Kickis Blogg

Direktlänk till inlägg 21 november 2010

bakat

Av Kicki - 21 november 2010 16:04

Jag glömde ju helt bort, jag fick ju frågor om vad jag bakade i fredags.

 

dels så gjorde jag citronrutor och dels en kaka som jag kallar kort o gott för Svea   

 

citronrutorna har jag bakat förr men hade glömt att de är svåra att få snygga. tänker varje gång att receptet borde finslipas...

 

dessutom fick min ugn ngn slags härdsmälta så jag nästan brände alltihop....fattar inte vad som var fel...inställningarna VAR rätt,inte glömt snabben eller lyckats få på grillen eller ngt sådant. jag tom slängde in termometern när jag var klar för att stämma av att temp o vred stämde....

skit samma

 

Svea har en massa andra namn oxå, svennekaka eller svenska kakan tex.

en helt underbar lite bakvänd skapelse som är hur enkel som helst att göra.

här kommer receptet!

 

SVEA

 

3 ägg

3dl socker

3 dl vetemjöl

2tsk bakpulver

1dl fingervarmt vatten

 

fyllning:

175g smör el margarin

1 ½ dl mjölk

4 msk vaniljsocker

 

ugn 200grader 30 min 

smord bröad form ca 24cm

 

vispa ägg o socker fluffigt

sikta i mjöl o bakpulver

blanda i vattnet o rör till slät smet

grädda 30 min i nedre del av ugnen

vänd upp o vila under formen 30 min

dela kakan

 

smält smöret o låt sjuda med mjölken några minuter.

ta bort från plattan o vispa i vaniljsocker.

skeda fyllningen mellan bottnarna o lägg ihop.

vila i kyl till nästa dag.

 

mums!!

 

 
 
Ann

Ann

21 november 2010 17:19

Har lite baktvång till på fredag då min gubbe fyller... hade förträngt att det var så snart så nu vet jag vad jag ska göra om jag får någon minut över...
Det är kul att baka... när man inte måste..! :)

http://annrosdahl.bloggplatsen.se

Kicki

21 november 2010 17:39

jag tycker det e jätteskoj, fast det blri inte så ofta nuförtiden.
prova du en Svea, jag har aldrig träffat nån som den inte faller på läppen!

 
Stina

Stina

21 november 2010 18:04

Du får ta och skicka en Svea på posten åt mig tycker jag ;)

http://billiejean.bloggplatsen.se

Kicki

21 november 2010 18:09

*försöker knöla ner svea i laptopen*

 
Ann

Ann

21 november 2010 20:06

Men vad fint du gjort "här"! :)

http://annrosdahl.bloggplatsen.se

Kicki

21 november 2010 20:16

tack =)
äntligen lyckades jag göra nåt slags header....

 
Kim

Kim

21 november 2010 20:37

Fint du gjort!
Funderar på att göra några Svea, på torsdag kommer mellan 14-20 personer hit =O
Det blir mat och massa snack och kanske lite "live music"
Undrar...rör du ner mjölet försiktigt eller går det att vispa på? vill ju inte få en kaka tunn som en CD ;-)))

http://varmt.bloggplatsen.se

Kicki

21 november 2010 20:43

nä det ska röras lite halvvackert =) men det ljumma vattnet sätter rejäl fart på bakpulvret så man behöver ju inte vända ner mjölet sådär superförsiktigt. men inte vispa med elvisp. röra ner!

 
Stina

Stina

21 november 2010 21:24

Vilken fin header du fått till !

http://billiejean.bloggplatsen.se

Kicki

21 november 2010 21:33

rätt vad det är så kanske jag kommer på hur man gör ....det var mest en lyckträff att jag lyckades den här gången...

 
Carin

Carin

21 november 2010 22:20

Snygg header, du är ju jätteduktig på det!

Blev aldrig något bak för mig idag, jag pallade inte :-( MEN ÄR GRYMT GOTTESUGEN! Blev ju inte bättre när man läste din blogg :P

http://ekbladet.bloggplatsen.se

Kicki

22 november 2010 10:18

tack, men ren lyckträff som sagt!! jag fatatr int e alls hur jag gjorde, men nu kanske det är kul att prova igen...

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kicki - 15 april 2015 11:21

I förra veckan var jag med Marika o tjejerna på shoppingrunda till Horze, Hööks och Börjes. Köpte mig ett par nya stigbyglar, Compositi Reflex.    Har varit sugen att testa såna eftersom jag har ett knä som gnäller till o från. De är ordentligt ...

Av Kicki - 17 mars 2015 14:51

Ledig dag och härligt väder betyder givetvis hästmys. Idag i sällskap av Cecilia som även hon var ledig      Först provade vi hennes nyinköpta sadel på Shess. Jag sadlade på Bullegulle och så tog vi en lufstur i skogen tillsammans.   Nu så ...

Av Kicki - 9 mars 2015 20:40

Inledde dagen, denna härligt vårliga dag, med en mysig tur i solskenet tillsammans med Marika och Mozart.       Vi bara myste av värmen och de isfria vägarna, pyssel o gos med hästarna . Man dröjde sig kvar i stallet bara för att man ville s...

Av Kicki - 8 mars 2015 15:47

....lyckas man liksom inte alls med bilderna....De flesta jag tog idag "råkade" bli i motljus eller annat skrutt. Men de inte allt för katastrofala får väl bilda ett inlägg här iallafall...   Idag småpysslade jag lite ihop med Julia. Eftersom d...

Av Kicki - 5 mars 2015 14:35

Strålande härligt väder idag!   Den typ huvudlösa Bulle har börjat fälla en aning.    Men varje vår ställer jag mig frågan: varför släpper alltid det vita först??  Har aldrig lyckats ta reda på svaret på den frågan men många bekräftar att det...

Medlem i Team Easyboot

 

 

      

 

Vinur frá Götu *1985*

          

Tinky *1997* (min bonushäst)

  

 

Scuzzies A tiqne "Sessa"

 

Easycare.inc - Easyboot

  

 

Varför barfota?

 (En kort artikel på engelska)

Barfotalänkar

EASYBOOTS i Sverige

Foder o annat matnyttigt

Hästsport o sånt

Andra Bloggar

Senaste inläggen

Arkivet

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards