Kickis Blogg

Alla inlägg under maj 2011

Av Kicki - 30 maj 2011 22:49

Man överlevde att jobba....men trött som 17 i ryggen...


var till zonis imorse o fick behandling och BoT bältet var på under större delen av arbetspassen.

så jag hoppas att det fortsätter att gå åt rätt håll.

jag glömde av de där muskelavlappande pillerna..ska ta det imorgon.


för övrigt intet nytt!


natti /K

Av Kicki - 29 maj 2011 20:38

   huvva! jag har fått mkt gjort idag!


först städade,dammsög o skurade jag här hemma.

sen ut till päronen för att kolla till där. jag planterade om några fuchsior och sådde lite frön o vattnade. gräsmattan hade grannen gulligt nog klippt igår.

så satte jag då igång att sanera gulingen....jag har inte dammsugit den sedan jag körde halmbalar i den förra vintern...  

det var ganska drygt göra det.

sen blev det urtorkning, skurade golvmattorna och fiff invändigt. o när jag ändå var i gasen så tvättade jag den oxå!

  så nu ska den vara hyfsat snygg om det kommer ngn hugad spekulant...

nu gäller det bara att få tummen ur o sätta ut en annons oxå    det känns allt litet vemodigt...


därefter styrde jag mot stallet. Jag kom dit precis när hästarna fått komma ut på lunchbetet så jag fördrev en stund med att mocka boxar åt Marika. Himlen hade spruckit upp under dagen så när vi väl kom ut på vår ridtur var det så härligt så!

Gubbskrutten var härligt pigg o glad, i början när vi skrittade på vägen så var han litet åsnig som vanligt förståss, tänk att han ska tycka att uppvärmningsskritten är så trist     

men när vi kom upp på den fina breda skogsstigen blev det fart under dojjorna!  först trav o tölt, o det räckte inte med tyckte han. så jag slog på en galopp där jag normalt sett kanske inte brukar galoppa....det är lite rötter och så där och han är ju så snubblig av sig.

Men se det gillades! han tillomed "hoppade" litet över en tvärgående rot. = Matte enormt impad,glad o stolt!

nu snackar vi rötter som bara höjer sig max 5 cm över marknivån, men det är tillräckligt  

huvudsaken är att han tycker det är lajbans!

jag lovar, det ÄR hästflocken som går i hagen därborta!

 

Därefter blev det en sväng in på Ica oxå förståss...handla inför veckan.

 

så jag känner mig nöjd med dagen.

Fast det känns lite i ryggen nu, mest ischiaskänning inte så mkt där jag haft ont nu senast.

BoT bältet är på så jag hoppas det släpper.

imorgonbitti ska jag till zonis igen o sen dags att börja jobba.

nu får det fasen vara slut med sjukdagar fram till semestern!!


tjao/K

Av Kicki - 29 maj 2011 10:35

attans regnväder!!

Jag får planera om min dag  


Det blir till att städa o dammsuga här hemma nu på fm. Sen hoppas jag att det klarnar litet så jag kan åka hem till mamma o pappa för att dammsuga, och rentav tvätta om energin räcker till,  min bil och titta till huset.

klippa gräset blir det knappast tal om idag. typiskt.


http://www.klart.se/ säger att det ska bli bättre framåt dagen iallafall... så rida får jag väl göra i eftermiddag.

Handla måste jag klämma in nånstans oxå.

suck. 

meeeeeeeeeeeeen först måste väl den där jäkla magen ha sitt.


/K

Av Kicki - 28 maj 2011 20:50

   Ni minns kanske det bruna tränset som jag köpte i höstas och sydde om?


såhär såg det ut när jag köpte det: (bild från Börjes)

  

(det visade sig att tränset inte såg ut exakt som på bilden, bla andra spännen)


och så här såg det ut när jag gått lös på det:

  


efter en tid så lessnade jag på tjafset med käkrem o alla remmar som satt ihop... så jag tillverkade mig en brun nackrem att använda lös till nosgrimman istället. Islandsmodell alltså.  

  

för några dagar sedan så insåg jag att jag var tvärless på brunt....jag har ju svart sadel så det blir ju trots allt lite "mismatch"...

så...

jag färgade om hela alltet!   


min egen hemgjorda nackrem lät sig villigt färgas kolsvart, men köpelädret är tuffare..jag vete 17 vad de använder för färg...det är nästan som målarfärg, nästan lackig på ngt vis. men skitsamma, det blev väldigt väldigt mörkbrunt iaf. tittar man inte väldigt nära så tar man det för svart! 

pannbandet är inte med på bilden för det hängde ännu på tork efter inoljning.

men visst blev det fint?

på den här bilden syns det väldigt väl att nosgrimman bara är för syns skull på gubben.  jag spänner aldrig hårdare än såhär   

en annan trevlig grej är att nu kan jag ha mina älskade hemgjorda, helflätade,17 år gamla lädertyglar till den här snygga nosgrimman...för de är ju svarta.


kul nästan jämt  


tjao/K 

Av Kicki - 28 maj 2011 17:38

en dag i stallet igen  


på förmiddagen var vädret minst sagt ostadigt så jag dröjde kvar hemma på soffan till 12tiden eller så i hopp om att vädret skulle bli bättre.

det kom en liten regnskur när jag tog in gubben från hagen men sedan höll det upp.


Jag red ut och hittade en stig genom gamla grustaget som jag inte provat! den ledde precis upp till Vivi o Lasses ridbana så då styrde vi in där och jagade upp Vivi från datorn   

Hon var förståss inte sen att haka på med Reykur på en liten tur! Medan vi väntade så provsmakade gubben gräset på Malmlund...

 


Och i stallet bjöd Reykur på hö!

     

De är så rara de här två herrarna. för många år sedan så bodde de på samma ställe och gick i samma hage, det är väl 8-10 år sedan.  Inte vet jag om de kan minnas det, men de hälsar alltid så gulligt på varandra när de möts. jag tror att om vi släppte dem i en hage skulle de genast beta brevid varandra eller äta i samma hög. som synes så har Reykur inte det minsta emot att "gästen" kommer och äter ur hans hö-hög i hans stall. 

Reykur gnäggade tillomed när vi kom idag!


trevlig,skön och lugn ridtur i grönskan hade vi  


sen blev det lite sopa o mocka i stallet medan gubbe åt sin mat och lunchhö. bara för att det är så himla mysigt.


Nu har jag lite på gång i tvättstugan. den var skönt nog inte bokat nu ikväll så då ändrade jag tid. så jag slipper det imorgon!


tjao/K 

Av Kicki - 27 maj 2011 19:44

Japp, så enormt glömsk var jag idag...jag som ALLTID har den med mig till stallet.

o jag hade verkligen velat ha den just idag..


Först tog jag gubben och en såg med mig o promenerade en bit upp på vår fina skogsstig. på ett ställe står en gran med döda grenar som sticker ut över stigen, jag har länge tyckt att de där grenarna har varit lite otäcka och vassa, de sitter precis i ponnyögonhöjd...

men inte nu längre för nu har jag sågat av dem!

Gubben hade för omväxlings skull inte alls ngt emot en prommis...han brukar inte gilla det alls utan bara gå som en åsna o tycka det är dötrist.

Jag hade ju egentligen tänkt rida...jag vet inte riktigt vad som hände där  ... 


lite senare så plockade jag in lillbollen för att Marikas yngsta dotter Vendela,6år, skulle få prova att rida henne.

vi började på ridbanan och bortsett från att Bettan stundtals var sur som ättika så gick det bra. Ute på skogsstigen gick det bättre och när vi sen slog följe med Marika, som tömkörde Happy, Vilma som red barbacka på Piazava och Julia som promenerade Charad, så gick det jättefint! Bettan hängde gärna med sina kompisar hem till stallet. Jag fick kliva på med sjumilasteg och kom ändå på efterkälken  


så vill Vendela rida ut på Bettan igen så ska det nog gå bra!

 o sen...ja jag började städa o fixa lite på min hylla..

sen blev jag sittande vid ridbanan o kolla in lite på Mia o Jänta och Sofie o Musca som red privatlektion...


timmarna bara rann iväg! o inte EN enda bild...

så kan det gå!


hej så länge/K

Av Kicki - 26 maj 2011 16:43

...har jag gjort idag!

Efter att ha betalat räkningarna igår så bestämde jag mig för att jag skulle unna mig en sväng till Hööks! sväng o sväng...det är ju i runda slängar fem mil till närmsta Hööks enkel resa, men det var ganska roligt att ta ut raketen på en vända. vackert väder och roslagen står i grönska, en rätt njutbar resa.

 


Först o främst så var jag ute efter ridskor och ett schabrak, men inte minst så var jag nyfiken på Back on Tracks ryggbälte!

Det verkade väldigt trevligt så jag slog till på ett sådant. Jag skulle nog haft ett i storlek medium, men de hade bara small o large, så det fick gå med ett large. jag ska sy på en bit extra kardborre så blir det bra!

 nepp, ni får inte äran att se den på mig, det får bli den här bilden ist.  


Skorna jag spanat in visade sig jättetrevliga!

   

särskilt trevligt var ju priset, 199kr!  Jag har haft dem på mig nu under eftermiddagen o de är sköna!


Schabraket blev ett annat än det jag tidigare dregglat över...det var litet kort tyckte jag och den blå färgen var inte sådär jättesnygg. Men jag hittade ett annat med härlig färg och dessutom ett par tior billigare!

   Gubbe var inte så förtjust i att jag skulle fota istället för att sitta upp, därav åsneöronen  

Japp, jag tog på mig ryggbältet och skrittade en vända i skogen, det gick fint och det var sååååååå skönt att få komma upp och ut igen! Gubbe var pigg och nöjd, han gick och frustade och förstod inte alls varför vi bara skrittade.

 


Hovkniv,ryktsten och en hovkrats med borste fick oxå följa med hem från butiken! Så nu har jag skämt bort mig litet, försöker låta bli att tänka på den där tusingen som gått upp i rök, men bältet var ju dyrast och det får jag se som en investering! framförallt ska jag ha det på jobbet och förhoppningsvis så gör det nytta, rentav kanske tjänar det in sitt pris om jag kan undvika ett par sjukdagar i längden!


nu ska jag mecka hamburgare till middag, det börjar suga i magen nu, det är ju ett tag sen den där skålen fil o flingor imorse! fy mig!


hej så länge/K

Av Kicki - 25 maj 2011 17:48

Ryggen blir bättre och bättre! nu känner jag mig NÄSTAN "normal" igen.


Idag fick bägge pållarna trava lite i lina på ridbanan.  Bettan är ju inte riktigt lika välartad som gubbsnutten så jag försökte inte ens ta en bild. däremot kunde jag longera henne över ett av hindren som stod på banan! hinderstöden hade inte räckt så de hade använt en trästol som stöd för ett litet krysshinder och det var ju perfekt att longera över det! hon var så duktig, jag tror inte hon hoppat så högt förut, men dte var en lätt match!


Gubbe filmade jag lite däremot.

åt höger...


..och vänster.  


Medan gubbe mumsade sin mat så gick jag o sopade litet o snackade med Marika. tänk att det kan vara så jäkla skönt och trevligt att bara VARA i stallet  

Imorgon ska jag nog testa att skritta en liten sväng. jag tror att det ska gå bra för ryggen!


tjao/K  
  

Medlem i Team Easyboot

 

 

      

 

Vinur frá Götu *1985*

          

Tinky *1997* (min bonushäst)

  

 

Scuzzies A tiqne "Sessa"

 

Easycare.inc - Easyboot

  

 

Varför barfota?

 (En kort artikel på engelska)

Barfotalänkar

EASYBOOTS i Sverige

Foder o annat matnyttigt

Hästsport o sånt

Andra Bloggar

Senaste inläggen

Arkivet

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards