Kickis Blogg

Alla inlägg under juni 2012

Av Kicki - 30 juni 2012 15:06

Tränset passade som en smäck!!

   

Riktigt riktigt skitsnygg blev han i det! Inte sant?


Nu kan jag ju inte riktigt låta bli att drömma om ett Kimblewick i mässing oxå.....  

Men nosgrimmans pullback-knäpping fick jag spader på omedelbums.... den har jag nu försett med en hake så jag slipper hålla på och trassla med den!

Han kommer bara att ha nosgrimman för att fästa nosnätet i så det gör inget att den kommer sitta litet löst.

Idag red jag utan nosnätet, dels för att jag ju ville se hur fint tränset var på premiärturen och dels för att testa honom...jag trodde ärligt talat inte att det skulle vara så mkt flygfän ute idag...men det var lite som att ha tyglarna fastsatta i svansen på en mycket upprörd katt....

Ett evigt knixande, ruskande och frustande!

Så nu måste jag ändå påstå att jag är tvärsäker på att det är flygfän i näsan och ingen annanstans som är problemet.

Så nu har jag en pålle som måste ridas med flugmask och en med nosnät.... *snyggt*...

Nåja...de är bäst iallafall...mina gryn!


/K

Av Kicki - 28 juni 2012 21:21

Idag stod det körning på schemat igen!

Först drog vi skaklar med däcket i skritt och trav några varv och sen rockarden!

Ser ju knasigt ut med schabrak under selen...men jag red ju honom till Malmlund och hem och för att inte bli så hårig o smutsig  ändan så lägger jag på schabraket. Tänkte inte på att ta bort det till körningen   


 

   

Både skritt och trav och det gick så galant!

Tinky drar och drar och verkar tycka det är lajbans!

Nu ska vi väl bara försöka få till ett par draglinor oxå...


yey /K

Av Kicki - 27 juni 2012 22:17

Jag har testat att göra egen insektsprej!


Första laddningen testas just nu och det verkar faktiskt som att den fungerar rätt bra! Marika har förståss fått hjälpa mig att testa sprejen. Igår eftermiddag red hon ut med ett ridlägergäng och sprejade varken barn eller hästar och de ansattes av framförallt myggor. Nästa grupp, typ en timme senare men ingen skillnad i vädret, sprejades och ingen hade några bekymmer!

Ikväll har jag kokat en ny sats på alldeles ny fräsch vitlök, den jag använde i första koket hade legat ett gott tag i kylen...  den nya satsen verkar ha litet mer drag.


Ingredienslistan är trevlig urkort och kostnaden ännu trevligare! Eftersom den är helt giftfri så är den ju en "varjedagssprej" men vad gör det när den knappt kostar ngt att tillreda? Har man dessutom barn runt hästarna så betyder det mkt att det inte är gift man sysslar med. Marika brukar ju sätta lite på barnen, främst armarna, sommartid så hon välkommnar denna sprej varmt förståss! Nu återstår det bara att testa den vidare och se hur den verkligen fungerar!

 


Så här gjorde jag:

Koka upp 1,5 liter vatten och 0,5 dl koncentrerad citronjuice (jag använder den gula citronformade flaskan)

Pressa i 5 stora vitlöksklyftor, låt sjuda några minuter och stäng av plattan. Låt kallna, sila och häll upp på sprayflaska!


Prova gärna och meddela hur ni tycker det funkar!


Godkväll/K

Av Kicki - 26 juni 2012 19:50

Äntligen har Hööks kört igång en rea igen! ....och eftersom min plånbok ser en liten aning bättre ut så var jag ju bara tvungen att slå till när tränset jag spanat in hela våren nu är nersatt till det facila priset 194kr!!

 

Det här kommer sitta fint på Tinkybullen!  Tyvärr kommer jag väl få spelet på nosgrimman då det är pullbackknäppning...något jag bara ICKE kommer överens med... 

Men å andra sidan så kommer jag nog inte rida med nosgrimma iallafall, annat än nu på sommaren då, med nosnätet....


Jag hae ju förståss en dröm om att de även skulle rea det där gula schabraket jaghar tjatat om...men se det verkar jag få vänta på.


 

Igår var det regn o storm igen...

Två mycket frusna pållar fick jag hämta hem från frukosten i det gröna och palta på täcken... båda frös så de skakade!

   

Det är ju fasen helt galet att man ska behöva ta in hästar i slutet på juni för upptining...och sen släppa ut med täcken...   


Men men, vädret rår man inte på, det är bara att anpassa sig...

Visst trivs jag rätt finemang med att det inte är tropikvärme men jag tycker inte om att djuren fryser i blötan. 20 grader varmt och lagom soligt väder vore perfekt!


Tjipp/K

Av Kicki - 24 juni 2012 17:04

Idag har jag kört Tinky i rockarden!


Lasse hjälpte förståss till och först fick Tink dra lätta skaklarna något varv på ridbanan, sen hängde Lasse på ett bildäck som vi både skrittade och travade med. Kul sa Tinky och vi hängde på rockarden istället. Det gick finemang, vi körde några varv på banan och så fick det vara bra!

Tyvärr hade vi ingen fotograf tillgänglig så inte ett enda bildbevis på premiären fick vi.

Nu är det ju inte premiär för Tinky, han har ju gjort det där förr, så även jag, men TILLSAMMANS var det ju premiär!

 

Arkivbild


Riktigt roligt ska det bli framöver, kanske tar vi en sväng på vägen rentav nästa gång!?

Snart kan vi nog låta Tinkybullen dra hem den fyrhjuliga vagnen oxå!


Tjao/K

Av Kicki - 23 juni 2012 19:37

Igår så skulle jag ju då försöka få till en trevlig midsommarbild...

Jag band en krans och tänkte mig att Gubbegull skulle å vara midsommarprins skrudad i blomster.

Men han verkade tycka det var höjden av pinsamhet...eller något...


 


 

Ett par blev ganska gulliga iaf....

   


 

Men på de hela taget så var hans inställning:

 

"- Pinsamt, matte, pinsamt.... "


Tinky var väl bara något lättare....han var först väldans skeptisk till att ha den där saken om öronen....men kom snabbt över det. Sen var han inte alls sugen på att fotomodell och det var omöjligt att försöka fota utan att binda upp honom...men sött blev det ju!

 


 

Nåväl.

Syrran min fick tag i ett nosnät för billig peng i onsdags, som jag invigde igår... det är lite för litet så jag måste trixa lite med det.....

 

Jag är ännu inte helt säker på vilket han trivs bäst med, nät eller veil, måste testa mera!  Men det är extremt mkt behagligare för oss båda när han har ngt av det!


tjao/K


Av Kicki - 22 juni 2012 14:36

En riktigt trevlig Midsommar


önskar jag er alla!

 

 

Av Kicki - 21 juni 2012 20:41

I söndags lämnade min syster av sin äldsta dotter Ann-Marie här hos mig, så nu har jag verkligen varit moster i några dagar!


Älskade Gubbe har snällt ställt upp som läromästare under dessa dagar.

   

Första dagen hade jag ridlektion på banan för dem. "Ammi" har inte alls ridit mycket, bara "åkt" lite på Gubben vid några tillfällen, och ett par gånger på Bettan när hon var liten. Ganska galet egentligen då ju moster har hästar.... men de bor i stockholm och när vi ses så har det väl inte alla gånger klaffat så det blir rida av.

Men nu som sagt har hon fått lite intensiv kurs under fyra dagar. Riktigt duktig är hon iallafall, men så är Gubbe ruskigt väluppfostrad och klok oxå...  Lite söt är han allt, för när han inte förstår vad den lilla ryttaren menar då tittar han undrande på mig och väntar på "order".   



Eftersom jag litar så på min lille Gubbskrutt så red vi ut tillsammans dag två, jag på Tinky. Gubbe tycker ju förståss att Tinky skrittar fånigt långsamt men det hela avlöpte hur bra som helst! Minst bra blev mina foton... att försöka fota bakåt när man själv sitter till häst är inte det lättaste...

   



Dag tre tog jag ut dem i rundcorallen för balansövningar och introduktion i att rida lätt. Ammi kopplade rätt fort det där med lättridning och vi fortsatte en stund ute i naturen. En gammal Gubbe ska inte trava runt för mkt i en rundcorall...tycker jag...

   

Här fick de stå still lite medan jag gick före för att sen fota dem när de kom i trav mot mig. Man kan iallafall nästan ana att det är trav och att Ammi rider lätt!


Idag red vi så ut tillsammans på en litet länge runda och bortsett från att Gubbe var litet väl less på att gå i rumpan på Tinky och försökte "köra om" några gånger så gick även det toppen! Mest skritt men även några travsnuttar, det är inte illa pinkat för en nybörjare!


Lite träningsvärk har flickungen fått förståss, de berömda okända musklerna i benen har givit sig tillkänna ( de där man inte vet att man har förrn man börjar rida) och även insikten att det är MYCKET svårare än man kan tro att rida!  Men nöjd med dagarna är hon!


Givetvis har hon fått gulla med både kor och får oxå!

     


...och igår tog vi med Bettan ut på ridbanan för att öva lite agility.

När jag hade visat Bettan hindren och övat några gånger så fick Ammi testa.

         

Bettan verkar ha fattat grejen med alla de här prylarna nu och är jätteduktig!

Linn ska tävla henne i agility den 1juli så det lovar gott!


Nu ikväll har så flickungen återbördats till sina föräldrar igen och lugnet har åter lägrat sig över min boning. Inte för att det har varit högljutt och livat alls, Ammi är en lugn och städad 11åring, men jag känner mig ändå lite utsjasad....

Man är ju som inte van att ha sällskap dygnet runt, passa mat och annat.

Jag tror att jag o kattan kommer att sova gott inatt...


tjao/K


Medlem i Team Easyboot

 

 

      

 

Vinur frá Götu *1985*

          

Tinky *1997* (min bonushäst)

  

 

Scuzzies A tiqne "Sessa"

 

Easycare.inc - Easyboot

  

 

Varför barfota?

 (En kort artikel på engelska)

Barfotalänkar

EASYBOOTS i Sverige

Foder o annat matnyttigt

Hästsport o sånt

Andra Bloggar

Senaste inläggen

Arkivet

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards