Kickis Blogg

Alla inlägg under november 2010

Av Kicki - 30 november 2010 14:16

Så äntligen blev det tid för en ridtur!

invigning av nya benskydden och broddade boots!

funkade jättebra.

vi fick sällskap av Eva-Mia o Zinzano på vår lilla tur.

det var underbart hårdpackad snö på vägen, suveränt underlag!

 

mia höll sig varm om rumpan - hon skippade sadeln.

det var allt litet frostnupet i näsa och tår.

 

Gubben fick sen för sig att fåna sig med maten...

jag har precis börjat ge honom Equimall  i maten , han fick sin första skvätt igår. 

idag blandade jag i en full dos (1dl) och se det passade inte herrn...

det kunde jag ju förståss ha räknat ut....dumt av mig. jag skulle bara tagit en liten skvätt idag oxå för att vänja in honom vid smaken...

så det blev till att skicka ut sådär ett drygt kg foder på dynghögen då han vägrade att äta upp.

och sen försöka truga i honom lite till, utan equimall.

suck

imorgon blir det till att stöpa maten o blanda med betfor o hackade morötter.

nåja...det e på misstagen man lär sig eller?

 

nu ska jag försöka ta mig i kragen o adventsfiffa färdigt här....så jag får undan kartongerna.

och jag måste fixa till skenorna som håller trådbackarna i linneskåpet...

den översta backen släppte från skenan i söndags o föll ner, då blev det kedjereaktion i de satans backarna. alla föll ner o skenorna lossnade. jäkla B - system!

undrar om hyresvärden kan tänka sig att stå för ny inredning i garderoberna....  

 

sen har jag ju de här reflextäckena som jag ska fixa till som ligger här o glor på mig.

 

ääää måste sätta fart innan lusten far ur mig!

 

hej så länge /K

Av Kicki - 29 november 2010 15:06

Hurr...känner mig helt infrusen efter ett antal timmar i stallet. hade tänkt brodda bootsen o sen ge mig ut på en ridtur i det äntligen vackra vädret.

      

men broddningen tog så lång tid att jag hoppade över det.

Gubben fick komma in för kraftfoder o lite extra hö. nu när det är så kallt får de gå å äta hela natten så han var inte särskilt hungrig.

 

under tiden stökade jag som sagt runt i garaget med broddarna.

det kändes lite läbbigt att sätta borrmaskinen i första bootsen kan jag säga....

tänk om man skulle göra fel, det är ju liksom 700 spänn åt skogen om man tabbar sig...

men det gick bra iallafall.

  

först borra 4 hål.

 

  

 sen drar man fast inslagsmutter med en lång bult + bricka

 

 

efter en stund tar man bort bulten och skruvar dit broddarna istället. 

 

 

nu har vi grepp på tillvaron  

 

De boots jag har bak, Bare, var mkt svårare att brodda (bild 2) pga av sulmönstret. det fanns ju som mindre plats att sätta dem på, man kan inte borra hålen för långt ut mot kanten för då får inte islagsmuttern och brickan plats... men det får gå som det ser ut nu helt enkelt   

 

och nu är det mörkt igen...blir inget adventsfiffande idag heller då antar jag.

det ser ut som en bomb briserat här...med julsakslådor överallt o grejer som ska stuvas undan...

suck...

och disken....bläääää

jag begriper inte hur det kan bli så mkt disk på bara en person??

jag tror jag har nån liten illasinnad tomte här som drar ner disk..

 

hej så länge /K

Av Kicki - 28 november 2010 18:13

Idag har jag varit in till stora staden för att födelsedagsfika hos min syster.

deras yngsta jänta fyllde tre idag. den äldre fyllde tio den 18e och svågern den 6dec.

o så jag då som oxå fyllt år.

snacka om att vi har klumpat ihop oss.

men förvisso är det ganska bekvämt iallafall, att slå flera flugor i en smäll.

 

  

 

nu när jag kom hem så tog jag mig i kragen o fixade upp adventsstake o julstjärnor i fönstren.

bytte gardiner i sovrummet o vardagsrummet men sen tog lusten slut.

inget roligt att hålla på när det är mörkt....

...jo jag har lampor, men jag föredrar dagsljus.

 

Så har jag bitit i det sura äpplet o betalat räkningarna....urk.

nu är det VERKLIGEN lås på plånboken!!

suck

 

/K

Av Kicki - 27 november 2010 17:28

Hederlig hemlagad "köttsuppe" med mandelklimp - DET e grejer det!  *Mätt*

 

  

Av Kicki - 26 november 2010 19:55

  

Lagning av täcket! himla fiffigt att det följde med en påse med tyg,band o reservspännen för lagning!!

 

 

Uppläggning av mina "termosar"

 

   

Vackert?? nej inte ett dugg, jag är inte mkt till finsömmare. Bara det blir funktionellt och någorlunda hyfsat så är jag nöjd.

problemet är väl att jag inte har riktigt tålamodet att måtta o pilla med grejer som faktiskt inte syns nåt särskilt i slutändan.

vem fan bryr sig om fållen på mina stalltermosar diffar på några millimeter?

inte jag! och visst, man kanske skulle ha använd grå tråd istället för svart, men jag iddes inte träda om maskinen...   

hade heller inte lust att klippa av benen så det blev en bred fåll istället.

 

Symaskinen är från 1965 och var min gammel mormors, jag ärvde den sedan efter min mormor.

 

vad ska jag hitta på nu då?   

 

hej hopp/K

Av Kicki - 26 november 2010 13:17

Nu har jag varit duktig igen!

trots att jag inte ens ville gå ur sängen imorse så tog jag mig ut för att skotta parkeringen. hade väl inte helt bestämt mig för om jag skulle åka till stallet eller ej men tog med plånbok o morötter om utifall att....

 

och när jag ändå var ute så åkte jag ju såklart.

snön öser fortfarande ner här men just när jag var i stallet så var det faktiskt litet lugnare snöfall.

 

Tog in älskade gubben för kraftfoder och täckesbyte.

det gröna han hade på sig var torrt och fint och har suttit väl på. fast han har redan lyckats ha sönder det....

bara ett pyttelitet hål på ena sidan om rumpan så det är lättlappat iallafall.

tänk vad det gått framåt i täckesutvecklingen...hurra för ripstop!!!

Nu fick han på sig det tjockare blå täcket. det ska ju bli kallare nu.

här kommer bildbomben.

 

såhär snygg är han i blå täcket!      Han var väldigt social o kelen idag 

inte ofta han är såhär närgången  

 

 

I ligghallen fanns ny fin halm 

 

när jag stod här o fotade var det nån som snuffsade mig i nacken... 

 

 

...det var Malisha som ville vara med på bild. 

  

Bettan o Memory - alltid tillsammans...

 

...tätt tätt...Bettan följer som en fölunge...  

  

allting är vitt vitt vitt...

 

    

  Sunny ville oxå vara med på bild.

 

nu ska jag nog ta mig en kopp the för jag känner mig lite frusen.

 

hej så länge/K

 

 

 

     

Av Kicki - 25 november 2010 12:28

Broddarna har kommit!! snacka om att det gick undan då?

men det är så jäkla fult väder att jag stannar inne idag.

 

ser ju inte så tokigt ut på fotot, men det blåser som attan och snöar....urk! 

 

mer skoj kom med posten! Jag är en av fem vinnare i en tävling på Hööks hemsida! 200kr presentkort var priset.

 

 

 

 

så har jag fått ett uppdrag! det har tydligen spridit sig att jag är en fixare...  

ska sätta på spännen eller knappar på två stycken reflexridtäcken åt en tjej i stallet.

Hon är återförsäljare för StHippolyt hästfoder = tjänster o gentjänster!   

 

Nu ska jag lätta arslet ur soffan o ställa mig o diska brontodisken....

sen tror jag att jag ska baka ngt....i brist på bättre sysselsättning.

 

hej så länge /K

Av Kicki - 24 november 2010 22:46

...fick jag meddelande om att mina broddar till bootsen är på väg till mig.

 

har ju beställt "riktiga" broddar då maxigrip- dubbarna inte funkade så bra...

 

 

börjar bli hyfsat ridsugen nu, har inte ridit på en vecka pga av väder o underlag... 

men bara broddarna landat o jag fått montera dem på bootsen så ska vi ut o lufsa igen!

/K 

Medlem i Team Easyboot

 

 

      

 

Vinur frá Götu *1985*

          

Tinky *1997* (min bonushäst)

  

 

Scuzzies A tiqne "Sessa"

 

Easycare.inc - Easyboot

  

 

Varför barfota?

 (En kort artikel på engelska)

Barfotalänkar

EASYBOOTS i Sverige

Foder o annat matnyttigt

Hästsport o sånt

Andra Bloggar

Senaste inläggen

Arkivet

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards