Kickis Blogg

Alla inlägg under november 2010

Av Kicki - 24 november 2010 17:13

Jag har en kökspryl som jag bara älskar!

det är min sisådär 25 år gamla grillspettsgrill!

  

mamma fick den i julklapp från sitt jobb när det begav sig och jag har sen fått den av henne. många mumsiga spett har grillats på den här saken!

idag blir det kyckling satay!

   

med ris o jordnötssås till. iddes inte göra egen jordnötssås...det blev fuskig från en gammal påse jag hade liggande.

 

benskydden är klara oxå!

 

   

nu kommer de att passa fint!

 

tjao /K 

Av Kicki - 24 november 2010 12:49

Nu är jag rätt nöjd med mig själv.

Jag trotsade snöovädret och åkte ut till stallet.

jag hade helst velat stanna inne förståss, men jag ville byta täcke på gubben o ge honom mat. tänkte det kanske är ännu värre väder imorgon.

 

men det gick ju bra att ta sig dit, trots att det var oplogat på stora vägen....bara att köra klokt.

men jag avskyr verkligen att köra när det är sådär ruligt o spårigt på vägen. urk.

 

nå. gubben uppskattade att få komma in en liten stund o äta.

provade förståss nyaste täcket och det fick han behålla på när han gick ut. han verkade så nöjd så.

    

benskydden var som jag befarat lite för långa. tänk att han har så korta skenor....det har man ju inte tänkt på förut eftersom jag inte använt benskydd förr.

men det ska jag fixa! ska roa mig med det resten av dagen, sy av dem litet.

 

så lite vinter -rusk- bilder.

 

  

Diva och Gary var minst sagt snöiga....

 

 

  

Ligghallen sedd uppifrån stallet

 

 

  

    

Sesam och gubben visade gemensamt intresse för en bajshög....

 

 

 

Gubben verkade faktiskt lite leksugen men Sesam hakade inte på ....

 

 

...han tyckte att bajshögen var intressantare... 

 

Hej så länge /K

Av Kicki - 23 november 2010 17:07

Hua.

Vilken knäpp dag!

 

Mamma hämtade upp mig vid 11 och vi åkte till första anhalten för dagen, Hööks i Upplandsväsby.

Återlämning av täcket var inga problem.

kikade runt litet men plånboken stannade i handväskan.

så letade vi oss fram till Stinsens köpcentrum i Sollentuna/Häggvik och det i år nyöppnade Citygross.

 

Innan vi kom fram till deras hästavdelning så hittade jag julklappar o födelsedagspresenter till syrran o hennes ungar o gubbe!

skitbra!!

men hästavdelningen var en STOR besvikelse.

 

allt låg och hängde huller om buller. ingen ordning alls och väldigt urplockat.

Varken täcket eller benskydden fanns.

 

eftersom vi hade hyfsat gott om tid fram till att mamma hade tid på röntgen så beslöt vi att åka vidare till Citygross i Bromma.

Jag hade ju redan kollat på hemsidan vilka CG som har hästsortimentet och Bromma skulle vara ett av dem.

 

ingen av oss visste i detalj hur man körde fram till det gamla bryggeriet där CG håller till så vi råkade via diverse väggbyggen hamna helt galet inne i industriområdet bakom bryggeriet! vi hade själva huset i synfältet men vägen dit var hela tiden hindrad av avspärrningar o staket.

vi hade sett en lastbil passera genom en såndär fjärrstyrd grind....när vi fått vända o kom tillbaks såg vi grinden stå öppen.

FRI VÄG TILL CG`S PARKERING!!! tänkte vi glatt.

vad tror ni händer??

 

jopp, sådär 5 m innan vi nådde grindhålet börjar grinden slå igen!

men i bästa amerikansk biljakts-stil stampar mamma på gasen och likt ett mindre jaktplan landar vi på den stora parkeringen utanför bryggeriet!!!

 

lätt uppvarvade o fnissiga skyndade vi in bara för att finna att CG Bromma inte längre hade ngn hästavdelning   

de sålde bara hästfoder.

SURT!

 

när vi sen skulle åka därifrån, med siktet inställt på Danderyds sjukhus, svängde mamma fel i en korsning....

så vi snurrade runt i ett bostadsområde i Ulvsunda en stund. mamma tappade bort sig helt så jag fick lita till min inbyggda kompass för att ta oss ut i rätt riktning.

anlöpte sen mammografi mottagningen på DS sådär en timme före utsatt tid...

men där hade vi flyt i allafall.

mamma fick komma in på en gång och det tog på sin höjd en kvart!

Då kommer min gullemamma med idén att vi skulle styra ut på E4an och sikta på CG i Uppsala!

-"så vi har det gjort"

 

Är hon inte underbar?  

 

och på den välfyllda fina hästavdelningen i Uppsala där fanns både täcke och benskydd!

 

 

   

täcket är olivgrönt med grå o vinröda detaljer. sååååå fint!

Benskydden hade jag väldigt gärna haft i brunt med cremeludd men de hade bara helsvarta. det blir bra det med!

fanns bara i medium och large, jag hoppas att inte medium är för stort.

men de är så mjuka o fina i kanterna så jag tror det funkar. 159kr paret löd den trevliga prislappen!

 

nu är jag trött.

men nöjd!

Det blev sammantaget en nätt tripp på sådär 20 mil.....

men vi fick ju en del uträttat.

att hitta ett gäng julklappar var inte tokigt alls!

 

/K 

 

 

 

 

Av Kicki - 23 november 2010 06:45

Vaknade vid fem....

låg å vred till sådär halv sju.

drygt att inte kunna somna om.

suck.

antar att det är för att jag ska åka på den här rundan med mamma idag.

brukar ha svårt att sova när jag vet jag ska upp på nåt särskilt.

det som är jävligast är väl egentligen inte att vakna tidigt, för att ligga o dra sig i sängen är ju egentligen ganska mysigt. nej det är det faktum att man först blir kissnödig o sen efter en stund blir man hungrig som attan....

och då är det ju liksom helt kört.

för somna hungrig det går fan inte.

*mutter*

 

från det ena till det andra..

jag har snöat in på såna här benskydd till gubben...

   de verkar så goa. borde ge lagom stöd och värme till de gamla bensarna   

pillrade lite på såna på Citygross i söndags...

har inte kunnat släppa tanken på dem sen dess.

 

ne nu MÅSTE jag äta ngt.

 

hej /K

Av Kicki - 22 november 2010 14:09

Så var täckena provade!

bilderna blev rätt usla för det var så mörkt i foderladan idag.

 

täcket från Citygross passade helt sanslöst bra!!

 

  

 

men täcket från Hööks var så där alldeles för djupt och snäppet för kort. satt väl okej, om jag inte hade provat C-G täcket först, då hade jag nog tyckte att det satt fint....

     

syns kanske inte så stor skillnad här på bilderna....

 

så imorgon följer jag med mamma (som ska på mammografi på eftermiddagen i Danderyd, huuuuuuuu) för att lämna tillbaks Hööks-täcket i upplandsväsby, sen vidare till Häggvik i Sollentuna för att gå in på citygross där o köpa ett till av deras täcken.

just det här som passade så bra finns med fyra olika fyllningar/varianter:

helt ofodrat

100gram fyllning

300gram fyllning (som är det som jag köpte)

300gram fyllning med helhals.  

så jag satsar på 100grammaren istället!

 

idag hade fleecetäcket som han hade under regntäcket försvunnit på samma mystiska vis som sist   nu hade jag ju fixat de där spännena som glidit av remmarna sist,så nu hade bogspännet gått upp o magspännet lossnat i sömmen. men regntäcket satt orubbat kvar på honom. säger ju en hel del om passformen på det iallfall. det sitter som en smäck!

men fleecetäcket glider av, det vill helt enkelt inte vara ett innertäcke!

 

han fick gå med bara regntäcket på nu. det är faktiskt +grader, men det snöregnar lite.

huvudsaken är att han håller sig torr.

 

 

  

gullegubben....han har nästan två små stjärnor på näsan nu. han har alltid haft några vita strån där, tror det är gammal tryckskada från Island.

  

gladgubbe!

 

hej så länge /K 

Av Kicki - 21 november 2010 16:04

Jag glömde ju helt bort, jag fick ju frågor om vad jag bakade i fredags.

 

dels så gjorde jag citronrutor och dels en kaka som jag kallar kort o gott för Svea   

 

citronrutorna har jag bakat förr men hade glömt att de är svåra att få snygga. tänker varje gång att receptet borde finslipas...

 

dessutom fick min ugn ngn slags härdsmälta så jag nästan brände alltihop....fattar inte vad som var fel...inställningarna VAR rätt,inte glömt snabben eller lyckats få på grillen eller ngt sådant. jag tom slängde in termometern när jag var klar för att stämma av att temp o vred stämde....

skit samma

 

Svea har en massa andra namn oxå, svennekaka eller svenska kakan tex.

en helt underbar lite bakvänd skapelse som är hur enkel som helst att göra.

här kommer receptet!

 

SVEA

 

3 ägg

3dl socker

3 dl vetemjöl

2tsk bakpulver

1dl fingervarmt vatten

 

fyllning:

175g smör el margarin

1 ˝ dl mjölk

4 msk vaniljsocker

 

ugn 200grader 30 min 

smord bröad form ca 24cm

 

vispa ägg o socker fluffigt

sikta i mjöl o bakpulver

blanda i vattnet o rör till slät smet

grädda 30 min i nedre del av ugnen

vänd upp o vila under formen 30 min

dela kakan

 

smält smöret o låt sjuda med mjölken några minuter.

ta bort från plattan o vispa i vaniljsocker.

skeda fyllningen mellan bottnarna o lägg ihop.

vila i kyl till nästa dag.

 

mums!!

 

Av Kicki - 21 november 2010 14:25

Huh! äntligen hemma igen!

 

Igår for jag till mamma o pappa för middag o lite mys.

jag fick ett täcke till gubben! inte just det jag önskat för det hade inte funnits i 125cm när mamma var på hööks, men ett annat fleecefodrat regntäcke.

  

idag så for vi till Uppsala å besökte Biltema, Jula och såklart Citygross!

på C-G inhandlade jag det trevliga vintertäcket som Stina tipsade om. (Nu kan de ta varandra i hov, Mulle o Gubben!)

 

499kr för ett lagom vinterfodrat täcke tycker jag e toppen!

 

Nu känner jag att gubben är fullt vinterekiperad med olika alternativ att byta med. från helt ofodrat regntäcke till det supertjockgosiga (som har lös hals och magplatta som tillbehör) 

 

men jag är lite nervös för att de inte ska passa....bägge är 125cm och jag var rätt frestad att ta 135.

men regntäcket är 135 o det ÄR faktiskt lite stort försöker jag få in i huvvet!

nå, får prova imorrn.

 

nu måste jag kika runt i era bloggar för igårkväll blev det inte av...

jag hade visserligen både dator o mobila bredbandet med mig till mamma o pappa men det är så hopplöst dålig signal därute i skogen....så jag lessnade.

 

hej så länge /K

Av Kicki - 19 november 2010 12:51

sådåså. nu ska man upp ur soffan o få saker gjorda. här ser ut som ett bombnedslag!

 

Har varit till stallet för att mata och borsta gubben litet.

Han blev så fin i sin nya grimma!

     

han går med sitt gamla mellantäcke nu...hoppas hoppas det blir ett nytt imorgon    

tog med grimman hem igen, ska visa upp den för mamma imorgon tänkte jag, det är ju ändå hon som betalt den   

 

men nu ska jag sätta fart o städa här o sen blir det bakning!

 

återkommer! /K 

Medlem i Team Easyboot

 

 

      

 

Vinur frá Götu *1985*

          

Tinky *1997* (min bonushäst)

  

 

Scuzzies A tiqne "Sessa"

 

Easycare.inc - Easyboot

  

 

Varför barfota?

 (En kort artikel på engelska)

Barfotalänkar

EASYBOOTS i Sverige

Foder o annat matnyttigt

Hästsport o sånt

Andra Bloggar

Senaste inläggen

Arkivet

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards