Kickis Blogg

Alla inlägg under mars 2012

Av Kicki - 19 mars 2012 12:20

Såhär såg det ut när jag åkte till stallet idag....

Nu vräker snön nner horisontellt, det blåser som bara attan.

*suck*

Typiskt Mars.... men man får trösta sig med att det inte blir långvarigt iallafall. 



Jag tog in och pysslade lite med Tinky medan Gubbe fick mumsa mat i sin box. Jag borstade o pillrade men inte gjorde det ngn större nytta att borsta en blöt, skitig häst men jag ville göra det för samvarons skull. Sedan gick vi ut på stallplanen för att titta lite på världen.

Han var lite på tårna och lite bufflig, fick hela tiden jobba för att hålla fokus. Vi tittade på ko-flickorna och på fåren och det var inga problem.

Vi gick upp mot ridbanan och där fick han först lite sprattel i benen och sen vände han om och försökte dra iväg med mig två ggr. Efter lite "snurrar" och trix så gick vi iallafall ut på ridbanan, gjorde en liten volt och gick sen tillbaks igen.

Jag vet inte om det bara var tillfälligheter att han betedde sig så just där eller om han "inte ville" gå på ridbanan....

Gjorde en del stoppövningar och snurrar till, han ville gärna buffla fram lite för fort och framför men när han fokuserar så är han lydig.

Sen var det klapp och puss och ut i hagen igen till dagens kompis Trocadero.

Jag får verkligen känslan av att han behöver få braka loss och blåsa ur. Längtar till vi kan släppa ut honom med flocken, jag tror han verkligen kommer bli så lycklig då!


Försökte fota lite då när jag släppt ut honom... men det blev mest såna här idag:

 

Han vill vara NÄRA.... Jösses... en fem gånger större Bettan-typ..... 

   

 

 Nu softa liten stund till det är dags att åka iväg till rehaben.

Tjao/K

 

Av Kicki - 18 mars 2012 17:42

Idag har jag nästan bara slappat mig!


Men jag tog en promenad till Konsum för att köpa mjölk o tandkräm (intresseklubben antecknar) och då såg jag årets första vårtecken på riktigt! (för mig that is...)


En hel hög krokusar och snödroppar utanför "Kina" !  Trevligt!!


Jag har plaskat runt i akvariet oxå så helt inaktiv har jag inte varit trots allt.

Kändes bra att ta en slöardag!


/K 

 

Av Kicki - 17 mars 2012 17:10

Natten har varit lugn och imorse fick Tinkypojken gå ut i slussen tillsammans med Sesam. Han får gå där i några veckor innan det är dags att komma ut i stora flocken.

 


Jag tycker redan idag att han har ändrat uttryck mot vad han utstrålade när vi hämtade honom igår...


 

Han fick även nosa lite på Gimli som passerade genom slussen, tycke verkade uppstå omedelbart från båda håll...

     

   Jag lyckades inte riktigt fånga de heta kyssarna på bild, men Tinky stod verkligen och mojsade i Gimlis ansikte så han blev alldeles blöt. Gimli hade ingenting emot ömhetsbetygelserna utan vi kom fram till att han ska få göra Tinky sällskap i slussen en tid. Det går bra med Sesam oxå men han visar vissa invändningar när Tinky vill pussas eller leka. Dessutom kan även Gimli må bra av att gå ner i vikt så lite slussvistelse för honom skadar inte   

 


Många var det förståss som ville titta och hälsa på honom och han verkar njuta av uppmärksamheten. Han verkar förtjust i barn och snosar dem väldigt gärna i håret o nacken.



Det första han gjorde när han kom ut var att slänga sig ner och rulla sig grundligt. Där han gick när vi hämtade honom var en väldigt liten hage som var tjockt grusad med ganska vasst grus... undrar just när han fick gno sig i jord och hästskit sist?



Det kan bara bli bättre nu! 


/K

   

 

Av Kicki - 16 mars 2012 19:40

Surprise!


Låt mig presentera Tinky Winky!


Den här gossen har jag, Marika och Vivi varit och hämtat hem idag!


Tinky är 14 år och har haft lite otur och tråkigheter längs vägen... En historia med många lösa trådar. Han har under några år (06-08ca) ridits av en ung tjej och varit framgångsrik i westerngrenar men före och efter detta har han visst gått på ridskola och mått risigt. Före jul 2011 köptes han av en tjej som skulle ha en bombsäker och trygg häst att rida för att komma tillbaks efter en ridolycka. Men efter några dagar hos henne började han tydligen att bocka så hon vågade inte rida honom mer. Denna tjej har nu skänkt honom till Marika och jag ska få vara med och dela honom!


Det blev just inte av att jag fotade när vi hämtade honom , bara denna dåliga i transporten innan vi åkte....

   

  ...och när vi kommit hem var det mörkt. Nu står han iallafall hemma på Bygget i en box och verkar vara tillfreds!


Det finns en del för mig att nysta med i hans historia. Hon som sålde honom i höstas går inte att nå, den enda kontakt tjejen vi hämtade honom från idag har haft med henne efter köpet var kort och otrevligt...så vad som egentligen hände på ridskolan där han stod då, det får vi nog aldrig veta....

Men jag hoppas att jag ska kunna få kontakt med den gamla medryttaren (hon som tävlade) efter lite mer detektivarbete...hitills har jag kammat noll. Jag har hittat hennes blogg och lite annat men ingenstans hittar jag några aktuella kontaktuppgifter. Har letat i flera veckor efter ledtrådar... och gissa hur nästan omöjligt det är att googla på Tinky Winky?? Hur 17 kan man döpa en häst efter en teletubbie??


Spännande ska det bli, och vi är beredda på att vi får jobba med honom men det känns i hjärtat att han är en god,snäll häst!


/K

Av Kicki - 14 mars 2012 19:43

Nu känns det verkligen som att ljuset och livet har återvänt till världen! Hoppet om våren har verkligen vaknat! Snön ger vika och kvällarna blir ljusare!


Visst råder isen ännu på många ställen men både igår och idag har jag ridit utan broddar för vägen är schysst o fin igen!


Idag fick Bettan hänga med Gubben o mig på en vända. Hon fick gå med sadel och svanskappa så jag verkligen ser att hon är ok med svansen i snöre  

   

Först gick vi längs vägen fram till Malmlunds sommarhage, där vek vi av ut på våran stora äng och gick hem den vägen. Ute på ängen blev Bettan riktigt taggad och faktiskt så tror jag att jag skymtade en blygsam lite brall i ögonvrån! Längs vägen håller hon sig väldigt fint till sidan av Gubbe men därute på ängen gjorde hon små lovar utåt sidan så långt jag nu tillät henne! Hon joggade till synes outtröttlig med hela rundan och det är jag tämligen säker på att hon inte gjort om hon haft all päls kvar. Undrar hur piggelin hon blir när hon blir helt "naken" sedan?  

Svanskappan är btw inga som helst problem, hon grinade inte ens illa när jag satte på den idag!


Efteråt svängde jag upp till Malmlund för att lämna en bok till Vivi. Följde med på en liten hundpromenad och sen blev det sedvanlig fika och babbel  

 

Bubblan


   

Viva

 

Lasse tar emot Dimma som apporterat en boll.



En riktigt skön dag har det varit, det är så JÄKLA skönt att vintern är slut! Det är bästa tiden som kommer nu tycker jag, innan det blir äckligt svettigt med en massa flygfän o grejer. Hoppas vi får en lång och härlig, lagom vår!


 Tjao/K

    

   

Av Kicki - 11 mars 2012 17:29

Idag beslutade jag mig för en liten promenad till fots med Gubben...  Gå och kika lite runt ridbanan och se hur stora stigen såg ut och lite sådär.

Enligt Gubbe finns det nog inget som är mer dötrist än att promenera med matte brevid men det struntade jag i...


Först såg vi en söt ekorre i en tall hos grannen

 

Den satt först på marken där brevid tallen när vi kom gående. När vi stannade och jag tog upp kameran så satt den och tjattrade lagomt irriterat en stund och tog sen långsamt lite reträtt uppför stammen. Den hade väl något gott där på marken och så kom vi och störde    När vi gått vidare några steg så vände jag mig om för att kika lite till, då hade den satt sig en bit upp på en gren och tittade på oss. Det var nästan så att jag väntade mig att den skulle börja kasta kottar på oss    




 

Vår stora fina stig i skogen är fortfarande hockeyrink så långt ögat når...

   

 

Gubbe passade på att norpa åt sig lite gammalt gräs medan jag fotade

   

  Det är nog det enda han kan tycka är lite intressant med att gå o skrota vid hand...


Jag gav upp skogen och tänkte att vi kan ju flanera längs vägen en bit iallafall men det tyckte Gubbe var sååååååååå tråkigt, där finns det ju inte ens chans att nappa åt sig ngt ätbart. Han gick som en bedrövad åsna med öronen guppande rakt ut och surade! (varför fotade jag inte det??) Ior är en amatör i jämförelse...

Så tillslut kapitulerade jag och letade reda på en tillräckligt hög stubbe vid sidan av vägen och hasade mig upp på hans rygg istället. DÅ blev det liv och gnista i stofilen igen!  

Det är inte ofta jag rider barbacka, jag är faktiskt inte så förtjust i det...jag tycker det känns som att det ska vara så obekvämt för hästen, men vid såna här tillfällen tycker jag att det är rätt mysigt.

Solen sken och vädret var vårligt, pållen glad med att ha matte på ryggen och det är trots allt en ganska trevlig känsla att kunna lita på sin häst så mkt att man törs rida barbacka med bara grimma o grimskaft längs en grusväg. Det enda som kändes rätt obekvämt var ju det faktum att jag ju inte hade ngn hjälm.... *skäms*

men men ...ett litet lyckopiller var det ju allt ändå! Vi kändes oss allt lite busiga när vi kom hem till stallet igen    


/K

Av Kicki - 9 mars 2012 17:28

När jag nyss skulle tanka över ett par bilder jag tagit idag från mobilen till datorn upptäckte jag att jag hade en hel massa bilder där som jag ....liksom glömt bort...


Så ..tja...här kommer ett gäng blandade bilder ifrån veckan som gått då!


För ett antal dagar sedan när jag drog upp persiennerna på morgonen trodde jag först till min stora fasa att det snöat under natten... men det var bara frostigt!

Såpass frostigt att jag knappt såg ut via balkongen...

Hönsnätet var nästan helt igenfrostat! Ganska ballt...



     

   Men som tur är så börjar äntligen världen att tina fram ur snön...även om isen envetet biter sig fast. Gubben o jag tog oss faktiskt en kort skrittur längs lilla vägen i det vackra vädret i onsdags.



 


Det lilla hundpyret hade hittat en bit nyverkad stråle. Mums!



 


   

Idag har det varit rätt grått och trist och ganska så blåsigt. Men jag njuter ändå av att iallafall hagarna är så gott som isfria nu!

Bettan fick på sig sadeln idag för jag ville prova hur hon reagerade på svanskappa. Som ni kanske vet så är Bettan en ponny med rätt så starka åsikter om saker och ting och om sin svans har hon en del ideer....

Jag förberedde mig på rodeo faktiskt!

Men det gick inte längre än till steppande,surande och propellerviftande när jag skulle sätta på den, när den väl satt på plats brydde hon sig inte det minsta! Jag kunde stå och dra i den så hela hon gungande utan att hon så mkt som vinklade ett öra!

Vi tog en micropromenad med grejerna på.

Utanför stallet fick hon syn på Marika och stod som värsta modellhästen...

 

För att vara HON alltså!!


 

 

Att passa på och försöka fota henne från sidan föll mig liksom aldrig in....

inte heller att försöka ta en bild på svanskappan i bruk. Men det är å andra sidan inte så vidare intressant kanske  



När pållarna fått sitt svängde jag upp till malmlund för att låna Wrangels hästlära av Vivi. Det blev en lång fika stund och en massa babbel    Mysigt!

Med mig hem fick jag inte bara boken utan en hel packe med "gamla" hästmaggor!

Det är minsann recycling på högsta nivå. Vivi har i sin tur fått dem av Ylle, Alpackaprinsarnas matte, och nu landar de hos mig för många timmars läsning    

Och vem vet? Sen kanske de hamnar hos Marika o tjejerna?


Så nu vet ni vad jag kommer att sysselsätta mig med ikväll!


Tjao/K

    


 

Av Kicki - 8 mars 2012 18:18

Nu har jag avverkat första veckans två pass på rehaben!

Det har varit både kul och lite jobbigt förståss.


Idag fick vi bekanta oss med balansbollar och det var jätteroligt. När jag åkte hem så bestämde jag mig för att en boll och en bra matta ska jag minsann köpa mig för att kunna träna hemma.


Glad i hågen kastade jag mig ut på nätet för att reka!

Då blev jag ledsen på läppen....

Den här månaden är budgeten minst sagt ansträngd och det som mötte mig därute på träningsredskapssidorna var inte alls muntert.

Jag har absolut inte råd att köpa vare sig boll eller matta för priser från 250kr och uppåt per styck....  

Någon boll kostade lite mindre på något ställe men då fanns det inte ngn passande matta som kostade under 800kr... typ..

Riktigt ledsen och besviken blev jag. Inte enbart för just kostnaden för grejorna utan även för att kommande utgifter kräver att jag håller hårt i plånboken... 


Men så fick jag en tanke att kanske, kanske har de sådana prylar på Rusta?

Och javisst!

På Rusta fanns både boll i rätt storlek (och färg faktiskt, vackert blå) och en matta i rätt tjocklek till det mycket mer hanterliga priset 149kr stycket!

 

Då blev jag genast glad igen!  Så på måndag efter "Ryggis" så ska jag svänga in till Rusta och hoppas på att de har dem hemma.

Föressten så susade jag in på ÖB:s hemsida oxå och även de ska tydligen ha både bollar och mattor. Tyvärr visar de ju inte på hemsidan exakt vad de har för produkter och priser så jag stannar nog på ÖB först och tittar, Jag vet ju priserna på Rusta.

Nu är väl kanske inte kvaliteten på de här prylarna superbäst, men de duger säkerligen utmärkt för en annan så här hemma på vardagsrumsgolvet   


Och för alldel, jag skiter fullständigt i huruvida står Reebok eller ngt annat "tjusigt" eller inte på grejorna... så det så!


Tjao/K  

 

Medlem i Team Easyboot

 

 

      

 

Vinur frá Götu *1985*

          

Tinky *1997* (min bonushäst)

  

 

Scuzzies A tiqne "Sessa"

 

Easycare.inc - Easyboot

  

 

Varför barfota?

 (En kort artikel på engelska)

Barfotalänkar

EASYBOOTS i Sverige

Foder o annat matnyttigt

Hästsport o sånt

Andra Bloggar

Senaste inläggen

Arkivet

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards