Kickis Blogg

Alla inlägg under april 2011

Av Kicki - 30 april 2011 20:39

det är inte så lätt att hålla reda på 35 hästars födelsedagar   

Både Marika och vi andra var helt inställda på att stallets äldsta dam Jolly fyllde 31 år idag, men det visade sig att hon är född den 20 april!!

Så tant Jolly har fått födelsedagsmorötter två gånger iår!

    men det är man ju absolut värd när man uppnått den aktningsvärda åldern!



Lammen växer så det knakar, och fler kommer det bli. två tackor har ännu inte lammat.

 det här lilla charmtrollet med bruna ben och brunt huvud heter Bambi. hon är som en hund, otroligt social, kelen och orädd. helt underbar lammunge som skall få växa upp och själv bli mamma vad det lider!

    Blomma vill vara herre på täppan..nej förlåt, drottning på hötappen måste det väl vara?



  Bettan o jag tog en liten promenad. jag passade på att dra av en massa päls oxå när vi ändå var ute.


  tur hon har öron som sticker upp ur lugg och manhögen   



  Älskade gubben kommer som vanligt gärna och möter matte när det vankas ridtur, mat och pyssel   


Det var väl dagens bilder det!

tjao /K

Av Kicki - 30 april 2011 09:56

...blir det en tur till stallet. ska bara kolla av min cybervärld först   

en ridtur på gubben och så ska jag nog ta o pyssla med Bettan litet.

sedan väntar en tur till mamma o pappa. mamma fyller år idag så vi ska käka lite födelsedagsmiddag.

nån present blir det inte idag. hon har önskat sig att jag fixar lite blommor i amplar o krukar till de kommer hem efter sin husbilsresa till kontinenten. de kommer väl hem nån gång i juni igen.

pensionärer kan resa på obestämd tid   

men jag tänkte faktiskt busa lite med henne och se om de inte har någon konstgjord blomma på Ica, som hon kan ha med sig i husbilen   


som avslutning av kvällen blir det till att döma sveriges öppningsmatch mot norge i hockey-vm klockan 20!! yeeeey!

/K

  

harmonisk hästflock!

Av Kicki - 29 april 2011 23:45

Obduktionen visade som det var misstänkt, en akut tarminflammation, men varför kan ingen svara på.

de fann även ngn förändring i levern som skall testas, det kunde ta upp till en månad att få de provsvaren...

de testade även för säkerhets skull för salmonella, då det ju är smittsamt, men det var negativt.

/K

Av Kicki - 29 april 2011 13:10

Smedens Diva

1998 - 28 april 2011

 



Imorse ringde marika mig....


Igår sen eftermiddag visade Diva att hon inte mådde bra.

Hon hade vattnig diarre och krampade.

flera veterinärer konsulterades, så även Ultuna hästsjukhus.

Ultuna gav flera gånger rådet att avvakta eftersom hon inte hade ngn feber.

senare på kvällen blev hon allt sämre och Marika ringde Ultuna och meddelade att nu kommer de in med hästen!

tyvärr var det försent.

Diva dog under transporten till sjukhuset.


Vattnig diarre hos vuxna hästar är tydligen MKT allvarligt.

man undrar då varför Ultuna inte gav klartecken direkt att komma in med henne?

det är inte alls säkert att det gått att rädda henne även om de fått komma in tidigare, men varför fick hon inte chansen..?

Diva ska obduceras under dagen.


Diva hade det inte alltför lätt innan hon kom till ridskolan.

Marika hade sett henne tvingas runt på ett flertal hopptävlingar under alldeles för stor,tung ryttare. Hon hade inga muskler,svårt eksem och väldigt nedgången.

Men i Marikas vård blommande hon upp till en

fantastisk ponny.

arbetsvillig och harmonisk, alltid pigg och alltid genomsnäll.

Diva blev marikas yngsta dotters ridhäst och en av ridskolans mest populära ponnyer.

Nu betar hon på de evigt gröna ängarna tillsammans

med Celina,Chali, Lusse och de andra.

Alldeles för tidigt.

Tack för allt Diva.

Av Kicki - 28 april 2011 10:09

Hur kul är det att vakna med världens huvudvärk?

blä

undrar varför....? är det nå omslag i vädret på gång tro...har inte sett nån rapport.



  hästarna har fått gå ut o pillra lite i en av beteshagarna.(hagen bortom mathagen) det är inte mkt grönt där alls men de tycker det är skitskoj iallafall!

hos oss är betet noga reglerat och stora flocken fodras med hösilage rätt långt in på sommaren. det är först på sensommaren som de får gå dygnet runt på bete. detta för att undvika fång och övervikt, större delen av flocken består trots allt av A- och B-ponnyer. 

och receptet fungerar, Marika har inte haft hästar med fång på år och dag.

storhästarna i inackorderingshagen får dock gå på sommarbete hela sommaren.


igår testade jag att låta Bettan lyssna och nosa på klippmaskinen....det gick rätt bra, men jag provade inte att klippa ngt. vill nog ha Marikas hjälp med det trots allt, man vet ju inte om hårmonstret får nåt frispel. dessutom är det så himla längesen jag testade att klippa, och maskinen är ju marikas. jag "tar inget utan lov" ...

Jag ska höra med henne om hon kanske har tid att hjälpa mig nån dag. bara det inte är försent att klippa nu med tanke på sommarpälsen...

men det skulle vara så skönt för Bettan att få komma ur vinteroverallen FÖRE midsommar för en gångs skull....


föressten så missade jag en bild i förra inlägget om Trail.

den kommer här:

  



Nu ska jag bita i det sura äpplet och ta itu med räkningarna...

  sen återstår det att se om det finns utrymme för några boots den här månaden....med tanke på bilverkstad och däckskifte+ett nytt sommardäck....

suck


/K

Av Kicki - 26 april 2011 12:43

 

Här kommer lite fler bilder på den nya booten,Trail, från Easycare!


    

  

 

  


Jag tycker den är intressant och kommer att beställa ett par till gubbens bakhovar till en början.

Trail är framtagen för att passa fritidsryttaren som inte rider alltför långa sträckor (alltså ungefär så som vi vanliga vardagsryttare oftast rider, distansryttare/långfärdsryttare bör satsa på en tuffare boot) samt att vara extremt lätt att ta av och sätta på och samtidigt sitta säkert. Den ska fungera i alla typer av terräng

 

jag fick en fråga om det inte fanns risk för skav över ballarna eftersom kardborrefästet är placerat rakt bakpå hoven, men nu kan jag nog säga att den risken är nog är väldigt liten eftersom hoven är skyddad av en inre kapsel.


jag har inte hittat någon svensk återförsäljare som har fått in dem ännu, men de går att beställa direkt från Easycare i Usa. priset är satt från 60$styck (beroende på storlek) och sen tillkommer frakten. billigaste fraktalternativet (såvitt jag är informerad) för två st boots är 22$. det alternativet har jag använt mig av och jag hade mitt paket inom en vecka.

dollarn står ungefär i 7 kr mot den svenska kronan just nu.

Här kan du beställa direkt från Easycare.

so long/K

Av Kicki - 25 april 2011 20:04

....när man kan städa ute på balkongen i kvällens sista soltimmar?


jag har röjt upp och dammsugit därute nu och har svurit lite över att jag faktiskt inte köpte några av de där penseérna jag glodde på när jag var på Ica tidigare idag...de hade varit pricken över i nu när det blev vårfint därute nu.


    


jag hade en liten smal lagerhylla nere i förrådet som visade sig passa utmärkt bakom balkongdörren, och HELT perfekt passade min lilla grill på översta hyllan!

  krukorna på väggen ska jag flytta på, de kan ju inte sitta så nära grillen sen.  dörren öppnar inte upp mer än som den står på bilden så det är ingen risk att den slår i hyllan. jag har skruvat fast hyllan i väggen för säkerhets skull.

riktigt nöjd blev jag! nu har jag ett par hyllor att ställa småsaker på oxå! pörfäkt!


 jag måste visa en av mina fuchsior oxå!

för första gången har jag nu i vinter testat att övervintra fuchsior i vanlig rumstemperatur. de har stått i köksfönstren och skötts ungefär som vanliga krukväxter. elementen under fönstren har jag haft på väldigt låg värme, det är det enda jag anpassat för dem.

-och det har faktiskt fungerat! jag trodde faktiskt inte att det skulle gå så bra som det gjort.

tittta bara så glad min Whiteknights pearl ser ut!

  mörkgrön och så glad att den blommar glatt redan nu!

just denna är den äldsta av mina fuchsior, de yngre har inte riktigt klarat vintern lika bra, men snart får de komam ut och då kommer de växa på sig de oxå!

när jag tog ut WP för att fota, då kom fröken nyfiken o ville vara med på bild (?)

    



här står WP inne i köksfönstret igen, brevid sin kompis mårbacka pelargonen...

  mellan de båda står en yngre fuchsia, även den vill börja blomma....

snart snart får de komma ut o gona sig på balkongen om dagarna!

*längtar*


tjao/K

Av Kicki - 25 april 2011 15:34

.....och jag sörjer...jag vill inte alls att den här sköna långa helgen ska vara slut   

hela fyra långa lediga dagar...att de kan gå så fort.

men imorrn ska det visst regna, alltid någon tröst då...då gör det ju inget att man måste jobba.


hur som helst.

Idag blev det en trevlig ridtur tillsammans med Vivi och Reykur.

jag hade ju tänkt fota litet under tiden men jag var för upptagen med att ha trevligt och pladdra   

när vi lajjat en stund i skogen så fick våra gubbar stå i Vivis stall o mumsa lite hö å äpplen medan vi fikade i trädgården! (inte ens då kom jag ihåg att ta fram kameran...vad är det med mig?)

  men jag tog iaf en bild på gubben i sin lånade box   


och en bild blev det när gubben o jag, fikade o nöjda skrittade hem till bygget igen genom skogen!

  


så det var en skönt trevlig hästdag idag med.


nu borde jag röja och dammsuga här....men jag vet inte om jag har någon lust.

kanske senare.

nu vill jag nog bara softa med datorn en stund!


tjao /K

Medlem i Team Easyboot

 

 

      

 

Vinur frá Götu *1985*

          

Tinky *1997* (min bonushäst)

  

 

Scuzzies A tiqne "Sessa"

 

Easycare.inc - Easyboot

  

 

Varför barfota?

 (En kort artikel på engelska)

Barfotalänkar

EASYBOOTS i Sverige

Foder o annat matnyttigt

Hästsport o sånt

Andra Bloggar

Senaste inläggen

Arkivet

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards