Kickis Blogg

Direktlänk till inlägg 21 juni 2012

Moster

Av Kicki - 21 juni 2012 20:41

I söndags lämnade min syster av sin äldsta dotter Ann-Marie här hos mig, så nu har jag verkligen varit moster i några dagar!


Älskade Gubbe har snällt ställt upp som läromästare under dessa dagar.

   

Första dagen hade jag ridlektion på banan för dem. "Ammi" har inte alls ridit mycket, bara "åkt" lite på Gubben vid några tillfällen, och ett par gånger på Bettan när hon var liten. Ganska galet egentligen då ju moster har hästar.... men de bor i stockholm och när vi ses så har det väl inte alla gånger klaffat så det blir rida av.

Men nu som sagt har hon fått lite intensiv kurs under fyra dagar. Riktigt duktig är hon iallafall, men så är Gubbe ruskigt väluppfostrad och klok oxå...  Lite söt är han allt, för när han inte förstår vad den lilla ryttaren menar då tittar han undrande på mig och väntar på "order".   



Eftersom jag litar så på min lille Gubbskrutt så red vi ut tillsammans dag två, jag på Tinky. Gubbe tycker ju förståss att Tinky skrittar fånigt långsamt men det hela avlöpte hur bra som helst! Minst bra blev mina foton... att försöka fota bakåt när man själv sitter till häst är inte det lättaste...

   



Dag tre tog jag ut dem i rundcorallen för balansövningar och introduktion i att rida lätt. Ammi kopplade rätt fort det där med lättridning och vi fortsatte en stund ute i naturen. En gammal Gubbe ska inte trava runt för mkt i en rundcorall...tycker jag...

   

Här fick de stå still lite medan jag gick före för att sen fota dem när de kom i trav mot mig. Man kan iallafall nästan ana att det är trav och att Ammi rider lätt!


Idag red vi så ut tillsammans på en litet länge runda och bortsett från att Gubbe var litet väl less på att gå i rumpan på Tinky och försökte "köra om" några gånger så gick även det toppen! Mest skritt men även några travsnuttar, det är inte illa pinkat för en nybörjare!


Lite träningsvärk har flickungen fått förståss, de berömda okända musklerna i benen har givit sig tillkänna ( de där man inte vet att man har förrn man börjar rida) och även insikten att det är MYCKET svårare än man kan tro att rida!  Men nöjd med dagarna är hon!


Givetvis har hon fått gulla med både kor och får oxå!

     


...och igår tog vi med Bettan ut på ridbanan för att öva lite agility.

När jag hade visat Bettan hindren och övat några gånger så fick Ammi testa.

         

Bettan verkar ha fattat grejen med alla de här prylarna nu och är jätteduktig!

Linn ska tävla henne i agility den 1juli så det lovar gott!


Nu ikväll har så flickungen återbördats till sina föräldrar igen och lugnet har åter lägrat sig över min boning. Inte för att det har varit högljutt och livat alls, Ammi är en lugn och städad 11åring, men jag känner mig ändå lite utsjasad....

Man är ju som inte van att ha sällskap dygnet runt, passa mat och annat.

Jag tror att jag o kattan kommer att sova gott inatt...


tjao/K


 
 
Kim

Kim

21 juni 2012 23:54

Hon ser ut att ha haft det toppen mysigt med alla djur, du är en bra moster du!

En sån där vippbro vore skoja att ha, och även lådan...

Roligt och mysigt att få rå om syskon barn, men som du säger man är ju inte riktigt van :)

Imorgon kommer min brors son hit från Gran Canaria, ska bli så mysigt men också ...=D

kram

http://varmt.bloggplatsen.se

Kicki

22 juni 2012 09:45

Ja ni har ju som redan lite övat agility... prasselband och sånt =P

 
Helen

Helen

22 juni 2012 11:58

Ammi ser ut att ha haft ett par riktiga kanondagr tillsammans med moster och jag kan tänka mig att det inte var sista gången du fick låna henne :)
Bettans agilityträning ser lovande ut inför nästa helg :-)

http://franminvraavvarlden.blogspot.se

Kicki

22 juni 2012 14:35

Det hoppas jag hon har haft!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kicki - 15 april 2015 11:21

I förra veckan var jag med Marika o tjejerna på shoppingrunda till Horze, Hööks och Börjes. Köpte mig ett par nya stigbyglar, Compositi Reflex.    Har varit sugen att testa såna eftersom jag har ett knä som gnäller till o från. De är ordentligt ...

Av Kicki - 17 mars 2015 14:51

Ledig dag och härligt väder betyder givetvis hästmys. Idag i sällskap av Cecilia som även hon var ledig      Först provade vi hennes nyinköpta sadel på Shess. Jag sadlade på Bullegulle och så tog vi en lufstur i skogen tillsammans.   Nu så ...

Av Kicki - 9 mars 2015 20:40

Inledde dagen, denna härligt vårliga dag, med en mysig tur i solskenet tillsammans med Marika och Mozart.       Vi bara myste av värmen och de isfria vägarna, pyssel o gos med hästarna . Man dröjde sig kvar i stallet bara för att man ville s...

Av Kicki - 8 mars 2015 15:47

....lyckas man liksom inte alls med bilderna....De flesta jag tog idag "råkade" bli i motljus eller annat skrutt. Men de inte allt för katastrofala får väl bilda ett inlägg här iallafall...   Idag småpysslade jag lite ihop med Julia. Eftersom d...

Av Kicki - 5 mars 2015 14:35

Strålande härligt väder idag!   Den typ huvudlösa Bulle har börjat fälla en aning.    Men varje vår ställer jag mig frågan: varför släpper alltid det vita först??  Har aldrig lyckats ta reda på svaret på den frågan men många bekräftar att det...

Medlem i Team Easyboot

 

 

      

 

Vinur frá Götu *1985*

          

Tinky *1997* (min bonushäst)

  

 

Scuzzies A tiqne "Sessa"

 

Easycare.inc - Easyboot

  

 

Varför barfota?

 (En kort artikel på engelska)

Barfotalänkar

EASYBOOTS i Sverige

Foder o annat matnyttigt

Hästsport o sånt

Andra Bloggar

Senaste inläggen

Arkivet

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards