Kickis Blogg

Alla inlägg under juli 2012

Av Kicki - 31 juli 2012 20:38

 

Visst blev det fint?

Mkt finare med smalare pannband tycker jag !


Jag provade faktiskt att sy söljor av svart resårband....  idén ploppade upp när jag satt och fingrade på korsremmarna... de är smalare än remmen de är fästade i och jag tänkte att det finns en risk att en sölja bred nog för fästremmen kanske börjar glida. Det kanske den inte alls gör men jag tänkte ändå testa! Klart enklare än att sy söljor i läder iallafall!   

Jag har inte bestämt mig än för om det är fult eller funkar men praktiskt är det onekligen...

Ska se om jag får smakråd imorgon.

 

Sitter tajt utan att vara besvärligt att trä i dem...men frågan är hur snygga de är efter några användningar....det lär ju fastna damm i dem förståss.

Nåja, jag testar o ser, funkar det inget bra så får jag sy på lädersöljor!


Det var allt för idag! /K

Av Kicki - 31 juli 2012 15:27

För de individuella insatserna i fälttävlan!!


Jag var till stallet tidigt idag för att mata Gubbe och ta en ridtur på Tinky bara för att hinna hem tills sändningarna började på fm.

   

Goodmorning my darlings!



Nu i pausen i hoppningen var jag till Ica och hämtade paket av roligaste sort!

Bettans nya träns har kommit!

 

Givetvis "måste" jag modda det litetgrand   

Det befintliga pannbandet är litet kort så jag ska ändra ett clincherpannband (vad annars?) så det passar på det här nackstycket.

Ett par söljor ska jag fixa till oxå... lite av en konstruktionsmiss antar jag. Har man remmarna inspända högst upp så blir det väldans långa flärpar kvar som ingenstans har att ta vägen. Nu är ju inte storleken shettis utan ponny, men finns det hål så långt upp så måste man ju kunna sätta undan överskottet nånstans på snyggt vis kan man tycka!? Spännena är av dubbelmodell så jag gissar att designern tyckte att det räckte så....

MEN det gör inte mig nåt, jag gillar ju att modda!

Ska sy ett blått fleeceöverdrag till nosremmen oxå, till när man vill matcha med nya schabraket!


Jag har ett par gamla helflätade lädertyglar liggande här med som jag ska sätta på nya hakar på och snygga till så kommer de bli perfekta till detta tränset!


Men först ska jag lägga sista handen vid ett eksemtäcke som jag sytt om till Eva-Mias Zinzano...


Lagom pyssel att syssla med medan jag kollar hoppningen som för övrigt nu har börjat igen!


Tjao/K


Av Kicki - 30 juli 2012 19:57

....har landat!!


Inte så väldigt mycket av "måste-ha-grejor"  men ett par finns det!


Schabraket och ridbyxorna ur JH-Collection har jag redan nämt...

   


Men så hittade jag de här brallorna som jag föll som en fura för!

 

Finns en bild på dem i katalogen där de är verkligt urläckra! Jag tror nästan jag gillar dem mer än de bruna!  ( jo...blått är ju liksom som kanske bekant lite av min färg...)


 

Ett par vinterdojjor måste jag faktiskt skaffa mig.... de billiga jag köpte på Jula förra året höll som beräknat bara en säsong... ett par såna här kan tänkas bli bra.


Ett ganska lagomt resultat   

Kan ju kännas litet småjobbigt om man faller för 30 grejor....



Har lite från igår oxå kom jag på...

Först red jag ut på Gammelbråttom med Lillbråttom i snöre...ujuj vad de två kan lubba på. Jag fick faktiskt ryta åt dem ett par gånger att lugna ner sig när de faktiskt tyckte att det var litet i överkant kul....


Tinky passade jag på att leka lite på ridbanan med, det stod en massa grejor på den och det var ett bra tillfälle att låta honom gå med skygglapparna.


"- finns det nåt ätbart i den här tro..?"

 

"- näh....jag går till matte istället..." 


Först gick han lös o kollade litet på egen hand sen lekte vi lite följa john och hoppade ett hinder några gånger. Jag visade honom prasselbanden, dem var han litet skeptisk emot men de satt väldigt lågt så det var väl inte så värst inbjudande att gå igenom. Pressenningen på marken spatserade han dock över utan tvekan.


Sen fick jag hjälpa till att fånga en kanin som rymt. Marika o familjen är iväg på lite minisemester så Amanda och A-K passade hus och djur som vanligt. Då passade den bruna kaninen att rymma från uteburen men lokaliserades snart av tjejerna. Själva infångandet föll dock på min lott. Även om kaninen i fråga är väldigt tam så är det inte det lättaste att få grepp om en kanin i flykten om man inte är van...

Sen "rymde" den igen, sprattlade sig ur Amandas grepp när den skulle ner i buren igen så vi fick göra om proceduren. Då förpassade jag den och resten av hans kamrater raskt in till inneburen istället. Tyckte det var tryggare för tjejerna att ha dem inne i den säkra boxen i stallet istället tills familjen kommer hem!


 

"-Var har du varit va???"

   

Varken kaniner eller marsvin verkade särskilt deppade över att få gå in i "vintervistet" utan skuttade glatt omkring och undersökte sina gamla hus och saker!

Rymlingen lade sig dock platt som en pannkaka och vilade efter strapatserna...



 

Eva-Mia har föressten flyttat tillbaks sin Zinzano till oss i torsdags!

 

Himla trevligt att ha dem tillbaks!    


Tjing/K

Av Kicki - 30 juli 2012 19:52

 

Fy attan vad duktiga våra svenska ekipage var i terrängmomentet i fälttävlan var idag!!!!!!

Jag hade ståpäls, hjärtinfarkt, små nervösa ryckningar hela vägen, varvat med euforiska glädjetjut!

OJ vad spännande det blir imorgon vid avslutande banhoppningen!!

Behöver jag säga att jag kommer sitta klistrad vid datorn??


/K


Av Kicki - 29 juli 2012 18:25


 

I sådär fem år har vi kamperat ihop, Flaggcikliden Nisse och jag, och ärligt talat så är det lite fantastiskt att han blev så gammal... jag tippar på att han kanske var ett år när jag tog hem honom från djuraffären. Han hade lämnats in där för att han var så mobbad där han bodde och ägaren ville inte låta honom åka toalett. I djuraffären blev han oxå påpucklad av de andra fiskarna i ciklidtanken och fick ist bo i ett litet akvarium med några tigerbarber. Jag kunde inte låta bli att ta hem honom, trots att mitt dåvarande akvarium var lite litet, Pia i djuraffären hade gett upp hoppet om att ngn ville ta hand om honom men inte heller hon ville ta honom av daga så hon blev glad förståss.

Väl hemma hos mig fungerade han fint med de fiskar jag hade och även med senare sällskap som tillkom. Nytt, större akvarium fick inhandlas och han växte o växte.


Han hade kunnat bli plattfisk vid ett tillfälle, det var nog när jag skulle flytta dem till det nya karet. Med en sprattlande Nisse i håven halkade jag på en vattenpöl på golvet, slog tinningen i dörrkarmen och dundrade i golvet.... med Nisse högt över golvet, tryggt i håven. Minns att jag med stjärnor och kvittrande fåglar för ögonen lyckades ragla fram till tryggheten i nya karet och släppa ner honom.


Till det stora akvariet inhandlades småningom en stor, vacker, genombruten rot i vilken Nisse flera gånger fastnade i. Det tog dock ett tag innan jag förstod att det var just det han gjorde. Skadade sig varje gång gjorde han förståss. Efter sista gången då jag handgripligen fick bända och dra loss honom växte bukfenorna aldrig ut igen och ryggfenan fick ett bestående hack. Även buken tog skada och han fick en inbuktning där... (stället på roten där han fastnade sågade jag förståss bort så det inte skulle gå att fastna mer.) men varje gång repade han sig, trots köttsår, fransiga fenor och blodvite.


Sista två åren hade han hålsjuka som jag aldrig lyckades behandla bort (orsakas av parasiter) och jag vet inte säkert om det var det eller åldern som tog ut sin rätt. Imorse innan jag for till stallet var han ok men när jag kom hem var han död.


Låter kanske lite udda att man kan tycka att man "varit med om en massa" med en fisk... men ja så är det i detta fallet. Kanske gör storleken skillnad i detta fallet. En mindre fisk blir inte riktigt lika personlig kanske...


Hejdå Nisse, lev gott vidare i den eviga sjön!   


/K




Av Kicki - 27 juli 2012 20:47

  

Idag på eftermiddagen hjälpte jag till med bärgningen av vinterfodret.


 

När Marika o Jocke köpte balpressen nyligen så fick de turligt nog med den här plastaren på köpet. Den är gammal och "ful" men fungerar fint!


 

Lasse körde pressen....


 

Jocke lastade och körde fram balar...


 

Marika körde fram balar med bilen...


 

och jag körde plastaren!



När jag inte behövdes längre så tog jag en ridtur på Tinky i det vackra vädret. Det hade hunnit blivit behaglig temperatur och det var inte så värst med flygfän. Jag hade sprejat honom ordentligt med nya koket, kanske funkar det bra?!

Vi hoppade de tre stockarna i gamla grustaget och när vi ändå var i farten så passade vi på att ta en galopprepa på den nyslagna vallen!

Härligt!


Nu har jag proppat i mig en maffig kycklingsallad med melon, feta, avokado och göttis (hemmameckad den här gången) så magen står i fyra hörn. Fryser litet gör jag minsann och är så trött så jag skulle kunna somna på stubberten.... men jag vill och jag SKA se OS-invigningen.....


Tjao/K




 

Av Kicki - 26 juli 2012 18:15


Först ridtur på Gubbelubb. Testade nytt recept på hemkokad insektspsray... inte hade vi mkt broms runt oss inte men å andra sidan vet jag inte om vädret var särskilt gynnsamt för broms. En hel del flugor var det dock men dem kan man faktiskt stå ut med.

 

Detta recept innehåller utöver vitlök även timjan, rosmarin och vinäger. (fast jag använde citron för jag hade inte så mkt vinäger hemma)



Höskörden har startat, ser lovande ut!

   

Långt bort där på fältet sitter Lasse i traktorn och slår... jag vet inte hur jag tänkte riktigt när jag i min enfald trodde att det skulle synas på bild...  



 

 

Tinky får syn på "matte" och tränger sig förbi Ariel för att hälsa....


 

 

Flörtar??    



Häromdagen var jag ju till Hööks och de hade fått in litet av höstens sortiment i butiken. Då klämde och dregglade jag på det här schabraket ur JH-Collection men tyckte att det var litet dyrt....

 

Nu finns sortimentet ute på hemsidan och nya katalogen kommer i dagarna.... och jag ångrar litet att jag inte köpte mig ett. Jag tycker det är grymt snyggt! I den blå färgen så smälter loggan in rätt snyggt.

Loggan sitter även på de här snygga ridbrallorna: 

 

Där ser den onödigt blaffig ut då den dessutom avviker i färg på de här snygga bruna.... synd.  Faktiskt så är de väldigt lika de beiga jag nyss köpte mig på Horze.



En produkt jag däremot inte förstår mig på är denna tröjan...

 

Inte ens som Islandsfantast så tycker jag att den är särskilt snygg!?

Kanske avslöjar den diskreta texten under flaggan och årtalet något som ger alltihop någon slags rimlig innebörd?  Snyggt är det då inte.... gissar att den kommer bli en säljflopp... utom möjligen bland den "Islands-svenska" kundkretsen...

Nej den tröjan ser mer ut att höra hemma på en deltagare i något maratonlopp...


Även fast jag bläddrat i katalogen på nätet så ser jag fram emot att papperskatalogen landar på hallgolvet! Kanske imorgon??


Tjao/K

Av Kicki - 24 juli 2012 18:02

 

Provade att rida Tinky på Pelham idag. Det gick rätt bra bortsett från att jag var urbota korkad och satte på ett par helt nya vävribbtyglar som stångtygel....

Min tanke med Pelhamet är att kunna rida honom mer på bett-tygeln och kunna lirka på stångtygeln och det föll ju rätt platt när den nya tygeln var lika trevlig som en träplanka att ha i händerna *pucko*

Detta bett är enkelledat och det känns inte helt rätt i hans mun heller, men det var roligt att prova funktionen.

När vi kom hem plockade jag fram mina släta,smidiga lädertyglar istället... som jag borde ha haft redan från början. Ibland tar det en stund innan polletten trillar ned...



Jag har hittat på ett bra sätt att sysselsätta kattan min föressten.

Hon gillar att plaska i vatten och jag har förut roat mig med att plippa i matkulor i en skål med vatten på balkongen åt henne som hon sen fiskar upp. Nu är det så att hon är en fena på den leken så jag var tvungen att höja svårighetsgraden litet....

 

Min salladsbytta från häromkvällen (köpte plocka-ihop-själv-sallad på ica) hade ett uppåtbuktande lock som jag klippte hål i. Då blev det som en ingående kant på byttan som försvårar fiskandet. Givetvis lyckas hon fånga dem men det tar längre tid!

 

Kattan plaskar av hjärtats lust och jag känner mig litet duktig som ger henne en bra aktivitet...  


hepp /K

Medlem i Team Easyboot

 

 

      

 

Vinur frá Götu *1985*

          

Tinky *1997* (min bonushäst)

  

 

Scuzzies A tiqne "Sessa"

 

Easycare.inc - Easyboot

  

 

Varför barfota?

 (En kort artikel på engelska)

Barfotalänkar

EASYBOOTS i Sverige

Foder o annat matnyttigt

Hästsport o sånt

Andra Bloggar

Senaste inläggen

Arkivet

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards