Kickis Blogg

Direktlänk till inlägg 5 augusti 2013

Återbesök

Av Kicki - 5 augusti 2013 18:49

Idag körde Marika in mig till lasarettet i norrtälje för kontroll av fingret.

Jag gruvade mig redan i torsdags inför det, uppackningen av bandaget....

det visade sig att jag hade helt rätt i mina farhågor.


När de ringde från ortoped kirurgen i fredags för att ge mig tiden så fick jag prata med en sjuksyster som hette Lena och jag delgav henne min oro och frågade redan då hur det skulle gå till och om man skulle få smärtlindring. Hon menade att det sällan behövdes eftersom de brukade "blöta av" kompresser osv men att möjligheten fanns om det visar sig verkligen behövas.


Denna Lena var med idag under mitt besök, och det är jag tacksam för...

Kirurgen hade minst sagt väldigt bråttom och redan då han skulle dra av fingertuben förstod jag att det skulle bli plågsamt....

Syster Lena hade fullt sjå att hinna med att spruta koksaltlösning och försöka blöta ner "paketet" medan han försökte klippa och pilla loss det utan att över hövan bry sig om att jag både pep, flåsade, stampade i golvet och grät så tårarna forsade....

När han inser att den sista biten kompress sitter rejält fast, jag skriker och är färdig att gå ner för räkning, då ger han sig och ger mig faktiskt lokalbedövning.

Tack och lov....


Inte EN ENDA tår fällde jag i torsdags, inte när det hände och inte inne på akuten. Det tog jag igen idag kan man säga.... helt i onödan. VARFÖR kunde de inte gett lokalbedövning från början som jag helst velat??  Neeeej man ska torteras i en kvart först så de vet att man inte simulerar?


Hur som helst, när han konstaterat att fingret inte ser alls infekterat ut eller på annat sätt avviker från planen, gett mig bedövningen, bett om ursäkt för tortyren (!), samt fixat det administrativa lämnar han mig åt sjuksyrran som så fint kan plocka bort den sista remsan utan minsta ont alls.

Då säger hon till mig, "-De där kirurgerna, dem ska man fasen bara träffa när man ligger nedsövd!"

Hon tyckte han hade haft så jäkla bråttom och att det var helt onödigt att plåga mig så...hon hade ju lovat mig att det skulle gå bra.


Jag fick en ny tid för läkarbesök om en vecka, och då lade hon till 20 min före utsatt tid så att hon personligen kan ta av bandaget i lugn o ro!

Dessutom bokade hon en tid för mig på torsdag att träffa henne för omläggning. Det besöket fick jag egentligen välja att gå till distriktssköterskan här i byn istället för att åka till norrtälje, men ds får inte lägga lokalbedövning. Den saken menade Lena att hon skulle se till att jag fick om jag behövde, om jag valde att komma tillbaks ist för att låta göra det här i Rimbo.

Ni tror väl inte att jag tvekade en enda sekund?


Nåväl. Hon paketerade in fingret igen förståss, med någon annan slags "kompress" över såret. Ngt slags perforerad, genomskinlig, plastaktig variant som var alldeles glidig o kladdig som INTE ska fastna i såret. Tejpade så lite som möjligt och använde bara kirurgtejp som blöter upp lätt.


phu!


Efter en fikapaus på flygfyren och ett stopp på lantmännen så jag fick med en fodersäck hem till stallet så fick jag sen äntligen träffa mina gryn igen!!

Gubbe kom snällt traskande och fick lite kraftfoder. Väldigt bekvämt i nuläget att ha en pålle man kan ta in och ut ur stallet utan att använda grimma   


Tinky värmde mig ända in i själen med att gnägga åt mig när han fick syn på mig! Det har bara hänt en gång förut!!

Lite senare, när jag tog ut Gubbe samtidigt som Marika gick ner för att öppna upp till betet, då kom Tinky fram till mig och stod kvar o gosade trots att alla de andra hästarna sprang ner för att äta.

 

arkivbild.  foto: Julia Hansson


Är inte det kärlek så säg?   


Min bil körde jag hem själv, så nu har jag den härhemma på parkeringen igen. Det var litet småmarigt att köra själv, ont gjorde det, men det gick....

Tror dock inte att jag ger mig ut på ngn åktur imorrn iallafall. suck.

Jag saknar ju hästarna så jag nästan går åt... önskar att allt bara slutade att vara besvärligt och ont   


Och att Tinky visade så tydligt att han saknat mig gör inte saken bättre....nej, nu känner jag mig ledsen och tycker synd om mig själv.  *gråter en skvätt*


/K


 
 
Anne-Lie

Anne-Lie

5 augusti 2013 21:41

Kanon syrra och mindre sympatisk läkare. Nog kan de ge bedövning innan kan jag tycka. Men bra att det såg bra ut :-)
Härligt med lite hästgos ;-)
Kram på dig, det kan du behöva en!

http://teamcurious.bloggplatsen.se

Kicki

5 augusti 2013 21:42

tack snälla :)

 
Ingen bild

Vivi

6 augusti 2013 18:39

Tinky har väl längtat efter dig och så tyckte han säkert synd om dig. Det där kladdiga plåstret är jättebra. Jag gjorde av med ett antal på mitt ben då det begav sig. Krya på dig snabbt nu.

Kicki

6 augusti 2013 22:19

ja gullebullen... *längtar*
hoppas att kletgrejset är så ba som det sägs, återstår att se på torsdag ...

 
Viveca

Viveca

6 augusti 2013 22:48

Jäkla läkare:(. Ett av barnen var med om samma när han krossat två fingrar och var då 10 år gammal. Den första sköterskan som skulle lägga om fingrarna bara drog av förbandet. Du hade inte ens behövt bedövning om hon fått tid på sig att blöta. Har själv suttit och blött fingrar bland både på patienter och på Mats som krossat fingrarna under en båt. Det tar lite tid, men det är värt det och dessutom vill man väl inte dra sönder det som läkt? Det kommer gå toppen med den sköterskan. Den plastiga kompressen är toppen. Tyvärr sparas det in på den då den är dyr. Den kommer inte att fastna och dessutom ger den lite smärtstillande effekt av sin utformning. Brukar använda dem när de finns tillhands och hade det själv på mina brännskadade fötter. Mepitel heter den. En riktigt bra grej:)

Mysigt att Tinky visade dig sin saknad så. De är för goa. Ibland blir man rörd. Kram på er!

http://perasperaadastra.bloggplatsen.se

Kicki

7 augusti 2013 08:18

nej alltså.... det måste de väl begripa att en blottad fingetopp gör förbaskat ont? bara att få litet "drag" i huden längre ner på fingret gör ju ont i sårkanten... idiot rent ut sagt... det har iaf kännts bättre under bandaget sen jag fick det nya omslaget, inte lika stretigt! :) tack o kram

 
Stina

Stina

7 augusti 2013 08:32

Men kära nån vilken idiot till läkare !! Helt otroligt !!

Skönt då att syrran styr upp det hädanefter så du slipper vara med om nåt liknande igen !

http://billiejean.bloggplatsen.se

Kicki

7 augusti 2013 08:35

ja vilken underbar sjuksyster! jag blev nästan lite kär haha

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kicki - 15 april 2015 11:21

I förra veckan var jag med Marika o tjejerna på shoppingrunda till Horze, Hööks och Börjes. Köpte mig ett par nya stigbyglar, Compositi Reflex.    Har varit sugen att testa såna eftersom jag har ett knä som gnäller till o från. De är ordentligt ...

Av Kicki - 17 mars 2015 14:51

Ledig dag och härligt väder betyder givetvis hästmys. Idag i sällskap av Cecilia som även hon var ledig      Först provade vi hennes nyinköpta sadel på Shess. Jag sadlade på Bullegulle och så tog vi en lufstur i skogen tillsammans.   Nu så ...

Av Kicki - 9 mars 2015 20:40

Inledde dagen, denna härligt vårliga dag, med en mysig tur i solskenet tillsammans med Marika och Mozart.       Vi bara myste av värmen och de isfria vägarna, pyssel o gos med hästarna . Man dröjde sig kvar i stallet bara för att man ville s...

Av Kicki - 8 mars 2015 15:47

....lyckas man liksom inte alls med bilderna....De flesta jag tog idag "råkade" bli i motljus eller annat skrutt. Men de inte allt för katastrofala får väl bilda ett inlägg här iallafall...   Idag småpysslade jag lite ihop med Julia. Eftersom d...

Av Kicki - 5 mars 2015 14:35

Strålande härligt väder idag!   Den typ huvudlösa Bulle har börjat fälla en aning.    Men varje vår ställer jag mig frågan: varför släpper alltid det vita först??  Har aldrig lyckats ta reda på svaret på den frågan men många bekräftar att det...

Medlem i Team Easyboot

 

 

      

 

Vinur frá Götu *1985*

          

Tinky *1997* (min bonushäst)

  

 

Scuzzies A tiqne "Sessa"

 

Easycare.inc - Easyboot

  

 

Varför barfota?

 (En kort artikel på engelska)

Barfotalänkar

EASYBOOTS i Sverige

Foder o annat matnyttigt

Hästsport o sånt

Andra Bloggar

Senaste inläggen

Arkivet

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards