Kickis Blogg

Direktlänk till inlägg 24 maj 2012

Torsdag

Av Kicki - 24 maj 2012 19:35

Har inget av särskild vikt att rapportera idag...men det blir väl ett inlägg av detta ändå, det brukar ju bli det bara man börjar!


Först ett kort möte på jobbet. Träffade nya platschefen för första gången, verkar jättetrevlig. Annars inget nytt på det mötet som jag behöver dryfta än.


Sen for jag till stallet. Sommarkänsla idag.... rehaben slutade ju igår så jag antar att det ger lite sommarlovsvibbar...


Först pillade jag på Älskade Gubbe. Tyckte han verkade lite trött..inte var han särskilt intresserad av hökärran heller. Jag bjöd honom på lite gröngräs och kunde avfärda ont i magen. Tänkte att han nog fortfarande var mätt efter frukosten. Tankarna på hans ålder kommer ju förståss vid sådana tillfällen... kanske ska jag sluta rida honom osv osv...

Men jag sadlade på iallafall och bara jag suttit upp så var han hur alert som helst.

Vi tog en lagom runda i skogen och töltade o travade litet och han var fräsch och pigg. Vad nojar jag för?  Önskar bara att han kunde lägga på sig lite hull pronto! 

  Senare bekräftade Marika min tanke om att han var mätt, hon hade just tagit upp dem från betet när jag kom till stallet. Kraftfodret åt han sen glatt + en liten hötuss innan han fick gå ut i sin lilla bonushage och mumsa grönt mellanmål.

Han fick gå där kanske 45 minuter eller så och när jag kom ut stod han såhär och menade att han var mätt igen! Då hade han ju gått med nosen i backen varje gång jag kikat ut på honom, så ingen fara med det. 


Nåväl.

Tinky fick oxå komma in för gos och ridtur.

Han var hyfsat framåt även på utväg och vi både travade och galoppade en hel del.

Öronen toppade hela tiden och massa frustande. Nu har jag börjat att lägga till ljudkommandon för trav och galopp, det verkar funka fint. "Pussljud" för galopp vet jag att han kunnat förut så det gick rätt enkelt.

Han var lite svettig när vi kom hem igen så han fick lite "spongebath" och jag upptäckte att han tyckte mycket om att bli svampad, särskilt på insidan av bakbenen, i ljumskarna, då stod han och snablade och kråmade sig  


En annan härlig grej är att idag kunde jag klä av honom grejerna och lämna honom lös utanför sadelkammaren utan att han rörde sig en tum. Jag gjorde iordning hans lilla mini-belönings-giva i hinken och han följde med lös till boxen som en hund. Precis som Gubbe!  Sådant landar högt hos mig! Ömsesidigt förtroende. 


 

Gubbe har föressten börjat tycka det har blivit mkt flugor så idag hade vi premiär för flughuva i hagen. Han var MYCKET nöjd över detta!

   

Som han älskar sina huvor... han sticker genast skallen i dem när man kommer med en. Han får nöja sig med en "vårhuva" än så länge..senare "kräver" han en huva med noslapp på...

Han ska få börja med huva vid ridning nästa gång oxå, det var ett evigt huvudrasslande när vi var ute i dag....


Tinky hade oxå lite synpunkter på dem när vi var ute... Vad attan...ska ALLA mina hästar vara stolliga på flygfän vid ridning??

  

Dröjde mig kvar sen och hjälpte Marika ta in kvällens lektionshästar och eftermiddagsfodra. Skön dag!

Nu har jag tyvärr huvudvärk...mindre skönt.


Hepp /K 

 

 
 
Stina

Stina

24 maj 2012 21:20

Huvor har vi börjat med här oxå, kör öronmodellen dock =)
Ebba brukar få skav så jag har bunkrat upp med flyweils och lite smått o gott så vi kan variera över sommaren.

http://billiejean.bloggplatsen.se

Kicki

24 maj 2012 21:23

modellen med öron funkar inte så bra på herr flufflugg.... däremot köpte jag en reamössa i vintras för att testa att ha när jag rider..

 
Viveca

Viveca

25 maj 2012 17:27

Mina älskar också sina flughuvor, men jag har inte börjat med dem ännu. Mätt häst:) Det finns inte på världskartan här;)

http://perasperaadastra.bloggplatsen.se

Kicki

25 maj 2012 21:21

är det inte konstigt..dem man vill ska äta äta äta de blir mätta...och dem som inte als borde äta, ja dem är alltid hungriga ....HUR hänger det ihop?? ;P

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kicki - 15 april 2015 11:21

I förra veckan var jag med Marika o tjejerna på shoppingrunda till Horze, Hööks och Börjes. Köpte mig ett par nya stigbyglar, Compositi Reflex.    Har varit sugen att testa såna eftersom jag har ett knä som gnäller till o från. De är ordentligt ...

Av Kicki - 17 mars 2015 14:51

Ledig dag och härligt väder betyder givetvis hästmys. Idag i sällskap av Cecilia som även hon var ledig      Först provade vi hennes nyinköpta sadel på Shess. Jag sadlade på Bullegulle och så tog vi en lufstur i skogen tillsammans.   Nu så ...

Av Kicki - 9 mars 2015 20:40

Inledde dagen, denna härligt vårliga dag, med en mysig tur i solskenet tillsammans med Marika och Mozart.       Vi bara myste av värmen och de isfria vägarna, pyssel o gos med hästarna . Man dröjde sig kvar i stallet bara för att man ville s...

Av Kicki - 8 mars 2015 15:47

....lyckas man liksom inte alls med bilderna....De flesta jag tog idag "råkade" bli i motljus eller annat skrutt. Men de inte allt för katastrofala får väl bilda ett inlägg här iallafall...   Idag småpysslade jag lite ihop med Julia. Eftersom d...

Av Kicki - 5 mars 2015 14:35

Strålande härligt väder idag!   Den typ huvudlösa Bulle har börjat fälla en aning.    Men varje vår ställer jag mig frågan: varför släpper alltid det vita först??  Har aldrig lyckats ta reda på svaret på den frågan men många bekräftar att det...

Medlem i Team Easyboot

 

 

      

 

Vinur frá Götu *1985*

          

Tinky *1997* (min bonushäst)

  

 

Scuzzies A tiqne "Sessa"

 

Easycare.inc - Easyboot

  

 

Varför barfota?

 (En kort artikel på engelska)

Barfotalänkar

EASYBOOTS i Sverige

Foder o annat matnyttigt

Hästsport o sånt

Andra Bloggar

Senaste inläggen

Arkivet

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards