Kickis Blogg

Direktlänk till inlägg 22 april 2013

Glädje och sorg

Av Kicki - 22 april 2013 15:10

      Idag var jag till Rygginstitutet för ettårsuppföljning.

 

Känner att det var en dåligt upplagd dag... tid var utsatt till 9.45 och som jag tolkade det hela så skulle jag ha haft "fri tid" mellan 11.15 och 13.00 då man fick göra vad man ville på anläggningen, tex gymma eller bada, samt äta fri lunch i matsalen. Det visade sig dock att 9.45 så träffade jag min kontaktperson för 30 min samtal och mer med det var det inte....  så jag fördrev 2tim o 45 min med att dels ta en stavprommis längs det fina spåret och dels glo på tv i allrummet. Ja mumsig lunch åt jag förståss oxå, köttfärslimpa med sås o potatis och goda sallader. Maten är toppen på "ryggis".

 

 

Litet besviken var jag allt att våren inte kommit lite längre härute i kustbandet... isen ligger ännu i viken och jag såg inte en endaste blå- eller vitsippa... förra våren var backarna fulla i vitsippor...

 

 

*

Mitt favoritträd, den urgamla(?) döda björken, som är så vacker i sitt förfall stod kvar efter vintern...

 

Hur som helst var det rätt mysigt att traska runt på de välbekanta stigarna. Känns inte alls som att det är ett år sedan jag var där nästan.

kl 13 var det ett kort möte med rehabchefen och så fick jag fylla i en ganska lång enkät. Det gick fort iallafall så jag kunde sticka hem före utsatt tid.

Roligt var att när jag precis skulle gå så hejdade rehabchefen mig och frågade om de kanske kunde få ringa mig om de behövde referera till "framgångssagor" vid kommande marknadsföringar! Självklart sade jag, jag har bara gott att säga om dem!


Under tiden jag var på "ryggis" så hade vi besök av Länsstyrelsen i stallet. Marika ringde mig och meddelade lyckligt att de hade varit så nöjda med allting! De hade givit omdömet "mkt god hästhållning" ! Eller var det rentav "utmärkt hästhållning" jag minns inte riktigt!? En endaste liten kommentar fälldes och det var om en elkabel som sitter dåligt till ute i ligghallen, men eftersom den är helt strömlös så de brydde sig inte om att skriva ned ngt om den ens! ( en bit kabel som blivit kvar efter att en vattenkopp tagits bort) RIKTIGT HÄRLIGT!!  Vi har såklart gått och varit både nervösa och nojjiga inför besöket.   

Nu kommer gården att få en grön bock i papperna och vi kan fundera närmare på att bilda förening eventuellt!

*

*

Så till sorg.

Tjejligan Öhnfeldts lilla låneponny Black Oscar finns inte mer   

 

foto:Öhnfeldt

I lördags var glädjen stor då han och Alva knep placering på en westerntävling och lika bra gick det för systrarna Ida och Sofie som oxå kammade hem placeringar med sina hästar.

Igår fann de honom i ligghallen i uselt skick och åkte in till Ultuna i rödaste rappet. Han var iskall i slemhinnorna och hade sprutande diarre. 

Akut inflammation i grovtarmen.  De kämpade med honom under gårkvällen och natten men i förmiddags togs beslutet att avsluta hans lidande.

Chockerande fort går det när de drabbas av det där eländet... både de, jag och Marika hade ju sett honom bara ett par timmar tidigare och då såg han ut precis som vanligt.

Frustrerande är att veterinärkåren inte verkar ha en aning om VARFÖR det här uppkommer. Marikas Diva råkade ju ut för samma sak för två år sedan.

Ruggigt!

Jag lider så med alla tjejerna och framförallt med lilla Alva   

De hade bestämt att denna sommaren skulle bli den sista för Alva och Oscar tillsammans då Alva nu på vippen vuxit ur sin ponny... men såhär skulle det ju inte sluta. De skulle ju få en sista rolig sommar ihop...

 

foto:Öhnfeldt

Man önskar ibland att man kunde trolla bort det onda som ens vänner drabbas av...


/K

 
 
Helen

Helen

22 april 2013 20:57

Det gick så fort allting och även om jag var med och såg hur dålig Pscar var när han åkte iväg så fattar man det inte riktigt, idag har mina tankar gått till Fam Öhnfeldt och alldeles speciellt till Alva. En liten tjej som Alva borde få slippa en sån här upplevelese som fullkomligt sliter sönder hjärtat på en

Men vardagen och livet fortsätter och det är härligt att det nu finns svart på vitt att vi har våra hästar i ett toppstall där våra vänner har det alldeles förträffligt tillsammans <3

http://franminvraavvarlden.blogspot.se

Kicki

23 april 2013 08:11

Allting kan verkligen ändras på ett ögonblick...

 
Stina

Stina

24 april 2013 21:30

Är så glad att ryggen din är ok igen och kan räknas som en framgångssaga =)
Lika härligt med Länsstyrelsen !

Sen fick jag en tår i ögat över sorgen över den den fina lilla ponnyn. Usch vad fort det kan gå ibland =(

http://billiejean.bloggplatsen.se

Kicki

24 april 2013 21:53

håller med dig i allt!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kicki - 15 april 2015 11:21

I förra veckan var jag med Marika o tjejerna på shoppingrunda till Horze, Hööks och Börjes. Köpte mig ett par nya stigbyglar, Compositi Reflex.    Har varit sugen att testa såna eftersom jag har ett knä som gnäller till o från. De är ordentligt ...

Av Kicki - 17 mars 2015 14:51

Ledig dag och härligt väder betyder givetvis hästmys. Idag i sällskap av Cecilia som även hon var ledig      Först provade vi hennes nyinköpta sadel på Shess. Jag sadlade på Bullegulle och så tog vi en lufstur i skogen tillsammans.   Nu så ...

Av Kicki - 9 mars 2015 20:40

Inledde dagen, denna härligt vårliga dag, med en mysig tur i solskenet tillsammans med Marika och Mozart.       Vi bara myste av värmen och de isfria vägarna, pyssel o gos med hästarna . Man dröjde sig kvar i stallet bara för att man ville s...

Av Kicki - 8 mars 2015 15:47

....lyckas man liksom inte alls med bilderna....De flesta jag tog idag "råkade" bli i motljus eller annat skrutt. Men de inte allt för katastrofala får väl bilda ett inlägg här iallafall...   Idag småpysslade jag lite ihop med Julia. Eftersom d...

Av Kicki - 5 mars 2015 14:35

Strålande härligt väder idag!   Den typ huvudlösa Bulle har börjat fälla en aning.    Men varje vår ställer jag mig frågan: varför släpper alltid det vita först??  Har aldrig lyckats ta reda på svaret på den frågan men många bekräftar att det...

Medlem i Team Easyboot

 

 

      

 

Vinur frá Götu *1985*

          

Tinky *1997* (min bonushäst)

  

 

Scuzzies A tiqne "Sessa"

 

Easycare.inc - Easyboot

  

 

Varför barfota?

 (En kort artikel på engelska)

Barfotalänkar

EASYBOOTS i Sverige

Foder o annat matnyttigt

Hästsport o sånt

Andra Bloggar

Senaste inläggen

Arkivet

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards