Kickis Blogg

Direktlänk till inlägg 1 augusti 2013

Är huvudet dumt får kroppen lida....

Av Kicki - 1 augusti 2013 16:29

Skulle stretcha Memorys framben idag och bar mig så klantigt åt att jag borde spärras in nånstans....Den dumheten slutade i ett besök på akuten och en fingertopp kortare.

 

Paketerad i väntan på röntgen och behandling....


Jag kom helt enkelt ikläm mellan hennes hov och golvet. Överdelen av av fingertoppen samt nageln klämdes av och benet där i fingret fick en fraktur.


De pumpade förståss i mig morfin, antibiotikadropp, lokalbedövning o stelkramp. De fick kapa en del av benet som stack ut men sedan kunde de inte så mkt mer göra än att plåstra ihop mig, fanns ju inget att sy i och det som var kvar av fingertoppen var väl mer eller mindre mos kan jag tro. Jocke hade tagit med den istoppad i en plastpåse nerstoppad i en påse frusna ärtor...tror inte ens att de kollade på den ärligt talat...

 Med hem fick jag Citodon och antibiotika. Blir kallad till ortopedkirurgen i nästa vecka, då ska de packa up fingret å se till att det ser okej ut.

DET ser jag inte fram emot....

Muntert...


Så nu är det vila o körförbud enligt läkaren...

-HUR SKA JAG DÅ KOMMA TILL STALLET???? Utbrast jag.... läkaren log lite o sen tittade hon med aningens sträng blick...

- Du ska nog inte vara i stallet på några dagar ändå...


*suck*


Jag har faktiskt bilder på fingret utan paket...tänkte lägga in dem i ett låst inlägg så den som var nyfiken och inte kräsmagad fick se..men det går visst inte att lösenordskydda inlägg i en blogg som redan är låst.  Jag tänkte att det kanske inte är jättetrevligt att slå upp min blogg och mötas av såna bilder.  Är någon intresserad av att se dem så kan jag skicka på facebook eller mail.  De är inte jätteblodiga eller så... men ja... ni förstår nog hur jag tänker....


Återigen sänder jag varma tack till mina vänner....Cecilia som "räddade" fingertoppen från undersidan av Memorys hov, Jocke som körde mig till akuten, hämtade mig o körde hem mig, Marika som stoppade om mig i bilen med varmaste plyschfilten hon kunde hitta....


Nu får jag bara lägga band på mig och hålla mig lugn och ifrån stallet några dagar som de nu säger åt mig... Jag saknar dem redan.

Bläääääääääääääääääääääääääää


/K



 
 
Viveca

Viveca

1 augusti 2013 23:19

Ajajaj!
Jag är ju inte kräkmagad alls och finner sånt lite intressant;) En arbetsskada månne?

Hoppas att det läker snabbt! Det går fort när olyckan är framme. Krya på dig nu så du kan komma till stallet snart igen. Det är nog bra att du håller dig därifrån. Lätt att dra på sig en infektion bland hästar, tyvärr, men jag hade själv svårt att hålla mig ifrån när jag var nyopererad. Fingret är ju dock lite svårare att hålla ifrån smuts och hästar.

Kram på dig!

http://perasperaadastra.bloggplatsen.se

Kicki

2 augusti 2013 08:53

ja det hoppas jag med. känns som att bara smärtan lägger sig så borde jag kunna packa in o skydda det så jag åtminstone kan göra lättare saker... VARA där o pussa åtminstone... kram

 
Stina

Stina

2 augusti 2013 08:53

Ja, usch vad fort det kan ske en olycka =(
Jag hoppas det läker fint för dig och att du inte har alltför ont och jävligt =(
Supertrist att inte få åka till stallet, men du ska nog kanske hålla dig i lite renare miljöer ett tag ?

Stor KRYA PÅ DIG kram från mig !

ps.lägger du inte upp bilderna på fingret här så är jag så galen så jag gärna vill se dom på nåt annat vis.ds

http://billiejean.bloggplatsen.se

Kicki

2 augusti 2013 08:55

ja jag kan inte tänka på annat än hur dumt jag bar mig åt... så urbota skitdumt. ett ögonblicksverk som man vill sudda bort...
ont gör det, citodonet gör inte så mkt som man kunde önska...hm.. men jag härdar ut, är huvudet dumt så får kroppen lida som sagt.
kram o tack , bilder kommer på fb

 
Anne-Lie

Anne-Lie

2 augusti 2013 08:56

Ja tänk så det kan bli. Så lätt hänt att en olycka sker. Tur det inte vart värre även om det blev illa nog.
Minns förra sommaren då jag kom ivägen för en flugviftande hov med hål rätt genom överläppen som följd...
Jag är inte så kräsmagad så mig får du gärna visa bilder :-D
Krya på dig nu!

http://teamcurious.bloggplatsen.se

Kicki

2 augusti 2013 09:01

ja,livet består av ögonblick...helt klart, mkt kan hända i nästa...
tack :) bilder kommer på fb

 
Stina

Stina

2 augusti 2013 17:20

Kan meddela att gubben min på att avlida när han fick se bilderna, han är så ynklig ;)

Jag satt och förmanade mig själv att vara lite försiktigare när jag stretchar ... nåt sånt skulle kunna hända här oxå =(

Kram !

http://billiejean.bloggplatsen.se

Kicki

2 augusti 2013 17:26

ja stina, var försiktig... jag gjorde korkat trots att jag VET att man inte ska hålla så... Gubbe kan jag hålla under hoven, men nu var jag så urbota tanklös och inte höll korrekt på en häst jag aldrig stretchat och ja, då gick det som det gick....

 
Ingen bild

Cecilia

5 augusti 2013 22:44

Läser detta först nu, dagarna går så fort. Kram på dig - du var väldigt stoisk under hela processen. Är man hästtjej så ÄR man! :)

Kicki

5 augusti 2013 22:54

haha ja man är ju det! seg o envis... fast idag var jag inte så väldigt mkt hästtjej kanske...

 
Ingen bild

Cecilia

5 augusti 2013 22:56

Johodå, klart du var. Hade du varit karl hade du svimmat flera gånger om. ;)

Kicki

5 augusti 2013 23:02

haha nej svimmade gjorde jag inte... men nu poppade det upp till ytan att jag råkade skrika kirurgen i örat vid ett tillfälle när han börjat pillra med bandaget. i den stunden bad jag om ursäkt för att jag skrek honom i örat.... önskar jag inte gjort det ;)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kicki - 15 april 2015 11:21

I förra veckan var jag med Marika o tjejerna på shoppingrunda till Horze, Hööks och Börjes. Köpte mig ett par nya stigbyglar, Compositi Reflex.    Har varit sugen att testa såna eftersom jag har ett knä som gnäller till o från. De är ordentligt ...

Av Kicki - 17 mars 2015 14:51

Ledig dag och härligt väder betyder givetvis hästmys. Idag i sällskap av Cecilia som även hon var ledig      Först provade vi hennes nyinköpta sadel på Shess. Jag sadlade på Bullegulle och så tog vi en lufstur i skogen tillsammans.   Nu så ...

Av Kicki - 9 mars 2015 20:40

Inledde dagen, denna härligt vårliga dag, med en mysig tur i solskenet tillsammans med Marika och Mozart.       Vi bara myste av värmen och de isfria vägarna, pyssel o gos med hästarna . Man dröjde sig kvar i stallet bara för att man ville s...

Av Kicki - 8 mars 2015 15:47

....lyckas man liksom inte alls med bilderna....De flesta jag tog idag "råkade" bli i motljus eller annat skrutt. Men de inte allt för katastrofala får väl bilda ett inlägg här iallafall...   Idag småpysslade jag lite ihop med Julia. Eftersom d...

Av Kicki - 5 mars 2015 14:35

Strålande härligt väder idag!   Den typ huvudlösa Bulle har börjat fälla en aning.    Men varje vår ställer jag mig frågan: varför släpper alltid det vita först??  Har aldrig lyckats ta reda på svaret på den frågan men många bekräftar att det...

Medlem i Team Easyboot

 

 

      

 

Vinur frá Götu *1985*

          

Tinky *1997* (min bonushäst)

  

 

Scuzzies A tiqne "Sessa"

 

Easycare.inc - Easyboot

  

 

Varför barfota?

 (En kort artikel på engelska)

Barfotalänkar

EASYBOOTS i Sverige

Foder o annat matnyttigt

Hästsport o sånt

Andra Bloggar

Senaste inläggen

Arkivet

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards