Kickis Blogg

Alla inlägg under november 2012

Av Kicki - 29 november 2012 21:59

 

Det här schabraket från Eskadron fanns på Börjes när vi var där i måndags. Jag har förut bara sett det på bild och tyckt att det var riktigt fint! Tänkte dock att ett sådant skulle jag inte få för mig att köpa med tanke på märket och det troliga överpriset. Jag kan säga att om jag mot förmodan skulle ha fått ngt slags hjärnsläpp och beställt hem det nånstans ifrån så hade jag nog gått i taket rejält!  Dekorbandet där är påsytt så kanterna fladdrar, flera millimeter petar liksom ut/upp från ytan på schabraket! Det slarviga intrycket förstärks av att hela schabraket är av ngt slags plastmaterial. Nej FY så fult det var i verkligheten, och priset?? Ja strax under 500kr om jag inte minns galet....

Själva designen är ju dock fin...ge mig ett likadant men välsytt i ngt trevligare material till budgetpris och jag tvekar inte.


Tjao/K


Av Kicki - 26 november 2012 16:52

 

Idag styrde jag, Marika och Vivi kosan mot....

 

Börjes nyöppnade butik i Bro!!  De öppnade i lördags men vi hade bestämt oss för att vi inte hade lust att trängas. Det var för väl det för Malle berättade att hon fått stå i kö 2,5 timme för att betala..... Det slapp vi! Idag var det lugnt och skönt och vi kunde gå och vrida o vända på allt utan att trängas det minsta!

Jag shoppade (icke helt oväntat gissar jag?) loss på ett täcke till Gubbe och ett till Bettan....

 Det här täcket hade jag spanat in till Gubbe. Det är ur samma linje som mina älskade helhalstäcken, Tyfon,  har 1200 denier i tyget och 100gram foder. Priset 649kr tycker jag absolut är prisvärt för den slitstyrkan! Gubbes nuvarande 100-grammare i 600 denier börjar ha sett sina bästa dagar... Inte ens jag kan laga hur mycket som helst innan jag ledsnar.


Bettan fick ett 200 grams minitäcke i mörkblått.

Lite annat blev det förståss oxå.... reflexer, lädersprej (vet inte om det är bra, har aldrig testat..) pälsglans (till Tinkys trasselman o svans) en kam (till hovskägget   ) och ett billigt träns (cob) som jag ska ha till Gubbes hackamore. Egentligen behövde jag bara själva nackstycket då jag redan har ett blått strasspannband som jag tänkt till det. Men pannbandet som hörde till tränset var faktiskt riktigt fint ändå så det ska jag förlänga till full storlek.


Mamma hade gett mig i uppdrag att införskaffa, eller åtminstone titta på och se om de var ngt att ha, ett par "oljerockschaps". De var jättebra i modellen så ett par sådana fick följa med oxå. Dem ska jag få i julklapp av henne!


När vi shoppat färdigt gick vi en trappa upp och åt lunch.

 

För moi blev det en Hammarbypizza till Vivis stora förtjusning!


Lyckad trevlig dag! Jag får helt enkelt bortse ifrån att reflexridtäcket jag ville ha var slutsålt i alla storlekar utom ponny   


Apropå täcken...här är Älskade Gubbe i sitt helhals regntäcke som jag köpte i somras!

 

Jag fick ju modda det litet, korta av halsen o sätta i ett extra spänne samt korta av bukgjordarna men nu sitter det finemang!


..och så slutligen ett par bilder på snälle Qasper...

 

Varför göra det enkelt för sig och dricka ur hink på rätt sida? Nej Charad och Qasper gjorde en "korsdrickning"...

*

*

Här tömkör/tömlongerar Marika på ridbanan.

    


Hej svejs! /K 

Av Kicki - 19 november 2012 15:14

Hej där!

Här kommer några bättre bilder på nykomligen Qasper som jag tog idag!

 

    

Här i slussen med russen Charad och gamle Gary. Han är verkligt vänlig och hälsar så snällt på de hästar han träffar. Inget pip, inget hot, inget morr what so ever! Han bara nosar och ser vänlig ut.

*

*

 

Här syns hur kantig och urfallen han är både i framdel och bakdel och han har inga ryggmuskler....

Idag fick han följa med på en promenad, jag red Gubbe och Marika promenerade med honom och Sesam. Han går så snällt och lugnt och bara verkar gilla allt. En riktig pärla verkar han vara!

*

*

Gubbe visar upp sin blå discogrimma   

   

*

*

Tinky o jag roade oss en stund fritt på ridbanan... lekte lite följa john och sådär. Roligast var när jag springer mot ett hinder, tinky snett bakom mig och jag pekar på hindret o säger HOPP, viker av lite åt höger men Tinky håller vänster och hoppar hindret! Tre gånger lyckades jag med det tricket men sen blev jag så trött av att springa så energin sjönk sas.... då tände han av och lufsade bakom mig istället   


Han blev föressten lite sotis när jag släppt ut honom i hagen efteråt och sen började prata med och fota Qasper....

När jag vände mig om...

 

Han stod vid grinden och nickade, snurrade med öronen och såg rätt purken ut...

Sötnöt!


Tjao/K

Av Kicki - 18 november 2012 09:07

Låt mig presentera stallets nya stjärna med dåliga bilder jag tog igårkväll!

 

Detta är 5-åriga Qasper, Marika och bonus-sonen Viktors nya häst! De hämtade hem honom igår. 172cm hög över havet är han, lite svältfödd och omusklad men med de snällaste ögon och finaste nos.

Fd ägaren sålde för att hon blivit rädd då han har varit spänd vid uppsittning och hon ramlat av. Vi vill dock inte kalla det sadeltvång då han inte har några som helst problem med hårt spända gjordar eller sadlar och ej heller visar ngt vid ridning, det är "bara" själva momentet med uppsittningen som ibland gör honom rädd. Han är inte riden på några månader och bara gått i en pytteliten rasthage.... Det syns inte så väl på bilderna men han har knappt några muskler i bakkärran och halsen o rygglinjen är "hålig".  Magen är stor o rund men han har inte många gram hull...   men det tar sig med vettigt käk och omsorg   

Det ska bli så spännande att få följa hans utveckling! Marika är jättekär och Viktor lyllo över att äntligen ha en stor häst att rida på och börja tävla så småningom!

*

*


Jag hittade en bild jag glömt...

 

Jocke ligger och myser med kalven som är sederad för kastration för ett par veckor sedan.
*

*

Avslutar med öronbild från en mystur på Tinky häromdagen   

Hej så länge /K 

Av Kicki - 9 november 2012 23:44

Är det inte märkligt hur man är.... för ett par timmar sedan när jag kom hem från jobbet tänkte jag "strax går jag och lägger mig".... men så var jag litet hungrig och dessutom började en film, som jag visserligen sett förr men som jag nog ville se igen.... så det blev en kvällsmacka och film.  Tänkte..."så fort filmen är slut ska jag i säng".... och... ja filmen är slut och här sitter jag och har ingen lust alls för sängen... 

Inte ett dugg ovanligt scenario för mig.

Varje morgon förbannar jag mig själv över att jag inte kan gå i säng i tid... tänker " ikväll SKA jag faaaen komma ihåg hur jobbigt det är varje morgon och GÅ OCH LÄGGA MIG I TID!!!!"

När kvällen kommer...."Äh strunt samma...jag är trött ändå på morgonen.."  eller "äääh...vad gör det om jag njuter och är uppe länge EN kväll till, det är ju ändå fredag" (eller lördag..eller tisdag...eller söndag...)


Alltså, jag är som aldrig nöjd och både kvällar och morgnar innebär nåt slags tyst vild inre diskussion med mig själv...


*suck*

tack och lov ändå att jag nu har ett jobb som innebär att  jag kan få ihop delarna av mitt liv ändå, trots den eviga inre konflikten och taskiga nattvanor...   


.....kan ändå inte låta bli att önska att jag klarade mig på typ 4 timmars sömn eller ngt. Tänk vad mkt man skulle hinna med!


Natti/K

Av Kicki - 8 november 2012 13:26

 

(Hur många av er fnissar eller åtminstone ler nu??)


Ett sånt här täcke till Tinky hämtade jag ut på posten idag! Från Hööks för facila 399kr! Täcket heter Cadent och är fleecefodrat och med yttertyg i 600 denier.

Det passade utmärkt och hade gott om utrymme i bogen utan att vara stort som ett tält i övrigt! Äntligen ett täcke som inte går ner över knäna men ändå är rymligt!

Så ni med bogstora hästar, passa på och gör ett litet fynd!


För övrigt så har dagarna sedan tävlingen gått i stilla lunk. Jobbat har jag gjort förståss efter att jag repat på mig från förkylningen. I Tisdags var bästa veterinär Mathilda ut och tittade på lite tänder och avhornade kalven. Gubbes tänder ser fortfarande fina ut, han hade en liten liten pigg som hon raspade lite på men alla sitter fast och han har inga fickor eller foderinpackningar! SKÖNT!

 

Arkivbild


Verkat både Tinky och Gubbes fötter har jag gjort, det har legat och flåsat mig lite i nacken. Tinky tog jag fram ena dagen och bak den andra, det var litet för  jobbigt med förkylningströttheten att ta honom i ett svep. Han är fortfarande litet bökig att jobba med fötterna. Nu på fm gjorde jag Gubbe och sen passade jag på att rida ut på en liten prommis med Tinky.  Så nu har jag flera måsten avklarade och kan ägna mig litet mer åt nöjen framöver   

Att jag verkligen skulle behöva sanera litet härhemma är ngt jag förtränger lite.....


tjing/K


Av Kicki - 3 november 2012 09:07

 Igår så gjorde då Tinky o jag debut i hoppning på ridskolans traditionsenliga halloweentävling! Vi startade i en laghoppning där jag valt att rida på 50cm, våra lagkamrater var Marika/Storm(60cm), Karin/ Belize(40cm) och Ullis/Fidelin 30cm). Tyvärr var uppslutningen av "kamerafolk" rätt dålig så jag är jätteglad att Alpackaprinsarnas matte U-B kom förbi en sväng och förevigade oss när vi red grundomgången!

     

Tack U-B för bilderna!


Vi red även en CR på 60 cm och Tinkybullen var så duktig i båda vändorna! Ute när jag värmde honom var han segsegseg och vid inridning på banan var han som djupfryst kola.... men när jag väl fattat galopp inne på banan så taggade han faktiskt och bjöd tom på lite bensprattel och ett par bockar!  Till omhoppningen så hade han ledsnat litet ( va? ne? Har jag inte gjort mitt idag? humf! Banan IGEN? njaaaa... ) så då gick det litet trögare och vi fick faktiskt en vägran. En mjuk fin lurig liten sidosmitning på hinder 9.... men jag tar på mig den   . Den var helt säkert mitt eget fel och knappt att jag bryr mig om att den kom faktiskt! Han var ju så himla duktig ändå!!! Bästa Bullen!  Laget slutade på en finfin 5plats och alla var vi så nöjda!! Vi Syninge Seniorer trodde faktiskt inte att vi skulle ha nån chans alls mot alla ungdomar på ärtiga ponnyer!  Marika red ju sitt 23åriga fullblod Storm som inte hoppat många pinnar på banan alls senaste åren, Ullis som inte ens gillar att hoppa red nervöst dotterns nya häst Fidelin och Karin (Marikas syster) red mamma Vivis blott 4åriga Belize som bara hoppat under ryttare på bana ett par gånger förut! Så nog är vi mäkta stolta över vår insats!

 

Gubbe och jag knep en trevlig 2:a placering i dagens inledande klass, Precisionsridning/precisionstömkörning!  Jag kom på i onsdagskväll att vi ju kunde vara med där och leka så vi hade ju inte hunnit öva ett dugg egentligen. I torsdags ställde jag upp ett par koner på ridbanan så att han åtminstone skulle ha sett ett par sådana innan det var dags för grendebut   ... den övningen gick väl sådär..... han tyckte det var skitskumt och visste inte vilket ben han skulle sätta ner i vilken ordning och tänkte nästan springa ifrån alltihop stundtals   .

När det var dags för tävling höll han sig dock i skinnet, även om konerna och nummerskyltarna var rätt läskiga. Vi var litet för snabba mot idealtiden men felfria!

Duktig bästa Gubbskrutt!   

(det kan komma en bild från Julia av den ritten senare)


Toppenrolig dag och superduktiga mina ponnysar!!

Våra egna tävlingar är så himla mysiga! Aldrig några sura miner eller oschyssta utspel, alla hejjar på varandra och gläds åt de personliga insatserna, små som stora! Det är synd att tiden inte räcker till för fler såna tillställningar över året!


Tjao/K

Medlem i Team Easyboot

 

 

      

 

Vinur frá Götu *1985*

          

Tinky *1997* (min bonushäst)

  

 

Scuzzies A tiqne "Sessa"

 

Easycare.inc - Easyboot

  

 

Varför barfota?

 (En kort artikel på engelska)

Barfotalänkar

EASYBOOTS i Sverige

Foder o annat matnyttigt

Hästsport o sånt

Andra Bloggar

Senaste inläggen

Arkivet

Gästbok


Skapa flashcards