Kickis Blogg

Alla inlägg under september 2010

Av Kicki - 9 september 2010 18:03

Började dagen med att gå till frissan o få skalpen skalad! såååå skönt att bli av med den jäkla yllemössan   

tror kanske att jag KANSKE låter bli att blondera den här gången...KANSKE.

K-A-N-S-K-E tycker jag att det ser rätt så ok ut iallfall...fast jag är ju så van vid att vara blond....

 

sen for jag till stallet. gubben tog jag ut i rundcorallen med inspänningstyglar. ville se hur han rör sig. underlaget där är lite väl djupt för min smak men han verkade inte störd av det. hur som helst så rör han sig hur fint som helst. ser riktigt snygg ut ju...NÄSTAN som i hans glada ungdoms dagar hihi

nu är det de glada ålderdagar   

Han är fortfarande lite gallig i benen...men jag kan inte kalla honom tjock i benen längre. och jag börjar faktiskt luta åt att det är nog för att han går på mer gräs nu än vad han gjort på flera år. han är gräsgallig helt enkelt.

inte är han det minsta öm eller halt iallfall.

 

  

 

efter de där varven i corallen så lufsade vi ut på terrängbanan. vid de flesta hinder så fixade jag lite o la upp stockarna. så fick han gå över dem, o ta mig 17 nästan varje gång så puttade han ner dem...han har alltid varit helt likgiltig till sådant...bryr sig inte ett smack att bommar rullar ner eller på hans hovar. han lyfter bara så mkt på benen så att han kan gå vidare så är det inte mer med det   

men jag tycker det kan vara bra övning för honom att jobba lite med det. dels för att aktivera bakdelen o dels för att få lite mer styrsel på dojjorna..han har alltid varit lite snubblig o klantig. inte alls sådär säker på hovarna som de flesta anser att islänningar är eller ska vara.

hur som helst så lunkade vi fram, jag fixade till hindret, han rev ner o jag fick lägga upp igen   

ska tilläggas att den här terrängbanan inte är ngt jättetjusigt avancerat bygge. den är ju fixad av sådant som finns tillhands o anpassad för att passa alla ponnyerna, små som stora. de flesta hinder har två delar, ett högre o ett mindre. så det e lite stora stockar, mindre stockar, någon hinderbom, några tunnor o lite sådant. upplagt på stubbar o tegelstenar runt en liten slinga. man tager vad man haver helt enkelt. men fullt funktionellt o skojigt för barnen.

 

när jag var ner för att titta till Bettan ute i hagen så upptäckte jag att en hörnstolpe var knäckt. och självklart hade jag inte mobilen med mig så jag kunde ringa Marika som var uppe i stallet att stänga av elen...

knatade upp till stallet o ner igen o fixade till staketet. Fighter o Chess tyckte jag var världens bästa som flyttade stolpen o staketet så det blev några meter fint gräs att mumsa på.

sen stannade jag o tittade på när Marikas döttrar Vilma o Vendela tränade på sina dressyrprogram på ridbanan. de ska åka till strömsholm om en dryg vecka o tävla på Shetlandsponnyerna Piazava och Granit.

tänk den som fått en sådan uppväxt....

 

så det blev en bra dag idag med!

 

/K

Av Kicki - 8 september 2010 15:45

skön dag!

softade lite på förmiddagen sen åkte jag ut till stallet.

blev en snackstund med Marika som pysslade med två av sina hästar.

sen tog jag gubben ut på en vända. vi töltade försiktigt en liten bit på en sandväg o snacka om att han blev lyllo! det var skojigt sa han   

det har faktiskt kännts som han tyckt det börjar bli tråkigt att bara skritta, så jag tar det som ett tecken på att han är redo att börja "springa" litet försiktigt. tycker ju jag med är skoj!

men vi tar det piano iallfall, skyndar långsamt. jag skulle aldrig förlåta mig själv om jag gick för fort fram så han tar skada.

vi har mysigt ihop nu, o det får lov att ta tid.

 

Bettan fick följa med på en liten skogspromenad.

  

jag gick i mkt sakta mak o spanade efter kantareller.

fick ihop så jag kunde göra mig ett litet berg på en rostad macka. inte helt fel till mellis.

ja..eller rättare sagt lunch.

har varit så idiotsugen på kantarellmacka i flera veckor nu..men jag har ju inte kunnat traska ut o plocka. men idag kunde jag helt enkelt inte låta bli.

visst känns det i foten nu...men det var det värt.

 

nu ska jag lägga foten på en kudde o bara vara resten av dagen. två filmer landade på hallmattan i morse. minns inte vilka. men jag ska iallafall ha soffläge!

 

/K

Av Kicki - 7 september 2010 16:55

jag åkte faktiskt ut till stallet igårkväll trots allt. jag ville ta in gubben o ge honom lite mat utan att göra ngt mer. tycker det är viktigt det oxå, att man inte alltid betyder jobb för dem.

 

nu har han två nya beundrarinnor, små welsh mountain flickor, 2 o 4 år gamla (tror jag det var)....jisses...lammkött minsann.

de hade världens uppvisning igår när han fick komma ut igen. de hade ju läääängtat efter honom, han hade säkert varit borta i en hel kvart eller så.

 

idag var jag förbi jobbet med sjukintyget o sen ut till stallet.

tog en tur i skogen, delvis på stig vi inte gått innan. vägen var nyskrapad så vi undvek den.

ett varv på ridbanan avslutningsvis. lite samling o några steg tölt.

ska nog kanske jobba bara på banan lite imorgon...det är förbaskat trist men det skulle sitta rätt bra med lite samlande o böjande hihi

 

veterinärräkningen kom idag. INTE roligt.

det var ju ett par boots som rök där kan jag säga...

och på tisdag kommer nästa veterinär för vaccinering...urk.

nåja. smällar man får ta.

 

nu ska jag nog sätta mig på balkongen en stund, solen ligger på så det var rätt mulligt där nu.

 

/K

Av Kicki - 6 september 2010 17:01

fick nyss mail från Julia, en av tjejorna i stallet, hon har fotat mina pållar   

 

  

gubben gråfejs...inte mkt annat skvallrar om åldern.

 

  

undrar vad Julia o Bettan pratar om?

  

Bettan ser verkligen inte ut att tycka illa om Julias kramar   

Av Kicki - 6 september 2010 16:04

ååååkej....det var ju det jag anade.

jag knatade ner till vc IGEN för att hämta intyget.

o då fick jag veta att doktorn ville prata med mig.

jahaja tänkte jag å slog mig ner.

å väntade...o väntade...

väl inne hos doktorn tog det ju en god stund att reda ut alla trasslar. och mkt riktigt, det första intyget hade han ju skrivit fel datum på OCH glömt att skriva under.

så nu fick jag redogöra vad som gjorts o inte gjorts o så var han tvungen att klämma på mig o jag skrek. kan de bara sluta tortera mig eller?

fick iallfall ut ett nytt, uppdaterat intyg daterat från den 20 augusti fram tom 15 september.

 

men nu när jag kollat på datumen...så tror jag att virrpannan skrivit fel igen...för han SA att han sjukskrivit nästa vecka. men den 15 är en onsdag..den 15 OKTOBER däremot är en fredag...

men jag orkar fan inte bry mig i det.

och jag hoppas ju att de ska kunna hitta ngn hjälp som funkar på sjukgymnastiken.

 

ja just det, när jag satt där o väntade på vc då ringer dessutom min arbetsledare på jobbet *stön*

sa till henne var jag var o jag ringde upp henne när jag kommit hem. hon e bra iallfall.

men vilken jävla röra...

e ju helt uppstressad nu.

det här e nog lite mer än vad mina nerver pallar med....tur man har näsan ovan vattenytan för övrigt just nu, annars hade jag klappat ihop helt.

 

funderar på att åka ut till stallet o ge gubben lite käk...men egentligen orkar jag inte göra ngt mer idag. men det skulle kännas skönt rent mentalt.

fast det får nog vänta till imorrn iallfall.

får försöka koppla av hemma.

/K

 

 

Av Kicki - 6 september 2010 12:59

var till sjukgymnasten. fick bannor för att jag inte ringde dem på torsdagen, när tejpen lossnade...men...de sa aldrig att jag skulle det, bara att jag skulle ha det på så länge som möjligt. visst det var väl lite osmart...men...  

så skulle hon tejpa igen men tejpen räckte inte. hon springer in till apoteket (som ligger vägg i vägg) o ska köpa mer tejp. då har den utgått ur sortimentet!! o de har ingen ersättningsvara....  

hur sjukt är inte det??

så det var en lite olycklig sjukgymnast som kom tillbaks utan tejp.

då fick jag ultraljudsbehandling "istället" i ett försök att smärtlindra.

o dra åt skogen vad det gjorde ONT! inte hela tiden men faaaaaaaaaaan jag var färdig att nita henne flera ggr. har förr fått ultraljud på ryggen o det har aldrig kännts obehagligt..

hur som helst skulle hon försöka få tag i tejp o ringa mig imorgon. hon hade heller inte ngn klar plan hur jag skulle fortsätta behandlas o skulle prata med den första sjg som jag var till förra veckan...

det var röra nr 1.

 

så går jag in på vc för att få sjukintyget.

inte fan hade idiotläkaren förra veckan skrivit det intyg han lovat. o inte var ngt utskrivet för den här veckan.

de hade överhuvudtaget inte koll på att jag varit där överhuvudtaget.

men tillslut så hittar de intyg från mitt första besök, den 20 augusti. det var utställt ända till den 29 sept???  

så jag fick gå hem o kolla på pappret jag fått. o mkt riktigt, nog stod det den 29 sept. men det var inte UNDERTECKNAT av läkaren   

gick tillbaks till vc med intyget. då har läkaren lunch....

suck.

men jag lämnade intyget å får hämta det senare underskrivet...

ger mig fan på att det blir nå mer knas.

megasoppa!!

vad less jag blir...

/K

Av Kicki - 5 september 2010 13:04

En lycklig liten hästmatte är jag allt....

red samma vända som igår fast åt andra hållet. den svängen erbjuder en del lätta uppförsbackar så det är bra träning. otränad o stel som han är så har han väldigt jobbigt att gå nerför så det får man ta det lite försiktigt med.

är övertygad om att han kommer bära mer vikt på bakdelen när han får boots till bakhovarna oxå.

gick ett par varv på ridbanan när vi kom hem, där är det ju mjukt o fint underlag så där var det inga större problem att samla honom. vi tillomed töltade några steg åt vardera hållet   

kändes såååå bra.

 

nu är jag hungrig...måste hitta på ngt ätbart.

sen är det tvättstugan som gäller.

/K

Medlem i Team Easyboot

 

 

      

 

Vinur frá Götu *1985*

          

Tinky *1997* (min bonushäst)

  

 

Scuzzies A tiqne "Sessa"

 

Easycare.inc - Easyboot

  

 

Varför barfota?

 (En kort artikel på engelska)

Barfotalänkar

EASYBOOTS i Sverige

Foder o annat matnyttigt

Hästsport o sånt

Andra Bloggar

Senaste inläggen

Arkivet

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards