Kickis Blogg

Alla inlägg under juli 2012

Av Kicki - 10 juli 2012 10:21

Igår hade vi röjardag i stallet. Tyngdpukt låg på att röja upp och möblera om i foderladan där inackorderingarna har sina grejor.

Jag ångrar bittert att jag inte hade huvudet med mig och tog ett "före-kort".... för jäklar i min låda vad bra det blev när det var färdigt!

 

Den här hörnan (tv och framför spiraltrappan) var fullpackad med fodertunnor och ett par hyllor...

De står numera i ett annat hörn, som innan var fullt av lastpallar och sopsäckar...

 

Där finns även plats för garderob till Mia och om det kommer in ngn mer i gänget.

Det gamla förvaringshörnet översvämmades nu och då vid kraftigt regn så där får istället bli "skräphörn" och uppställning för spånbalar. Jag bor däremot kvar med mina grejor, jag trivs i mitt hörn...trots översvämmning ibland. Jag måste dock skaffa mig en plastback att ha på golvet ist för trälådan...


Efter allt slit så grillade vi som var kvar på Marika o Jockes veranda.

   

Vivi o Lasse dök oxå upp och fick sig lite till livs!


När maten sjunkit ngt så ville alla barn rida så ett glatt gäng gav sig ut på en barbackatur i skymmningen. Jag promenerade med stavar istället vilket var tillräckligt efter all mat.... jag hade fått osaligt magknip om jag suttit till häst.


Men jag red Tinky tidigare på em. Hängde med Mia o Tina ut på en pigg runda. Flera korta galopper fick Tinky att tagga till ordentligt! Vi avslutade med ett par rundor på ridbanan där jag höjt upp ett lagom litet kryss. Tina fotade.

 



 

Visst har han blivit riktigt snygg nu?

 



 

Det allra mysigaste hände när jag släppte hästarna på betet vid 17tiden....

   

tjolahopp tjolahej, de allra flesta pållar är redan ute.....


Tinky och några till kom lite på efterkälken då de stod i ligghallen och sov när jag gick ner för att öppna.

 

Men han kom i full rulle galopp först och sista biten i flygande trav..bråttom bråttom, man kan ju inte riskera att missa grönmaten!!


 

Men så fick han syn på mig...


 

...och stannade för en stunds gos!!

JAG var viktigare än GRÖNGRÄSET!   


Häftig känsla minst sagt!

Underbara kompis!!


/K

Av Kicki - 6 juli 2012 18:08

Här kommer äntligen bild på 4hjulsvagnen!

Vivi o jag drog fram den idag så jag kunde fota   

 

Visst behöver den snyggas till lite, bytas lite plankor i sätena och så, men den kommer bli kanon!


Jag kom ihåg att fota körhuvudlaget vi fick oxå!

 

Ska prova det och öva lite imorgon! (och torka av det litet)


Vivi o Jag tog en liten ridtur på deras morganflickor nu på eftermiddagen. Det var hemskt med flygfän! Trots att Vivi smörjde både Q och Bella med hjorthornsolja så var de hemska de rackarna   

 

Arkivbild på Signahls Q-Belle som jag red idag!


Tjao/K

Av Kicki - 5 juli 2012 20:27

Började dagen med att sela på Tinky och rida upp till Malmlund för ett körpass på ridbanan. Körpisken invigd och den var väldans mkt enklare för mig att hantera än Lasses långa tunga tingest!


arkivbild


Med oss hem fick vi ett jättefint körhuvudlag med skygglappar som är för stort för deras damer!!  Glömde fota det mitt nöt!  Så nu får vi öva hemma med det, vet ju inte om han har gått med skygglappar förr!

Dessutom hade de köpt mig ett svart fint nosnät som helt klart kommer att sitta bättre än det vi har nu, det är både större och längre, jag kommer INTE behöva ha nosgrimman toklågt längre för att nätet ska räcka över näsan!   


Väl hemma igen fördrev jag några timmar med att bla kolla in ridlägerbarnen om övade WE på ridbanan.

   

Vippbräda, prasselband, hopphinder, slalom, plocka upp boll lämna boll, rygga, vända i fyrkant, gå över pall var några av hindren. ( vet inte om det kallas hinder i WE men jag kallar det så nu!)


Vid tretiden, när barnen ätit lunch och badat så var det dags för "dagens överasskningsaktivitet".

Det innebar en barbackatur upp till Mamlund.


Jag invigde givetvis Gubbes nya gula stass! Visst blev det snyggt!!

 

 

(Jaaaa...det fick bli två bilder...kunde inte bestämma mig, den övre är snyggast men för mörk...på den undre har han rätt färg...)

 

Uppe hos Vivi o Lasse på Malmlund släppte vi alla hästar i en av deras hagar!


och vi tvåbeningar slog oss ner i trädgården på filtar till hundarnas, speciellt gamle Brasses, stora förtjusning!

   

Brasse ÄLSKAR att bli klappad och gosad och gullad med, och med så många barn på ett ställe så tar ju aldrig klapparna slut! Himmelriket sa Brasse!


Marika hade bakat muffinsstora kladdkakor som bjöds med vispade grädde!

   

När barnen mumsat upp och släckt törsten med saft så fick de gå tipspromenad medan vi vuxna drack thé och kaffe under äppelträdet.


Sen fångade vi in hästarna för att rida hem igen.

 


Gubbe var på.... ja ngt slags humör... lite otålig minst sagt... när jag hade sadlat på igen vände jag mig om för att lägga in en borste i stallet, då passade han helt sonika på att påbörja färden hem igen på egen hand   

Han skrittade helt enkelt bestämt ut från stallplanen, med öronen avstängda, uppför backen till ridbanan och siktade mot stigen ut i skogen hemåt med mig grälande i hasorna. Jag fick fatt i honom på ridbanan och han tittade storögt förvånat på mig... "Hoppsan! Matte....jag glömde...dig..." 


När alla barnen så småningom kommit upp på sina hästar igen och vi styrde stegen hemåt "på riktigt" var Gubbe SPRINGSUGEN!!  "Nu har vi väl ändå skrittat nog för idag och visst har vi väl ändå stått still tillräckligt och väntat nuuuuu????

Springa? springa? men springa lite här då, det passar utmärkt att springa här!??"

*suck*

Man tänker sig ju liksom att en 27åring skulle kunna tänka sig att ha lite tålamod och bara stå och softa, och kunna skritta lite lagom långsamt så kompisarna med sina barbackabarn hinner med? Nej inte han inte. Det är ett evigt smygande,ålande och trampande i väntan på att få komma iväg....  och BARA skritta, nej bu för det menar Gubbe.

Nu fick han ju faktiskt lov att hålla sig i skinnet, barnen och Marika hade ju fullt sjå att hänga med och fick trava nästan hela vägen för att inte bli avhängda totalt, och då fick jag ändå hålla in och stanna Gubbstrutten flera gånger....

Men nej, jag gnäller inte, det är snarare väldigt roligt att han är så pigg!


Här står föressten Tinkys fyrhjulsvagn och väntar på att bli hemdragen till stallet!

 

Bättre bild kommer självklart så småningom, det var som inte läge att dra ut den från nässlorna och fota med sådär 12-14 hästar och ungar på stallplanen....


  Så var det med det! /K  

Av Kicki - 4 juli 2012 16:22

I förmiddags styrde Helen o jag kosan mot Hööks och Horze i Upplandsväsby för lite shopping!


Och jösses vad roligt det är att shoppa när man faktiskt lyckas bärga det man tänkt sig!!!  ...ja och lite till blev det visst!

   

Mitt efterlängtade gula schabrak + lindor FANNS i butiken! Jag hade ställt in mig på att inget dera skulle finnas. På nätet var lindorna i gult slutsålda och schabraket fanns bara i allround. Jag hade gärna tagit ett dressyrschabrak men fick nöja mig med ett allround, det gör dock inte så värst mycket, jag har samma schabrak i svart allround och det funkar fint.

En snygg grå pikétröja på rea hittade jag oxå, liksom strumpor som matchade ridbyxorna jag hittade på rea på Horze. Det blev ett par strumpor på Horze oxå.

Sporrskydd, kindkedjetunnel och en burk skillingarydssalva slank med.

Och en körpisk! Den fick dock stanna kvar i bilen och kom inte med på bild.... ett lagom lätt och lagom långt att hålla i för mina klena handleder!

(Jag hade brottningsmatch med Lasses körpisk sist...huvva, långt och tungt)


Väldans glad är jag i mina nya ridbyxor! Jag har länge länge drömt om ett par beiga byxor, särskilt till sommaren!  Såg dem på nätet igår och tyckte de var snygga och ok pris men de fanns inte i rätt storlek. I butiken fanns det ett par i rätt size och dessutom med 20% rabatt, så 480kr gick de lös på!  Mycket bättre än nödplanen att köpa Hööks beiga oskodda för 329kr!!   

Jag tror ärligt talat att jag skulle känna mig som en smörklick på het potatis i oskodda brallor då jag inte ridit i annat än helskott senaste 20 åren. minst.


Som om inte utflykt till roligaste butikerna med trevligt sällskap var nog så bjöd Helen på thaibuffé till lunch!!

 

Det blev en frossa i heta räkor och friterade godsaker det!!  *proppmätt ännu*


 

Trevligt baksäte!



Desutom inleddes dagen med att jag hittade en 15tums wintec cair dressyrsadel på annons för det osannolika priset 450kr åt Marika! Sadeln befann sig otroligt nog dessutom bara några kilometer från stallet. Snacka om röta! KATJING!

PLUS!! Att jag nåddes av den goda nyheten att Börjes i Tingsryd ska öppna butik på den här sidan stockholm i höst!!


Ojoj! En superduperdag!!

Tänk så urroligt det är att göra av med pengar när man faktiskt har några att göra av med!! Nu har jag helt klart kompenserat upp vintern och vårens öresvändande! NAJS!


Nu måste jag nog gå och klämma lite på mina saker en stund igen!


/K - Nöjd o lyllo!


ps. Om det fattas ngn bokstav här och där beror det inte på att jag skriver slarvigt... det är min dator, eller bloggplatsen som fallerar...ibland fatnar inte bokstäverna när jag skriver.... försöker läsa igenom och rätta men ibland är missarna svåra att se   

Av Kicki - 3 juli 2012 21:08

Jag provade mössan jag köpte från hööks rea i vintras på Gubben idag...

Gubben är ju begåvad med "ganska" stora lurar (för att han ska höra när matte ropar förståss) men trots det....

 

mössan är i strl full och även om öronen är stretchiga så var de snudd på för smala för honom, men å andra sidan var de extremt väl tilltagna å längden....

Undrar hur öron som verkligen passar i den mössan ser ut?

 

inte vet jag hur mkt puffluggen ställer till det... men den låg å andra sidan rätt platt och delad åt sidorna när jag tog av mössan efter ridturen...


nåväl, jag ska snörpa åt öronen från insidan (mössans öron dådå, inte gubbes) och prova några gånger till...

Han verkade faktist inte helt och hållet nöjd med att vara utklädd till "gräshoppa" men han kanske vänjer sig...  


gokväller/K

Av Kicki - 2 juli 2012 21:39

Kände mig urblåst och oinspirerad idag men tog mig ut en sväng på Tinky iallafall!


Jag provade ett tredelat parerstångsbett och det funkade rätt bra. Jag tänker mig att kanske köra på det så jag ville känna vad han tyckte om det.

 

Han har ju blivit mkt mer avslappad i sin form nu mot i början av vår resa tillsammans, lyssnar bättre och mjukare. Han (vi) trivs ypperligt på kimblewicket i ridningen men i körningen känner jag att jag skulle vilja ha lite mer rörlighet i bettet...

Vi får testa o se!


Inte mkt mer att rapportera. Lite blandade bilder:

 

Efter ridturen gick jag ut i hagen och då ville Tinky ha mer gos!

Och just ja! Idag gnäggade han åt mig för första gången!   

 

   

Bettan med bästa kompisen Memory. Bettan var kelsjuk som vanligt och verkar inte ha blivit övertrasserad av gårdagen!



   

Gubbus skruttus     är nöjd i sin luva utan noslapp som har sett sina bättre dagar. Länge leve vädret menar jag! Så länge det inte regnar är jag supernöjd med det vi har nu! 


/K

Av Kicki - 2 juli 2012 20:27

Igår gick då ytterligare en av Rid och Körklubben Shetlands tävlingar av stapeln hos oss!

Tur med vädret hade vi, även om det var lite väl varm på förmiddagen en stund, finfin cafeteria som vanligt och gott om folk, ungar och hästar!

Vivi, Helen och Marika konfererar. Monia har hittat ngn grästuva att tugga på. 


Bettan och Linn startade i tre klasser:  hoppning 20cm, riden precision och agility.


Jag var litet rädd för att tre starter skulle vara lite för mkt för Bettan men hon skötte sig exemplariskt hela dagen! Hon hade ledsnat litet grand till agilityn som var sista gren för dagen men hängde ändå så snällt med Linn runt banan!


Första klass var riden precision och det gick som en dans! Litet trögt första kortsidan men när Linn väl hittat gasen på Bettan så travade de jämt och säkert felfritt mellan alla koner banan runt!

   

Djup koncentration och tungan rätt  munnen krävs för att bollarna skall hålla sig på plats på konerna!


 

Resultatet blev en jättefin andra placering av 9 startande! Linn slog faktiskt sig själv, 3:a rosetten hon har på hjälmen knep hon tillsammans med Skäpperöds Silenos (hennes mosters ponny) i samma klass. Riktigt roligt det, för "Sillen" är en riktig gammal ringräv i de här sammanhangen!  Linn och Bettans debut i grenen blev alltså en dundersuccé!!  Bettan tog som synes det hela med upphöjt lugn men vi andra var tokstolta!!


Näst på tur var hoppningen. Jag stod alldeles för långt från banan  (hästvakt) så jag såg knappt ritten och kunde ju heller inte fota. Men den gick enligt utsago jättefint den med men räckte inte till ngn placeringsrosett. Jag minns inte på vilken plats i resultatlistan de hamnade men rundan var iaf felfri såvitt jag vet, och det är ju suveränt när det är debut på den höjden!

Ett foto fastnade på pappa Pauls film iallafall!

 

Tjolaheeeeeeej!!


I agilityn fick de några koncentrationsmissar och tiden blev nog inte så bra, men det var absolut en godkänd debut där oxå!

     


Jag är grymt imponerad över Linn, som gjorde 12 (!!) starter med 3 olika hästar under dagen, att lillungen orkar! Men hon var rätt mör när dagen var över...

Och lika grymt imponerad är jag över min lillhäxa Bettan som är så skitbussig med Linn!

       

Med ett tålamod jag sällan har sett står hon helt lugnt och väntar under prisudelningarna, så mild så mild     Mattehjärtat blir alldeles blötvarmt av att se hur mkt Bettan gillar Linnsan!


 

Ett riktigt radarpar! Det fina i kråksången är ju att Linn har länge kvar innan hon växer ur Bettan så fler tävlingar lär det bli! Vad månde bliva?  Nästa år får vi satsa på sommarcupspoäng! (Eller vad säger du mamma Helen? )    


Tjao/ K -Stolt!


ps: ett hoppsan jag glömde!!!


Tack Helen för fina bilder, sorry ids inte precisera vilka som är dina i efterhand men ALLA SNYGGA närbilder är från Helen/Paul Ahlgren i vanlig ordning!  /K




Medlem i Team Easyboot

 

 

      

 

Vinur frá Götu *1985*

          

Tinky *1997* (min bonushäst)

  

 

Scuzzies A tiqne "Sessa"

 

Easycare.inc - Easyboot

  

 

Varför barfota?

 (En kort artikel på engelska)

Barfotalänkar

EASYBOOTS i Sverige

Foder o annat matnyttigt

Hästsport o sånt

Andra Bloggar

Senaste inläggen

Arkivet

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards