Kickis Blogg

Alla inlägg under augusti 2011

Av Kicki - 30 augusti 2011 16:30

Dagen blev inte riktigt som jag tänkte....men den blev bra ändå.


Sent igårkväll kom jag på att idag på morgonen hade jag tid för massage hos zonis, så där sket sig planerna på en förmiddag i stallet...

Dessutom ringde mamma igårkväll o bad mig åka till dem för att vattna hemma hos dem. De är på resande fot igen o blir borta några dagar till.

Men när det där var avklarat så stannade jag i stallet på hemvägen.

Huvudvärk har jag haft sedan inatt, slö o lite loj i kroppen efter behandlingen tänkte jag bara ta in gubben för lite mat för att sen åka hem till soffan...

Men Bettan ville annorlunda.

Hon ville absolut med upp till stallet och följde lös med hela vägen upp från betet. Det går ju inte att motstå så hon fick såklart följa med in för lite pyssel o mineraler.


Jag fick oxå ägna mig åt äcklig rengöring av hennes grimma.... på något helt otroligt och mystiskt vis har en katt lyckats bajsa på den där den hängde på hörnstolpen på min hylla i foderladan.

Både jag och Marika har kliat oss i huvudet över hur 17 det har gått till.

Den trots allt troligaste förklaringen är att ngn katt har utövat balanskonster i spiraltrappan, fallit och bajsat ur sig på vägen ner.... 

märkligt. äckligt.


Sen dröjde jag mig kvar o hjälpte Marika när hon tog in dagens lektionshästar.  Ponnymys!


Men nu blir det soffan resten av dagen...huvudvärken vill inte ge med sig och jag är trött som 17.

Till middag blir det mammas pannkakor! hon hade stoppat några i frysen till  mig   .


tjao/K

Av Kicki - 29 augusti 2011 13:33

Tog en MYCKET trevlig ridtur på piggelin gubbe idag!

Som vädret är nu skulle det nästan kunna få vara året om.... lagom varmt, inga insekter att tala om, klar hög luft och solsken = glad häst o glad matte!

 piggelingubbe efter dagens ridtur 


Vi började genom gamla grusgropen o skogen, sen travade o töltade o galoppade vi hela (nästan) grusvägen hem till gubbes lycka! I backen upp förbi pumphuset blev det lite extra spruttigt.

Såna här dagar tänker jag att jag generellt kanske är lite väl mesig med honom.... men jag är ju faktiskt rädd att han vill mer än vad de gamla benen klarar av... och att släpa runt på heffaklumpen matte på ryggen är ju i sig en belastning.

( fast vikten är på väg ner! -7kg sen i vintras!! )


Hur som helst så var han inte det minsta trött när vi kom hem, han var varken andfådd,varm eller ens svettig under sadelgjorden så lite kondis har han ju!   


Inatt ska hästarna få komma ut i en obetad hage så jag gissar att imorgon förmiddag kommer jag mötas av ett par proppmätta gryn. Då står lite Bettanpyssel på planeringen...

håll tummarna för att vädret håller i sig!


So long /K

Av Kicki - 28 augusti 2011 22:07

Idag har jag ägnat mig åt lite småstök härhemma.

Jag städade lilla hamsterns bur och passade på att sätta henne i hennes älskade springboll.

Jag var osäker på hur kisse skulle reagera, jag har inte testat med bollen sedan hon kom hit.

    Kisse tyckte att det var riktigt intressant och följde nyfiket efter hamstern runt i lägenheten....i ungefär fem minuter.    sen gick hon och la sig på tvbänken igen. 

Så det gick ju bra! Jag kan tillägga att lilla hamster inte är det minsta rädd för kisse, varken i buren eller ngn annan stans.


Tvättstugan,disk och sorteringssopor har jag avverkat och så har jag börjat med moddningen av täcke nr 2.  Inte lika roligt den här gången när jag vet hur jag ska göra  

 Jag måste få det gjort så jag kan dammsuga sedan...

det blir så mkt skräp efter sprättningen av kantbanden så jag har helt enkelt givit blanka fan i att dammsuga förrn jag är klar  

 men nu börjar övriga ytor i lägenheten ropa efter snabeldraken så det är bara att få tummen ur....


Tjao /K

Av Kicki - 27 augusti 2011 17:20

Pysslade bara lite med mina båda gryn idag.

  Ingen annan näsa älskar jag mer...



Jag tog oxå en liten strövarstund i skogen bakom ridbanan för att leta upp några kantareller....oturligt nog, för mig, så hade Prinsessans båda mattar och husse bestämt sig för att göra samma sak...

men jag hittade ändå så det räcker till en LITEN macka till kvällen....och eftersom jag pga konkurensen fick lov att ändra riktning litegrann så hittade jag ett par nya ställen   så inget ont som inte för ngt gott med sig.




    Gubbe har fått vara utan sin huva ett par dagar och det verkar gå bra. Det är inte alls så mkt flugor längre...

 

Visst ser han ganska fin ut? är det så mkt mer än de vita håren i ansiktet som avslöjar hans ålder?

Jag tycker att han börjar sjunka lite i halsens överlinje...men för tusan, han är 26 år!


 

Nu skulle jag faktiskt mest av allt krypa ner i sängen...den där stunden jag larvade runt i skogen satte sig i ryggmusklerna...trött trött o öm är den nu. Men den får allt nöja sig med att ligga på soffan med BoT bältet några timmar till.


hej så länge /K


Av Kicki - 26 augusti 2011 14:22

Har just inget att rapportera....

Igår blev just inget gjort, Apoteket o Konsum besöktes men det var oxå allt.


Idag har jag iaf varit till stallet för en liten skogsrunda på älskade gubben. Han hade nog velat springa mer men ryggen gnällde lite så det blev ganska lugnt.


  

Ett besök på gräsmattan tog vi oxå och jag passade på att massera honom lite. Det är så mysigt att bara vara tillsammans   


Nu blir det ryggvila resten av dagen.


tjao/K

Av Kicki - 24 augusti 2011 09:51

Igår bad ju Vivi mig att rida hennes Reykur på ridbanan igen ( 1 gång i våras provade jag honom där) för att han skulle få lite "islandshästträning".


foto: Vivi Brönning     

Jag måste säga att den här lille hästen har ett fantastiskt huvud. Han har under 7 år (Gissade Vivi igår) varit Vivis skogluffarkompis och körhäst och i stort sett varken töltriden eller dressyrtränad.

 

Vivi o Reykur  Bilden lånad från Vivi o Lasses hemsida


 Man skulle ju tro att han glömt vad han lärt sig i sin ungdom.... men inte Reykur inte!

När jag först under skrittarbetet tex bad om en sidförflyttning så funderade han så det knakade... i sådär 5 sekunder och frågade sen "- var det det här du ville?"  och flyttade sig undan skänkeln, om än lite stelt och svajigt. Andra gången visste han precis och jag kunde nästan se det där berömda ljuset guppa mellan hans söta öron! 

  

foto: Vivi Brönning

Och tölten! visst minns han! 

Glad i hågen gör han verkligen sitt yttersta hela tiden för att göra rätt, han tänker, funderar och provar utan minsta protest. Helt fantastiskt! 


Efteråt såg han SÅ nöjd ut!

 Ja det gjorde vi nog alla tre föressten!    


/K


 

Av Kicki - 23 augusti 2011 19:21

Härligt klart och fint väder här idag!

Vivi o jag möttes upp i gamla grusgropen för att ta en runda på våra Isländska fullblod  

 

Det blev en mysig runda längs grannens fina vallar.Reykur var så pigg o lycklig att han tillomed dristade sig till en liten gladbock!

Svängen slutade hemma på Malmlunds ridbana, Vivi ville att jag skulle rida Reykur lite där.  (bilder kommer senare)


Gubbe parkerades i en box så länge med en hö-hög. För fika o babbla måste man ju!  

Gulla med valpar måste man förståss oxå!

   Zack, som alltid kommer att vara "Nacke" för mig, är ju sååå go! Verkligt urmysig liten kille som jag misstänker (och hoppas) kommer att få stanna hos Vivi o Lasse...

Hade livet sett annorlunda ut för mig så hade jag nog lagt vantarna på honom, jag har tokgillat honom från första stund, han är så mjuk och så pratar han så mkt o charmigt med sina öron...   han riktigt svämmar över av kärlek den vovven!


Efter fika o hundgull fick "räkan" gå ut i sin hage igen..

 

...och jag o gubben vände hemåt i solskenet..

 

 Gubbe verkar tycka det är lika mysigt som jag med de här..."fikaritterna". Han vill väldigt gärna svänga in o hälsa på hos Vivi o Lasse de gånger vi "bara rider förbi" där. Han är ju inte dummare än att han vet vid det här laget att där får man hö och äpplen och prata med Reykur  

Pigg o glad var han på hemvägen iallfall så vi tog en skön galopp längs vägen.


 

Väl hemma igen provades givetvis täcket som nu är färdigställt!!


Före:

  

Efter:

  Ganska schysst vad??  goooosig teddyfodring i halsen!


 

Nu har jag täcke nr 2 kvar att "modda". det skall ju få behålla sin hals, men jag ska kapa djupet på det så det blir lika som detta ovan.




Hej så länge /K



 

Av Kicki - 22 augusti 2011 12:00

Igårkväll klippte jag bort halsen på täcket ...

  

och nu är kantband på plats!

   Det skulle ju kunna vara färdigt nu men jag ska lyxa till det och fodra hela halsen med svart teddy. Gosigt ska det vara!

Sedan återstår det att se om det är praktiskt med sådan fodring...kanske finns risk att snö fryser fast eller blir andra smutsklumpar i, men jag har sett andra täcken som varit fodrade på det viset så det borde ju fungera?! Om inte så får jag väl sprätta loss det då   


annars idag så har jag bara några småärenden att uträtta och till kvällen kommer mamma o hämtar mig så ska vi åka ut till den lilla syaffären...den enda som finns här i närheten av hålan och de har väldigt konstiga öppetider. 18-20 idag.  Extraknäcksbutik får man anta.


Jag fick en lunta med frågor att fylla i från Spine Center idag.... de vill ha svar på dem först innan de skickar kallelse. muntert...jag som trodde att det var en tid som kom!

Lite lustigt var att väldigt många av frågorna handlade om hur man mådde psykiskt...

Jag trodde jag skulle dit för ryggfans skull, inte för någon mental utredning?

Det ena formuläret var i princip identiskt med det självskattningstest man får göra hos kurator eller på psyk....

märkligt.

nåväl, bra att nåt händer iallafall. Jag ska lägga svarskuvertet på lådan senare idag.


hej så länge/K

Medlem i Team Easyboot

 

 

      

 

Vinur frá Götu *1985*

          

Tinky *1997* (min bonushäst)

  

 

Scuzzies A tiqne "Sessa"

 

Easycare.inc - Easyboot

  

 

Varför barfota?

 (En kort artikel på engelska)

Barfotalänkar

EASYBOOTS i Sverige

Foder o annat matnyttigt

Hästsport o sånt

Andra Bloggar

Senaste inläggen

Arkivet

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards