Kickis Blogg

Direktlänk till inlägg 21 juli 2013

Drömhästen?

Av Kicki - 21 juli 2013 14:01

(Massor av bilder snodda från nätet i detta inlägg....)



Ibland roar jag mig med att fundera över vad jag skulle leta efter för häst om jag hade pengar och var köpsugen...

Eller...det har man väl alltid gjort, sedan man var barn? Drömhästen har väl alltid funnits även om den varierat i utseende då och då   

Klart man drömde om pliriga russ, fullblod med flygande manar och snövita welshar...


Favorithästen på ridskolan under flera år, när jag åtminstone kommit upp i tvåsiffrig ålder, var arabvalacken Flamingo. Han var så vacker och alltid gosig och snäll i spiltan.

  

Flamingo ox  f:1975  e. Genaro - Dardir 


En enda gång hade jag turen att få rida honom, troligen under första terminen på stor häst, och jag minns att han var mycket svårare än jag väntat mig men jag var lycklig ändå.


Så visst hade jag i flera år drömmen om en arab! Under första året i gymnasiet fick jag även göra praktik på slängsboda arabstuteri, och då var jag övertygad om att det var arab jag skulle ha, någon gång...

och visst är de vackra, när de får visa upp sig naturligt men det är inget jag drömmer om att äga idag.

 


Fjording har varit en annan drömhäst. Som barn tillbringade jag varje sommar ett antal veckor hos min moster på gotland. Där fick jag rida, nästan så mkt jag ville, hos en snäll tant som hette Eva. Hon hade bla två fjordingston, Musselina och Muzette som jag fick flänga runt på och jag antar att det har satt sina spår.

Även idag brukar jag säga att "jag alltid drömt om en fjording och ska ha en någon dag".

Men hur stor är chansen att man ramlar över en slank, arbetsvillig, framåt fjording som inte är så mycket....FJORDING?   

Jodå de finns! Och då är de riktigt läckra!

 

Så ja, nog skulle jag kunna tänka mig en fjording, om den faller inom ramarna för det jag vill ha. Frågan är bara om man har ork att motionera så mkt att den inte blir en fläskgris med dasslockhovar...


Nu är jag ju egentligen i själ o hjärta en islandsryttare trots allt. Det är ju det jag är bäst på efter alla år på islandsryggar.... Är det en ny islänning jag vill ha sen? Ta upp gångartstävlandet igen?

 

Men hoppa är ju så förtvivlat skoj oxå!!  Visst kan isisar hoppa många gånger, men det är ju inte det de är tänkta för, först och främst...


För övrigt är jag ju rasande svag för skäckar.... Jag vill nog nästan absolut att min drömhäst ska vara skäck, även om man på Island gärna menar att "en bra häst har aldrig en dålig färg"!


Hopphästar kan vara skäckar...!

   

Finns många fina "storhästskäckar" !


...och så alla underbara hårfagra tinkrar som ju ofta är skäck i olika färger!

   


En annan färg som jag "alltid" drömt om och fortfarande tycker är så grymt läcker är det vi i sverige kallar silversvart, Vindótt på isländska.

 

 

Denna får verkligen pulsen att rusa en smula!


Om pållen dessutom råkar ha en massa härlig man  samt vara Vindótt OCH skäck?? Ja ....MUMS!

 


Meeen.... titta här!

 

En silversvart Tinker!!!  


(Nu börjar jag verkligen bli rådvill...)


Vi får heller inte glömma bort den underbara Palomino/isabellfärgen...

 


Jag tror jag får ta en av varje...?


Vad har ni drömt om, och drömmer om?

/K


 
 
Stina

Stina

22 juli 2013 08:01

Jag har alltid haft en förkärlek för araber och jag skulle såååå gärna vilja ha en nångång - dom är ju bara för läckra !!

Vartefter jag blivit äldre har jag fastnat för Tinker/Irish Cob oxå - så läckra med detta hårsvall !!
Vore troligen en bättre tanthäst än en eldig arab *s*

http://billiejean.bloggplatsen.se

Kicki

22 juli 2013 09:27

jaaa fast ingen regel utan undantag, araber kan vara lugn och coola också, precis som tinkrar kan vara eldiga och tuffa :)

 
Ingen bild

Caisa

24 juli 2013 00:00

Wow! Hoppskräcken gillar jag :-P Får jag fråga vem det är. Vet att Tompis pappa hade en skräckbror som gick svår hoppning i Belgien. Han såg ut så ;-)

Hade jag inte varit lång som ett ösregn så hade jag helt klart haft en isis, helst en kolsvart som min "Fragge" eller Fagurkollor som han hette som jag fick äran att rida ett par ggr på turridning. Eller silverfärg! Min granne har en sån. Och en rosa (fast hon är nog Black men ser rosa ut).

Fast drömmen är en Frieser! En kolsvart, STOR, med böljande man och benlyft ända upp till hakan <3

Drömmar... Just nu kommer jag inte ens i ett par ridbyxor... :-(

Kicki

24 juli 2013 19:35

Jag ska kolla upp vem hoppskräcken var!! nån kändis som red iaf :)

 
Ingen bild

Vivi

24 juli 2013 11:06

Jag har redan min drömhäst. Vill inte ha nån annan. Vad bra att du har börjat blogga igen. Jag gav upp och slutade att titta. Men fick en ingivelse i dag. Nu är det jag som är tvärsnorig. Jag har preparerat mig med citron, vitlök varm mjölk, honung med mera. Få se om det går över till rikset. Jag har en tendens att vara förkyld rätt länge. Man blir rätt seg som du vet.

Kicki

24 juli 2013 19:34

ush ja vivi, önskar du sluppit förkylningen!! barn är livsfarliga vet du ;) Krya på dig!

 
Ingen bild

Cecilia

24 juli 2013 21:26

Jag kommer så väl ihåg vad jag sa när vi letade häst åt dottern för några år sen, "bara det inte är en fullblodsarab".... Jaha, nu så här två år senare står han i vår hage och ÄGER våra hjärtan fullkomligt denna fantastiska fullblodsarab.Så på sätt och vis är han vår drömhäst, han liksom blev det. :) Så, jag vågar inte säga att jag vill ha den eller den helst, för det kan bli precis vilken häst som helst. ;)

Kicki

24 juli 2013 22:12

visst är det så, det man drömmer och det man sen faktiskt finner bäst är inte alltid samma sak :) Gubbe var totalt fel när jag först träffade honom för så länge sedan... fel fel fel usch vad jag tyckte han var fel. det var bara könet o rasen som var okej. Men sen blev det bara så innerligt rätt!! men drömma kan man ju!

 
Viveca

Viveca

25 juli 2013 22:38

Silversvarta är ju urläckra:) Såg en sådan fin hingst på väg från jobbet en morgon en sommar. En islänning (min veterinärs mor föder upp islänningar på grannön)men jag tror den var ljusare mer silvrig och fläckig eller apelkastad med världens man. Den var som hämtad ur en saga. Tyvärr var mobilen inte bra på att fota på håll men om han kommer tillbaka skall jag gå ut ur bilen och fota. Jag har drömt om islänningar, nordsvenskar, tinkrar, haflinger m.m Åsneruss har jag aldrig drömt om direkt men hon tog mitt hjärta med storm:)

http://perasperaadastra.bloggplatsen.se

Kicki

25 juli 2013 23:00

ja de finns i lite olika nyanser, även apelkastade så de ser prickiga ut. har en bekant som har en gdk hingst,egna uppfödningen Ask från gullunge. läckrast är förståss de riktigt mörka med riktigt vit/silvrig man men jag gillar alla nyanserna.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kicki - 15 april 2015 11:21

I förra veckan var jag med Marika o tjejerna på shoppingrunda till Horze, Hööks och Börjes. Köpte mig ett par nya stigbyglar, Compositi Reflex.    Har varit sugen att testa såna eftersom jag har ett knä som gnäller till o från. De är ordentligt ...

Av Kicki - 17 mars 2015 14:51

Ledig dag och härligt väder betyder givetvis hästmys. Idag i sällskap av Cecilia som även hon var ledig      Först provade vi hennes nyinköpta sadel på Shess. Jag sadlade på Bullegulle och så tog vi en lufstur i skogen tillsammans.   Nu så ...

Av Kicki - 9 mars 2015 20:40

Inledde dagen, denna härligt vårliga dag, med en mysig tur i solskenet tillsammans med Marika och Mozart.       Vi bara myste av värmen och de isfria vägarna, pyssel o gos med hästarna . Man dröjde sig kvar i stallet bara för att man ville s...

Av Kicki - 8 mars 2015 15:47

....lyckas man liksom inte alls med bilderna....De flesta jag tog idag "råkade" bli i motljus eller annat skrutt. Men de inte allt för katastrofala får väl bilda ett inlägg här iallafall...   Idag småpysslade jag lite ihop med Julia. Eftersom d...

Av Kicki - 5 mars 2015 14:35

Strålande härligt väder idag!   Den typ huvudlösa Bulle har börjat fälla en aning.    Men varje vår ställer jag mig frågan: varför släpper alltid det vita först??  Har aldrig lyckats ta reda på svaret på den frågan men många bekräftar att det...

Medlem i Team Easyboot

 

 

      

 

Vinur frá Götu *1985*

          

Tinky *1997* (min bonushäst)

  

 

Scuzzies A tiqne "Sessa"

 

Easycare.inc - Easyboot

  

 

Varför barfota?

 (En kort artikel på engelska)

Barfotalänkar

EASYBOOTS i Sverige

Foder o annat matnyttigt

Hästsport o sånt

Andra Bloggar

Senaste inläggen

Arkivet

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards