Kickis Blogg

Alla inlägg under augusti 2011

Av Kicki - 4 augusti 2011 13:47

Något som jag kanske inte har talat så mkt om här är mitt fuchsiaintresse!


Jag var ute på balkongen för en stund sedan o pratade lite med mina nuvarande skyddslingar och upptäckte att några hade fått bladlöss! Det blev behandling under vattenkranen och Provadopinnar i krukorna för allihop.

Ett par hade dessutom besök av Vita flygare, inte alls ovanligt på fuchsia. Bladlöss däremot har jag inte råkat ut för många ggr under åren.

fuchsior,pelargoner o sommarblommor trängs på balkongen... 


Hur som helst så kom jag på att ämnet kunde bli ett avbrott i bloggen från de mer hästiga inläggen?   

här kommer så en presentation av mina snuttisar, fuchsiorna!

Just nu har jag bara 7 plantor av lika många sorter här hemma. Några står fortfarande hemma hos mamma och för kanske en lite tynande tillvaro....jag borde ta hem dem med.

Den enda som knappast kan följa med hem är den meterhöga uppstammade Fiona, hon är helt enkelt för utrymmeskrävande för att bo på balkongen....

  Fionas blommor kan bli decimetervida på en vuxen planta!  


Eftersom de flesta just inte blommar ännu så har jag hittat andra bilder att presentera dem med. I huvudsak är bilderna lånade från Rockdalas hemsida, där man under vinter o vår kan beställa sticklingar med post.


Två gamla favoriter är:

 

Hollys Beuty                    och         Natasha Sinton 


Ingen av mina gamla moderplantor  av dessa sorter överlevde åren i mammas vård då jag bodde i lägenhet utan balkong, nu har jag unga plantor som är inne på sin andra sommar, förra året var ett dåligt fuchsiaår av ngn anledning här men till nästa sommar bör dessa två ha kommit igång ordentligt. Natasha blommar förvisso litet nu, men plantan behöver en säsong till för att komma i full kraft. Holly är en kinkigare fröken, men ack så ljuvligt hon belönar god och tålmodig omvårdnad. båda behöver stöttas ngt för att bli snygga.


En annan trotjänare är Whiteknights Pearl

  Det här är min planta som hängt med ända sen 2004, den ser litet rackig ut nu, den var rätt hårt angripen av bladlössen och tappade en del blad när den fick bada. Men normalt sett har den ett mörkgrönt friskt bladverk och mängder av små blekt rosalila blommor. helt underbar och lättskött. Om man vintertäcker den väl är den faktiskt vinterhärdig här i sverige! den har dock ett ett ganska rankigt växtsätt och passar därför utmärkt att linda upp på en båge, eller som jag har gjort linda den lite om sig själv. Jag älskar den!


Två nyare bekantskaper som är på sin andra sommar här är:

   

  Snowfire                       och            Grand Prix


Dessa är sorter jag inte haft förut men båda verkar vara kraftiga och tuffa trots att de är så storblommiga.



Rose of denmark

  

är en trevlig buskig sort som får hänga med av just den anledningen. inte så märkvärdig men bussig och söt i all sin enkelhet!


I våras tog jag med en namnlös sort från mamma som jag inte ens minns hur den ser ut, ska bli kul att få en aha-upplevelse när den börjar blomma, "-jaså, var det den!"


När det begav sig hade jag två lagerhyllor uppställda mot en husvägg fulla av plantor, krukor på marken och amplar på väggarna.... säkert ett 40 tal plantor av nästan lika många sorter...


Nu suger det som 17 i fuchsiatarmen...jag har så många gamla favoriter jag skulle vilja ha igen. Nackdelen är att man inte hittar dem så lätt, man finner dem inte bland de enorma lassen av stressdrivna plantor som landar på Ica i maj direkt...

Nej antingen får man beställa fånigt dyra sticklingar där hälften ofta inte tar sig, eller ha turen att ramla in på en trädgårdsbutik med stort fuchsiaintresse....

till nästa vår får jag försöka ta mig till ngn av trädgårdsmässorna för att botanisera bland sticklingsutbudet. det brukar vara säkrare än

post-sticklingarna.


ett annat problem är vinterförvaringen. jag föredrar att övervintra mina plantor ljust och ngt svalt. I vintras hade jag dem faktiskt i köksfönstren och höll elementen avstängda under. det visade sig funka riktigt bra, trots att jag trodde att det skulle vara alldeles för varmt för dem.


..... drömmen om hus o liten trädgård känns mer och mer tvungen. Jag skall ha en lagom stor bod anpassad för vinterförvaring....

*suckar*


Jahapp, det var lite om fuchsior det. Är ni glada att jag inte har 40 sorter att presentera och svammla om?  


hej så länge/K 

Av Kicki - 3 augusti 2011 21:01

Jättehärlig kväll i stallet!

Vivi o jag tog en skön runda med våra isländska raketpojkar över ängarna. I vanlig ordning babblade vi så mkt att jag givetvis glömde att fota ngt.

När gubben o jag lämnat Vivi o Reykur hemma på Malmlund så tog jag iaf en öronbild, det var ett tag sedan nu  

    

Efter sedvanligt pyssel och matande så fick gubben komma ut på betet till de andra hästarna. Jag gick med honom genom vinterhagen på väg ner till gröna hagen och passade på att leka lite följa john...

det var länge sen, men han följde mig glatt i hälarna hit o dit, både i skritt o trav o halt. jag blev faktiskt ganska impad, han hade ju gjort sitt för idag o var på väg till käket men ändå följde han mig som en glad hundvalp  

älskade gubbstrutt!



världens vackraste, mattes kolakaramell   

         



Det var ju tant Bettan jag skulle kolla till därnere i det gröna och hon mådde prima!

    man måste klia sig ibland.....


o här har vi exempel på att stallets minsta faktiskt ganska effektivt fortfarande kan gömma sig bakom ogräsruggarna...

 de är faktiskt på de flesta håll högre än vad hon är    men det finns gott i dem! Har ni tänkt på att shettisar är rätt fenomenala på att gnaga i sig sådant som större hästar i första hand inte bryr sig om?  undrar om de någonstans har släktskap med getter?? det kan kanske förklara Bettans underliga röst oxå.... 

man måste höra henne för att tro det, men hon låter som en kvävd get.....





 

nu skall jag slänga in ett par potatisar i mikron till middag. jag köpte en burk superbillig Ishavsröra på coop. Rydbergs, men det var kort datum så den kostade bara 10kr! mums! lite hackad lök och en klick fraiche eller yoghurt för att friska upp det hela och lyckan är gjord!


tjao/K      


Av Kicki - 3 augusti 2011 15:44

Imorse ringde mamma o frågade om jag skulle med till Norrtälje för att handla lite.

Visst sa jag, jag behöver gå på ÖB o köpa plastpåsar  


Tror ni det stannade vid plastpåsar?

Nädå...självklart blev det lite annat smått o gott oxå. Lite kryddor o konserver, kattsand,dasspapper o sådant.

På Coop fick jag faktiskt lite inspiration och det blev lite mat i kassen oxå! Så nu har jag så mkt grejer hemma att jag knappt kan bestämma vad jag ska äta bara för den sakens skull  


Igårkväll kunde jag plocka in min första pyttelilla bukett med luktärtor o ställa i sovrummet  

 De luktar ju så galet underbart!!

...medan de är fräscha vill säga. vattnet de stått i när det är dags att slänga dem luktar.....förfärligt minst sagt.  


hej så länge/K

 

Av Kicki - 2 augusti 2011 12:25

Lite smått o gott från Easycare landade hos mig idag!

    Enda exemplaren inom Sveriges gränser  



Mamma har varit här o fikat på morgonen men annars blir det nog en vanvettigt slö dag till det är dags att fara till stallet ikväll.

Är galet trött....kanske rentav blir det en tupplur... men då blir det ännu svårare att sussa ikväll sen...


två filmer ramlade in oxå så det blir nog till att slöa med dem bara. kikar just nu på Michael Flatley´s Celtic Tiger. Ni minns kanske Riverdance och Lord of the dance? Det Irländska steppdansfenomenet. Celtic Tiger är uppföljande show.

 

För en massa år sedan var jag faktiskt i globen och såg Riverdance. Mamma hade köpt typ de dyraste biljetterna, längst fram för att vi skulle kunna se bra o få en riktigt maffig upplevelse. Men gissa om vi blev sura....scenen var så hög o stolarna så låga så vi såg bara dansarna från knäna och upp!!  Då tappar man ju hela grejen! det är ju för fan fötterna man vill se i det här fallet!  Så mamma ångade ut till nån informationsdesk där o grälade. det slutade med att vi rusade upp för en massa trappor till ett etage och kunde se mkt bättre. Globen försvarade sig med att de inte visste i förväg hur hög scenen var.... välplanerat?  de dyraste biljetterna blev alltså nästan sämst.

Så kan det gå!


steppelistepp /K

Av Kicki - 1 augusti 2011 18:49

Coolaste ridbrallorna jag sett på länge!!

Sarm Hippique Italia.

Tyvärr är prislappen defenitivt inte cool....1799:- hos GrandPrix ridsport ....


...*suckar djupt*


/K

 

 

Medlem i Team Easyboot

 

 

      

 

Vinur frá Götu *1985*

          

Tinky *1997* (min bonushäst)

  

 

Scuzzies A tiqne "Sessa"

 

Easycare.inc - Easyboot

  

 

Varför barfota?

 (En kort artikel på engelska)

Barfotalänkar

EASYBOOTS i Sverige

Foder o annat matnyttigt

Hästsport o sånt

Andra Bloggar

Senaste inläggen

Arkivet

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards