Kickis Blogg

Direktlänk till inlägg 27 juni 2012

Hemmakok

Av Kicki - 27 juni 2012 22:17

Jag har testat att göra egen insektsprej!


Första laddningen testas just nu och det verkar faktiskt som att den fungerar rätt bra! Marika har förståss fått hjälpa mig att testa sprejen. Igår eftermiddag red hon ut med ett ridlägergäng och sprejade varken barn eller hästar och de ansattes av framförallt myggor. Nästa grupp, typ en timme senare men ingen skillnad i vädret, sprejades och ingen hade några bekymmer!

Ikväll har jag kokat en ny sats på alldeles ny fräsch vitlök, den jag använde i första koket hade legat ett gott tag i kylen...  den nya satsen verkar ha litet mer drag.


Ingredienslistan är trevlig urkort och kostnaden ännu trevligare! Eftersom den är helt giftfri så är den ju en "varjedagssprej" men vad gör det när den knappt kostar ngt att tillreda? Har man dessutom barn runt hästarna så betyder det mkt att det inte är gift man sysslar med. Marika brukar ju sätta lite på barnen, främst armarna, sommartid så hon välkommnar denna sprej varmt förståss! Nu återstår det bara att testa den vidare och se hur den verkligen fungerar!

 


Så här gjorde jag:

Koka upp 1,5 liter vatten och 0,5 dl koncentrerad citronjuice (jag använder den gula citronformade flaskan)

Pressa i 5 stora vitlöksklyftor, låt sjuda några minuter och stäng av plattan. Låt kallna, sila och häll upp på sprayflaska!


Prova gärna och meddela hur ni tycker det funkar!


Godkväll/K

 
 
Ingen bild

Vivi

28 juni 2012 08:30

Jag ska koka en sats i dag. Tack för tipset.

Kicki

28 juni 2012 21:07

Ja gör det!

 
Stina

Stina

28 juni 2012 20:58

Ohh, spännande !!
Det nästan måste jag ju prova !

http://billiejean.bloggplatsen.se

Kicki

28 juni 2012 21:08

Ja prova du med o se om det funkar!

 
Helen

Helen

28 juni 2012 22:13

Måste testa :-)

http://franminvraavvarlden.blogspot.se/2012/06/jag

Kicki

28 juni 2012 22:16

Jajjemen gör du det =) kostar så lite!

 
Kim

Kim

28 juni 2012 23:43

Låter lovande!
Är osäker på om det finns citron koncentrat här...alla har nästan ett eget citronträd i trädgården...
Men borde väl gå med färsk citron också?
2-3 stycken itu delade kanske, och sila det hela efter ihop koket?

Måste träna Nelly med spray, hon gillar det inte....ännu ;))

http://varmt.bloggplatsen.se

Kicki

29 juni 2012 08:15

det går säkert finfint med färsk citron! Jag vet ärligt talat inte hur mkt vår citronjuice på flaska är koncentrerad egentligen...
du får testa dig fram, det är ju hur som helst inget som är giftigt, prova att pressa ur citronerna till du får en halv dl och sen släng med skal o allt i koket så blir det väl lite extra tryck! =)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kicki - 15 april 2015 11:21

I förra veckan var jag med Marika o tjejerna på shoppingrunda till Horze, Hööks och Börjes. Köpte mig ett par nya stigbyglar, Compositi Reflex.    Har varit sugen att testa såna eftersom jag har ett knä som gnäller till o från. De är ordentligt ...

Av Kicki - 17 mars 2015 14:51

Ledig dag och härligt väder betyder givetvis hästmys. Idag i sällskap av Cecilia som även hon var ledig      Först provade vi hennes nyinköpta sadel på Shess. Jag sadlade på Bullegulle och så tog vi en lufstur i skogen tillsammans.   Nu så ...

Av Kicki - 9 mars 2015 20:40

Inledde dagen, denna härligt vårliga dag, med en mysig tur i solskenet tillsammans med Marika och Mozart.       Vi bara myste av värmen och de isfria vägarna, pyssel o gos med hästarna . Man dröjde sig kvar i stallet bara för att man ville s...

Av Kicki - 8 mars 2015 15:47

....lyckas man liksom inte alls med bilderna....De flesta jag tog idag "råkade" bli i motljus eller annat skrutt. Men de inte allt för katastrofala får väl bilda ett inlägg här iallafall...   Idag småpysslade jag lite ihop med Julia. Eftersom d...

Av Kicki - 5 mars 2015 14:35

Strålande härligt väder idag!   Den typ huvudlösa Bulle har börjat fälla en aning.    Men varje vår ställer jag mig frågan: varför släpper alltid det vita först??  Har aldrig lyckats ta reda på svaret på den frågan men många bekräftar att det...

Medlem i Team Easyboot

 

 

      

 

Vinur frá Götu *1985*

          

Tinky *1997* (min bonushäst)

  

 

Scuzzies A tiqne "Sessa"

 

Easycare.inc - Easyboot

  

 

Varför barfota?

 (En kort artikel på engelska)

Barfotalänkar

EASYBOOTS i Sverige

Foder o annat matnyttigt

Hästsport o sånt

Andra Bloggar

Senaste inläggen

Arkivet

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards