Kickis Blogg

Alla inlägg under januari 2011

Av Kicki - 22 januari 2011 16:14

Efter frukost imorse tog jag o fyllde på kylarvätska o kollade oljan på min kära lilla bil. sen styrde jag kosan mot Uppsala för att gå på Citygross...

och det gick ju bra.

ända till jag kom till Uppsala södra infart...

 

där började bilen att hacka och kuttra o svara dåligt på gasen.

Jag blev alldeles kall och det började klia o sticka i hela kroppen. HJÄLP!! vad gör jag nu??

Bet ihop och hoppades på att jag skulle nå C-G's parkering. Hade tur o slapp rödljus o andra stopp och kunde jaga på bilen hela vägen fram.

där dog den.

 

lite purken och ganska uppgiven gick jag så  in på C-G. tänkte att problemet med bilen tar jag sen.

och jadå, täcket var slut i storleken.

jag blev inte förvånad.

men jag hittade tre par strumpor för 5 kr styck. och en grön piggborste.

 

betalade o gick ut för att prata med bilen litet.

den startade förvisso men men ville inte hålla igång.

så jag gick in till killarna i en databutik vid ingången till C-G o bad om hjälp med nummer till ngn verkstad.

efter mkt om o men fick jag numret till ett ställe men där var ingen hemma.

så jag tog mig över några snövallar och vägar in på en statoilmack. där hittade vi ett nummer till ngt som hette biljouren, samt numret till assistanskåren i uppsala. tänkte att det får bli sista alternativet.

men på biljouren var det ingen som svarade.

så det slutade med att bärgningsbilen fick komma och köra mig o gulingen till en Seat-verkstad en liten bit därifrån.

 

jag vågade fan inte riskera att bli stående i ngn rondell eller korsning. bärgningskillen tyckte att det var helt sinnessjukt,men att det finns inte en enda lördagsöppen verkstad i Uppsala. det enda han kunde göra för oss var att skjutsa o lämna oss vid verkstaden och så kunde jag lämna in nyckeln i inkastet där, med en "remiss" från a-kåren.

 

när vi var avlastade ringde jag gullemamman som turligt nog kunde komma o hämta mig.

  

fördrev en timme med att glo på nya bilar i Möllers bilhall...

 

Mamma körde mig ner till Hööks nyöppnade butik så jag kunde kolla på täcke där. jag hade ju 200kr presentkort så jag tänkte att jag får väl köpa ett dyrare täcke där då.

de hade ett för 749kr som motsvarade C-G's 499kr täcke. regntätt med 100gr fyllning, och tänk, de hade ETT enda täcke kvar i rätt storlek....det som hängde uppe för visning.

 

så for vi hemåt och jag fick låna med mig mammas flygplan hem i några dagar...tackolov. dessutom skickade hon med mig en skiva entrecote till middag.   

 

stackars min lilla guling som står ensam o övergiven på en parkering i Uppsala...

 

stannade förståss i stallet på hemvägen o matade gubben.

täcket passade okej som tur var.

     

får fota imorgon i bättre ljus, det hade ju börjat skymma.

 

Nu ligger jag här i soffan, hungrig som satan eftersom jag inte ätit sen i morse...och lite lessen...trött...eller nåt.

ser för mitt inre öga pengarna rulla iväg...

suck.

 

teknik o maskiner är bra när de funkar, men vad strandsatt man blir när de trasslar!

bara det faktum att man satt strandad på en parkering typ 5 mil hemifrån utan ett enda nummer att ringa efter hjälp...då känner man sig ganska liten.

nu har jag satt kårens kort i solskyddet och hoppas jag aldrig behöver det igen...

 

suck

 

/K

Av Kicki - 21 januari 2011 19:26

UJUJUJ.....snacka om att man e slut nu! och igår var jag uppenbarligen så slut att jag glömde bloggen ??

 

nåja. nu är det äntligen helg och äntligen slut på idiotskiftet...  

och jag har klarat min första heltidsvecka!

 

nu vill jag bara koppla bort jobbet så nog om det nu!

 

imorgon väntar kanske en sväng till citygross för att inhandla ett till täcke.

får se hur det blir med vädret.

 

  

ett sånt här täcke till vill jag ha!

 

tjao /K 

Av Kicki - 19 januari 2011 21:24

...den gick rätt fort den. fast lång ändå.

direkt efter jobbet åkte jag först till Ica för att handla lite o sen ut till stallet för att mata älskade gubben.

 

nu har jag just duschat o ska äta en fryslasagne...

o försöka varva ner till det är dags att nanna...

 

kram alla! /K

URK

Av Kicki - 18 januari 2011 21:38

Det e jobbigt å jobba...

 

det har gått ganska hyfsat med fotfan...men nog har jag ont nu..

får se hur det går.

 

suck.

 

trött i både kropp o knopp.

sängen nästa!

 

nej förestsen...måste kolla in mina vänners bloggar först

/K

Av Kicki - 17 januari 2011 20:31

Nu har jag börjat jobba heltid igen...fast jag startade idag med att ha halvdag.

resten av veckan ska jag jobba 10-19....huvva!

får se hur ont jag får i fotfan.

 

på måndag börjar vi jobba riktigt kvällsskift igen   

det betyder mer fritid, kortare arbetsdagar och mer i plånboken eftersom vi får tillbaks Ob-ersättningen från kl 18.

kommer då att arbeta 13.51 till 21.50nånting...minns inte på minuten...

 

 

Var till stallet på förmiddagen för att mata gubben och blev lite varm om hjärtat, igen.

både igår o idag så har hästarna fortfarande stått i mathagen o mumsat på hösilage när jag skulle hämta in gubben och båda dagarna har han LÄMNAT foderhäcken för att komma mig till mötes! det värmer matte-hjärtat....att vara så efterlängtad att maten får på båten!  

 

  

Av Kicki - 16 januari 2011 13:44

Fy bubblan vad blött det är ute....

 

åkte till stallet i fm och då var det fortfarande "bara" töigt....

men sen började det regna..urk.

 

hade bestämt mig för att tömköra hästarna.

för att slippa få gubben blöt så fick han ha tunna regntäcket under grejerna!

    

det gick ju kanonfint och så slapp jag lägga torrt täcke på blöt häst sen när han skulle ut igen   

nu börjar tankar gro på att försöka köra in honom "på riktigt" i vår....ska fråga Marika om hon kan tänka sig att hjälpa mig att prova lite...och låna ut utrustning.

jag tror faktiskt att det skulle kunna gå bra....

 

Det blev inte så att jag tog in o körde Bettan oxå, det blev lite annat fix istället.

Jocke skulle skotta av taket till "mellandelen" av stallet och det var så tungt så tungt. då kom jag med idén att det kanske skulle kunna gå att spola ner snön med vatten    

så Marika o jag rotade fram ett par slangar o kopplingar. ena slangen var frusen så den fick tinas upp i hett bad först.

tillslut kunde vi hiva upp slangen till Jocke o sätta igång vattnet.

Jag vet inte hur det gick sen, om min idé funkade, för vid det laget var jag genomblöt och hungrig så jag for hem.

jag HOPPAS att det funkade..i teorin borde det ju göra det. blöt snö på plåttak med lite extra vatten som glid underifrån borde ju göra att det får extra skjuts neråt?

 

Täckena är färdiga! det var ett förskräckligt pyssel med det första täcket...( ett horsewaretäcke...) jag fick sätta upp en lina genom köket o hänga upp det på för att kunna handsy på insidan.

  

 

    

det här vita tygstycket sydde jag fast för hand efter att jag sytt ihop revorna i innerfodret, för att täcka alltihop men jag insåg senare att det aldrig skulle hålla och sprättade bort det igen.

sydde sen mindre lappar över revorna med symaskinen. det blev lite bubbligt här o där men förhoppningsvis kommer det att funka ändå.

Jag begriper inte alls hur man kan tycka att det är en bra idé att använda supertunnt,slinkigt, klent tyg som innerfoder i ett hästtäcke...men tillverkaren tycker väl inte att man ska laga täckena när de går sönder utan bara köpa nya...?

 

täcket som var hål rakt igenom var mkt pyssel med oxå, men inte alls lika besvärligt som det första. hurra för fleecefoder!

 

jag har fortfarande inte ätit ngt...är tokhungrig. antar att jag måste göra ngt åt den saken..

 

hej så länge/K

Av Kicki - 15 januari 2011 13:15

Stallet som vanligt på fm.

trevlig ridtur!

 

 

 

 

lyckades ta en urdålig bild....det är ju iofs inte så svårt   men jag visar den ändå, för hans fina uttryck...  

 

 

 

 

Bettan fick komma in för lite pyssel o mineraler. hon låg o sussade sött när jag skulle hämta henne.

 

 

nu ska jag fortsätta med täckena.

 

hej så länge/K     

Av Kicki - 14 januari 2011 11:17

Man håller sig sysselsatt!

 

har nu två täcken som jag ska laga till två kära stallkamrater.

det ena trasigare än det andra   

 

 

på det här har jag redan tråcklat ihop alla revor i innerfodret för hand...tidsödande så det räcker. nu ska jag sy på ett nytt tyg för att täcka alla revor. sen ska även revorna på utsidan sys ihop. märkligast är att revorna inte verkar hänga ihop, alltså utsidans o insidans revor.

eftersom fodret,mellanfodret och yttertyget endast är förbundna i ytterkanterna så måste jag sy allt förhand.

med så många smårevor är det stört omöjligt att sy det på maskin utan att det blir en massa bubblor och veck.

 

det andra täcket har jag inte studerat så jättenoga ännu, mycket pyssel med det oxå.

   

hål rakt igenom var det här....

 

ingen konst att fördriva tiden idag alltså!

 

hej hopp /K 

Medlem i Team Easyboot

 

 

      

 

Vinur frá Götu *1985*

          

Tinky *1997* (min bonushäst)

  

 

Scuzzies A tiqne "Sessa"

 

Easycare.inc - Easyboot

  

 

Varför barfota?

 (En kort artikel på engelska)

Barfotalänkar

EASYBOOTS i Sverige

Foder o annat matnyttigt

Hästsport o sånt

Andra Bloggar

Senaste inläggen

Arkivet

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards