytterligare en stund tills hon gjorde de första försöken att röra sig. Ragla. Ramla. Spy lite till.

När hon tagit sig in på toa så somnade hon igen. Låg och blev kall så jag lade mig i soffan med henne på bröstet med en filt över.

Sen vaknade hon till,spydde, raglade en stund och däckade så igen. Tillbaks i soffan på magen under filten.

Och om igen.

Vid kvart över ett inatt så bäddade jag på soffan och hon låg brevid mig där, då hade hon äntligen börjat kvickna till någorlunda.

Klockan fem var hon upp och drack vatten. Klockan sju var hon rätt mkt sig själv igen,följde med mig på toa och satte sig på lådan och kissade. SEN somnade jag och sov till halv tio.... *trött*


Nu kvarstod ju nästa utmaning (och pågår), att få i henne mat utan att hon spyr eller glupade i sig. Hon har ju en sådan känslig mage (allergisk mot spannmål och oxkött) och är litet störd i sin ätrutin. Eftersom magen stått still i typ ett dygn så fick hon litet burkmat, som hon vanligtvis blir lös i magen av om hon får mer än ett uns. Det borde mjuka upp. Blötlagt torrfoder, 4 bitar. (Japp, 4 stycken små piller... det är en extrem balansgång med minimala marginaler vad gäller mat och portioner för den här kissen.... behöver jag säga att det är både skitjobbigt och frustrerande periodvis?)


Hon åt,såg nöjd ut och inget kom upp.

Eftersom hon inte visade något som helst intresse för såret så vågade jag mig iväg till stallet en stund för att förbereda lite inför morgondagen. Den stunden råkade bli några timmar men allt var väl när jag kom hem igen iallafall.

Skönt!

Nu är det bara att hålla tummarna för att hon börja äta på det bra vis hon gjort senaste veckorna av torrfodret så jag i lugn och ro kan lämna henne här hemma imorgon.

OCH att hon låter bli såret.... Ska kanske fixa henne en kroppsstrumpa så hon inte kommer åt det.


Imorgon är det ju dags för en heldag på och kring ridbanan, Linn ska ju tävla Bettan på KM!  Det ska bli så vansinnigt roligt. De har gjort sådana fina framsteg på sistone.

Tack vare att RKS fick lov att flytta tävlingarna från Strömsholm till oss så kunde ju det lilla ekipaget ställa upp.

Tyvärr spår vädertjänsten regn   

Snälla be en bön, dansa en dans, eller vad ni nu väljer att hitta på, för att det blir drägligt för oss!!

 

*

Föressten, ngt jag glömt av!

Jag har fått tag på ett vackert kimblevick i mässing till Tinky för en mkt trevlig peng! (Hurra för Facebooks köp o säljgrupper)

 

Han kommer att bli sååååå snygg nu när allt i tränset går i "guld"!

...och jag slapp punga ut med dryga 400kr för ett nytt   


Nu mecka middag och packa allt jag ska ha med mig imorrn för att klara dagen, innan jag däckar...


Fuff/K

Av Kicki - 19 september 2012 18:50

..tycka att jag är på väg upp på banan igen!

Var febrig på dagen men nu känner jag mig rätt okej!

Bra det för det här såseriet har jag inte varken tid eller lust med!


Fixade iordning en liten selhörna idag!

 


Tjao/K

Av Kicki - 18 september 2012 14:15

Vi mina fulla fem än...

Igår sov jag till klockan 13 och mådde allmänt asigt. Kände mig helt kokt i hela huvudet.

Idag mycket bättre, om än inte helt bra, så jag var till stallet och matade o pussade pållar. Tog en fika med Marika och snackade bort ett par timmar.


På hemväg stannade jag på Ica och sprang på Vivi. Snackade en stund med henne oxå, ända tills Lasse kommer och undrar var hon höll hus   

Då hade han fått sms om att de hade paket att hämta i förbutiken.

Och tro det eller ej, men det var paketet från Börjes som gick därifrån igår!!!

Vi har gått ihop o beställt lite grejor, Vivi o Lasse har beställt parsele till morganflickorna, det gjorde de redan i lördags via nätet (lite akut hejsanhoppsan beställning då de hade en enda parsele i rätt storlek kvar på rea) och ringde till dem igår för att komplettera beställningen med bla mina grejor.

Det måste vara århundradets snabbaste leverans därifrån?!


Jag beställde ett lass med krokar till "min" nya selhörna i stallet, ett fleecetäcke till Tinky...

 

...och ett vitt schabrak till Bettan!

Helt fantastiskt att det hann komma redan nu eftersom Rid och Körklubben Shetlands klubbmästerskap hastigt och lustigt blev flyttat från Strömsholm hem till oss på Bygget!  Redan nu på lördag den 22a går det av stapeln, och iom flytten till oss så kommer även Bettan att få vara med!

Som det ser ut nu så ska Linn starta henne i dressyrklass, hoppning och riden precision. Lajbans!

Nu fick vi en del att stå i !


Så var det det där med att vara vid sina sinnens fulla bruk oxå...som jag inledde med...

Igår var jag som sagt helt koko i kolan mest hela dagen.

Gick upp klockan 13 och lade mig igen vid 21 (om hon ens var så mkt). Idag känner jag mig redigare i skallen men trots det så upptäckte jag nu när jag kom hem att den ena frukostmackan låg kvar på köksbordet....

Kände mig minst sagt rätt dum när jag skulle ställa upp ica-kassarna på bordet och stirrar på den där mackan... och fattade ingenting...   


/K - ska ta det lugnt resten av dagen!

Av Kicki - 16 september 2012 15:34

Har ont i halsen, tung i huvudet och känner mig lite rackig idag....

Det blev en snabbvända till stallet för att mata Gubbe och pussa på dem bara. Vädret ropade mysig uteritt men jag kände mig nästan litet febervek... Precis som förra helgen när vi var till Skinnskatteberg, då jag motade undan skiten med att hutta Mivitotal under dagen. Nu gör jag detsamma. Tar det lugnt på soffan och turerna till Mivi-flaskan i kylskåpet är täta.

Aldrig, aldrig ska jag slarva med min hutt Mivi morgon och kväll hädanefter!



Lite bilder...

 

Vinterns förråd av halm är i stort sett hemma. En tredjedel av maskinhallen är i stort sett fullstoppad från golv till tak av gyllene härlig halm!

 

*

*

*

 

-....Matte?

*

*

 

-Vad gör du däruppe??

*

*

 

-Kom neeeer?!   


/K

Medlem i Team Easyboot

 

 

      

 

Vinur frá Götu *1985*

          

Tinky *1997* (min bonushäst)

  

 

Scuzzies A tiqne "Sessa"

 

Easycare.inc - Easyboot

  

 

Varför barfota?

 (En kort artikel på engelska)

Barfotalänkar

EASYBOOTS i Sverige

Foder o annat matnyttigt

Hästsport o sånt

Andra Bloggar

Senaste inläggen

Arkivet

Gästbok


Skapa flashcards