Kickis Blogg

Alla inlägg under april 2011

Av Kicki - 18 april 2011 13:22

..den här reklamen!!



 jag ju förvisso Star Wars-nörd....men bara lillkillens (eller kanske tjej, det vet man ju inte) kroppsspråk är outstanding!


/K

Av Kicki - 18 april 2011 11:53

Frisk luft o massa skoj resulterade i en finfin träningsvärk idag   

dessutom är jag rejält trött men vad gör det?


/K

Av Kicki - 17 april 2011 17:06

Idag styrde jag och familjen Teinert (dvs marika, jocke o barnen, de som äger stallet)  kosan över ängen till Vivi och Lasse. (som alltså är Marikas mamma o pappa, här är deras hemsida)

jag och tjejerna till häst, marika o jocke promenerade med hundarna.

  Vendela och Memory var rosa för dagen.


  Vilma och Sesam i blå utstyrsel.

( både Sesam och Memory har förärats urläckra pannband av glittrigt sammetsband på läder som inhandlats i vår lokala hästsportbutik för en struntsumma! jag bara MÅSTE skaffa ett eller två såna, hoppas de finns i grönt! ska komma ihåg att ta en närbild imorrn)


Nu blev det inte att jag fotade så mkt, men Vivi fotade desto mer så jag ska få bilder av henne.

Gubbe o jag höll en liten "töltclinic"    för Vivi och sedan satt jag oxå upp på hennes Reykur för att se hur det stod till med hans tölt. Reykur har jag ridit som unghäst men han är nu 15 år (?). Han är en duktig körhäst och skogsluffare med matte Vivi på ryggen, helt enkelt superbussig häst som ställer upp på allt men det har inte blivit så mkt töltridning under alla år som Vivi o Lasse haft honom, för det har helt enkelt inte varit särskilt viktigt.

men hur som helst så var det inte alls särskilt svårt att hitta töltspaken på honom!! det var jätteroligt och han var som vanligt helt med på noterna, det var som han tänkte,

 "-javisstja, jag kan ju det här oxå! vad roligt!"

och matte Vivi blev förståss förtjust och stolt och lite taggad att lära sig mer!

så nu ska det bli töltlektioner på Malmlunds ridbana i vår!   


gubben o jag kravlade över ett litet hinder oxå, jag o "räkan" (Reykur) tog några skutt oxå.

tjejerna hoppade förståss lite mer.

  


Vilma red oxå Vivi o Lasses welshsto Samba oxå för första gången i år, det fick jag förståss inte heller nån bild på, för det var undertiden jag red Reykur.


  De unga Morgan-damerna Q-belle och Belize var allt litet avis, de hade allt velat vara med o leka!


när vi ridit o lattjat o pysslat, inkvarterade vi våra tre pållar i varsin box i det lilla charmiga stallet medan vi tvåbeningar och alla hundar gick in för att äta lunch! pållarna fick givetvis äpplen,morötter och hö att mumsa på under tiden.


Vivi bjöd på härligt god pasta/kyckling sallad o hemrörd dressing och hembakat bröd   

som om det inte räckte så bjöds det på fika o prinsesstårta i trädgården!

  

  Vovvarna fick smaska på knäckebröd....(undrar hur det kommer sig att jag bara lyckades fånga en av sex hundar på bild?)  ... och Lasses bin släckte törsten efter vintern i dammen. (ja titta noga så ser du några stycken  )


 en verklig toppendag bland trevligt folk, hästar hundar och ungar och bin! man kan inte annat än att stortrivas i det sällskapet!   


Jag kompletterar med mer bilder senare när jag fått från Vivi!


tjolahopp/K

Av Kicki - 16 april 2011 21:18

   Åh härliga Lördag!!

nu är våren verkligen här! härligt väder och blåsippor i backarna, snön är borta och jag kunde ta årets första jacklösa ridtur!


ett enda foto hann jag ta, sen dog batteriet   

  


Kisse börjar tycka att balkongen är ett helt okej ställe att vara på!

       Hon har aldrig varit ute mer än i transportbur till o från bussen så i början var hon verkligen spänd och nervös. nu spanar hon intresserat på både bilar och grannar, så gott det går mellan bräderna i räcket. jag ska näta in balkongen senare så jag inte behöver oroa mig för att hon ska ge sig på nån slags balansakt o trilla ner....


det fina vädret till ära så invigde jag min elgrill jag fick i julklapp!

  det ser ju inte mkt ut...en liten futtig kotlett på hela grillen men gott blev det iallafall!


nu ska jag ta o börja fiffla med Bettans fleecetäcke och sen försöka ta mig i säng i vettig tid. imorgon väntar massa hästskoj!


tjao /K

Av Kicki - 14 april 2011 10:54

Riktigt mulligt vårväder ute idag!


gubbe fick avnjuta sin mat ute i solskenet.

   

Av Kicki - 13 april 2011 22:41

Sen i måndags morse när jag vaknade har jag haft superont i vänster axel, från nacken o nedåt armen...jag har knaprat alvedon forte o smort med iprengel och masserat...

jag har låtsats som det regnar o pysslat på i stallet som vanligt förståss   

Idag när det var dags att jobba igen så var jag litet rädd för att jag skulle få mer ont....men det gick hur bra som helst!! utan alvedon!

men nu, när jag är hemma igen så började det göra fan ont.

snacka om knäppt!!


är det inte det ena så är det det andra sa flickan som blödde näsblod.../K


 


Av Kicki - 12 april 2011 16:03

Idag har det varit (är) grått o mulet men ganska skönt ändå.

en ridtur blev det förståss och nu är nog de flesta stigar i skogen helt isfria äntligen!

    


efter ridtur blev det provning av de fina fleecetäckena vi fick av Ylle!

  Gubbe passade finfint i sitt!


men Bettan....  

    Nu har ju lilla hårtrollet väldigt korta ben...men hur tänker täckestillverkarna? varför låter de inte djupet på täcket stå i relation till rygglängden?? 

nåja, bortsett från att det var lite som en långklänning så satt det fint! jag får väl helt enkelt ta fram symaskinen och fixa till det!!

och Bettan..hon är ju söt precis som hon är!   

  


Nu ska jag ta mig en macka med nygriljerad skinka på!!   

de sålde "helgskinka" för 29.90kr kg på Ica. MUMS!


tjao/K

Av Kicki - 11 april 2011 17:31

Började dagen med en liten ridtur. härligt vårväder!

   

vi lufsade bara runt i litet i den gamla sandgropen en liten bit från stallet och ingenstans var det snö!

jag broddade av bootsen igår så vissa stigar på andra ställen kan vi inte ta då de är isade ännu. men den här gamla gropen ligger i soligt läge och stigarna här har inte trampats under vintern så det har inte blivit ngn issula. 

Gubben tycker ju i vanlig ordning att det är dötrist att skritta så på grusvägen hemåt töltade vi en bit och avslutade med lite galopp. det gick fint med knät både att galoppera och klättra i backar men visst känns det att det ännu är klent.

  nöjd o glad hemma igen efter ridtur. ser ni?! jag har rotat fram ett gammalt schabrak! min favvovojlock, den svarta i sympatex, funkade inte så bra med den nya sadelgjorden...


Sen tog jag mig an Bettans hovar så nu är hon verkad oxå. ska finjustera litet imorgon.

 

satt en stund i solen på ridbanan o kikade lite på när Marika tömkörde Sesam.

   

 

 

Så ringde Ylle och undrade om jag inte hade lust att komma över till henne en sväng. Det hade jag ju! jag är ju LEDIG o hade inget att passa   

(snacka om härlig känsla! )  

 

Ylle bjöd på smarrigt pecanwienerbröd och te, sen visade Qatay upp hur duktig han blivit!

        Han kan sparka iväg den stora bollen som ett riktigt proffs!

 

han visade oxå att han kunde backa, pingla med klockor på snöre och kasta en liten boll med munnen.

 

 

  Ni kan inte ana hur fluffiga prinsarna är nu efter vintern. My lät mig känna! hela handen bara försvann in i den mjuka ullen, nästan så man undrade om det verkligen FANNS någon kropp där under! otroligt!

 

Med mig hem fick jag en hel massa saker! det var som rena julafton! Ylle hade städat o röjt runt i sin sadelkammare och lämpade frikostigt på mig en stor hög med bra-att-ha-grejer!

två jättefina fleecetäcken, ett till gubben o ett till Bettan, benskydd, rumpvärmare,hovsmörja,hönät, massor av olika ludd,fleecelindor,sadelöverdrag...jag minns inte allt! sist men inte minst, ett gäng hovraspar!! supertoppen det!

 

Passade på att föreviga underbara vårnosar i Ylles backe oxå!

  

 

nu ska ta och äta middag (ja okej....det blir frukost/lunch/middag eftersom det enda jag ätit idag ännu är det där smarriga wienerbrödet...)

Kokt korv med bröd,sallad,räksallad, och rostad lök står på menyn!

jag har "lyxat" till det o köpt såna riktiga långa varmkorvar med riktigt skinnn! MUMS!

 

tjao /K

 

Medlem i Team Easyboot

 

 

      

 

Vinur frá Götu *1985*

          

Tinky *1997* (min bonushäst)

  

 

Scuzzies A tiqne "Sessa"

 

Easycare.inc - Easyboot

  

 

Varför barfota?

 (En kort artikel på engelska)

Barfotalänkar

EASYBOOTS i Sverige

Foder o annat matnyttigt

Hästsport o sånt

Andra Bloggar

Senaste inläggen

Arkivet

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards