Kickis Blogg

Direktlänk till inlägg 4 augusti 2011

Fuchsia-mania

Av Kicki - 4 augusti 2011 13:47

Något som jag kanske inte har talat så mkt om här är mitt fuchsiaintresse!


Jag var ute på balkongen för en stund sedan o pratade lite med mina nuvarande skyddslingar och upptäckte att några hade fått bladlöss! Det blev behandling under vattenkranen och Provadopinnar i krukorna för allihop.

Ett par hade dessutom besök av Vita flygare, inte alls ovanligt på fuchsia. Bladlöss däremot har jag inte råkat ut för många ggr under åren.

fuchsior,pelargoner o sommarblommor trängs på balkongen... 


Hur som helst så kom jag på att ämnet kunde bli ett avbrott i bloggen från de mer hästiga inläggen?   

här kommer så en presentation av mina snuttisar, fuchsiorna!

Just nu har jag bara 7 plantor av lika många sorter här hemma. Några står fortfarande hemma hos mamma och för kanske en lite tynande tillvaro....jag borde ta hem dem med.

Den enda som knappast kan följa med hem är den meterhöga uppstammade Fiona, hon är helt enkelt för utrymmeskrävande för att bo på balkongen....

  Fionas blommor kan bli decimetervida på en vuxen planta!  


Eftersom de flesta just inte blommar ännu så har jag hittat andra bilder att presentera dem med. I huvudsak är bilderna lånade från Rockdalas hemsida, där man under vinter o vår kan beställa sticklingar med post.


Två gamla favoriter är:

 

Hollys Beuty                    och         Natasha Sinton 


Ingen av mina gamla moderplantor  av dessa sorter överlevde åren i mammas vård då jag bodde i lägenhet utan balkong, nu har jag unga plantor som är inne på sin andra sommar, förra året var ett dåligt fuchsiaår av ngn anledning här men till nästa sommar bör dessa två ha kommit igång ordentligt. Natasha blommar förvisso litet nu, men plantan behöver en säsong till för att komma i full kraft. Holly är en kinkigare fröken, men ack så ljuvligt hon belönar god och tålmodig omvårdnad. båda behöver stöttas ngt för att bli snygga.


En annan trotjänare är Whiteknights Pearl

  Det här är min planta som hängt med ända sen 2004, den ser litet rackig ut nu, den var rätt hårt angripen av bladlössen och tappade en del blad när den fick bada. Men normalt sett har den ett mörkgrönt friskt bladverk och mängder av små blekt rosalila blommor. helt underbar och lättskött. Om man vintertäcker den väl är den faktiskt vinterhärdig här i sverige! den har dock ett ett ganska rankigt växtsätt och passar därför utmärkt att linda upp på en båge, eller som jag har gjort linda den lite om sig själv. Jag älskar den!


Två nyare bekantskaper som är på sin andra sommar här är:

   

  Snowfire                       och            Grand Prix


Dessa är sorter jag inte haft förut men båda verkar vara kraftiga och tuffa trots att de är så storblommiga.



Rose of denmark

  

är en trevlig buskig sort som får hänga med av just den anledningen. inte så märkvärdig men bussig och söt i all sin enkelhet!


I våras tog jag med en namnlös sort från mamma som jag inte ens minns hur den ser ut, ska bli kul att få en aha-upplevelse när den börjar blomma, "-jaså, var det den!"


När det begav sig hade jag två lagerhyllor uppställda mot en husvägg fulla av plantor, krukor på marken och amplar på väggarna.... säkert ett 40 tal plantor av nästan lika många sorter...


Nu suger det som 17 i fuchsiatarmen...jag har så många gamla favoriter jag skulle vilja ha igen. Nackdelen är att man inte hittar dem så lätt, man finner dem inte bland de enorma lassen av stressdrivna plantor som landar på Ica i maj direkt...

Nej antingen får man beställa fånigt dyra sticklingar där hälften ofta inte tar sig, eller ha turen att ramla in på en trädgårdsbutik med stort fuchsiaintresse....

till nästa vår får jag försöka ta mig till ngn av trädgårdsmässorna för att botanisera bland sticklingsutbudet. det brukar vara säkrare än

post-sticklingarna.


ett annat problem är vinterförvaringen. jag föredrar att övervintra mina plantor ljust och ngt svalt. I vintras hade jag dem faktiskt i köksfönstren och höll elementen avstängda under. det visade sig funka riktigt bra, trots att jag trodde att det skulle vara alldeles för varmt för dem.


..... drömmen om hus o liten trädgård känns mer och mer tvungen. Jag skall ha en lagom stor bod anpassad för vinterförvaring....

*suckar*


Jahapp, det var lite om fuchsior det. Är ni glada att jag inte har 40 sorter att presentera och svammla om?  


hej så länge/K 

 
 
Stina

Stina

4 augusti 2011 16:06

Svamla på, jag älskar fuchsior !

Innan jag återupptog hästintresset igen var jag pelargonsamlare, hade 300 sorter - sålde och samlade.
Även fuchsior följde med på¨ett hörn och det var väl en 40 olika sorter som trängdes med alla pelargoner.
Just Whiteknights Pearl var faktiskt en favorit =)

http://billiejean.bloggplatsen.se

Kicki

4 augusti 2011 16:27

ja det är lätt att bli biten o fast. När jag någon gång får eget, som jag drömmer om, så kommer nog samlandet att ...bli hejdlöst hehe

 
Anne-Lie

Anne-Lie

4 augusti 2011 21:28

Jag har just kommit till stadiet där jag lyckas hålla liv i mina gröna växter =)
Skulle vilja utveckla det något, men det blir ju aldrig av... =/

http://monzan.bloggplatsen.se

Kicki

4 augusti 2011 21:30

asch, det är bara att öva =) och att skaffa rätt växter till rätt plats =D
kram

 
Kim

Kim

4 augusti 2011 22:41

Fuchsior är så fina, en del är riktiga konstverk.
Själv så har jag inte tillräckligt intresse för att sköta om dom, så jag njuter hellre av andras :)

http://varmt.bloggplatsen.se

Kicki

4 augusti 2011 22:42

så kan man oxå göra hehe

 
Viveca

Viveca

5 augusti 2011 00:55

Vackra! Tyvärr är jag lite slarvig med mina växter så jag ska nog inte ha för mycket sådana;)

http://perasperaadastra.bloggplatsen.se

Kicki

5 augusti 2011 09:41

då får du ha växter som tål lite slarv mao! det finns ju sådana med =)

 
natalie

natalie

5 augusti 2011 08:00

jag tycker blommor är oerhört fina, men på något konstigt vänster så dör alla såfort det är jag som ska ta hand om dom, haha...

http://n-rongvall.bloggplatsen.se

Kicki

5 augusti 2011 09:43

alla kan inte ha gröna fingrar...men det finns ju växter för dem som är utan oxå!

 
Frida

Frida

5 augusti 2011 15:52

Svar: Jo, jag tittade på dom när jag var där och såg att det inte var något gummiband i själva banden, men är det kris kan man nog använda dom ändå fast det inte är optimalt :) Jag har inget täcke från boett, men ett från jacson som jag har reservspännen och band kvar än så länge.

http://guffiframidfelli.blogg.se

Kicki

5 augusti 2011 15:53

då får du hoppa in på en sytillbehörsaffär o köpa upp dig på lite bred resår!

 
ylle

ylle

6 augusti 2011 21:39

Ja tänk vad människor har för udda intressen som man inte har en aning om! Kul med blommor! själv håller jag mig till kaktusar!

http://hptt://ponnyflickornasblogg.bloggplatsen.se

Kicki

6 augusti 2011 21:54

jamen kkaktusar är inte att förakta!! de kan ju blomma vackert de med!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kicki - 15 april 2015 11:21

I förra veckan var jag med Marika o tjejerna på shoppingrunda till Horze, Hööks och Börjes. Köpte mig ett par nya stigbyglar, Compositi Reflex.    Har varit sugen att testa såna eftersom jag har ett knä som gnäller till o från. De är ordentligt ...

Av Kicki - 17 mars 2015 14:51

Ledig dag och härligt väder betyder givetvis hästmys. Idag i sällskap av Cecilia som även hon var ledig      Först provade vi hennes nyinköpta sadel på Shess. Jag sadlade på Bullegulle och så tog vi en lufstur i skogen tillsammans.   Nu så ...

Av Kicki - 9 mars 2015 20:40

Inledde dagen, denna härligt vårliga dag, med en mysig tur i solskenet tillsammans med Marika och Mozart.       Vi bara myste av värmen och de isfria vägarna, pyssel o gos med hästarna . Man dröjde sig kvar i stallet bara för att man ville s...

Av Kicki - 8 mars 2015 15:47

....lyckas man liksom inte alls med bilderna....De flesta jag tog idag "råkade" bli i motljus eller annat skrutt. Men de inte allt för katastrofala får väl bilda ett inlägg här iallafall...   Idag småpysslade jag lite ihop med Julia. Eftersom d...

Av Kicki - 5 mars 2015 14:35

Strålande härligt väder idag!   Den typ huvudlösa Bulle har börjat fälla en aning.    Men varje vår ställer jag mig frågan: varför släpper alltid det vita först??  Har aldrig lyckats ta reda på svaret på den frågan men många bekräftar att det...

Medlem i Team Easyboot

 

 

      

 

Vinur frá Götu *1985*

          

Tinky *1997* (min bonushäst)

  

 

Scuzzies A tiqne "Sessa"

 

Easycare.inc - Easyboot

  

 

Varför barfota?

 (En kort artikel på engelska)

Barfotalänkar

EASYBOOTS i Sverige

Foder o annat matnyttigt

Hästsport o sånt

Andra Bloggar

Senaste inläggen

Arkivet

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards