Kickis Blogg

Direktlänk till inlägg 4 juli 2011

heldag på klinik

Av Kicki - 4 juli 2011 17:43

kl 8 imorse styrde vi så mot mälarkliniken med Sesam o Troja i släpet.

Det blev en mkt grundlig utredning av bägge hästarna, springa,longera,böja,springa,longera, nedsläckning av leder i tur o ordning o springa böja longera däremellan. båda hästarna röntgades oxå. Marika stod för springandet och jag höll ett öga på tjejerna    Vendela var stundom mer högt än lågt men med tanke på hur lång och ur en lilltjejs ögon sett tråkig, så var de jätteduktiga. Jag behövde bara använda grymmaste rösten nåååågra gånger   

    Sömniga ponnyer ska få sina cortisonsprutor


utslaget löd att Troja hade hovledsinflammationer i båda fram och fick därför cortisonsprutor.

Sesam hade inflammation i kotleder samt en hovled och fick oxå cortison.

för Sesam är prognosen god och han beräknas snart att försiktigt komma igång igen.

Troja har väl lite åldern (19) och sin tyngd emot sig men det är gott hopp om henne oxå. svarar hon på behandlingen så kan hon gott o väl fortsätta fungera som barnponny, stilla promenader i skogen i några år. annars får hon gå som hagpensionär till hon visar att livet inte är ok längre.


eftersom vi blev kvar på kliniken så länge, jag tror klockan var halv fyra innan vi kom därifrån, så hann vi se flera andra hästar. de flesta, eller rentav alla, var där för hältutredningar av olika slag. det var rätt intressant att bara se på hur de rörde sig och hur de såg ut.

Dessutom kunde vi ju småfrossa i alla de olika hästtidningarna som fanns i paushörnan medan vi väntade mellan bedövningarna. en och annan infobroschyr om olika preparat o annat hann oxå läsas igenom så det har varit en ganska intressant dag, många olika intryck.


men nu är jag nog allt litet trött...

jag ska synda med en chipspåse o gräddfil och kanske en film, det låg två på hallmattan när jag kom hem.

det är jag värd.


tjao/K

 
 
natalie

natalie

4 juli 2011 19:53

usch, hovleds/kotleds inflammationer är verkligen inte kul =(

http://n-rongvall.bloggplatsen.se

Kicki

4 juli 2011 20:42

njah...nåja...inga skador är väl roliga men vi tyckte nog att detta var helt okej iallafall. Sesam har sedan gammalt lösa benbitar i kotorna fram och vi var lite oroliga att det var de som spökade, men de såg så fina ut så, det var knappast troligt att de var orsaken till detta. så vi ser nog rätt ljust på detta iallafall =)

 
Anne-Lie

Anne-Lie

4 juli 2011 22:10

En nyfiken fråga, men använder de inte löpbandet för ridhästar/ponnysar?
Har ju varit med Monzan till MK flertalet gånger och han har alltid sprungit på bandet. Iofs har han aldrig blivit longerad där :)

http://monzan.bloggplatsen.se

Kicki

4 juli 2011 22:17

nej något löpband har jag aldrig sett till vad jag kan minnas, har varit där flera ggr. men det beror kanske på vad för slags utredning de gör?
var har de det någonstans?

 
Anne-Lie

Anne-Lie

5 juli 2011 09:13

Ehh, hur ska jag förklara var det finns då!? I samma ände som op och boxarna för hästar som står över natten. Vilket borde vara mellan dagboxarna och "ridhuset".
Vi var ju också inne för hältutredning, dvs bedöva - spring - bedöva - spring!
Kanske används det bara på travhästar :) Praktiskt är det iaf!

http://monzan.bloggplatsen.se

Kicki

5 juli 2011 10:04

aha ja i den änden har vi aldrig varit.
har ingen aning om i vilka situationer det skulle användas eller ej...*funderar*...
kanske är travhästarna mindre skeptiska till dylik "konstighet"? det kanske är onödigt trassligt att försöka få upp en ridhäst som kanske inte varit med om så mkt på ett löpband? äh jag har faktiskt ingen aning!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kicki - 15 april 2015 11:21

I förra veckan var jag med Marika o tjejerna på shoppingrunda till Horze, Hööks och Börjes. Köpte mig ett par nya stigbyglar, Compositi Reflex.    Har varit sugen att testa såna eftersom jag har ett knä som gnäller till o från. De är ordentligt ...

Av Kicki - 17 mars 2015 14:51

Ledig dag och härligt väder betyder givetvis hästmys. Idag i sällskap av Cecilia som även hon var ledig      Först provade vi hennes nyinköpta sadel på Shess. Jag sadlade på Bullegulle och så tog vi en lufstur i skogen tillsammans.   Nu så ...

Av Kicki - 9 mars 2015 20:40

Inledde dagen, denna härligt vårliga dag, med en mysig tur i solskenet tillsammans med Marika och Mozart.       Vi bara myste av värmen och de isfria vägarna, pyssel o gos med hästarna . Man dröjde sig kvar i stallet bara för att man ville s...

Av Kicki - 8 mars 2015 15:47

....lyckas man liksom inte alls med bilderna....De flesta jag tog idag "råkade" bli i motljus eller annat skrutt. Men de inte allt för katastrofala får väl bilda ett inlägg här iallafall...   Idag småpysslade jag lite ihop med Julia. Eftersom d...

Av Kicki - 5 mars 2015 14:35

Strålande härligt väder idag!   Den typ huvudlösa Bulle har börjat fälla en aning.    Men varje vår ställer jag mig frågan: varför släpper alltid det vita först??  Har aldrig lyckats ta reda på svaret på den frågan men många bekräftar att det...

Medlem i Team Easyboot

 

 

      

 

Vinur frá Götu *1985*

          

Tinky *1997* (min bonushäst)

  

 

Scuzzies A tiqne "Sessa"

 

Easycare.inc - Easyboot

  

 

Varför barfota?

 (En kort artikel på engelska)

Barfotalänkar

EASYBOOTS i Sverige

Foder o annat matnyttigt

Hästsport o sånt

Andra Bloggar

Senaste inläggen

Arkivet

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards