Kickis Blogg

Alla inlägg under februari 2012

Av Kicki - 19 februari 2012 14:57

Jag har roat mig med lite täckesmoddning igen.

I höstas fick jag ett täcke av Marika som skulle slängas, jag tänkte slakta det på reservdelar. Men så slog det mig att jag kunde ju göra om det och ha som undertäcke till Bettans regntäcke. Hon ska ju klippas här vad det lider och man vet ju aldrig om det får för sig att bli kallt och jävelsväder efter det...


Hur som helst så har jag brottats av bara attan med det här lilla täcket... det var 105cm och skulle alltså minskas ner så att det passade att ha under ett 95 täcke utan att sticka ut för mkt.

Ingen större grej egentligen, men fyllningen och kvaliteten på tyget gjorde det hela rätt besvärligt. Slutresultatet vid nära studie blev kanske inte jättevackert, men vad 17 spelar det för roll, det funkar som undertäcke!

  




När jag kom till stallet idag så möttes jag av en mindre översvämmning i foderladan igen efter nattens regnväder.... Jag vete fan varför det blir så, det är andra gången den här säsongen. Nånstans måste det ha satt sig eller korkat igen eller ngt. Hur som helst så stod ena sidan under ett par cm vatten vilket innebar att jag fick utföra bärgningsoperation på min stora stalllåda. Det hade inte läckt in just nåt vatten, men bottenskivan har tagit fukt sen förut så jag tyckte det var lika bra att röja ur den och sanera lite. Fick med mig en kasse grejer hem som var i behov av tvätt. det luktade minst sagt lite sunkigt....


Jag tror jag ska leta rätt på några små hjul att sätta under lådan så undviker man problemet... eller får åtminstone några cm frigång till...






Gubbeskrutt fick på sig torra kläder, inte lika välmatchat som sist   

Men det skiter både han och jag högaktningsfullt i!



På hemväg när jag svängde ut på vår lilla asfaltsväg så skramlade det plötsligt till på sidan av bilen.... Jaha, spegeln i vänster backspegel beslutade sig för att prova på att flyga på egen hand. *suck*

   

  Vad ÄR det egentligen med bilar och mig?????


Som tur är var det snösula på vägen så glaset höll iallafall. Hade det droppat av en stund senare ute på stora vägen då hade det nog inte varit mkt att bärga. Nu ska jag bara ta reda på bästa sättet att sätta fast det där det hör hemma igen...


Thats it /K

Av Kicki - 17 februari 2012 16:54

...plötsligt är ännu en vecka snart till ände...

nåja.


Vet inte riktigt vad jag pysslat med bortsett från att ha haft ont i ryggen o kroppen. Inspirationslöst på hela fronten har det varit.


Det får bli lite blandade bilder idag bara. Jag har fortfarande inte provat att koppla ihop nya kameran med datorn så de bilderna dröjer ett tag till.


 

Nya hästen på inackorderingssidan, Buster 4år Nordsvensk/ardenner.





En ganska så intetsägande bild på det andra nytillskottet, som inte fått ngt namn än...




   

Jenta mumsar halm i ligghallen.



 

Jag lånade närmsta grimma när jag skulle ta ut Bettan idag. Hon passade löjligt fint i lila! 


 
   

 Gubbe   



 

Gubbskrutt ställer sig genast för att vila på maten i dagens solsken. Närmast på bilden är Nattens Ariel.



Föressten, det är ingen som behöver en ny vinterjacka?

 


Jacka Oregon från Horsemans choice. strl xxl. Svart och mörkgrå. Riktigt varm och mysig jacka. Dold huva i kragen. Inte jättemkt använd, hel och fin bortsett från en lagning inuti en bröstficka. Hällor för midjebälte men bältet saknas. Dragsko i midjan och ridsprund bak. Mått: framsida midja 62cm. innerlängd ärm 55cm. Rygg (från överkant av kragen) 88cm.  Pris: 300kr inkl.frakt

Tjipp/K


 

YEY

Av Kicki - 14 februari 2012 19:40

Kan stolt meddela att jag även i år är uttagen till Team Easyboot! /K

 


   


Av Kicki - 13 februari 2012 18:36

Idag invigde jag min "nya" kamera.... Jag fick mammas gamla eftersom hon fått en ny i julklapp. Den är då egentligen inte så gammal, bara ngt år och eftersom jag inte hade ngn digitalkamera så fick jag den  


Jag experimenterade lite med blixt o olika inställningar, speciellt inne i stallet eftersom jag med mobilen knappt kunnat fota därinne! Det verkade ju gå himla bra förståss, det blev nog tom rätt bra bilder inifrån sadelkammaren!

Jag fotade oxå gårdens nyaste tillskott....en underbart pytteliten skitsöt blandrasvalp som inte fått ngt namn än.

Men nu lyckas jag inte få kameran att vilja prata med datorn  

Så de bilderna får jag presentera nån annan dag. 


Ni får nöja er med ett par mobilbilder från dagens Gubbetur...

 

Vi tog vinterfavoritrundan på asfalten.  Det är skitfint underlag där nu!



 

  Under tiden jag gör iordning honom inför ridtur brukar han få stå och mumsa hö ur kärran.... undrar just varför det alltid verkar godast i botten?


tjao/K

Av Kicki - 12 februari 2012 17:37

Det fina vädret till trots så beslöt jag mig att vara hemma idag för att greja med annat, inte åka till stallet alltså...

Bla skulle jag börja göra om ett täcke till Bettan men insåg att jag måste tvätta det först.


Tvättstugan hade jag bokat till 14.00 men det var ledigt på förmiddagen oxå så jag började i förtid.

Nu ligger täcket här, rent och torrt men längre än så har jag icke kommit...

Disken ställde jag iblöt men ...tja den står där den står...i blöt...


På nåt vis så har just ingenting blivit gjort men klockan är ändå snart 18...

skumt...

Jo jag tog en "halterad" till konsum för att handla lite.

Men va fan. Söndag, är inte det vilodagen??    /K


 


ps. halterad = haltande promenad... 

Av Kicki - 10 februari 2012 18:07

...vad ska jag avhandla idag då??

dagarna går så fort och jag fattar inte riktigt vad som händer   


Raketen har funkat fint hela veckan men i förmiddags vägrade den igen.... Vi hade väl neråt 20 minus inatt så man får förmoda att det är boven i dramat.

Lasse kom som en ängel och sparkade igång den åt mig senare....

Jag försökte direkt på fm med att snällt be en äldre man på parkeringen som stod med bilen igång om hjälp. Fick först svaret -" Jag har inga startkablar!"  När jag svarade att jag har startkablar fick jag bara ett -" Nej, det går inte!!"  slängt över mig....

Jaha....tack då? Snacka om otrevlig! Nästan så att jag har lust att repa hans bil litegrand....


Nu har jag lånat hem en batteriladdare av Marika. Den visar även hur mkt laddning det är kvar i batteriet... den visade på 3/4 laddat???

Så nu fattar jag ingenting.... verkligen ingenting... Vad mer än kylan i kombo med dåligt batteri kan göra det svårt att starta? Den har ju funkat felfritt i veckan...när det inte var lika kallt.

Jäkla bilar.... man begriper sig inte på dem...


 

Gubbe har visat sig nöjd över att få sin havre blandad med pelletsgröten igen iallafall...

Nu har han tom fått ett hekto till och det går så bra så (ta i trä), han har glatt ätit upp hela givan...

alltså... vilken häst tycker INTE att havre är gott liksom??  han tydligen.... Knäppgök!

     

arkivbild


Nu har jag återinfört min taktik med att ha ett litet foderförråd här hemma så jag kan blötlägga redan innan jag åker till stallet.... väldigt skönt om man inte ska rida innan maten. Slipper ju vänta på att pelletsen ska blötna upp.

Men det betyder att jag måste ta tag i att röja i "hästgarderoben" så jag får in det där..nu har jag hinkarna stående i hallen...inte vidare snyggt.


Nehepp, nu ska jag se om ina räkor har tinat såpass att jag kan skala dem..tänkte göra en röra till bakad potatis.


Hepp/K

Av Kicki - 7 februari 2012 16:19

Äntligen har kylan blivit varmare!! Eller iallafall mindre kall och bister  


Gubbe och jag tog en liten vända i skogen vilket var dööööötrist enligt Gubbstrutten...ända till vi satte hovarna på sandvägen då blev han genast glad igen.

Tänk att det ska vara så attans tråkigt att gå där det inte är helt slätt... mupphäst  

På sommaren tycker han stora stigen i skogen funkar för den är platt och fin, men nu var den ju SNÖIG! Ve och fasa....  


Jag får väl ta och muntra upp honom med en runda på asfaltsvägen nästa gång...


Synpunkter på maten har skrället oxå. "Bara" havrekross är tydligen trist... jag hade kommit upp med en sådan bra plan, Kraffts röda miner, olja, muskel och  en rejäl mängd havre var enligt planen perfekt.  Teorier och planer rimmar inte alltid med verkligheten.... men man måste ju prova.

Gubbe tycker tydligen trots allt att Pluss energi pelletsen är godare än havre... fast jag hade hoppats på att slippa blötläggningstiden genom att byta pelleten mot röd miner...

Hela experimentet kommer väl sluta med att jag får gå tillbaks till Hippolyts dyyyyyyra naturmusli för att få honom att äta som... ja en häst igen. *suck*


Han blev iallfall tjusig i sitt nya, fina, fula, rutiga täcke  

 


Tjao/K   

Av Kicki - 6 februari 2012 13:44

Uj... urblåst jag känner mig då...


Igår var jag helt nere för räkning...orkade ingenting så det blev soffan hela jävla dagen. Bilen fick stå och skämmas och jag sket i allt.

Framåt tidiga kvällen började jag känna mig litet som en människa igen iaf. Sov faktiskt riktigt gott sen inatt! Kors i taket!


Imorse tog jag mig dock i kragen.

Bilen startade inte men Vivi och Lasse var redan på väg hit in till hålan för att handla så det tajmade bra. Lasse fipplade på startkablar och raketen startade så snällt så.

Inga probs alls!    Duktig raket! Litegrann...


Svängde in på lantmännen för att hämta upp Muskel och Miner, raketen fick stå på tomgång.

Vidare upp till stallet och där fick raketen oxå stå på tomgång under tiden.

Stressande som fan.... men jag vågade inte vrida av den    Lika bra den fick puttra och gå tänkte jag.

Gubbe, Bettan och Jenta fick mat och jag mockade Marikas boxar eftersom hon ligger  magsjuk...

 

Och kors i taket igen, medan jag var där så meddelade mobilen att mitt paket från Börjes fanns att hämta på Ica!

Ett täcke förståss!  Ett likadant som jag bara älskar med helhalsen. Fast numera är de rutiga, vilket jag hatar... tycker det är döfult! Men det kan inte hjälpas i det här fallet, täcket är suveränt så om det så var rosa med gröna elefanter på hade jag köpt ett till!!

Raketen fick stå på tomgång även utanför Ica...den undrade nog...det kändes som jag straffade den... knäpp man är vad?


Nu ligger täcket på köksgolvet i väntan på att jag ska kapa av det lite i nederkant... men jag måste vila först. Ryggen skriker och jag är varvad....


Hej så länge /K    

Medlem i Team Easyboot

 

 

      

 

Vinur frá Götu *1985*

          

Tinky *1997* (min bonushäst)

  

 

Scuzzies A tiqne "Sessa"

 

Easycare.inc - Easyboot

  

 

Varför barfota?

 (En kort artikel på engelska)

Barfotalänkar

EASYBOOTS i Sverige

Foder o annat matnyttigt

Hästsport o sånt

Andra Bloggar

Senaste inläggen

Arkivet

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards