Kickis Blogg

Alla inlägg under maj 2012

Av Kicki - 29 maj 2012 09:10

 

Bettan och Linn taktiksnackar.


 

Lite energipåfyllning innan uppvärmningen.


Uppvärmningen var kolaseg,snurrig och grinig...




Men när det gällde, ja då gick det som en dans!!
 


       

     

Felfri runda!

Redo för start i handlerhoppningen!

     



Det gäller att hålla tungan rätt i munnen...

     

  Duktiga, nöjda tjejor!

 

(mitt foto)


Tack Helen för fina bilder!  /K

( alla bilder utom den sista är tagna av Linns mamma Helen eller pappa Paul! )

Av Kicki - 28 maj 2012 16:18

Tänkte mig en liten tur på Gubbe idag men jag upptäckte att han hade en svullnad frampå ett knä...

Eller knöl kanske snarare, den är rätt hård, hårdare än en galla. Han är inte halt vad jag kunde se, hade ingen som kunde titta eller springa åt mig. Jag kunde förståss ha longerat för att se bättre men det tänkte jag inte på då....

Absolut inte halt i skritt iallafall så mycket är jag säker på, inte är han öm heller.

Men han fick allt vila idag iallafall. Får se hur det ser ut imorgon.


Tinky fick sig en runda iallafall. Vi tog rundan runt gamla grustaget, han var riktigt framåt och han började faktiskt trava självmant på väg bortåt! Hoppade en stock på hans eget initiativ.  När vi kom ut på raka grusvägen tillbaks till stallet slog han på snigelskritten igen. Precis som förra gången.... så då travade vi istället.

Vet inte riktigt varför han gör så... han kanske vill ha längre runda! Nu gick ju inte kompisarna på det gröna där i bortre hagen så det var inte det som spelade in, inte idag iaf.

Ute i hagen efteråt stod han kvar vid grinden och ville ha mer gos. Social pålle!





Visst har han blivit smalare! Framförallt är han inte lika enorm över ryggen längre. När han kom var han fullständigt fyrkantig, otroligt bred! Snart kanske även späcklagret om sidorna att tunna ur lite    


Så var det med det /K


   



 

 

Av Kicki - 27 maj 2012 21:51

Linn och Bettan var så superduktiga idag!!


Trots en seg och snurrig uppvärmning som ställde in oss närmast sörjande på ännu en skrittrunda så briljerade det lilla ekipaget när det väl gällde och gjorde en klockren runda i CR 10 cm!

Alert trav hela vägen runt och Bettan var fullständigt med på noterna!!



Handlerhoppningen gick oxå finemang, men att vara både yngst och kortast i startfältet innebar tyvärr långsammast tid, trots att Linn sprang så mycket benen höll ! Stackars Linnsan var ju alldeles färdig när de kom i mål! (till nästa tävling ska klassen delas in i yngre och äldre barn meddelade Marika efter att ha insett skillnaden i benlängd hos ekipagen   )

En niondeplats och vit rosett blev det men Linn var så nöjd ändå!


     

 

Stolt som en tupp är jag över de duktiga tjejerna!


..och Bettan har numera en rosettsamling vid sin skylt ju!  


Fortsätter paret så här så är de  plättlätt snart ikapp Gubbskrutten...

   

   

Tänk vad roligt det kan vara att tävla! Man behöver inte alls ha höga höjder eller svåra banor... Det är minst lika roligt att se ett sånt här litet ekipage så elegant styra runt en bana med bommar på marken!

*lyrisk*


Fler bilder från själva rundorna kommer senare när jag fått dem från Helen!


Nu är jag trött och lite solsvedd men nöjd med dagen!

Godnatt /K

 

Av Kicki - 25 maj 2012 21:54

Japp. Återigen bevisat. Stallet är definitivt en alldeles egen tidszon!


Jag for ut vid 17 eller så för att mata gubben "lite bara"...


Medan han åt sin kraftbalja så passade jag på att ta in Tinky, sätta på min tömkörningsgjord (iddes inte lyfta selen...) och hängde på bakselen. Så gick vi ut för att testa av lite tömkörning. Mina ponnytömmar var egentligen alldeles för korta men jag tyckte det fick funka för det lilla test vi skulle göra.

och det var väl inget konstigt med det tyckte Tinky! Han var faktiskt väldigt lyhörd på stopp och fram och alltihop. Sen att vi inte kunde gå rakt fram riktigt utan slingrade hit och dit är väl en annan femma... det är säkert jag som är dålig på att styra för Bettan gör ju precis likadant...    Är ändå övertygad om att med vagn bakom blir det bättre.


Sen fick Gubbe gå ut i sin lilla bonushage o mumsa mellis medan jag greppade stavarna och gick en rask runda i skogen, ivrigt påhejad av myggorna... 

Ena strumpan behagade jäklas och jag kom tillbaks med ett trevligt skavsår på ena hälen  

Jag satte mig en stund och gjorde Gubbe sälle i hagen, muttrande över min dumma strumpa...

    

 

När jag sen hade samlat ihop mig för att åka hem så kom Sanna och Emily för att öva på ridbanan. Sanna (som oxå rider på ridskolan) ska vara med på våra tävlingar på söndag med Emilys fina fjording Ljulius och korsningsponnyn Lattjo.

Vilken otur tyckte jag, det måste jag ju kolla in!  


Sanna och Ljulius 


Emily menade att Ljulius inte alls är så bra på det här med hinder men han visade att han minnsan visst kunde, till Emilys förvåning och förtjusning!

 

 

Korsningsponnyn Lattjo tyckte det var lajbans att skutta runt på ridbanan men att se glad ut på bild var det värre med   

   

   

  Sådärja, det blev ju en riktigt mysig stallstund idag med! Nu måste jag nog hitat på ngt att äta... den tidiga middagen har satt av till lägre regioner vid det här laget!


Hej svejs/K

   

Av Kicki - 24 maj 2012 19:35

Har inget av särskild vikt att rapportera idag...men det blir väl ett inlägg av detta ändå, det brukar ju bli det bara man börjar!


Först ett kort möte på jobbet. Träffade nya platschefen för första gången, verkar jättetrevlig. Annars inget nytt på det mötet som jag behöver dryfta än.


Sen for jag till stallet. Sommarkänsla idag.... rehaben slutade ju igår så jag antar att det ger lite sommarlovsvibbar...


Först pillade jag på Älskade Gubbe. Tyckte han verkade lite trött..inte var han särskilt intresserad av hökärran heller. Jag bjöd honom på lite gröngräs och kunde avfärda ont i magen. Tänkte att han nog fortfarande var mätt efter frukosten. Tankarna på hans ålder kommer ju förståss vid sådana tillfällen... kanske ska jag sluta rida honom osv osv...

Men jag sadlade på iallafall och bara jag suttit upp så var han hur alert som helst.

Vi tog en lagom runda i skogen och töltade o travade litet och han var fräsch och pigg. Vad nojar jag för?  Önskar bara att han kunde lägga på sig lite hull pronto! 

  Senare bekräftade Marika min tanke om att han var mätt, hon hade just tagit upp dem från betet när jag kom till stallet. Kraftfodret åt han sen glatt + en liten hötuss innan han fick gå ut i sin lilla bonushage och mumsa grönt mellanmål.

Han fick gå där kanske 45 minuter eller så och när jag kom ut stod han såhär och menade att han var mätt igen! Då hade han ju gått med nosen i backen varje gång jag kikat ut på honom, så ingen fara med det. 


Nåväl.

Tinky fick oxå komma in för gos och ridtur.

Han var hyfsat framåt även på utväg och vi både travade och galoppade en hel del.

Öronen toppade hela tiden och massa frustande. Nu har jag börjat att lägga till ljudkommandon för trav och galopp, det verkar funka fint. "Pussljud" för galopp vet jag att han kunnat förut så det gick rätt enkelt.

Han var lite svettig när vi kom hem igen så han fick lite "spongebath" och jag upptäckte att han tyckte mycket om att bli svampad, särskilt på insidan av bakbenen, i ljumskarna, då stod han och snablade och kråmade sig  


En annan härlig grej är att idag kunde jag klä av honom grejerna och lämna honom lös utanför sadelkammaren utan att han rörde sig en tum. Jag gjorde iordning hans lilla mini-belönings-giva i hinken och han följde med lös till boxen som en hund. Precis som Gubbe!  Sådant landar högt hos mig! Ömsesidigt förtroende. 


 

Gubbe har föressten börjat tycka det har blivit mkt flugor så idag hade vi premiär för flughuva i hagen. Han var MYCKET nöjd över detta!

   

Som han älskar sina huvor... han sticker genast skallen i dem när man kommer med en. Han får nöja sig med en "vårhuva" än så länge..senare "kräver" han en huva med noslapp på...

Han ska få börja med huva vid ridning nästa gång oxå, det var ett evigt huvudrasslande när vi var ute i dag....


Tinky hade oxå lite synpunkter på dem när vi var ute... Vad attan...ska ALLA mina hästar vara stolliga på flygfän vid ridning??

  

Dröjde mig kvar sen och hjälpte Marika ta in kvällens lektionshästar och eftermiddagsfodra. Skön dag!

Nu har jag tyvärr huvudvärk...mindre skönt.


Hepp /K 

 

Av Kicki - 22 maj 2012 18:06

Idag fick vi äntligen tummen ur och provade selarna på Tinky. Den ena passade bättre än den andra!

Jag gjorde lite justeringar efter att bilden togs och jag har börjat smörja upp den o fixa lite. Han brydde sig inte om bakselen alls på vår lilla prommis runt stallplanen iaf. Man vet ju aldrig... även om jag tror att han har haft det förr så är det ju inte säkert...

Nu får vi (läs jag...i början iaf) börja tömköra lite och låta honom springa lite mer med bakselen så vi vet att det är ok. Sen blir det till att prova lite med skaklar och så småningom lunka upp till Malmlund för att introducera den fina vagnen vi får av Vivi o Lasse!  Eller Marika tyckte vi kunde prova med en rockard allra först så det blir väl först det då. SPÄNNANDE!!  Vore verkligen aproligt om allt bara funkade och vi kan köra på mysiga turer!


Tjao/K

 

Av Kicki - 21 maj 2012 19:20

Först Ryggis på morgonen fram till lunch sen stannade jag på ÖB för att handla lite nödvändigheter...

...och jag snubblade över ett ställ med gångstavar till det mycket facila priset 129kr! Jättefina, teleskopiska med ordentliga handledsstöd...jag kunde helt enkelt inte låta bli, köpstopp till trots! Så nu har jag ett par jättefina alldeles egna stavisar!!  


Snabb mellanlandning hemmavid och for sen till stallet för att mata Gubbskrutt.


Då var veterinär på plats för att titta Mia´s häst Jenta´s tänder.


 

När Gubbe ätit upp sin goematen tog jag ut honom för lite bonusgräs på hörnet av Marikas gräsmatta..

   

 

Så stod jag där o funderade en stund... och gick in och hämtade några stolpar och tråd...

    

Så nu har vi en liten bonusgräshage  

Det var så högt, gott och frodigt just där så nu kan jag släppa honom en stund varje dag och gå och göra annat medan han mumsar!


thats it /K 

Av Kicki - 19 maj 2012 19:12

Linn och Bettan laddar om och har börjat öva lite inför kommande tävlingar!


foto: Helen Ahlgren

Den 27 maj skall de ställa upp i en CR 10cm samt i Handlerhoppning. Bettan har ju hoppat en hel del med mig i andra änden av snöret och det gick galant även med Linn!


De passade även på att öva lite agility.

foto: Helen Ahlgren

Prasselband är väl ingen match menar Bettan!


 

   

   Linn och kompisen Hanna summerar dagens övningar.



 

   

   Gubbe flufflugg var nöjd efter en tur runt Malmlund.

Han visade ingen tendens till kvarhängande noja efter gårdagens skräckupplevelse utan stod lugnt och mumsade sin mat i boxen sen medan jag var ute med Tinky.


 

Tinky var inte fullt lika piggelin på utväg idag som igår men får helt och fullt godkänt ändå!  Som avslutning på vår runda så red vi in på ridbanan och skrittade ett varv där. Det tyckte han väl kanske var litet onödigt först och segade lite extra ett par steg, men när vi väl var inne på banan så lunkade han på. Såna små utmaningar räcker för pojken...


Duktiga ponnysar  


 

Hemmavid så njuter kisse av det fina vädret på balkongen.

     

 

Godkväll /K 

Medlem i Team Easyboot

 

 

      

 

Vinur frá Götu *1985*

          

Tinky *1997* (min bonushäst)

  

 

Scuzzies A tiqne "Sessa"

 

Easycare.inc - Easyboot

  

 

Varför barfota?

 (En kort artikel på engelska)

Barfotalänkar

EASYBOOTS i Sverige

Foder o annat matnyttigt

Hästsport o sånt

Andra Bloggar

Senaste inläggen

Arkivet

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards