Kickis Blogg

Alla inlägg under juli 2011

Av Kicki - 31 juli 2011 19:25

Lite halvslö dag idag....

bara småpysslat lite här hemma innan jag bestämde mig för att det inte var så där ruskigt varmt ute och for till stallet för en ridtur på eftermiddagen.


Bettan verkar ha fått en ny polare i Happy!

  Det är andra gången nu som jag kommer ner i hagen o de står såhär sött med varandra. Memory var nån helt annanstans, men senare såg jag dem tillsammans oxå.

Bettan är inte riktigt annars sådan så att hon står såhär med vem som helst, hon gör inte det om hon inte är riktigt kompis med den andre.

En lite oväntad kombination. o vad pyttig hon ser ut brevid 

B-ponnyn Happy!!

Jag som trodde hon skulle hitta kompisar bland alla de andra shettisarna, men nej, hon verkar föredra större polare   


Hej så länge /K

  

Av Kicki - 29 juli 2011 21:06

Jag for till stallet för en liten ridtur på gubben o lite pyssel med Bettan och trodde att därmed skulle dagen vara gjord  

Men se sen blev jag uppraggad av klanen Brönning  

Hemma hos Vivi o Lasse skulle det slungas honung och det fick och ville jag ju självklart vara med på!

Jag och Marikas syster Karin satte igång av hjärtats lust med att försiktigt lyfta av (täcka av hette det visst ) "vaxlocken" så att honungen kunde slungas ur ramarna.

(nu snurrar det så mkt i huvudet så jag inte minns vad allting heter...)

     Julia var oxå med men nöjde sig mest med att snutta i sig honung från vaxskrapet  


Efter en stund kom Lasse och skötte själva slungandet och då gick det undan minsann!

En jättebalja med honung blev resultatet, i runda slängar 25 liter! vid det laget var jag så kladdig att jag inte vågade ta i mobilen för att ta ngt foto...

Senare upptäckte jag att jag även hade honung i håret och i båda öronen   

men vad gör det?? Jag kan låta mig bli kladdig från topp till tå när resultatet av ansträngningarna blir så ljuvligt!


sen softade vi i en stund i trädgården med alla valparna,hundar och ungar!

  Valparna vill ha bästa sovplatsen hos husse Lasse.


    På samma nivå som söta Dimma!


Sen bjöds det på underbart smarrig grillad lax med ris o kall örtsås och sallad. Tänk att man hamnade på "kalas" idag igen!!


Vilken dag det blev! Vilket underbart gäng jag hamnat i !!  


tjao/K

Av Kicki - 28 juli 2011 19:30

Idag kände jag att jag behövde ett projekt  

och kom att tänka på tränshängarna i Marikas sadelkammare, det var flera hängare som var namnade med hästar som fallit ifrån eller flyttat så flera av hästarna som nu finns på ridskolan hade inga egna hängare.

Jag for till stallet och fick ett glatt klartecken från Marika som genast rusade in o hämtade färg och penslar!


Jag målade inte om alla, några bättrade jag bara på, men vissa fick byta plats och nya kom till. Hela övre raden målade jag om iaf!

Det var så bekvämt med övre raden, de är sprejmålade i guld o silver som botten, superenkelt! De undre hängarna har olika färg så att även barn som inte kan läsa så bra kan hämta träns, så de fick i stort sett vara som de var.   


Riktigt nöjd är jag med resultatet!


Gubbe fick stå inne å äta o svalka sig under tiden

  

Jag håller fortfarande på att mecka lite med datorn och jeses vad ovant det är med ett tangentbord som inte är utformat som det gamla...

men man vänjer sig!!  vad underbart det är att sitta vid en dator som inte lägger av stup i kvarten!


tjao/K

Av Kicki - 27 juli 2011 11:07

Fick just avin!

Min nya laptop ligger på Ica o väntar på mig!!

Nu snabbt i kläder o swooosch ner o hämta!!

Nu vet jag vad jag kommer pyssla med idag =D

/K 

 

Av Kicki - 26 juli 2011 21:18

Startade dagen med att åka ut o hämta upp mamma, sedan bar det av till Uppsala.

Började på Ikea, jag skulle egentligen inte ha ngt särskilt men några småprylar plockade man såklart på sig. Mamma däremot plockade på sig bäddmadrasser o skåpsinredning och annat... ja just, hon köpte mig en jättesöt rosa blomkruka oxå  

 

På Citygross skulle jag ha en ryktskrapa och en burk Skillingarydssalva. De hade bara skrapor i plast så det fick vara.

En ny stor zooaffär hade öppnat brevid C-G så där störtade jag in o köpte tre sorters fiskmat; stora pellets till Nisse, gröna tabletter till alla ancistrusarna  och en burk flingor.

dessa djur...vad mat de ska ha  

 Coop forum och Rusta  var vi in på oxå....sen var vi så trötta i fötterna så vi avslutade med varsin glass i bilen.


När vi så kommit hem igen tog vi igen oss en liten stund för att sen lite snabbt åka upp i skogen o checka av några speciella kantarellställen...

  detta kan man väl kalla för ett bra ställe vad?   (de minsta lämnade vi givetvis kvar för att växa på sig)

sisådären kvart senare vände vi hem med lite drygt 8hg gyllene mumsiga kantareller!


sen blev det grillad gris till middag och rensning av ovan nämda skatt.


Nu är jag äntligen hemma och är så trött att ögona går i kors. Jag sov uruselt inatt, som jag för det mesta gör när jag ska iväg nånstans morgonen efter,  och det kvava vädret o dagens traskande gör väl sitt till....

Jag ska glo färdigt på Hells kitchen...sen blir det nog sängen!


tjao /K

Av Kicki - 25 juli 2011 21:16

Jag upptäckte att jag hade ett par bilder i mobilen från igår som jag glömt bort. Jag var väl så inne på de där bildbevisen som jag inte fotade själv så jag glömde av de andra  


 Här sitter Marika och flickorna o myser med valparna i deras fina gård.


      Valparna o gamle Brasse med matte Vivi.  

Idag flyttade föressten den första av valparna hem till sin nya familj. fy 17 vad tiden går fort!

 

 här har vi älskade gubbstrutten ute på betet....

    

   ... och i väntan på att få komma ut på kvällens ridtur!


Vivi följde med oss ner till Gransjön på sin Reykur....

   

...och där fick jag syn på ngt!!  Ser ni den där grå högen i strandkanten på andra sidan sjön, litet till vänster rakt ut från bryggan sett?

- Det där ser ju ut som en bäverhydda eller ngt!? utbrast jag.

- Det är just vad det är det! svarade Vivi!


Läckert vad? Jag hade ingen aning om att vi hade bävrar här nere!


Tjao/ K

Av Kicki - 25 juli 2011 12:51

Här kommer bildbeviset!


   

     

Det kändes allt litet småmysko att komma så högt upp på en icke-islänning!    "Bella" är som sagt bara tre år och riden kanske tio gånger.

Mkt unghästar har jag ridit genom åren, även ridit in från första sadelpåläggningen men de har alla varit Islänningar. Jag kan inte riktigt sätta fingret på det men skillnad var det..

ROLIGT var det iallafall!

Marika var med o red på Vivi o Lasses andra 3åring,Q-Belle,

och Marikas döttrar Vilma o Vendela hängde på bakefter på shettisarna Nicke och Trocadero. De där shettispojkarna tyckte Bella var riktigt ruggiga så vi gick i täten med Q-Belle efter som skyddsbarriär mot de små   

Först gick vi en runda i skogen och avslutningsvis några varv på ridbanan.

 

Flygfäna var superjobbiga tyckte Bella så ngn vidare koncentration från hennes sida fanns inte, men för 17, hon skötte sig suveränt ändå! Bebis ju!

Det ska bli skoj att få följa o vara litet delaktig i den här flickan!


Efteråt hade vi världens mumsigaste grillknytis i trädgården allihop!

Vi var så mätta att vi bara satt å stönade en lång stund Vivi o jag   

Toppenkväll!


Nu skall jag strax gå till Zonis o senare bär det av till stallet för en liten runda med älskade gubben!


So long /K


Av Kicki - 24 juli 2011 13:12

I kylen ligger ett kilo grisskivor i marinad,

på spisen står en balja tomatsalsa o svalnar,

champinjonerna ska jag fixa senare.


Red Dwarf i dvdn

  

och jag vilar mig i form  


Ikväll ska vi rida o sedan ha grillknytis efteråt i Vivi o Lasses trädgård.

Jag ska få rida på unga fröken Fidelitys Belize!

    

Bilderna har jag lånat från Vivi o Lasses hemsida    


"Bella" är en av Vivi o Lasses 3åriga Morganston, tänkt att bli Vivis ridhäst vad det lider, och körhäst oxå förståss!

Det ska bli jätteskoj!! det är åratal sen jag satt på en stor häst sist! tur att hon inte är så väldigt jättestor   

So long /K

Medlem i Team Easyboot

 

 

      

 

Vinur frá Götu *1985*

          

Tinky *1997* (min bonushäst)

  

 

Scuzzies A tiqne "Sessa"

 

Easycare.inc - Easyboot

  

 

Varför barfota?

 (En kort artikel på engelska)

Barfotalänkar

EASYBOOTS i Sverige

Foder o annat matnyttigt

Hästsport o sånt

Andra Bloggar

Senaste inläggen

Arkivet

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards