Kickis Blogg

Alla inlägg under juli 2012

Av Kicki - 23 juli 2012 20:57



Började med att sega lite på morgonen för att sen åka till stallet för att bara mata gubben lite. Regnväder och trist så jag var inte så sugen på nåt särskilt.


När jag hämtar in pållarna från hagen så ringer Ylle och bjuder över mig på fika på eftermiddagen, egentligen skulle vi träffats på onsdag, men man kan väl ändra sig?  


Så när pållarna var pysslade o matade så for jag över till henne och Alpackaprinsarna!

 

Mighty Quinn är den nyaste i gänget! Lika söt och trevlig som vacker!


En stund senare anslöt Helen o Linn  och Marika, Vilma o Vendela.

 

(Jag vet inte vad Ylle har för slags övning för sig här...)


Ylle visade lite av vad prinsarna kan för trick.

   

Qatay är ju en ivrig "klicker-trickare"  och kastar glatt boll.


 

   

Mighty Quinn har redan visat sig duktig han med!


 

Fikade i Ylles mysiga lusthus gjorde vi sen. Helen hade bakat mumsig swarzwaldtårta!


Och därefter ringer telefonen igen. Det var Mia som fått ett ryck och ville ha sällskap till Hööks! Det var löst planerat till morgondagen, men man kan väl ändra sig?


Så det var bara för mig att kasta mig i bilen, åka hem o byta om samt boka om tvättstugetiden.... man kan väl ändra sig??   


På Hööks köpte jag tömmar, en kindkedjetunnel och ett rea-schabrak till Bettan i härligt blått!

 

Jag plockade även hem ett schabrak åt Marika och en hästmössa åt Helen.


En tur in på Biltema tog vi oxå så nu har jag äntligen köpt nytt (fusk) spegelglas till raketens högra backspegel!


Mia tyckte vi skulle äta ngt så jag föreslog min uppsala-favvo:

 

Här har de skitgoa pizzor stora som tefat! Jag har aldrig sett större pizzor!

Vi delade på en oxfile pizza och det var alldeles perfekt lagom. Jag hade ju dessutom magen full av tårta men det satt fint med pizza när jag väl börjat. jag hade ALDRIG orkat en hel pizza själv, det vet jag av erfarenhet... man kan gå in på det där stället hungrig som en varg men man får alltid PRESSA i sig sista biten av pizzan... som man ändå alltid gör eftersom de är så goda!


Så. En oinspirerad grå dag blev plötsligt en dag av full rulle och massa kul!

Så kan det gå!


tjao/K

Av Kicki - 22 juli 2012 20:24

 

Ett helt set för 429kr  från Perfect Sit of Sweden


Tycker det är jättefint!   *klia klia*


/K

Av Kicki - 20 juli 2012 15:50

 

Mystur på mullebullen på förmiddagen. Passade på att hoppa de där tre stockarna i gamla grustaget igen. wihiiii vad roligt!

 

Ett par boots har han fått.  Det är blääääbökigt att han är begåvad med så mkt hovskägg när det kommer till att hantera hans hovar...

 

Det är alltid ivägen och man får dåligt grepp... men men... Bootsen funkar bra nu iallafall... ( jag skulle inte ha minsta problem med att sätta saxen i skägget, det växer ju faktiskt ut igen... men Marika studsar upp o ner och piper så konstigt om man nämner något i den vägen   )


Minns inte om jag lagt ut nån bild på honom med nya nosnätet....så här kommer en färsk.

 

Vi fick det av Vivi o Lasse för några veckor sedan. Det var på tok för långt så jag fick förståss sätta sprätten, saxen o symaskinen i det, då blev det kanon!

 

Jag börjar mer o mer hantera honom lös i stallet....

 

Han har blivit riktigt duktig med att inte pilla på allt, framförallt hinkar har vi grälat om (såklart, hinkar är ju alltid högintressanta för de flesta pållar)  men den här högen med saker var han tvungen att nosa lite på...

Han kan faktiskt stå där han gör nu medan jag "lagar maten" utan att "hjälpa till".... han bara håller ögonen på mig så att jag gör rätt   



Ridlägerbarnen den här veckan ska ha en liten tävling i WE som avslutning/uppvisning på söndag och ligger i träning.

Bla så ingår det att i äkta derby-stil hoppa ut och in från/till ridbanan.


Memory

   

Sylvana


Fjordingen Tore hade inga som helst problem med att hoppa ut från ridbanan men IN tänkte han minsann inte hoppa och konstrade så med sin lilla ryttarinna att Marika kände sig tvungen att justera hans inställning litetgrann...först försökte hon hjälpa till att mana på, sen att leda över men han vägrade hårdnackat hur de än försökte.

 

.... så det blev till för Marika att svinga sig upp i sadeln och se då gick det galant att hoppa över grinden!

Sen skötte sig Tore så fint så.

Det såg väldigt roligt ut när de övade...jag undrar om jag inte ska prova lite med Gubbe imorrn, om banan står kvar, fast hoppningen tror jag att vi står över...åtminstone grinden och 3-studsen.

Men mönstren, sidvärts, rygga o ringa klocka, halt och fånga ring på "svärd" och det kan vi testa!



Hittade föressten en rolig bild jag tog på Vivi o Lasses hundar för nån vecka sedan.

 

Zack, Bubblan och Viva på farstukvisten.


Ciao for now /K


Av Kicki - 18 juli 2012 20:54

Dagarna går... vad gör jag?

Tja... pysslar med pållarna förståss... och annat som jag inte minns så här på rak arm...  


Gubbe o jag tog en tur på fm idag....

 



Och Bettan tömkörde jag litet för att testa bettlösa tränset innan jag beställer ett till henne... Efteråt fick hon lite gottis ute i foderladan, och så fick hon "diska" Gubbes hink...

 

Jag råkade glömma bort henne en stund där... men hon är inte den som hetsar upp sig. 


Jag hängde med Vivi o Lasse till grusgropen när de skulle låta hundarna bada och träna lite.... nu skäms jag lite.....har glömt vad det kallas...  är inte säker på om det kallas apportering när det är i vatten, men de kastade ut dummys och dirigerade ut hundarna.

   

Först lek och bus....


...och sen lite allvar.

          

 


Fina blomster trivs i grusgropen.

 


 

Hundarna njöt i fulla drag och ville INTE åka hem...

   

Underbaraste Zack  (han som kallades Nacke när han var liten)



Efteråt bidde det fika och pratstund i trädgården under äppelträdet, livet är bra skönt!

 

Bubblan och Viva håller med!


Tjao/K

Av Kicki - 13 juli 2012 18:58

Vi har en tillfällig gäst i stallet....

 

Vivi´s fina "Bella" gästar oss medan husse och matte deltar på Morganriks med kompisen Signahls Q-Belle.  Jag har fått rapport om att det går finfint och "Q" har belönats med diplom!


Själv tog jag en svängom på Tinky tillsammans med Tina och Brodir.  Sista biten hem ville Tina att jag skulle rida Brodir för att se hur han reagerade på annan ryttare. Brodir är en mkt känslig herre och har bjudit många ryttare på skenfärder, men mig gillar han som det verkar och han var inte ett dugg spänd till Tinas glädje! Jag har ju hört historierna om honom så det var ju väldigt roligt att han tyckte det var Ok att ha mig på ryggen. Inte för att jag hetsar upp mig om ngt skulle gå "snett" men det vore ju oturligt för hästens skull om han skulle gå i luften....


Därefter roade jag mig en stund med att umgås med Helen, Linn, Ullis med döttrarna Alva, Ida och Sofie och Ullis systerdöttrar.... Det blev som lite "barnridning" på banan.

 

Ullis med en systerdotter på Fighter.



Eftersom Ullis lånat Linns ponny Prinsessan så red Linn Bettan!

   



De passade på att rida över vippbrädan flera gånger!

 

Nästa gång det blir RKS-tävlingar så ställer de nog upp i riden agility, jag tror faktiskt att det kan gå lite lättare för Linn, då slipper hon ju springa själv och släpa på Bettan!   


Linn fick även prova att rida på stora Musca!

 


..och istället så red Alva några varv på Bettan!

 

Vi konstaterade att Alva vuxit som ett riktigt ogräs sen sist hon red Bettan. Nu är hon alldeles för stor så detta blev deras sista gång tillsammans. Hon har inte bara blivit för lång och stor för Bettan, hon har även vuxit ur Bettans sadel! Det var aj-aj i rumpan när hon suttit av.

 

 

Alva och Bettan i mars 2011, Ett minne blott numera...



Sesam hade litet ont i magen idag   

 

Jag tog honom på en liten promenad.


Det var allt för idag! /K

Av Kicki - 12 juli 2012 10:55

Igår gjorde jag stallet på kvällen. Under dagen var det grått och trist men det klarnade upp mot kvällen så då passade jag på.


Först tog jag ut en överpigg Gubbstrutt   

     

Han ville BARA springa och skrittade med så lååånga steg han nånsin kunde! Han överilar aldrig utan länger och länger tills han nästan inte kan hålla skritten längre..

Nåja, det är charmigt. Taktande är inte direkt min favorit...


Jag hann iallafall förundras och glädjas åt vädret, än en gång.... Den här sommaren vi hittills haft innebär faktiskt en väldig massa fägring! För det mesta (här) brukar de festa blommor redan ha blommat över till midsommar men nu växer ännu stora volmar med stor blåklocka, rödklöver, käringtand, rallarros, vicker, måra och allt möjligt längs vägarna!

   

Bilderna blev väl inte så bra där i farten.... men jag tycker det är helt fantastiskt med alla blomster! Vackert!


I skogen fick jag även syn på att kantarellerna poppat upp! Medan Gubbe åtsin mat efteråt så gick jag ut och plockade några!


 

Tinky var oxå RIKTIGT pigg, vår tur gick minsann undan som bara den! Flera gånger pep han iväg i trav fast vi bara skulle skritta!! Kändes hur härligt som helst, det hör ju inte direkt till vanligheterna... (men på vanliga stället sista biten hem slog han på snigelskritten igen...)

Vi hoppade alla tre stockarna på vägen genom gamla grustaget! Vi har nöjt oss med den lägsta hittills men nu tog vi även de två större av bara farten! Jag har aldrig hoppat dem så det var lite lajban!  Den största (typ 50-60cm) är dessutom rätt trång med två stora tunnor vid sidorna så den har jag tyckt sett.... ja lite småläbbig ut   

Men det gick så bra så! Tinky jazzade lite i stegen före men hoppade sen stort över!

Så himla lajban att han tycker det är roligt och skutta!

Nu känner jag oxå att jag börjar få tillbaks kraften i benen efter ryggpajet så jag orkar följa med bättre!   


Tjihoo /K

Av Kicki - 11 juli 2012 12:39

..måste man bara rekommendera!


Jag beställde hem ett bettlöst träns till Marika´s welsh mountain Sunny från trevliga Färjestads Rid & Trav och det kom igår!

Priset var ynka 295kr och faktiskt så överträffade tränset våra förväntningar!

  Mkt trevligt läder och mjuk fin padding! ( Det jag beställde var dock svart) Möjligen var de rundsydda korsremmarna lite styva men jag tvivlar inte på att de efter en tids användning och litet olja blir lika smidiga som resten av tränset. Många möjligheter att ställa in det innebär att även Bettan kunde ha det här i strl ponny så hon kommer nog att få ett sådant hon med!


På de flesta andra ställen, som jag har sett, så kostar bettlösa träns från ca 500kr och uppåt så det här var verkligen schysst pris!?


Dessutom har den här butiken vettiga och bra fraktprisalternativ! Leveransen dröjde dock litet längre än vad den gör från tex Hööks men det tycker jag att priserna på många varor uppväger!


/K



Av Kicki - 10 juli 2012 19:05

Idag testade jag körhuvudlaget på Tinky lite mer ordentligt. Han har säkerligen haft skygglappar förr, han brydde sig inte det minsta lilla, rörde inte en min! Vi gick lite ute med det och lite fram o tillbaks i stallgången och så fick han stå med det en stund i boxen.

Han var inte det minsta sugen på att ställa upp på nån fin bild, han blev lite putt för at han inte fick äta gräs....men bilder blev det iaf.

   

Nosgrimman ska få sitta litet längre ner sedan, men han har för tillfället en bula och litet sår mitt på nosryggen...


Ingen ridning idag, jag ägnade mig åt att verka Gubben, avmaska alla tre grynen, Bettan fick litet pyssel och vi övade lite med agilitydäcket på ridbanan.

Regnvädersgöra....


Himlen öppnade sig helt för en stund och då var översvämmning i foderladan genast ett faktum. Som tur var så var jag förutseende och lyfte upp min stallåda från golvet innan vattnet nådde in...

   

I år har det fasen varit rekord i öersvämmningar....

Jag måste ta mig i kragen och införskaffa lådor i plast .


Thats it /K

Medlem i Team Easyboot

 

 

      

 

Vinur frá Götu *1985*

          

Tinky *1997* (min bonushäst)

  

 

Scuzzies A tiqne "Sessa"

 

Easycare.inc - Easyboot

  

 

Varför barfota?

 (En kort artikel på engelska)

Barfotalänkar

EASYBOOTS i Sverige

Foder o annat matnyttigt

Hästsport o sånt

Andra Bloggar

Senaste inläggen

Arkivet

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards