Kickis Blogg

Alla inlägg under april 2011

Av Kicki - 24 april 2011 21:03

först ridtur och stallpyssel sedan hem till föräldrarna för middag.

Meningen var att systerdöttrarna skulle fått rida idag men det sket sig av olika anledningar....

jag hade lånat en b-ponny,Saga, av Marika för Ammi att rida på och lilltjejen skulle få rida på Bettan men som sagt, det blev inget av det.

efter nån timmes väntande och borstande av hästarna så ringde syrran o medelade att de inte kunde komma, det var bara att släppa ut lilla Saga i hagen igen.

Alva var i stallet så Bettan fick sig en liten ridtur iallafall.

så kan det går...


sen var det middag som sagt, hos mamma o pappa.

jag gick o fotade litet så här kommer en vårlig bildbomb.

                


i den lilla bäcken hade jag mycket skoj när jag var liten tjej, det rensades och byggdes dammar och "vattenfall"..nu är det Ammi som lajjar där. om några år är det väl lilltjejens tur.

blåsippor,vitsippor, påskliljor och späda björklöv....myyyysigt!


godkväll /K

Av Kicki - 23 april 2011 21:21

 får väl börja med en vårbild från stallet:

  björkarna och fälten börjar skimra i grönt och en cab på stallplanen meddelar väl även den att våren är här!

det blev ingen ridtur idag, bara pussa o mata gubben.



så nu till det stora mystiska paketet!   

  lite uppsnoffsad med presentpapper på väl valda ställen...alltså för att dölja loggorna!


  tackolov får det plats i bilen trots att jag har en massa skrot där...


så till mottagaren! Pappa fyller inte år förrän den 5maj, men eftersom hela familjen nu var på plats hos dem idag för påskfirande så passade det bra att överlämna den idag! dessutom kräver presentet litet "förarbete" för att komam på plats, nu hinns det med i lugn o ro oxå!

                       en låsbar brevlåda!!!

snygg vad?

nu kan mamma o pappa fara iväg i flera veckor i maj o juni med husbilen utan att behöva få nån granne att tömma brevlådan varje dag! nu räcker det att jag tömmer den en eller ett par ggr i veckan när jag vattnar blommor o klipper gräset.



så. det var det.


efter massa mumsig mat och fika o sånt satte jag mig så i bilen för att fara hemåt.

jag kom halvvägs.

så lade bilen av.   

ungefär på samma sätt som i uppsala i vintras.

blev stående på en infart till en grusgrop längs vägen. alltid något det, att jag hade tillräcklig fart så jag kunde svänga undan och slippa bli stående PÅ vägen...

fick ringa hem till mamma o pappa. syrran med make Micke kom och räddade mig.

Micke kollade o fifflade lite men lyckades inte få igång den. nåt med tändningen trodde han. Han e superduktig på bilar, men vad göra mitt ute i skogen utan verktyg?

så de bogserade in mig till "min" bilverkstad hemma i Rimbo.

tillbaks till mamma o pappa och fick låna mammas flygplan igen....  

men alltså....kan det RÄCKA nån gång??

och vad fan var det för klantar på märkesverkstaden i vintras som inte kunde fixa till det ordentligt? för troligen är det ju något i samma "område" som då...

suck.

nä det är egentligen ingen ide att hetsa upp sig...det är ju inget jag kan råda över. det är bara att hoppas att det är något lättfixat och "billigt" den här gången....

som om något någonsin är billigt vad gäller bilar   



hoppas att ni alla haft en bra påskafton utan krånglande bilar och annat!

kram /K


Av Kicki - 22 april 2011 16:29

 Åh vilken härlig dag! och inte är den slut än heller    


Älskade gubben o jag tog en mystur.

  

förväntansfull!



 som vanligt tycker han att det är dötråkigt att jag envisas med att vi ska skritta i skogen innan vi börjar springa   

men på militärstigen fick han galoppera, då blev han nöjd. när vi sen kom ut på vägen, ja då ville han bara springa mera. Han är för väluppfostrad för att komma på tanken att börja takta eller försöka pipa iväg, men han lägger sig i en rask, sugande, härlig långstegsskritt. det är hans sätt att säga, "kom igen då matte!"    

underbara häst!

  och titta! det börjar grönska på ängarna längs vägen!   




Ullis och döttrarna var i stallet så jag "kidnappade" lilla Alva att rida på Bettan. (nädå, Alva var inte det minsta svårövertalad)

    Vi promenerade ut en runda i skogen och det gick hur bra som helst! Bettan sköter sig exemplariskt och Alva tycker det är så roligt! Tydligen så är Bettan faktiskt piggare än Oscar som hon brukar rida, det överasskade mig litet.

  de är så söta tillsammans så man får snudd på hål i tänderna!



på väg hem såg jag ett tvärsäkert vårtecken föressten!

  



och här hemma passade jag på att dokumentera min granne Sonjas löjtnantshjärta igen! kommer ni ihåg de där chockrosa nosarna som jag visade för ett par veckor sen?   

såhär ser de ut idag:

  


nu ska jag ta mig i kragen och sätta igång att göra pajer!

en västerbottenpaj med champinjoner och en nötpaj.

båda skall med till påskmiddagen hemma hos föräldrarna imorgon!

sen ska jag kasta in potatis i ugnen och en par skivor gris på grillen!   


glad påsk på er!

kram /K


ps. 40,5 grader varmt i solen på balkongen just nu!

Av Kicki - 22 april 2011 10:19

......står det här monstret...

  ..en födelsedagspresent! inte till mig...

fortsättning följer   


tog ett par bilder när jag var ute o red en sväng i tisdags som inte blivit publicerade. ett av favoritmotiven...våra ridstigar   

   

jag upptäckte när jag kollade på bilderna att jag tamejtusan har lyckats knäppa bild på exakt samma ställe i vintras!     vill minnas att det var efter nån av de första tödagarna i februari. vilken härlig skillnad?!



  vår vår vår!   


nu ska jag ta o få mig ngt ätbart, sedan bär det av till stallet!

/K

Av Kicki - 20 april 2011 10:52

 

1996: Vinur 11år i tävlingsform (så även matte...)



   

2011: Vinur 26 år i skogsluffarpensionärsform + ungefär 20 kg mer matte på ryggen....

Inte illa pinkat trots allt!?


tilläggas kan ju oxå att den övre bilden visar ökad tölt på ovalbana och den undre är kort/arbetstempo på ridbana   


Kicki   Vinur

Av Kicki - 19 april 2011 11:44

 

Vilma rider Ekbäckens Saraband "Samba"



Jag och Reykur

   



och två bilder till på mig o gubben

      


och till sist en mindre smickrande bild (jag menar nu INTE att det är fel på fotografen eller bilden hihi) på mig o Reykur klofsande över ett pyttehinder   

  obs! notera att det inte är lätt att få ändan särskilt högt över sadeln när man har stigläder för töltridning   


turligt nog verkar det som om gubbens och mina små "skutt" inte blev förevigade, de var då rakt inte i klass med hur bra det gick i höstas på vår lilla tävling. men vad gör det?


alla bilder av Vivi Brönning, Tack Vivi!

Av Kicki - 18 april 2011 23:37

  


den 25 april lanseras en ny bootmodell från Easycare!

den heter Easyboot Trail  


jag har inte hunnit studera den så ingående ännu men den ser ganska vettig ut, priset ska visst vara väldigt förmånligt!


  

återkommer med mer info!


natti (igen) /K

Av Kicki - 18 april 2011 22:51

Kära Vivi hade problem med att skicka mig bilder, men två stycken kunde jag norpa på hennes hemsida så länge !   


  

Jag o lilla Gubben, litet framtung men han får godkänt gubbskrutten   



och så jag och Vivi´s  Reykur:

  

båda bilderna alltså fotade av Vivi Brönning


mer bilder kommer vad det lider!

natti natti /K

Medlem i Team Easyboot

 

 

      

 

Vinur frá Götu *1985*

          

Tinky *1997* (min bonushäst)

  

 

Scuzzies A tiqne "Sessa"

 

Easycare.inc - Easyboot

  

 

Varför barfota?

 (En kort artikel på engelska)

Barfotalänkar

EASYBOOTS i Sverige

Foder o annat matnyttigt

Hästsport o sånt

Andra Bloggar

Senaste inläggen

Arkivet

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards