Kickis Blogg

Alla inlägg under november 2010

Av Kicki - 18 november 2010 21:08

fick ett ryck!

fick för mig att jag skulle modifiera grimskaftet !

 

dels så var det ju revor i det o sen tyckte jag att det var lite för tjockt att hålla i. osmidigt liksom.

det var sån "lurv-modell".

 

så jag började dissikera skiten   

 

det var helt enkelt en vävd tub av lurvgarn som omslöt en kärna av långa snören, typ samma som i garnmoppar.

jag slet ur innergarnet

  

sen gick jag ner i förrådet o hämtade ett annat grimskaft, som jag tyckt varit för sladdrigt.

tog bort haken o trädde in det i överdraget:

   

sen i med en mässingsfärgad hake och fram med nål o tråd! sydde ihop ändarna å tråcklade ihop revorna!

och vips!:

   

ett lurvigt brunt grimskaft i precis lagom tjocklek!

 

 och alldeles nyss fick jag mail från stället jag beställde från.

hon har dragit av 100kr från min faktura!

så det slutade ju rätt bra ändå!

 

/K

Av Kicki - 18 november 2010 15:40

Så idag kom nästa hästprylspaket.

Den efterlängtade clinchergrimman o lite annat smått o gott.

jag blev sjukt besviken först.

 

Grimman såg inte alls ut som på bilden!

detta är bilden på hemsidan:

 

med runda clincher på nos o nacke.

 

men i verkligheten är clincherna pyramidformade och sitter på nos och sidostycken....

dessutom så var de rejält missfärgade. somliga var lika bruna som grimman. det var ju liksom inte tanken.

men jag provade att putsa lite försiktigt och de gick att få blanka o fina, jag beslöt att behålla grimman, för den var ju ändå rätt snygg.

 

Före: (urusel skärpa jag vet..) 

 

efter putsning:

   

 

och så sydde jag fast en hake på käkremmen.

  

visst blev det snyggt!? jag är superkär i den nu!

 

som om det inte var nog så fick jag se att grimskaftet jag köpt för att matcha grimman var trasigt... (o det var inte ens snyggt)

    

 

jippi liksom....

jag mailade butiken o skickade foton, både på grimman och grimskaftet. de gav mig 100kr i rabatt på nästa köp...

jag menade att jag vill hellre ha det avdraget på den här räkningen.

de undrade om jag ville skicka tillbaks grimskaftet...men jag vet inte..tycker det känns lite fånigt.

får se vad de svarar.

 

nu ska jag mumsa ugnspannkaka med lingon!

 

tjena/K

Av Kicki - 17 november 2010 08:26

dagen börjar fint....

kliver ur sängen och foten talar genast om att den inte tänker vara med på noterna.

jag kan förvisso gå på den men fan så ont det gör.

vad har jag nu gjort?

jag blir inte klok på den....jag har inte frestat på den i överkant under gårdagen eller gjort något annat konstigt.

jag begriper inte....

 

ute är det 2-  och DIMMIGT som attan.

som att titta in i ett glas mjölk.

skumt.

trist...

/K  

Av Kicki - 16 november 2010 14:37

Nu är tränset provat, o jag måste göra några små justeringar. framförallt måste jag förlänga nosgrimmans spännrem, den var för kort för att man ska kunna spänna bekvämt.

pannbandet var kanske oxå lite kort, trots att det var ett strl full. fast det bryr jag mig nog inte om att göra ngt med, vinterpälsen bygger ju på en del. till sommaren blir det perfekt.

    

snygg blev han iallafall! 

 

benskydden var däremot för stora   

får sälja dem, säkert ngn i stallet som behöver.

 

ridturen blev barfota en kort vända. han gillar verkligen sina boots, det märks när man inte har dem på.

det var ju lite halvfruset ute idag så jag valde att inte ta på dem eftersom jag inte har vettiga broddar.

men på vägen var det lagom mjukt o inte halt så vi kunde tölta en bit iallafall.

 

nu verkar jag hittat en bra balans på hans kraftfodergiva oxå. nu äter han med god aptit o "slickar tallriken". får hoppas på att den får honom att lägga på sig några gram över revbenen oxå.

 

hej så länge/K

Av Kicki - 15 november 2010 21:52

NU är jag klar!

fingrarna värker men det var det värt!

 

 

Det ser ju svart ut på bilderna, men det är mörkbrunt.

     

Nu återstår bara en infettning men det ids jag inte nu. får bli imorgonbitti, sen blir det provning och photoshoot i stallet   

 

tjao /K 

Av Kicki - 15 november 2010 16:34

Nosgrimman färdigsydd. har inte färgat in tråden ännu men här kommer en bild.

 

   

 

nu ska jag nog ta o vila händerna en stund. det är tufft att göra sånt här, när man ska sy i befintliga hål som inte alltid stämmer överens. man får vidga med syl och använda tång för att få igenom nålen.

 

jag har inte sytt med "äkta" sadelmakarsöm utan fuskat o använt bara en nål.

det är ingen belastning på den här sömmen och eftersom hålen är maskingjorda så spelade det ingen större roll, det kan aldrig bli lika snyggt som vid handgjorda hål.

tråden ska ju dessutom färgas brun och då kommer man knappt se den.

det kommer bli kanonsnyggt när det e klart!

 

när tror ni jag kommer i säng ikväll??

 

/K 

Av Kicki - 15 november 2010 12:11

Nu har jag hämtat paketet från Börjes!

 

några bilder:

 

benskydd, träns, tyglar o pannband.

 

   

detta var en av anledningarna till att jag valde just detta tränset - att hällan för aachenremmen är lös underlättar när jag ska sy om nosgrimman. jag använder ju för det mesta inte aachenrem heller.

 

  

här är aachenremmen borttagen. bred mjuk härlig nosrem! snart med snygg dekor oxå!

 

  

jag tycker inte att det är så snyggt med vita sömmar så de kommer jag att färga bruna.

är väldigt nöjd med kvaliteten på lädret. mjukt o fint.

nu ska jag sätta igång o "slakta" det !  

skoj!!

 

L8er/ K

 

 

 

Av Kicki - 14 november 2010 14:19

Har varit hemma hos m & p på pliktskyldigt farsdagfika.

gott iofs, ostkaka med grädde o sylt!

 

 

innan det så var jag förståss i stallet.

Marika hjälpte mig att klippa ett "lufthål" på gubben. Han (vanligt bland isisar) svettas så idiotmycket under halsen så  det är bättre att klippa en ränna så det torkar fort!

får se sen om vi ska klippa en liten bit till ner mellan frambenen, men jag tror det räcker såhär.

 

provade oxå hans svarta vintertäcke, och det passade fortfarande. även den lösa halsen funkar fint.

lite attan kändes det ändå....nu är jag inte tvungen att köpa honom ett nytt.  

så nu ska bara ett "mellantäcke" införskaffas, eller fås i födelsedagspresent   

för det gamla funkar inte alls särskilt bra längre. dessutom är det väldigt lappat o lagat.

 

nu blir det softa resten av dagen, ska glo på hockeyn senare. sverige -finland.

16.25 på ettan för den som är intresserad.

 

hej så länge /K

  

Medlem i Team Easyboot

 

 

      

 

Vinur frá Götu *1985*

          

Tinky *1997* (min bonushäst)

  

 

Scuzzies A tiqne "Sessa"

 

Easycare.inc - Easyboot

  

 

Varför barfota?

 (En kort artikel på engelska)

Barfotalänkar

EASYBOOTS i Sverige

Foder o annat matnyttigt

Hästsport o sånt

Andra Bloggar

Senaste inläggen

Arkivet

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards