Kickis Blogg

Direktlänk till inlägg 16 juni 2012

3 månader...

Av Kicki - 16 juni 2012 14:16

...har Tinky varit hos oss idag!  Tyvärr kopplade jag inte det förrän nu när jag la in foton i datorn, annars hade han minsann fått en extra morot!


Jag hängde på honom selen i förmiddags och red upp till Vivi o Lasse för att dra nytta av Lasses hjälp och expertis!


För nu ska vi ändå komma igång med körningen oxå! För några veckor sedan trollade Lasse fram en gammal finsele uppifrån vinden som vi fick! Den är så otroligt mycket lättare än arméselen jag först provade! Den här orkar jag ju lyfta utan att få ryggpaj och den passade riktigt bra! Jag har putsat och vårdat den och fixat dit spännen att fästa bakselen i på däckeln, visst är den fin?!


(foton nedan tagna av Vivi) 

 

  Först satte Lasse på dubbla draglinor.

Jag tömkörde och Lasse drog i linorna litegrand....



...och så drog han myyycket...



   

...och så slängde o sladdrade han med dem för att se om Tinky tyckte det var otäckt.


 

   Sen var det dags för de lätta skaklarna som fick släpa i marken.

     

Även det gick finemang! Tinky lyssnade bara lite på ljudet när skaklarna skrapade i gruset.



Bajspaus....



Efter det var det så dags för rockarden!

     

Nu tyckte Tinky att vi äntligen höll på med ordentliga grejor och blev riktigt pigg! De där första övningarna verkade han tycka var lite dagisnivå...  


 

Med det så nöjde vi oss för idag och red hem igen!

   

  På hemvägen kunde jag inte låta bli att återigen förundras över sagan som är Tinky...  fullständigt trygg red jag barbacka hemåt på min nyvunna kompis, hästen som för bara några månader sedan stod inför slakthuset för att han kastade av alla som försökte rida honom....

Vet han om det tro? Kan de ana sådant....?  Kan en häst känna tacksamhet eller lever de enbart i nuet som många menar?

Med tanke på att de har ett fantastiskt gott minne är det då helt osannolikt att de på något sätt kan jämföra, då och nu?

 

Nej, det kan mycket väl vara så att det bara är vi som tänker så och inte kan vi få reda på hur det verkligen ligger till. Vi kan bara lyssna och försöka tolka våra vänner djuren så gott vi förstår.

Och framförallt, göra vårt bästa att göra varje dag till en bra dag och vara tacksamma för att de låter oss rida, drar oss i vagn och allt annat vi hittar på med dem....


/K



 

 
 
Stina

Stina

16 juni 2012 22:10

Det är nästan helt otroligt att den lugna, vänliga och fina häst du berättar om var på väg att slaktas pga sitt beteende !
Han hade tur Tinky ...

http://billiejean.bloggplatsen.se

Kicki

16 juni 2012 22:21

ja det är ruggigt...

 
Helen

Helen

16 juni 2012 22:31

Sagan om Thinky... vad säger man ? Man önskar att alla "trasiga" hästar mötte någon som du och Marika och fick en andra chans *kram*

http://franminvraavvarlden.blogspot.se

Kicki

17 juni 2012 07:15

jag önskar nog att ingen häst behövde känna sig trasig öh.

 
Ingen bild

Jocke

17 juni 2012 20:50

Tänkt ja skull iväg å titta på hästarna vid Böle utanför Leksand i Lördags. Ta lite kort på dom å så. Köpt med mej morot å äpplen å. Men ja hitta det fasen int. Så nu ligger det massö med morötter i biln. Å ja äter dom fasen int. Så ja måst nog kasta dom. Tro int gässerna är nere vid älven gillar morötter. Dessutom tro ja dom int gillar mej för dom fräser åt mej.

Kicki

18 juni 2012 16:00

hihi tur att morötter inte är så dyrt då =)
o gäss, de fräser ju attan åt allting så det behöver du inte ta åt dig av! =)

 
Kim

Kim

18 juni 2012 00:55

Så roligt att få se alla bilderna.
Extra roligt att se hur fint det går när man vet hur han haft det.

Kram och morötter!

http://varmt.bloggplatsen.se

Kicki

18 juni 2012 16:01

ja visst är det!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kicki - 15 april 2015 11:21

I förra veckan var jag med Marika o tjejerna på shoppingrunda till Horze, Hööks och Börjes. Köpte mig ett par nya stigbyglar, Compositi Reflex.    Har varit sugen att testa såna eftersom jag har ett knä som gnäller till o från. De är ordentligt ...

Av Kicki - 17 mars 2015 14:51

Ledig dag och härligt väder betyder givetvis hästmys. Idag i sällskap av Cecilia som även hon var ledig      Först provade vi hennes nyinköpta sadel på Shess. Jag sadlade på Bullegulle och så tog vi en lufstur i skogen tillsammans.   Nu så ...

Av Kicki - 9 mars 2015 20:40

Inledde dagen, denna härligt vårliga dag, med en mysig tur i solskenet tillsammans med Marika och Mozart.       Vi bara myste av värmen och de isfria vägarna, pyssel o gos med hästarna . Man dröjde sig kvar i stallet bara för att man ville s...

Av Kicki - 8 mars 2015 15:47

....lyckas man liksom inte alls med bilderna....De flesta jag tog idag "råkade" bli i motljus eller annat skrutt. Men de inte allt för katastrofala får väl bilda ett inlägg här iallafall...   Idag småpysslade jag lite ihop med Julia. Eftersom d...

Av Kicki - 5 mars 2015 14:35

Strålande härligt väder idag!   Den typ huvudlösa Bulle har börjat fälla en aning.    Men varje vår ställer jag mig frågan: varför släpper alltid det vita först??  Har aldrig lyckats ta reda på svaret på den frågan men många bekräftar att det...

Medlem i Team Easyboot

 

 

      

 

Vinur frá Götu *1985*

          

Tinky *1997* (min bonushäst)

  

 

Scuzzies A tiqne "Sessa"

 

Easycare.inc - Easyboot

  

 

Varför barfota?

 (En kort artikel på engelska)

Barfotalänkar

EASYBOOTS i Sverige

Foder o annat matnyttigt

Hästsport o sånt

Andra Bloggar

Senaste inläggen

Arkivet

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards