Kickis Blogg

Alla inlägg under juli 2013

Av Kicki - 29 juli 2013 14:56

Då har nya katalogen från Hööks landat på hallmattan.

Jag kan inte påstå att den var särdeles upphetsande denna gång. Litet besviksamt men lika bra det känns det som...


Färgerna genomgående murriga med några enstaka undantag. Marint, vinrött och brunt... trist trist. Varför ska det bara vara färg och "kul" till våren o sommaren? Behövs det inte lite färgklickar att pigga upp hösten med?

Nåväl.


Ett schabrak väckte iaf ett visst habegär...

 

Winston kallas detta och kostar humana 179kr!

Egentligen borde jag väl kanske inte gnälla så mycket över det där med färgkollektionerna... jag fastnar ju mest för mitt klarblåa iallafall   

*

*


Det marina schabraket Cornett tycker jag oxå om. Påminner litet (iallafall i färgsättningen) om det som fanns i JH collection för ngt år sedan som jag tyckte var för dyrt och aldrig köpte. Detta kostar 299kr.


 

*

*

En annan produkt som man numera inte ser så ofta är tåvärmarna att fästa på stigbyglarna. Hööks har valt att damma av konceptet och kombinera med lite säkerhetsstänk...

 

Inte särskilt vackert men möjligen blir det lite varmare om tårna när det är riktigt kallt?! Reflexer är aldrig fel heller.  För 99kr tror jag nog att jag ska prova !

*

*


Säsongens budgetträns

tycker jag nog att de har lyckats med:

 

259kr och en fin, enkel dekor på nos och pannband. Silverfärgat på svart träns och bronsfärgad dekor på brunt träns.

*

*


Discogrimman har nu kommit i lila, riktigt fint! Tinky skulle nog klä i lila vad? Bettan VET jag gör det.... så om man nu skulle råka åka till Hööks och inte hitta ngt annat att shoppa så kanske denna kan få följa med hem.

 

*

*

Jag blev väldigt besviken över färgerna på schabraket ZigZag :


  Jag gillar den här typen av schabrak men varken konstigt gråbeige, mörkt rosalila eller dassigt äppelgrönt är ngn favorit hos mig....


Nej det var inte särskilt mycket att hurra för tycker jag. Horsewarefansen jublar kanske då de tagit in några hw-täcken i sortimentet. Verkar som att de tar in ngt "märkes-märke" för varje säsong... HV-polo och Lamicell har ju funnits ett tag, och nu även Horseware och Ariat. Hoppas bara att det inte slår över helt åt "märkes"-hållet hos Hööks i framtiden, dyra butiker finns det redan gott om...


Tjing/K

Av Kicki - 24 juli 2013 19:52

Idag var bästa Cecilia på besök för att massera lite pållar!

Tinkybulle var först ut.

   

Han börjar tycka det är riktigt rart med lite knådning!



Gubbe fick oxå lite handpåläggning, han bara njuter, gammgubben verkar inte ha ont eller besvär nånstans alls!

 



Jag ställde även fram Marikas Millan...

 


...och Memory.

 


För ngn vecka sedan blev jag vittne till hur Memory blev otäckt jagad av Trocadero ute i hagen och gick omkull med buller och bång, slog runt ett helt varv. Turligt nog ute på mjuka jorden men när hon reste sig ville hon först inte stödja på vänster fram. Snabbt som 17 tog jag upp henne och vi kylspolade benet. Under tiden SÅG både Marika o jag hur hon svullnade runt kotan, men hon stödde bättre o bättre på benet. 

Fantastiskt nog så gick svullnaden ner snabbt och ett par dagar senare haltade hon inte alls men var litet stel i kroppen. Hon var helt klart värd lite handpåläggning. Idag är hon helt ohalt igen och går med de andra i flocken som vanligt!

  


/K

Av Kicki - 24 juli 2013 19:43

Caisa ställde frågan vem den hoppande skäcken var i mitt inlägg om drömhästar!

Jag forskade litet närmare och svaret är Utah van Erpekom!

   

Ett Belgiskt varmblod född 1997 som är tävlad bla av John Whitaker.


/K

Av Kicki - 21 juli 2013 14:01

(Massor av bilder snodda från nätet i detta inlägg....)



Ibland roar jag mig med att fundera över vad jag skulle leta efter för häst om jag hade pengar och var köpsugen...

Eller...det har man väl alltid gjort, sedan man var barn? Drömhästen har väl alltid funnits även om den varierat i utseende då och då   

Klart man drömde om pliriga russ, fullblod med flygande manar och snövita welshar...


Favorithästen på ridskolan under flera år, när jag åtminstone kommit upp i tvåsiffrig ålder, var arabvalacken Flamingo. Han var så vacker och alltid gosig och snäll i spiltan.

  

Flamingo ox  f:1975  e. Genaro - Dardir 


En enda gång hade jag turen att få rida honom, troligen under första terminen på stor häst, och jag minns att han var mycket svårare än jag väntat mig men jag var lycklig ändå.


Så visst hade jag i flera år drömmen om en arab! Under första året i gymnasiet fick jag även göra praktik på slängsboda arabstuteri, och då var jag övertygad om att det var arab jag skulle ha, någon gång...

och visst är de vackra, när de får visa upp sig naturligt men det är inget jag drömmer om att äga idag.

 


Fjording har varit en annan drömhäst. Som barn tillbringade jag varje sommar ett antal veckor hos min moster på gotland. Där fick jag rida, nästan så mkt jag ville, hos en snäll tant som hette Eva. Hon hade bla två fjordingston, Musselina och Muzette som jag fick flänga runt på och jag antar att det har satt sina spår.

Även idag brukar jag säga att "jag alltid drömt om en fjording och ska ha en någon dag".

Men hur stor är chansen att man ramlar över en slank, arbetsvillig, framåt fjording som inte är så mycket....FJORDING?   

Jodå de finns! Och då är de riktigt läckra!

 

Så ja, nog skulle jag kunna tänka mig en fjording, om den faller inom ramarna för det jag vill ha. Frågan är bara om man har ork att motionera så mkt att den inte blir en fläskgris med dasslockhovar...


Nu är jag ju egentligen i själ o hjärta en islandsryttare trots allt. Det är ju det jag är bäst på efter alla år på islandsryggar.... Är det en ny islänning jag vill ha sen? Ta upp gångartstävlandet igen?

 

Men hoppa är ju så förtvivlat skoj oxå!!  Visst kan isisar hoppa många gånger, men det är ju inte det de är tänkta för, först och främst...


För övrigt är jag ju rasande svag för skäckar.... Jag vill nog nästan absolut att min drömhäst ska vara skäck, även om man på Island gärna menar att "en bra häst har aldrig en dålig färg"!


Hopphästar kan vara skäckar...!

   

Finns många fina "storhästskäckar" !


...och så alla underbara hårfagra tinkrar som ju ofta är skäck i olika färger!

   


En annan färg som jag "alltid" drömt om och fortfarande tycker är så grymt läcker är det vi i sverige kallar silversvart, Vindótt på isländska.

 

 

Denna får verkligen pulsen att rusa en smula!


Om pållen dessutom råkar ha en massa härlig man  samt vara Vindótt OCH skäck?? Ja ....MUMS!

 


Meeen.... titta här!

 

En silversvart Tinker!!!  


(Nu börjar jag verkligen bli rådvill...)


Vi får heller inte glömma bort den underbara Palomino/isabellfärgen...

 


Jag tror jag får ta en av varje...?


Vad har ni drömt om, och drömmer om?

/K


Av Kicki - 18 juli 2013 13:29

För det allra, allra mesta så trivs jag utmärkt med min ensamhet. Jag tänker ofta inte ens på det faktum att jag faktiskt är en rätt ensam person. Har alltid varit en ensamvarg och trivs inte i större sällskap utan tenderar att alltid hamna i utkanten. Som barn lekte jag helst själv eller med en o samma kompis och nog är jag lite sådan även idag.


Jag gör vad jag vill, när jag vill och hur jag vill. Behöver sällan, nästan aldrig, rätta mig efter någon annan. Jag bestämmer själv vad jag vill äta och när. När jag ska sova och när jag ska gå upp.  All makt över fjärrkontrollen till tv:n. Jag klämmer min tandkrämstub och hyvlar min ost på precis det sätt jag önskar utan att ngn har invändningar.


Tvärtom känner jag för det mesta att det är skönt. Skönt att kunna göra just det där på bara mitt sätt.

Jag behöver aldrig känna som en närstående till mig gör nästan jämt " varför ska bara JAG ta ansvar för barn och hem?!" 

Ingen suckar tungt och förebrår mig när jag spenderat en heldag i stallet medan dammråttorna dansar rumba hemma i vardagsrummet.

Ingen gnäller för att jag glömt att köpa mjölk.

Jag har bara mig själv att skylla för sådant.


Jag tänker ofta att det skulle vara svårt och besvärligt att någon gång behöva ställa om och ta hänsyn till någon annan. Att inte få göra ditt o datt på mitt vis, när jag vill, om jag vill...

Att jag nog skulle bli väldigt svår att leva med.


Men så här års...

Andra åker på utflykter tillsammans. Vänner går ut och äter. Åker och badar. Handlar tillsammans. Familjer  äter grillmiddag i trädgården och spelar kubb. Tar en glass i solen vid ngn mack utefter vägen när de är på väg till eller från någonstans.  Går på promenader.  Kompisar åker till stan och ser en film på bio.... tillsammans.


Då gör sig min ensamhet påmind.

När man står utanför, som i en bubbla, och bara kan se på andras gemenskap.

Då känner man sig grå och obetydlig ibland.

Någon som rör sig i periferin.

Någon vars telefon ringer så sällan att man måste lyfta luren och kontrollera att den fungerar ibland.

Någon som blir alldeles pirrig av att få den magiska frågan "vill du hänga med?" även om det bara handlar om att åka till Coop´s  stormarknad och handla....


Men som singel och barnlös på väg mot 40 så är man väl inte den intressantaste figuren. Familjer är vänner och umgås med andra familjer. De är upptagna med sitt. På gott och ont.


Jag har bara mig själv att skylla för den väg jag hamnat på.

Ibland önskar jag att det var annorlunda.

 




Av Kicki - 14 juli 2013 17:56

Här har inte många knop blivit gjorda de senaste två veckorna. En överentusiastisk förkylning valde att slå ner på mig med full kraft... tvi vale för sommarförkylningar. Igår var första dagen som jag faktiskt började känna mig som en människa igen. Hostar gör jag fortfarande och jag vaknar om morgnarna med svullen, öm hals. Men... det går väl över det med vad det lider.


Höskörden har sparkat igång och igår eftermiddag/kväll skötte jag plastaren.

Gäller att rigga sig med solhatt, glajjer och hörselkåpor...

  

   

Det doftar bedövande gott om balarna...

*

*

Hästarna gick ute på betet hela kvällen o mumsade så jag hade trevlig utsikt de stunder jag väntade på balar att plasta.

 

*

Mellan varven fick jag sätta mig i Victors Epa-traktor ( ja för att vara korrekt, A-traktor) och köra iväg och få två balar lastade på släpkärran. Spar tid och åkande med traktor över det långa gärdet. Faktiskt litet skoj, det var ju faktiskt till sådant, lättare arbete i lantbruk, som Epa-traktorer en gång i tiden började användas.

 

*

*

Ridet har det inte blivit mycket på sista tiden heller då av förklarliga skäl, Tinky fick passa på att njuta lite sommarlov.


Jag hade turen att trilla över en sadel som jag efter prov slog till på, så nu har hjärtebullen en spritt ny hoppsadel till det facila priset 700kr!

 


Den går för övrigt alldeles utmärkt att trilla av i oxå blev jag varse idag. Vi avslutade dagens ridtur med en vända på den upprustade terrängbanan bakom ridbanan. Först travade vi över ett hinder ( två tunnor och en liten gran) men när vi kom till nästa, en


"hög av stockbitar" sade Tinky - FNORK!!! ,


och gjorde en centrifugalvändning så jag damp galant i backen så mossa o barr yrde....

Aningens onödigt tyckte jag då det hindret inte på ngt vis är nytt, vi har gått över det flera ggr förut.

Tinky menade att det där hindret faktiskt var det ruskigaste han sett sen den gula labradoren i skogen i våras....



/K




Medlem i Team Easyboot

 

 

      

 

Vinur frá Götu *1985*

          

Tinky *1997* (min bonushäst)

  

 

Scuzzies A tiqne "Sessa"

 

Easycare.inc - Easyboot

  

 

Varför barfota?

 (En kort artikel på engelska)

Barfotalänkar

EASYBOOTS i Sverige

Foder o annat matnyttigt

Hästsport o sånt

Andra Bloggar

Senaste inläggen

Arkivet

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards