Kickis Blogg

Alla inlägg under maj 2012

Av Kicki - 5 maj 2012 20:10

Inga bilder idag tyvärr... batteriet i mobilen tog semester..

Men jag måste bara berätta om dagens roliga Tinky lek.


Jag tänkte först låta honom springa några varv i rundcorallen men vi hamnade på ridbanan istället, lekte lite följa john och löslongerade, tittade lite på omgivningen och nosade på bajshögar... det sistnämda fick han dock pyssla med själv... 


Han följer som en hund i både skritt och trav och när vi lajjat en stund så fick jag för mig att ta fram två "sockerbitar" och la en bom på näst högsta. Så travade vi runt lite och jag siktade mot hindret...och pållen hänger glatt på och hoppar efter! Lös. Inga infångare. Han var dessutom mot mitten på ridbanan så han hade lätt kunnat svänga vid sidan. Sista gången vi hoppade över gjorde vi det precis sida vid sida! Läckert!

ROLIG pålle!!


Men gissa vem som var tröttast efteråt??   


Hade jag bara kondis och kropp så skulle man nog kunna göra en rolig liten uppvisning hihi. Ska prova att springa nån liten bana nästa gång det står framme på ridbanan!


Nu ska jag glo på hockey!! /K

 

Arkivbild 

Av Kicki - 4 maj 2012 15:06

Trallallallaaa vilken bra dag!



Först en skogslufs på pigg Gubbstrutt

 

Vi fnufflade runt på lite mindre skogsstigar först och bara njöt av våren, sen tog vi sandvägen hemåt och stofilen propsade på något snabbare än skritt... Nu är det så att han minskat i hull igen, för när det börjar spira små små grässtrån så är de intressantare än att äta ordentligt från hösilagebalarna... övergående problem som tur är. Idag flyttade Marika tillbaks foderhäckarna in i den vanliga mathagen igen och där finns inte ett strå grönt än så länge. Hur som helst, jag hade då nöjt mig med att skritta lite av den anledningen för att "inte bränna kalorier" i onödan men Gubbe tyckte alltså annorlunda så han fick trava ett stycke. Glad pålle är oxå viktigt!    


 

Sen tog jag ut Tinky på en liten sväng i samma skog. Där har vi inte gått ensamma förut men det gick så bra. Först i lite snigelfart, det var en del rötter,pinnar och kottar att hålla koll på. Ett rådjur såg vi oxå. Tinky hetsade inte upp sig, han tittade bara.

På breda stigen hemåt travade vi lite med god bjudning! Både nedtag och igångsättningar funkade perfekt så jag kunde inte låta bli.... Jag behövde bara vrida bäckenet och smacka en gång så föll han i glad galopp!!

Nedtag gick toppen och ny galoppfattning lika fint! Några små "extragung" kände jag allt och ett par små knix mellan öronen men de kändes bara som lite gladspritter.

  

Gissa om jag satt och jublade!! Och det kändes som att om Tinky bara kunnat så hade han jublat högljutt han med, men han jublade på hästars vis genom att raskt skritta sista biten hem, frustande, smackande och svängande med benen, det kändes som att han skrattade!   

 

 

Det låter kanske futtigt, men det var länge sedan jag kände en sådan total lycka! En ljuv seger minst sagt med tanke på hans historia...

Vad har han egentligen varit med om? Hur i helskotta har han blivit behandlad??

Tanken på att den här underbara lilla hästen var en vecka från slakthuset gör mig gråtfärdig!!

Hästen som sades vara svårhanterlig och oridbar och kastade av folk i alla riktningar kan jag 7 veckor senare tryggt galoppera på ensam i skogen!  

 

Din lycka är min lycka, var trygg, du är hemma nu min vän....  

 

 

/K

Av Kicki - 2 maj 2012 20:55

Det blev en kvällsstund i stallet idag.


Hästarna gick i foderhagen när jag kom för att hämta in Gubbe.

och ja... det här är vad som hände...

 

 Ganska trevligt  


 

Gubbe var inte riktigt beredd på att jag skulle komma den tiden på dygnet och gjorde stora ögon och kom sen raskt skrittande. Då blev det lite vimsigt eftersom Tinky är högre i rang...

Jag fick gå mellan dem upp till stallet..

 

 

Sötnosar  



Men bara Gubbe fick komma med in idag...

Tinky fick vackert nöja sig med puss,klapp och morot.


Det finns en liten tanke bakom det hela.... han ska vara sugen, längta lite till att få komma in. Inte varje gång in från hagen behöver betyda jobb heller, igår tog jag in honom bara för att ge lite mineraler. Nästa gång blir det ridtur. Och så vidare...  

   

Medan Gubbe mumsade sin mat satte jag mig vid ridbanan och tittade på tidiga onsdagsgruppens lektion.

Det var så härligt att bara vara ute i det sköna vädret. Om man bortser från några myggor stora som helikoptrar....


Tjao/K

 

Av Kicki - 1 maj 2012 18:05

Nu blir det nog ett sånt där inlägg där jag inte tycker att jag har så mkt att rapportera... men ändå så har jag ju haft en del på agendan...


Igår var det rehab och mammas födelsedag, hästarna har pysslats med, lamm har kramats...


Jag dänger på med lite blandade bilder....har svårt att sortera dagarna i mitt huvud   hmm...är nog mest fårbilder när jag tänker efter...


Vendela och Vilma gullar med lamm och får i solskenet häromdagen.





    

Underbaraste tackan Bambi nedkom med en URGULLIG och stor liten tjej! Jag skulle förståss ha tagit en bild på henne idag för att visa hur fläckig och fin hon är...men det glömde jag av... hon har bruna fläckar på kroppen, hur söt som helst! Carmen lär bli hennes namn.




 

Lammen myser i solskenet.




 

     

  Comet softar! Han är otroligt tam och kelig och söker kontakt hela tiden...så sorgligt att han inte blev en tjej.... 




 


 

En tur i vårhärlig skog tog jag med mina två gryn i förmiddags. Ingen jacka, inga långkalsonger, fåglarna kvirrar och allt kändes bara toppen!


Mamma och moster kom sen förbi stallet för att hälsa på pållarna mina och inspektera Tinkypojken sen tog jag en liten tur på honom oxå.



Foton nedan tagna av Helen Ahlgren

Linn och Bettan fortsätter att öva.

   

   

  

Gulliga unge och gulliga ponny!  

 


Nu tror jag bestämt att jag ska sätta mig i solen på balkongen en liten stund!

Hej så länge/K

   

 

Medlem i Team Easyboot

 

 

      

 

Vinur frá Götu *1985*

          

Tinky *1997* (min bonushäst)

  

 

Scuzzies A tiqne "Sessa"

 

Easycare.inc - Easyboot

  

 

Varför barfota?

 (En kort artikel på engelska)

Barfotalänkar

EASYBOOTS i Sverige

Foder o annat matnyttigt

Hästsport o sånt

Andra Bloggar

Senaste inläggen

Arkivet

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards