Kickis Blogg

Alla inlägg under september 2010

Av Kicki - 18 september 2010 20:52

ojsan hoppsan....hehe

då har man beställt lite hästprylar från Börjes !

 

Det började med att jag vill börja ge gubben MSM-tillskott.

   efter undersökningar så kom jag fram till att Börjes är billigast i vanlig ordning. ( skickade ju in mamma på citygross häromveckan men de hade inte, de skulle kunnat konkurrera i pris)

och när man ändå beställer så är det ju lika bra att passa på....hehe

ett nytt regntäcke ska han få, gubben min. de hade vettiga för bara 299kr. inte mkt att snacka om det.

två par sulor. en pannlampa och ett par neoprene-damasker åkte ner i vagnen oxå.

  

o pannlampa, det vill jag verkligen ha en bra till vintern. till de gånger man får för sig att ta en ridtur efter jobbet. är ju oxå väldigt fiffigt att ha när man ska hämta in från hagen när det är mörkt.

jag har två pannlampor förut, men de ger dåligt sken. hoppas på att de nya modernare lyser upp bättre.

  

 

sulorna ska jag ha till mitt trixande med hemmagjorda sulor till bootsen   

vilka jag förövrigt hoppas kommer i veckan.

 

damasker vill jag prova för jag inbillar mig att det inte e helt fel att han får lite extra stöd o värme om senorna.

 

   dessa blev det. kanske modifierar jag dem litet. sprättar bort slagförstärkningen o kapar dem litet- de kostade bara 98 kr så det kan man experimentera litet med om de inte sitter som en smäck.

egentligen ville jag ha såna här

   men de går ner om kotan och jag misstänker att de krockar med bootsens gaiters. annars tror jag de är jättebra.

 

hehe...verkar jag lite jollig tro?

 

/K

 

Av Kicki - 18 september 2010 15:23

Då har man varit ute på en ridtur igen   

gubben var pigg o glad efter 2 dagars vila.

 

Bettan fick lulla med mig ut på en kantarelljakt.

hittade faktiskt en hel del så det blir kantarelltoast till kvällsgottis.

bara några minuter efter vi kommit hem till stallet igen så öppnade sig himlen o det vräkte ner regn i säkert tjugo minuter....tur man hann undan!

 

De andra inackorderingarna har nu flyttat upp till stallet från betet. det var så skönt att inte behöva oroa sig för nytt ihopsläpp. särskilt inte nu när det är vått o slirigt ute i hagen.

min gullegubbe får ju gå med sin stora flock.

Han o fjordingen Troja stod o kliade varandra när jag kom ut för att hämta honom...så mysigt att se.

önskade då att jag hade en kamera med mig...men jag hade inte ens mobilen i fickan.

jag måste fan skaffa ny mobil så jag kan fota mer....

 

oj nu har jag alldeles glömt av tvätten. måste ner o kasta in den i tumlaren.

 

hej svejs /K

aj

Av Kicki - 16 september 2010 20:48

Aj

ajaj

ajajaj

pust o stön

 

min arma kropp

min arma fot

 

aj aj

 

*suck*

/K

Av Kicki - 15 september 2010 18:05

jaha då ska man börja jobba imorrn då.

det känns som om det kommer gå åt helskotta....tror inte hälen kommer vara med på noterna.

men det återstår att se. måste väl prova. FK börjar väl skrika snart iallfall.

 

idag har jag inte ridit. eftersom han (o bettan) fick influensasprutan igår så får han ta det lugnt i några dagar. jag kommer knappast ha ork efter jobbet såhär i början iallafall.

tog istället in bägge två och avmaskade dem. gullade lite o gubben fick sin mat. klart att bettan oxå fick lite gottis. det måste man få efter avmaskningsmedlet.

till nästa gång MÅSTE jag komma ihåg att gubben har börjat spotta ut medlet...det har hänt flera ggr nu, jag glömmer varje gång.   

 

marika tackade så jättemkt för hjälpen igår, hon sa hon kände sig så stressad av det där med veterinären. och det var ju det jag förstod, klart det var jätteskönt för henne att ha alla de andra hästarna redan utsläppta i hagen när hon var klar med lektionen för kvällen.

Jag hade ingenting att passa o det var ju mest bara mysigt att vara i stallet.

sen är det ju så att goda gärningar har man ju alltsomoftast tillbaks i slutändan!   

 

Marika tyckte att gubben kunde gå kvar med hennes hästar i den stora flocken.

tanken från början var ju att han skulle gå med dem i sommar, och nu när de andra inackorderingarna tas upp från betet till stallet så skulle han gå med dem i en annan hage.

o det där har jag grubblat på, vänt o vridit fram o tillbaks. men jag har innerst inne helst velat att han får gå kvar i storflocken.

dels för att han är så lycklig med dem o det funkar så bra, det är mest hästar i hans egen storlek (inackorderingarna är stora hästar mest), han håller kontakten med Bettan (även om de inte är superbästisar längre) ....det finns massor av anledningar.

det finns en del fördelar med att han skulle gå med inackorderingarna oxå...men för hans själsliga välbefinnande tror jag att det allra bästa är att han får gå kvar.

Så blir det ju nu   

Jag har tänkt på det länge men inte riktigt "vågat" ta upp det...och jag har ju inte varit helt säker på vad jag vill heller. Nu kom Marika med förslaget och det kändes så bra! känns skönt att hon tycker mina hästar funkar bra i flocken och det fick mig att känna mig lite speciell faktiskt. annars är ju policyn att inackorderingar går för sig och hennes för sig. utom småttingar som Bettan som inte ska ha så mkt mat, de har det bättre i stora flocken.

just nu går fyra andra inackorderingar i Marikas flock, varav en ska tillbaks till "privatflocken", den andra är en shettis som även går med på lektionerna, så är det två andra som har gått i den flocken från början. de är de allra första som hyrde in sig hos Marika.

så det känns bra att höra till "de utvaldas skara"   

inte så märkvärdigt egentligen..men det e lite så det känns.

     

(bilden är norpad från Syninge Ridskolas hemsida)

 

oj..nu har jag ju glömt av att äta!

har lagat min specialkålpudding...låda ala kåldolme...eller vad man nu ska kalla den.

men den är nog lagomt ätvarm nu *mums*

 

hej så länge /K

Av Kicki - 14 september 2010 19:26

tröttis e jag nu...i kropp o knopp. 

 

åkte till stallet vid nio för veterinären skulle komma då o vaccinera alla hästar.

men när jag kom dit står det på tavlan att veterinären ändrat tid till kl 14.

ingen större skada skedd tänkte jag.

tog ut gubben på en liten runda, och ja hihi vi kollade upp en ny stig   

när jag kom tillbaks hade marika kommit ut i stallet. det visade sig att hon hade fel mobilnummer till mig, därför hade jag inte fått sms:et hon skickat om den ändrade tiden.

men som sagt, ingen större skada skedd. jag hade ju inget att passa.

snacka lite en stund sen åkte jag hem några timmar.

tillbaks igen vid halv två o tog in pållarna.

15.30 kom veterinären   

tur att man inte hade tagit ledigt från jobb eller så...

nåväl, nu är de vaccinerade iallfall.

 

tog föressten en minipromenad med bettan för att hämta några kantareller jag spanade på igår. men se de fanns inte kvar...hittade fyra pyttesmå på ett annat ställe iallfall. dem o tre st champinjoner jag hade kvar sen jag gjorde pizza igårkväll har nu avnjutits på en rostad macka.

 

Jag stannade kvar i stallet tills veterinären var klar med alla hästar. marikas ridskolebarn kom ju vid 18 så jag tog ut de hästar som inte skulle gå på lektion. Bara roligt att hjälpa till. börjar få någorlunda okej koll på vad hästarna heter och är för ena....

det är förvisso inte helt enkelt att hålla isär vem som är vem av shettisarna...det är väl 4-5 svarta o 4-5 fuxar...

 

men nu e jag lite trött som sagt. men jag tänkte det var bra att hålla igång lite...som uppvärmning inför att börja jobba på torsdag....

 

imorrnbitti ska jag ringa den jäkla sjukgymnasten som inte hörts av. så jag får foten tejpad nångång...

och så ska jag få tummen ur o gå å förtidsrösta.

nåt åt det hållet.

suck.

 

/K

 

och javisst....man kan ju alltid hoppas att bootsen kommer haha

 

Av Kicki - 13 september 2010 16:54

 skrev inget igår för jag var grinig...hehe..som en treåring kanske då.

anledningen var den att i lördagskväll när jag bloggade så slutade webbläsaren att fungera så allt försvann. när jag börjat om för tredje gången o allt sket sig fick jag nog.

  

å det hängde kvar igår med....hehe

hade helt enkelt ingen lust att försöka.

hoppas det går bättre nu...

 

så.

i lördags ringde mamma mkt riktigt när jag var på väg till stallet. de hade mött mig längs vägen, men inte såg jag det, kände ju inte igen min kusins bil heller. bjuden på middag blev jag precis som jag förutspådde.

men först tog jag ut mina bebbor som jag tänkt. det märks att de har "separerat" nu, gubben är mkt grinigare på henne än förr. huter åt henne när hon kommer för långt fram. det är ju iofs bra att han hjälper matte    men det är inte nödvändigt.

iallfall tycker han att det e rätt skoj att ha nån med sig trots allt. pinnar på som 17. så lillan får pinna på som....34   

 

igår var det regnigt o trist...jag roade mig med att ligga på soffan, röja runt i bokhyllor, dammsuga och glo i börjes-katalogen....

 

Idag har gubben o jag varit ute på en utforskartur. och nu gick vi på lite nitar. 3 stigar/vägar försökte vi oss på men de ledde i 2 av fallen in på hustomter o den 3e ut på en plöjd åker. jag hade mina misstankar att det var nitlotter, för det syntes inte att ngn ridit där direkt.

men men, provar man inte får man inte veta.

vi red vidare o gick in från ett annat håll i det stora grustaget. virrade runt lite där för att hitta ny väg ut men där gick vi oxå bet.

uppe i skogen sen gick vi en ny stig iallafall.

och på den breda sandstigen travade vi en bit och töltade en bit.

eftersom tölten kräver mkt av bakdel o bakben så anser jag det väldigt viktigt att vara försiktig i början, inte pressa för mkt o kräva häftiga undertramp (vilket min häst har med råge när han är fit for fight). jag vill inte riskera hans hasleder. Spatt - nej tack!

 

hur som helst. han travade på fint, avspänd o eftergiven, helt frivilligt i fin joggingform.

han gick självmant upp i tölt och första metrarna var det lite trevande försiktigt så där, sen kändes det som att han liksom mindes hur man gör. stegen blev längre och farten bara gled iväg. men då hejdade matte sin glada springare innan fartdåren vaknade helt o hållet.

den galna raketen.

min lydiga gubbe-älskling.

 

  

 

alltså...jag är alldeles salig ju. det finns inte ord för hur det känns när man verkligen känner sig som ett med sin häst. känslan man har när samspelet klaffar till hundra...när det räcker med att tänka vad man vill. jag känner en sån vansinnig tacksamhet just nu till min häst. till att han stått ut med mig de här 15 åren...och fortsätter stå ut med mig några år..så många som möjligt...  

 

nu har jag nog faktiskt ledsnat på att vänta på det där provkitet. beställer nog ett par andra boots istället, som inte behöver provas ut med millimeterpassning. ett par Easyboots Bare.

   de har inte samma spänne som Epics och riskerar alltså inte att fastna i framhoven. en annan fördel är att de ju är inställningsbara precis som Epics. De kostar lika mkt som Epics och är därmed 200kr dyrare per boot än Glove som jag först tänkt köpa...( som måste millimeterpassas)

men det är kanske det smartaste iallfall...att välja Bare.

 

nu blev jag tankspridd....och distraherad av msn   


höres/K

Av Kicki - 11 september 2010 10:34

trist väder ...men det regnar inte...just nu.

tänkte först skippa stallet idag men jag tror jag åker ut o tar en liten sväng i skogen med Bettan på släp.

 

Sen åker jag nog ut till mina föräldrar. min moster o kusin från gotland är o hälsar på. de brukar komma såhär i september för lite svampplockning.

jag har redan lagt in beställning på kantareller till en macka hehe

eftersom jag iår inte kan vara med ute i skogen pga hälen.

tycker det är lite konstigt att inte mamma ringt o sagt jag ska komma på middag....hon brukar ALLTID göra det.

 

nu är bara frågan den om jag ska åka dit direkt efter stallet eller om jag ska åka hem en stund emellan.

för "risken" är överhängande att när jag väl kommer dit så vill ju alla att jag stannar på middag...o då blir det ganska länge där.

äh...åker hem mellan tror jag.

de lär ju vara ute i skogen såhär på dagen iallfall.

 

mot stallet =D /K

 

Av Kicki - 10 september 2010 14:10

Idag utforskade gubben o jag en ny stig och en del av det stora grustaget.

Vi travade oxå ett par gånger.

nu märks det för varje gång jag rider att han blir starkare o starkare, det går lättare för varje gång i uppförs o nedförsbackar.

härlig känsla.

Han känns fräsch helt enkelt!

Det enda smolket är att han inte gillar att gå i gruset eftersom han är barfota bak.

men det där provkitet låter sig dröja...  

och jag vågar fan inte beställa utan att ha testat med provdojjor först.

Easyboot Glove är så slimmade och har inte några spännen att justera storleken med så det är jätteviktigt att man väljer rätt. 

funkar de inte så väljer jag nog ett par Bare de har heller inget spänne som kan haka i framhovarna.

jag gillar sulan på bare oxå....

nej nu ska jag inte börja gagga om det igen haha.

 

hälen har faktiskt kännts rätt ok idag   

 

nu ska jag glo på en film med foten på kudde...ska nog smörja lite hirudoid på den oxå...det verkar ju helt klart inte gjort ngn skada iallafall!

 

till middag blir det cordon bleu schnitslar med pommes o nachocheese cremefraiche *mums*

 

hej hopp /K

 

Medlem i Team Easyboot

 

 

      

 

Vinur frá Götu *1985*

          

Tinky *1997* (min bonushäst)

  

 

Scuzzies A tiqne "Sessa"

 

Easycare.inc - Easyboot

  

 

Varför barfota?

 (En kort artikel på engelska)

Barfotalänkar

EASYBOOTS i Sverige

Foder o annat matnyttigt

Hästsport o sånt

Andra Bloggar

Senaste inläggen

Arkivet

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards