Kickis Blogg

Alla inlägg under augusti 2011

Av Kicki - 21 augusti 2011 13:59

Äntligen lite skönt väder igen!


Jag tog med båda mina gryn på en sväng idag!

    Det är roligt att båda två tycker att det är rätt kul! Ja gubben tycker ju det är störtlajban...mest för att tävlingslusten vaknar kan jag tro, men Bettan hänger ju med glatt o villigt med i svängarna. Ibland får jag förståss ta in gubbfan till myrsteg så lillskiten får en chans att skritta oxå  

Jag ska verkligen ta mig i kragen och försöka komma ihåg att ta med henne nån gång i veckan iallafall...


 

Bettan är förövrigt brunstig och frotterar sig närgånget med killarna i hagen  

 

      Favoritprinsen verkar vara Happy...

   


Men även Shettispojken Trocadero får sig lite pussar...

    

Jag fick mig ett väldigt gott skratt när jag stod o kollade på dem, men tyvärr ingen bild. Happy ledsnade tillfälligt på uppvaktningen och backade upp rumpan mot Bettan, varpå Bettan reagerade med att trycka hela sidan mot Happy och strök sig som en katt mot hans bakben.  


 Så skönt att få hästa ner sig lite igen!!


hej så länge/K

Av Kicki - 20 augusti 2011 20:41

Regnrusket idag inbjöd inte till några utomhusaktiviteter direkt så jag stannade hemma och satte igång att pyssla lite med det ena täcket.


  Kantbandet bortsprättat och nedre delen av täcket bortklippt. Innan jag satte igång och klippa o sprätta sydde jag en raksöm längs med den blivande nya kanten för att hålla fodret på plats.


 Kantbandet nålat på plats igen



    och så var det bara att sy fast kantbandet igen!


Det blev kanonbra!

Samma sak skall göras med det andra täcket och så ska jag förståss klura ut det bästa sättet att gå tillväga för att ta av halsen på det ena.

Men för ikväll får det nog vara bra  


tjao /K 

Av Kicki - 19 augusti 2011 13:10

Nu har jag äntligen fått hämta min bil!  


Givetvis bar det sen av till stallet i raketfart!


Jag tror att båda mina gryn var rätt glada över att se mig igen.

      


En liten ridtur blev det i nya bootsen

De är nu "intöltade" till gubbes stora glädje  



Ett av täckena provades förståss oxå!

   Det passade riktigt bra men i vanlig ordning var det väldigt djupt...  så det skall åtgärdas, fram med sax och symaskin!      Lite synd att bogbälgen sitter så lågt men DET är inget jag ger mig på att ändra!




 Bettan fick komma in för lite pyssel,puss och mineraler...



...och gubbe fick gå ut å äta lite frodigt gräs på gräsmattan innan det var dags för hagen igen.

 

  Utsikt över en älskad hästrumpa...


Tjao / K - nöjd


 

Av Kicki - 18 augusti 2011 12:49

Jag har inga stora förhoppningar att få min bil idag heller...jag ringde i förmiddags o kollade, han påstod han skulle få hem grejorna idag och att bilen skulle vara klar i eftermiddag...

mmm eller hur tänkte jag...


Eftersom det nu var kris med kattmaten och jag själv behövde ha åtminstone mjölk så ringer jag mamma o hon kommer givetvis till undsättning.  


Hon kom å hämtade mig så åkte vi till foderaffären o köpte kattmat. gick in på Ica så jag fick hem lite mat och hämtade paketet från Börjes.


Täckena verkar skitbra!

Jättehärligt material som verkligen verkar vara urstarkt (1800denier) och rejäla spännen o doningar!  Snyggt är det oxå! Nu återstår bara att se hur det passar....när jag nu får tillbaks bilen från skitverkstan.

Att sy av halsen på det ena täcket verkar oxå bli en lätt match! Det är redan en söm/skarv där isf halsdelen skall tas av. Bara att sprätta bort och sy igen mer eller mindre alltså. har planer på att fodra hela vägen med svart teddy sen   

Det enda som jag tyckte var lite minus med dem var att bensnörena inte var elastiska, det har jag upptäckt att jag gillar. Men det får gå! De går ju faktiskt att byta ut om man vill.


Till bilen har jag beställt ett kulskydd i form av ett hästhuvud     Nu när jag äntligen har bil med dragkrok så måste man ju bara ha ett sådant!? Det ska ju bli kul ATT FÅ SÄTTA PÅ BILEEEEEEEN!!!!


Nu ska jag gå ut på balkongen o se om jag får se några blixtar. Stora Åskar är på g här minsann!


hej så länge/K

Av Kicki - 17 augusti 2011 11:45

Bilen står fortfarande på verkstan, sabla B-verkstad! tacka vet jag mina vanliga killar...

De påstår att de ringt mig flera ggr under gårdagen men här har det minsann inte gått fram en enda signal...  


Imorse när jag skulle gå till zonis öppnade jag dörren och utanför står ett paket. det måste ha kommit igår men varför i helskotta ringde inte postis på dörren????

tur man bor i ett "snällt hus" !!

Det var de 4 bootsen jag beställt. HURRA! så jävla kul då att jag har en bil så jag kan ta mig till stallet!!   


Redan i måndags fick jag sms om att paketet från Börjes ligger o väntar på Ica. idag fick jag påminnelse om att det fortfarande ligger o väntar på Ica.... Så jävla bra då att jag har en bil så jag kan ta mig dit o hämta det!


Kattmaten börjar tryta, så jävla bra då att jag har en bil så jag kan ta mig till foderaffären o köpa mer!!   


Jag HATAR att inte ha bil!! Hade det inte varit för rygghelvetet hade jag kunnat gå eller cykla ner till Ica o foderaffären o det där men nu är jag strandad här. Dessutom förmanade zonis mig att ta det extra försiktigt idag efter behandlingen.


som om detta inte vore tillräckligt så har mitt internet legat nere under förmiddagen....

Jag kan inte hitta på nåt att äta och jag är hur trött som helst. Provade att krypa ner i sängen under internethaveriet för att sova en stund men se det gick inte..  


Jag har urtråkigt, är less, trött, hungrig och frustrerad!!!

Bläääääääääääääääääääääääääääääääääää


/K 

Av Kicki - 14 augusti 2011 14:25

Idag bröt jag gubbens drygt veckolånga vila med en skrittur i skogen ovanför gamla grusgropen.

  Han hade inte direkt ngt emot att komma ut igen  

och hade mer än gärna velat springa lite...


Det blev lite staketfix, en tråd hade gått av på ett ställe. Jag såg det faktiskt häromdagen redan men glömde bort det  .

Idag låg den fortfarande av o knäppte på marken så tjejerna, som är gårdsvakt medan Marika o familjen är på semester, vet tydligen inte hur man reparerar elrep...

Det var iofs en mellantråd så det var väl ingen superfara, men man vet inte vad en försekommen shettis eller två kan få för sig...

Nå nu är det fixat iaf.

Fyllde på vatten till hästarna i slussen (igen) och gav dem en ny saltsten.

fick ordna med en koppling till en slang oxå som inte höll tätt... ja lite sånt pysslade jag med medan gubben åt sin mat o lite extra hösilage.

Gubbe i sin nya blåa huva.    


Sen stoppade jag på Ica för att handla lite, hem med grejorna och sen tillbaks för att lämna bilen på verkstaden.... åååååh vad jag inte gillar att ställa den ifrån mig o lämna av nyckeln! Man känner sig så ..ja, naken! Som om någon snor av en skorna mitt på en fält av vasst grus!

hoppas nu bara att de faktiskt blir KLARA med den imorgon oxå, jag vill inte alls vara billös nu! Jag ger inte alls mkt för den där verkstaden jag....


Så blev det till att promenera hem, tur att det inte alls är långt för ryggen bara skreeeeeeek trots den korta sträckan....

Det ÄR verkligen skillnad på att spatsera lite planlöst i hage,stall eller kanske i svampskogen mot att verkligen gå med långa benet före på asfalt...


hemma igen tog jag en skön dusch och nu är jag parkerad på soffan. Nu vill inte ryggen göra ngt mer alls idag, bara vila sig...

*suck*


hej så länge/K

Av Kicki - 13 augusti 2011 20:10

...jag kom mig liksom inte för med ngt särskilt.


bäddade rent i sängen och haft tvättstugan och så fixade jag lite med Bettans täcke.

Jag hittade ett gammalt vinrött teddyludd som passade utmärkt att fodra manken med!

  

Thats it!

/K

Av Kicki - 12 augusti 2011 21:52

Började dagen med att tanka bilen och stanna till på bilverkstaden som gjorde jobbet på raketens bromsar i våras...

den attans bromslampan började lysa igen igår och mkt riktigt hade bromsvätskenivån sjunkit drastiskt igen.


Där lade sig en kille på knä med ficklampa och konstaterade att det läckte ur ett bromsrör bak. Bilen fick bromsvätskan påfylld så att jag kan köra lite i helgen och tid bokad på måndag för att fixa bromsröret.


därefter åkte jag till stallet för boots,täckes och flughuveprovning.


täcket passade bra

  

men bootsen passade inte alls  

konstigt det där med hur millimetrar och måttabeller inte överensstämmer med verkligheten ibland....


Trailbooten, som jag måttat att passa gubbes bakfötter visade sig vara för stor tom för framfötterna ! dessutom så kom jag fram till att jag inte riktigt föredrar modellen faktiskt. den har sina fördelar, den var verkligen enkel att ta på och av, men faktum är att den passar lite rundare hovar bättre.

 

Easyboot Trail 

   


Glove-bootsen som jag måttat att passa hans framfötter visade sig oxå vara för stora! snacka om att jag kliade mig i huvudet  

Jag provade då att sätta på honom hans bakhovsboots fram, som ju är storleken mindre, och se! de passade perfekt.  Varför har jag inte provat det innan jag beställde? så urbota korkat!! 

kontentan blev att han ska ha samma storlek på Glove både fram och bak, men med powerstraps på bakbootsen.

  Easyboot Glove


Sen for jag upp till Vivi o Lasse, jag visste ju att Vivi var nyfiken på hur de där Trail såg ut så jag ville visa dem innan jag skulle skicka tillbaks.


I Vivi o Lasses trädgård stod de här vackra liljorna i full blom! 

 

Men det slutade med att vi hade bootsprovning på deras två Morganfröknar och de bestämde sig för att köpa båda bootsparen av mig!

så jag behöver inte trassla med att skicka tillbaks.

Bara att beställa fyra nya till gubben. fyra i strl 0.5 den här gången.....


När vi höll på som bäst med att prova boots hit o dit så ringer min mobil...

Det var min syster i andra ändan.

De hade varit norröver med husbilen och på hemväg stoppat hemma hos mamma o pappa men kommit på att nycklarna till huset låg kvar hemma. mamma o pappa är själva ute med sin husbil o kommer inte hem förrn imorgon.

-" kan du komma hit o låsa upp åt oss? Jag bjuder på middag! "sa syster och...ja.. vad svarar man på det?

Klart man rycker ut.

Så det blev några timmars umgänge med min systers familj och gott grillat till middag.

  Systerdöttrarna Ann-Louise och Ann-Marie tycker livet i husbilen är störtskönt.



  Min fina fuchsia Fiona blommade fint!



  Mamma o pappa bor minst sagt naturskönt...svanparet som stilla gled förbi på den spegelblanka sjön fulländade bilden.... åtminstone irl...


Så efter att ha legat på soffan i några dagar så känns detta som en fullgjord dag...


natti natti /K

Medlem i Team Easyboot

 

 

      

 

Vinur frá Götu *1985*

          

Tinky *1997* (min bonushäst)

  

 

Scuzzies A tiqne "Sessa"

 

Easycare.inc - Easyboot

  

 

Varför barfota?

 (En kort artikel på engelska)

Barfotalänkar

EASYBOOTS i Sverige

Foder o annat matnyttigt

Hästsport o sånt

Andra Bloggar

Senaste inläggen

Arkivet

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards