Kickis Blogg

Alla inlägg under februari 2011

Av Kicki - 27 februari 2011 15:13

Idag kom Ammisen och mamma ut till stallet o hälsade på! Jag hade ju lovat flickebarnet en ridtur såklart!

Hon har bara "ridit" en gång förut, på Bettan för flera år sen (kan ju tyckas helknasigt när moster har hästar...men det har liksom inte blivit av nån mer gång..) men älskade gubben skötte sig exemplariskt och lät flickan "rida själv".

   

Han gick så fint så fint, som om han bar ett skört ägg i sadeln, så fantastiska de är! så kloka och känner så fint när de ska vara lugna och försiktiga!! men han gick hela tiden o sneglade på mig som om han undrade om det var riktigt rätt det här.   

men det är klart, det är väldigt många år sedan någon annan än jag satt på honom!

 

Vi gick lilla rundan i skogen så nu har man fått en trevlig prommis! 

 

nästa helg kommer hennes lillasyster ut oxå, så då har jag lovat att de ska få rida mera! och då blir det lillans första ridtur! hon är tre år så hon får sitta på Bettan.

jag misstänker att de kommer ut till stallet en förmiddag till i veckan för mamma höll knappt på att få med sig Ammisen hem!

 

när jag skulle ta in gubben från hagen fick jag äntligen se med egna ögon hur roligt han har i hagen!

 

ser ni pricken i fjärran?

 

  

Det är minnsan herr gubbe och lille Nicke som lattjar av hjärtats lust!

 

   

men när matte visslar då lämnar man kompisen på stört!   

 

 

 

 

Bettan fick sig en tur i tömmar med nya tränset.

 

hon var lite allmänt muppig och inte verkade hon tycka att bettet var nåt särskilt mkt bättre än nåt annat, min första känsla till trots.

men det känns ändå som det bästa hittills.

 

försökte få nån bra bild på tränset men det var inte lätt. svart är svårt.

   

det passade iallafall alldeles utmärkt! en enkel huvudlagsrem och en enkel nosgrimma att hänga på lös. mkt praktiskt, man behöver inte mer när de har så mkt naturliga "tränsfasthållare"   

 

tjao/K      

Av Kicki - 26 februari 2011 15:58

Nu så har jag varit i stallet!

tog min efterlängtade ridtur! 14 dar sen sist....

det var iallafall jätteskönt.

gubben tyckte väl att det var lite trist att bara skritta så vi töltade några meter på vägen sista biten hem.

 

 

nu lajjar han väl så mkt i hagen hela dagarna så han håller ju igång ändå, men jag är väl en försiktig general då...

har gubbskrutten inte ridits på två veckor så tar man det lugnt! Basta!

 

Sesam ville absolut vara med på bild:

   

 

 

och Bettan i vanlig ordning   

   

undrar hur många såna här bilder jag tagit på henne genom åren?

 

 

fast jag hann faktiskt få upp kameran o fångade detta:

   

det är ju en rätt misslyckad bild egentligen...men ändå läcker på nåt vis, med solstrålarna!

 

 

nå, jag fick denna oxå:

   

har ni sett en tax-ponny nån gång? 

 

 

Nu ska jag fortsätta med nosgrimman jag började sy till Bettan igår. jag gjorde en huvudlagsrem och fick för mig att hon skulle ha en till nosgrimma oxå. jag har ledsnat på alla onödiga remmar, det är så bökigt ändå med all päls!

 

tjao /K

Av Kicki - 26 februari 2011 13:00

Idag blev det en biltur till huvudstaden.

Mamma ville ha sälle   

Först stannade vi å handlade på coop forum i arninge och sedan åkte vi vidare till Blackeberg för att hämta upp min systerdotter som ska få vara ute hos mamma o pappa under sportlovet.

  

Mössan är faktiskt min skapelse, den har hon haft i flera år och älskar den lika mkt än!

sådant är roligt!

 

nu har jag just mumsat en:

   

och ska hoppa i stallkläderna för att åka o pussa på hårtrollen!

 

L8er! /K 

Av Kicki - 25 februari 2011 13:49

nå, nästan iallafall, en fem kronors fullträff.

Bettet verkade falla fröken pälsmonster i smaken!

 

    

men det är ruskigt svårt att passa in grejer på henne...när man har munnen i knähöjd, sju lass med man o pannlugg och så all denna päls...

ska tömköra henne i helgen så får jag se mer hur hon gillar det.

/K  

Av Kicki - 24 februari 2011 14:27

Tack o lov så känns det verkligen som jag håller på att bli frisk äntligen!

Var det möjligen Kims hytte till universum som gjorde susen?

 

Var till stallet en sväng för att mata gubben förståss och det var inte alls lika kämpigt idag!

 

fotade lite!

 

  

när man ätit så måste man dricka....

   

  

och sen kan man faktiskt dela saltsten med Sylvana!

 

 

Detta är Hrekkur!

   

han är oxå Islänning och jag trodde ju att han och gubben skulle finna varandra i flocken, de brukar ju göra det, Isisarna. Men där hade jag fel, Gubben o Hrekkur har inte alls blivit bästa kompisar...

 

Hrekkur har hur som helst en ganska udda päls...även för att vara isis. 

 

på hemvägen stannade jag till vid hästaffären för att se om ngn varit intresserad av sadeln jag lämnat in för försäljning, och sänka priset på den.

i begagnathörnan hittade jag ett bett som jag var tvungen att köpa till Bettan! 5 kronor fick jag hosta upp   

     

det är ett järnbett som är lite anatomiskt format, och ganska smalt. kanske gillar hon det.

   

tjao /K

Av Kicki - 23 februari 2011 13:06

Tog en tur till stallet för att mata älskade gubben.

det är så frustrerande att inte vara frisk nog att orka rida eller göra ngt annat mys nu när vädret är så fint!!

 

  

 

 

Detta är Marikas äldsta ponny Jolly. hon fyller 31 sista april!

     

 

nu ska jag göra ett nytt försök att se film och softa i soffan.

klappa katten.

  

 

tjao /K  

Av Kicki - 22 februari 2011 18:29

 Jag hade inte lunginflammation tyckte doktorn! skönt det, man var ju litet orolig för det trots allt.

Akut bronkit blev utlåtandet, coccillana och vila ska vara boten...

sjukskriven veckan ut.

 

så var det med det.

 

lyxade till det lite och köpte:

   det var en ny variant som man fick 3kr rabatt på, hoppas den är god.

tunnbrödrulle står alltså på menyn ikväll!


äta bör man annars dör man sägs det...

och jag e tokhungrig!

mot spisen!

/K

Av Kicki - 22 februari 2011 12:51

Detta täcket vore inte fel!



  Själv skulle jag kunna tänka mig att par snygga ridbrallor! ...i väntan på att jag kommer i mina Horkabyxor igen...

 


    

Nya ridpjuck till våren borde man ha!

 

 

 

Ännu ett täcke som gör mig lite smått sjuk:

    

Bettan skulle vilja ha en riktig liten sadel

och ett smalt fint bett




    

Gubben behöver en kortare gjord

 

 

det fanns en del nytt i Börjes katalog men hemsidan är inte uppdaterad med bilder än.

 

nu ska jag nog sluta o glo på grejer som jag iallafall inte kan köpa   

 

hungrig, måste fixa nån lunch. suck.

 

/K

Medlem i Team Easyboot

 

 

      

 

Vinur frá Götu *1985*

          

Tinky *1997* (min bonushäst)

  

 

Scuzzies A tiqne "Sessa"

 

Easycare.inc - Easyboot

  

 

Varför barfota?

 (En kort artikel på engelska)

Barfotalänkar

EASYBOOTS i Sverige

Foder o annat matnyttigt

Hästsport o sånt

Andra Bloggar

Senaste inläggen

Arkivet

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards