Kickis Blogg

Alla inlägg under september 2012

Av Kicki - 15 september 2012 18:29

 

När man möts av detta när man går ner i hagen när man just kommit till stallet?

SÖTNÖTTER!!!  (okej, kanske inte så märkvärdigt att tre hästar står vid en grind, men ha då i tanken att de är MÅÅÅÅNGA i flocken och ingen av dem syns till. Bara mina tre älsklingsgryn som står och väntar)

*

*

 

Gubbe tyckte jag var långsam och började krafsa uppfordrande i backen. Fotografera är väl helt onödigt?!  *otålig gubbstrutt*

*

*

Bettan fick följa med mig o Gubbe i snöret på en sväng i skogen, vädret var så härligt, man önskar att det fick vara såhär hela september och hela oktober! Ja, ända till i April, inte mig emot   .


Tinky tog jag ut på en runda runt Malmlund med gamla grustaget med stockarna på hemväg. Vi gick den längsta vägen man kan gå genom nedre delen av grustaget och tog en galopp uppför en backe där och upptäckte att där låg det oxå en stock!

Efter en skrittsnutt i en nerförsbacke tog vi galopp igen för att hoppa de tre "vanliga" stockarna och jäklar vad han laddade! Jag kunde verkligen bara stå över honom med händerna på manken och flyga fram med honom! Avslutade med en galopprepa på ängen sista biten hem.

Han var inte ens varm när vi kom hem igen, jag däremot var rätt svett.... säger en del om konditionsstatusen på både matte och häst....

 


Sen blev jag kvar i flera timmar...vädret så härligt och flera att umgås med var i stallet.

Hjälpte Ullis att titta på Fighters hovar...hon hade fått minst sagt märkliga råd häromdagen av den som verkat hans hovar de två sista gångerna och var rådvill om huruvida den personen verkligen var så himla duktig som de först trott.

NEJ, konstaterade jag och visade på anledningen till att Fighter knappt kunnat gå på väg hem därifrån, drog fram mina verktyg och verkade hans hovar.

Ullis märkte omedelbar förbättring under den efterföljande ridturen och konstaterade att "x" inte skulle få verka honom igen....

Jag ska göra en slutjustering på honom nästa helg sen borde problemet vara ur världen.

*

Fighter

 

*

*

*

Ida Öhnfeldt har en speciell relation till sin Musca...

     


Tjao/K

 

Av Kicki - 14 september 2012 20:02

Regn och ruskväder idag.


Passade på att dra in Tinkys vagn i stallet och göra mallar för sidopanelerna som skall på!

 

Tror det blir ganska bra. Blir ett litet utseendemässigt lyft   

Så småningom ska den ju målas och få dynor oxå, men det blir nog nästa sommar....

*

*

Både Bettan och Gubbe fick på sig regntäcken och Marika försåg ligghallen med massor av ny fin halm.

       


Hoppas på trevligare väder imorgon, kännre för en riktig bustur på Tinkybullen!


Fjopp/K


Av Kicki - 13 september 2012 20:37

 

Tog en liten körtur i det härliga vädret idag. Marika hade lovat att hjälpa till att spänna för vagnen, Herr Körhäst har ju visat att han kan vara litet otålig så det är säkrast att vara två i början, men beslutade sig för att hänga med på mysturen! Roligt och trevligt, det ärinte så ofta hon har tid för sådant en vanlig arbetsdag   

Herr stor duktig körhäst stod för övrigt riktigt snällt och stilla och väntade på att vi skulle få vagnen på plats och turen gick så fint så.

*

*

*

Ute i slussen visade Spira upp en underlig viloställning...

 

Hon såg ut som om hon brutit hela kroppen   

*

*

*




 

Men hon tyckte tydligen bara att det var en förträfflig sovställning    Knasponny!

*

*

*

*

Ikväll har jag roat mig med att pimpa lite pannband!

 

Det övre är ett som jag köpte för 5kr av samma tjej som Bettans nya sadel. Det var två likadana pannband men det ena hade den lilla blingdekoren gått lite sönder på så den skar jag loss. Pannbandet fick lite ny narvsvärta på sig och jag limmade dit några stenar med superduperlim (vatten, värme och kylatåligt superlim inhandlat på OK-macken). Tyvärr gled en av de blå stenarna lite på sniskan när jag la tyngd på under torktiden men jag tror inte det syns sen. Tänkt till Bettan.


Det undre är till Tinkys vardagskörhuvudlag. Det var bara en enkel läderrem. Limmade på ett härligt blått sammetsband, klarare kornblå irl.

Får se om skapelserna håller för användning, gör de inte det så hittar jag på ngt nytt kul!   


Tjao/K


Ps. Jag blir tokig på bloggplatsens oförmåga att behålla radbrytningarna mellan tex bilder så nu provar jag att lägga stjärnor mellan bilderna för att se om avstånden håller sig som de ska....

Av Kicki - 12 september 2012 15:58

Som jag skrev vid ett tidigare tillfälle så har jag äntligen fått tummen ur och gjort ngt åt Bettans westernsadel!

Det är helt värdelös konstruktion på stiglädren på den. Urtjafsigt när man behöver ändra längden och spännena sitter galet. Lösa remmar på det som ska säkra upp... Sist Alva lånade den till Oscar så släppte remmarna och hon tappade båda stigbyglarna. Det har tack och lov inte hänt förut men det var iaf den spark i ändan jag behövde för att ta itu med saken!


Jag fick lov att skruva isär och dra bort en jäkla massa klammrar o grejer för att komma åt att arbeta.

(sorry komplett urusel bild)

 

Jag drog loss fendrarna och satte istället en nylonrem runt bommen med en fyrkantsring att fästa vanliga stigläder i!


 

För att det ska kännas och se rätt och bra ut så sydde jag fast de nu kapade fendrarna på nylonremmen och i nerkant satte jag fast en rem med spänne som håller ihop stiglädren med fendern. Alltså går fendern att vika undan om man ska ändra ngt med stiglädren men det går även att justera ganska enkelt utan att knäppa upp spännet i nerkant.

 

Här syns stiglädret som ligger dolt bakom fendern. Ska bli roligt att se hur det funkar i praktiken!




Nöjd är jag iallafall med resultatet!

 

Ett par kortare bruna läder ska i den istället sen. Har ett par ligger i stallet tror jag...


 

Plötsligt fick jag lust att fixa ett brunt bettlöst, typ sidepull eller nåt till Bettan!

Men det får vänta har annat att ta itu med först   


tjao/K

Av Kicki - 12 september 2012 08:04

 

Gubbe spanar in andraskörden!



Jag gick förbi en av de gamla halmbalarna.....

 

Man undrar.... det ligger väl inte någon liten farbror därinne?


/K

Av Kicki - 10 september 2012 19:31

Nu är det klart!

V41 börjar jag med introduktion på nya jobbet!   


Jag kan knappt beskriva vilket blytungt ok som lättat från ryggen, jag har äntligen insett på RIKTIGT att jag aldrig mer behöver sätta min fot på tvätten!!

Känns helt underbart!


Dagen idag började då med samtalet med enhetsledaren på nya jobbet, sen for jag till stallet för en riktigt mysig stund med älskade Tinkybullen.

På väg in från hagen stanande vi till i slussen och pratade med Marika en stund. Solen sken och livet kändes allmänt härligt. Där i slussen gick 5 andra hästar och så fort ngn av dem kom "lite för nära" mig så blev Tinky citronsur och grimaserade åt dem att hålla sig på avstånd sen stoppade han huvudet mot min mage och gullade. Tills nån kom för nära igen. Sådär höll han på. Man smälter ju....   

Så länge det inte handlar om utfall mot de andra så är det ganska charmigt att bli "vaktad" på det sättet.


Arkivbild


Sen pysslade o mös vi en lång stund och gav oss sen ut i skogen på en lugn runda. (vaccinerades i fredags)

När jag släppt honom i hagen efteråt så skulle jag fortsätta ut på betet för att hämta in Gubben. Tinky lufsade förståss med bakom mig hela vägen ner genom vinterhagen men sen fortsatte han när vi kommit ut på gröngräset. Stannade jag så stack han huvudet under min arm och ville gosa. Tillslut fick jag faktiskt skjutsa iväg honom lite vänligt och säga åt honom att gå till sin flickvän Sylvana istället   

Jag ville inte ha med honom ända fram till Gubbe så det blev ngt svartsjukedrama....

Gullepålle   


Efter att ha meckat lite staket så for jag upp till Vivi o Lasse med en baksele som jag sytt nya remmar på. Fika förståss och hundkramar i soffan.

Stannade och kollade på när Bella skulle få dra maratonvagnen för första gången!

   

Bella redo! 


Galant gick det förståss, både i skritt och trav!

 


Härlig dag! *tillfreds* /K 

Av Kicki - 8 september 2012 20:05

....vad roligt det är när man liksom får rätt!

 

Idag styrde jag och tjejligan Öhnfeldt; Mamma Ullis med döttrarna Sofie,Ida och Alva, kosan mot Skinnskatteberg!

Anledningen till vår resa har sin upprinnelse för ett par veckor sedan då Vivi visade mig en annons på en häst som en bekant till henne skulle sälja.

När jag står där vid Vivis dator och ser bilderna på hästen så hampade det sig så att Vivi och jag i samma andetag utbrister: "- Den där skulle vara helt perfekt till Sofie!!"

Tanken var född och efter en del bearbetande av Ullis av typen: du,putt,pet,du,pet,putt så gav Ullis upp sina "kan inte köpa häst"-tankar och ringde till ägaren.

Och idag var det då dags att åka för att skåda och provrida underverket!

 

Förväntansfull Sofie th med Ida tv och Alva i baksätet.

 

Lika förväntansfull och troligen ännu mer pirrig Ullis vid ratten! 



Och här är hon då, Fidelin, född 2002 korsning Fullblod/Nordsvensk

 

Sofie tränsar för att först rida ut en sväng i skogen tillsammans med ägaren Mikaela Söderberg på sitt morgansto Näsuddens Lucy in the sky.

 


 

Turen i skogen gick toppen i alla gångarter och sedan var det dags att fortsätta litet på ridbanan.

   

De passade varandra som hand i handske! Så tyckte även ägaren vilket även bekräftades när både Ida och Ullis satt upp och provade litet.

 

Lillasyster Ida och Fidelin  

 

Mamma Ullis och Fidelin


Fidelin ställde snällt upp och travade bussigt med dem båda, men lika fint som när Sofie red gick hon ju inte   



Minstasyster Alva fick skritta Fidelin tillbaks till stallet!

 


Fidelin var verkligen en jättetrevlig häst precis som den första magkänslan sade och Sofie var smått lyrisk efteråt! Hon hade som små hjärtan i ögonen   och log från öra till öra!

 

Så underbart härligt det är när det klaffar! Ibland behöver man faktiskt inte titta på fler än en häst för att kunna bestämma sig! Fidelin hade allt Sofie tycker om och vill ha! Möjligen hade några cm på höjden till inte skadat men Fidelins typ väger upp mankhöjden. Även ägaren uttryckte sitt nöje, både med Sofie och vårat stall, och hoppades på att familjen verkligen ville ha hennes häst!

Ullis ska visst gå till banken på måndag   


 

På hemvägen gjorde vi ett stopp på McDonken i Västerås och jag bjöds på en efterlängtad ElMaco. Som bonus så gav de fortfarande bort Coca-colaglas!

Vi passade även på att hoppa in på Hööks som låg passande till så nu har jag köpt en sadelgjord och en svanskappehållare till Bettans nya sadel!

 

Gjorde ett verkligt fynd igår, 100kr kostade den här lilla fina sadeln som visade sig passa utmärkt på Bettan. Den hade lite skav här och där men det fixade jag till med lite narvsvärta!


Hej så länge!

/ riktigt nöjd K


Av Kicki - 6 september 2012 21:55

Idag klippte jag Bettan. Hon hade redan odlat rätt mkt päls så tanken är att en helklippning nu ska göra det skönare för henne i vinter sedan. Antagligen kommer jag klippa henne igen senare under manen. Hoppas på att hon slipper de hemska värmeutslagen lite...

   




  Senare promenerade jag och Tinky genom skogen upp till Malmlund

Här väntar vi in Vivi o hundarna som gjorde oss sällskap 


Passade på att knäppa ett kort på däckelunderlägget

 

Strax efter jag tog bilderna, när vi gått en bit till stannade vi igen och väntade litet. Då lade Tinky upp nosen i min nacke och stod där o snusade... så underbart gullig  




Så var det dags att spänna för vagnen....


..och dra den hem till stallet! Lasse hängde med som groom och Vivi plåtade!

        Tinky hade verkligen längtat efter detta!! Han var otålig iväg och var så pigg och glad. I korsningen som leder hemåt stallet så styrde jag åt "fel håll" och han började glatt trava, hur lyllo som helst trots att det var bort från hemma!   


Efteråt var han så nöjd, det var underbart att se!



Arkivbild

 

Love You, Love You! Underbar är du min vän!      foto: Sofie Öhnfeldt


Tänk att vi fann varandra.... somligt får en verkligen att undra om det verkligen inte är så att universum har ett finger med i spelet ändå....


 

arkivbild


/K

Medlem i Team Easyboot

 

 

      

 

Vinur frá Götu *1985*

          

Tinky *1997* (min bonushäst)

  

 

Scuzzies A tiqne "Sessa"

 

Easycare.inc - Easyboot

  

 

Varför barfota?

 (En kort artikel på engelska)

Barfotalänkar

EASYBOOTS i Sverige

Foder o annat matnyttigt

Hästsport o sånt

Andra Bloggar

Senaste inläggen

Arkivet

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards