Kickis Blogg

Alla inlägg under juli 2011

Av Kicki - 10 juli 2011 17:25

Idag styrde vi vägen ner till grusgropsjöarna, Gubbe o jag.

ganska skönt ridväder, lite mulet o lite lagom blåsigt.

        Gubbe tyckte att det var ganska okej att gå i kanten och plaska lite.  Jag hade för mig att det var mer långgrunt än vad det var så jag styrde inte ut honom nåt särskilt. ville inte riskera mig själv o sadel o allt  

Det var folk o tränade hundar i den andra änden, jag ska kolla hur snabbt det blir djupt där någon annan dag...


sen tog vi Essestigen o skogen hem.

      


Igår bakade jag bröd

  Det blev en hel massa bullar att stoppa i frysen!

Jag var lite för snål på saltet men annars blev de bra, platta o fina som jag vill ha dem.


cheesecaken blev väl mindre lyckad....rabarberkesellan var ju väl blygsam i smaken redan innan men dessutom så läste jag receptet slarvigt o hivade i tre hela ägg i smeten när det bara skulle ha varit äggulor..... 

Jag håller mig nog till att göra cheesecake "på riktigt" hädanefter....


Nu är det dags att gå ner i tvättstugan!

Tjao/K

Av Kicki - 9 juli 2011 16:15

Igårkväll fick jag med mig Vivi o Reykur ut på en fnittrig ridtur bland bromsarna.

 Reykurs boots behagade snurra runt efter en galoppsnutt. Jag kollade på dem senare o den enkla förklaringen var att de helt enkelt är för stora.


Efteråt blev det grillmys på Marikas uteplats, jag var inte hemma förrn runt tolvtiden igen. 


Under gårdagen balades allt vinterkäk! det är en underbar syn, grönt guld i sin vita ytterrock!



Idag nöjde jag mig med att pyssla lite med båda pållarna. Jag börjar tack o lov äntligen att se ett slut på Bettans vinterpälshelvete!

Nosgrimman provades givetvis. men jag vet inte vad jag fick för hjärnsläpp, jag fotde henne givetvis i fel huvudlag.... men här är den iallafall på plats.

      Hon ska ju givetvis ha den till det andra huvudlaget, som har matchande loopfäste till bettet.


   Blank välmående gubbe gillar att få äta direkt ur hökärran.


Nu ska jag i någon slags ordning baka bröd, cheesecake och fixa middag...

dagens bröd ska få smak av torkade aprikoser,kli och pumpakärnor.

Cheesecaken ska jag baka efter en superlätt recept på ett mjölkpaket av den nya Kesella med rabarber...

 

Jag provsmakade Kesellan direkt när jag kom hem från Ica....blev lite besviken...väldigt lite rabarbersmak o söt i överkant. men nu har jag skaffat hem det så nu SKA det bli cheesecake!


färskpotatis ska jag koka o blanda i sallad till en grillad grisbit.


uj....vad mkt mat det blev nu...

bara att sätta igång!


hej så länge/K

Av Kicki - 8 juli 2011 16:47

idag vände jag på ordningen.

Jag har ägnat mig åt städning större delen av dagen. diskat dammsugit dammat o fejat. med en hel massa pauser mellan....det var minst sagt väldigt svettdrypande att dammsuga....

Men nu är det så fint o fräscht här så det var klart värt det.

föressten så ställde jag mig i en lagom sval dusch när jag var klar så det kändes ju dubbelt fräscht sedan.


Nu ska jag snart äta lite middag och sedan väntar en kvällsrunda med gubben!

Kanske styr vi ner till sjöarna i grusgropen o kikar lite på vattnet?


Hej så länge/K 

 

Av Kicki - 7 juli 2011 19:54

Dagen började inget vidare....

Igårkväll beslutade jag att ge min sömn en spark i ändan och tog lite hjälp för att kunna få sova rakt igenom hela natten.

det funkade som det brukar och jag tvingade upp mig strax före tio.

Nackdelen är att effekten hänger kvar rätt länge, seg är bara förnamnet.

Sen ringde pappa vid halvtolvtiden, ville att jag skulle komma o kolla vilka foton på bilen vi skulle lägga i annonsen.

Jag var måttligt road över att behöva åka iväg men insåg att jag var så seg så någon städning, som jag planerat, knappast skulle bli av.

Så jag åkte över till dem, vi fixade foton och publicerade annonsen.


sedan har eftermiddagen segat sig fram och jag är fortfarande vindögd och trött som jag vet inte vad.


Men så for jag i taket!!  Jag har vunnit en bloggtävling i Team Easyboot!! det förnämliga priset är 4 st valfria boots!

Här  kan du läsa min blogg på Easycares hemsida.

Hur kämpade jag inte med det där inlägget...det skulle ju skrivas på engelska...

 

Alla team-medlemmar som publicerat ett blogginlägg fram till slutet på Juni var alltså med i den här tävlingen, och det har blivit ett gäng kan jag säga! - och JAG vann????!!!!

Jag är helt chockskadad   

  

dessutom har vi medlemmar idag fått beställa våra "goodiebags" från Easycare, Tshirt o reklamgrejer o keps o vad det var! Så snart kommer Jag o gubbe vara vandrande reklampelare ute i skogen   

 


Och det tar inte slut här!


Pappa ringde för en stund sedan å sa att bilen är så gott som såld!!!!!!

Det har redan varit en karl o tittat på den för sin frus räkning och han tyckte den var helt perfekt, han prutade inte ens!

Imorgon ska frun och han komma o titta igen och tar högst troligen bilen med sig!!

Tydligen hade de varit o kollat på flera likvärdiga bilar men missat dem för att de inte varit snabba nog   så de var rätt angelägna.

Detta är ju fullständigt lysande!


Nyp mig, jag drömmer?!

Nåja, vad bilförsäljningen anbelangar så hoppar jag inte ur byxorna förrn jag har pengar på kontot, men det verkar ju VÄLDIGT lovande!  Dessutom så satte vi ut priset rätt så mkt högre än vad jag gjorde i första annonsen. skambudet på 11 loppor jag fick......HAHAHAHAHAHA vilket skämt!


yeey /K

Av Kicki - 6 juli 2011 21:47

Tänk vad man kan göra av ett pannband o lite läderspill   


   

Ska givetvis inviga o fota nästa gång jag är i stallet oxå!


tjao/K

Av Kicki - 6 juli 2011 13:20

...som bara attan är jag... har sovit lite si o så senaste nätterna och det känns verkligen idag.

vaknade tidigt och kunde inte somna om trots att ögonen rann av trötthet.


Jag for hur som helst iväg till stallet en sväng, jag hade lovat att hjälpa Mia att kolla på hur en sadel som hon fått av maken passade på hennes häst.

Jag hoppade över ridtur idag, gubben fick lite mat o jag verkade Bettans bakhovar. skönt. nu är de båda fina ett tag igen.

Fastnade givetvis på ridbanan en stund oxå och tittade på barnens hopplektion.


Nu sitter jag här o funderar på om jag inte ska lyxa till det med en tupplur....

Ska väl fortsätta med Bettans nya nosgrimma oxå....

  

men jag måste nog ta o hitta ngt att stoppa i ansiktet först....hungrig är jag...tror det blir en varm macka.


hej så länge/K

Av Kicki - 5 juli 2011 19:54

Har i stort sett bara det gamla vanliga att rapportera om idag...


 ridtur på peppad gubbe, svalt o skönt väder!

verkade Bettans framfötter.

Gav Marika ett handtag med att ta ner ett tillfälligt stängsel i en hage så att den kunde slås. MASSOR av toppenfint käk där! Nu var ju Bobackarn  i full färd med att slå de övriga ängarna och det vore skandal att inte slå och pressa den här beteshagen, det är iallafall för mkt mat för att låta hästarna beta den i nuläget.  det gick i ett huj iallafall, jag o Marika vindade ihop banden, en stalltjej gick före o hakade loss och en annan gick bakefter o samlade ihop stolpen. vad smidigt det går när man hjälps åt!

sen kollade på ridlägerbarnen som hade grundövningar i voltige.


och plötsligt hade timmarna flugit sin kos!!

Jag begriper inte var de tar vägen...


tjao/K

Av Kicki - 4 juli 2011 17:43

kl 8 imorse styrde vi så mot mälarkliniken med Sesam o Troja i släpet.

Det blev en mkt grundlig utredning av bägge hästarna, springa,longera,böja,springa,longera, nedsläckning av leder i tur o ordning o springa böja longera däremellan. båda hästarna röntgades oxå. Marika stod för springandet och jag höll ett öga på tjejerna    Vendela var stundom mer högt än lågt men med tanke på hur lång och ur en lilltjejs ögon sett tråkig, så var de jätteduktiga. Jag behövde bara använda grymmaste rösten nåååågra gånger   

    Sömniga ponnyer ska få sina cortisonsprutor


utslaget löd att Troja hade hovledsinflammationer i båda fram och fick därför cortisonsprutor.

Sesam hade inflammation i kotleder samt en hovled och fick oxå cortison.

för Sesam är prognosen god och han beräknas snart att försiktigt komma igång igen.

Troja har väl lite åldern (19) och sin tyngd emot sig men det är gott hopp om henne oxå. svarar hon på behandlingen så kan hon gott o väl fortsätta fungera som barnponny, stilla promenader i skogen i några år. annars får hon gå som hagpensionär till hon visar att livet inte är ok längre.


eftersom vi blev kvar på kliniken så länge, jag tror klockan var halv fyra innan vi kom därifrån, så hann vi se flera andra hästar. de flesta, eller rentav alla, var där för hältutredningar av olika slag. det var rätt intressant att bara se på hur de rörde sig och hur de såg ut.

Dessutom kunde vi ju småfrossa i alla de olika hästtidningarna som fanns i paushörnan medan vi väntade mellan bedövningarna. en och annan infobroschyr om olika preparat o annat hann oxå läsas igenom så det har varit en ganska intressant dag, många olika intryck.


men nu är jag nog allt litet trött...

jag ska synda med en chipspåse o gräddfil och kanske en film, det låg två på hallmattan när jag kom hem.

det är jag värd.


tjao/K

Medlem i Team Easyboot

 

 

      

 

Vinur frá Götu *1985*

          

Tinky *1997* (min bonushäst)

  

 

Scuzzies A tiqne "Sessa"

 

Easycare.inc - Easyboot

  

 

Varför barfota?

 (En kort artikel på engelska)

Barfotalänkar

EASYBOOTS i Sverige

Foder o annat matnyttigt

Hästsport o sånt

Andra Bloggar

Senaste inläggen

Arkivet

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards