Kickis Blogg

Direktlänk till inlägg 15 september 2012

Vad säger man?

Av Kicki - 15 september 2012 18:29

 

När man möts av detta när man går ner i hagen när man just kommit till stallet?

SÖTNÖTTER!!!  (okej, kanske inte så märkvärdigt att tre hästar står vid en grind, men ha då i tanken att de är MÅÅÅÅNGA i flocken och ingen av dem syns till. Bara mina tre älsklingsgryn som står och väntar)

*

*

 

Gubbe tyckte jag var långsam och började krafsa uppfordrande i backen. Fotografera är väl helt onödigt?!  *otålig gubbstrutt*

*

*

Bettan fick följa med mig o Gubbe i snöret på en sväng i skogen, vädret var så härligt, man önskar att det fick vara såhär hela september och hela oktober! Ja, ända till i April, inte mig emot   .


Tinky tog jag ut på en runda runt Malmlund med gamla grustaget med stockarna på hemväg. Vi gick den längsta vägen man kan gå genom nedre delen av grustaget och tog en galopp uppför en backe där och upptäckte att där låg det oxå en stock!

Efter en skrittsnutt i en nerförsbacke tog vi galopp igen för att hoppa de tre "vanliga" stockarna och jäklar vad han laddade! Jag kunde verkligen bara stå över honom med händerna på manken och flyga fram med honom! Avslutade med en galopprepa på ängen sista biten hem.

Han var inte ens varm när vi kom hem igen, jag däremot var rätt svett.... säger en del om konditionsstatusen på både matte och häst....

 


Sen blev jag kvar i flera timmar...vädret så härligt och flera att umgås med var i stallet.

Hjälpte Ullis att titta på Fighters hovar...hon hade fått minst sagt märkliga råd häromdagen av den som verkat hans hovar de två sista gångerna och var rådvill om huruvida den personen verkligen var så himla duktig som de först trott.

NEJ, konstaterade jag och visade på anledningen till att Fighter knappt kunnat gå på väg hem därifrån, drog fram mina verktyg och verkade hans hovar.

Ullis märkte omedelbar förbättring under den efterföljande ridturen och konstaterade att "x" inte skulle få verka honom igen....

Jag ska göra en slutjustering på honom nästa helg sen borde problemet vara ur världen.

*

Fighter

 

*

*

*

Ida Öhnfeldt har en speciell relation till sin Musca...

     


Tjao/K

 

 
 
Viveca

Viveca

16 september 2012 11:50

Sötnosar som kommer till matte. Visst värmer det hjärtat. Låter som ännu en toppendag. Vad bra att du kunde hjälpa till med verkningen. Jag är faktiskt nöjd med min hovslagare alla är ju inte likadana. Det enda är att det är lite långt mellan verkningarna speciellt när de sliter mindre i sommarhagarna. Nu har båda slitit ordentligt själva. Marko har riktigt fina hovar då han sliter mer jämnt än Vilda. Nu har jag även fått en lektion i raspning av hovis så att jag kan hålla efter vid behov. Han har även gått kurs hos Ove Lind men använder säkert lite kunskaper av varje när han verkar. Utläggning men jag tycker det är intressant. Kram

http://perasperaadastra.bloggplatsen.se

Kicki

16 september 2012 12:21

De kom inte, de stod helt enkelt redan där och väntade =) De hörde väl att jag var på gång

 
Viveca

Viveca

16 september 2012 23:55

Jag tror de känner sådant djuren. Tycker mycket tyder på det. Visst kan de ha hört dig men jag tror de märker närvaro på fler sätt. Doris vet till exempel långt innan jag gör mig ordning för jobbet att jag skall iväg. Då lägger hon sig i sin lilla hörna och ser deprimerad ut, vilket aldrig händer annars. Skall man till veterinären med någon av katterna så kan man ge sig den på att just den katten inte syns till förrän man gett upp letandet eller missat tiden. Samma sak när vi haft folk hemma som skall titta på kattungar för ev. köp. De små ulltottarna som alltid springer runt benen har plötsliogt gått upp i rök;)

http://perasperaadastra.bloggplatsen.se

Kicki

17 september 2012 15:55

ja ibland tycker jag att det är helt galet märkligt att gubbe vet att jag är på gång.... de gångerna jag inte ens öppnat munnen sen jag kom till stallet.... hur kan han veta hehe

 
Ingen bild

ubitt

21 september 2012 06:36

Klart att sötnötterna VET när du kommer till stallet! Djuren har förmågor som vi bara kan ana.... om ens det...

Kicki

21 september 2012 16:14

de har ju det...fantastiska djur!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kicki - 15 april 2015 11:21

I förra veckan var jag med Marika o tjejerna på shoppingrunda till Horze, Hööks och Börjes. Köpte mig ett par nya stigbyglar, Compositi Reflex.    Har varit sugen att testa såna eftersom jag har ett knä som gnäller till o från. De är ordentligt ...

Av Kicki - 17 mars 2015 14:51

Ledig dag och härligt väder betyder givetvis hästmys. Idag i sällskap av Cecilia som även hon var ledig      Först provade vi hennes nyinköpta sadel på Shess. Jag sadlade på Bullegulle och så tog vi en lufstur i skogen tillsammans.   Nu så ...

Av Kicki - 9 mars 2015 20:40

Inledde dagen, denna härligt vårliga dag, med en mysig tur i solskenet tillsammans med Marika och Mozart.       Vi bara myste av värmen och de isfria vägarna, pyssel o gos med hästarna . Man dröjde sig kvar i stallet bara för att man ville s...

Av Kicki - 8 mars 2015 15:47

....lyckas man liksom inte alls med bilderna....De flesta jag tog idag "råkade" bli i motljus eller annat skrutt. Men de inte allt för katastrofala får väl bilda ett inlägg här iallafall...   Idag småpysslade jag lite ihop med Julia. Eftersom d...

Av Kicki - 5 mars 2015 14:35

Strålande härligt väder idag!   Den typ huvudlösa Bulle har börjat fälla en aning.    Men varje vår ställer jag mig frågan: varför släpper alltid det vita först??  Har aldrig lyckats ta reda på svaret på den frågan men många bekräftar att det...

Medlem i Team Easyboot

 

 

      

 

Vinur frá Götu *1985*

          

Tinky *1997* (min bonushäst)

  

 

Scuzzies A tiqne "Sessa"

 

Easycare.inc - Easyboot

  

 

Varför barfota?

 (En kort artikel på engelska)

Barfotalänkar

EASYBOOTS i Sverige

Foder o annat matnyttigt

Hästsport o sånt

Andra Bloggar

Senaste inläggen

Arkivet

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards