Kickis Blogg

Direktlänk till inlägg 15 juni 2012

fredag

Av Kicki - 15 juni 2012 16:40

Tinky har en del åsikter om det härmed flygfän runt huvudet när man rider....

Han verkar inte bry sig så mkt om att de är vid öron och ögon, däremot blir han urarg om de är på hans lilla näsa och surrar.

Så idag provade jag lite "nosfladder"...

Det ser ju helknasigt ut med en flyveil "som trillat ner"  men det funkade rätt bra!  

Jag ville testa litet innan jag konstruerar ngt. Jag tänker mig att fixa en nätvariant eller en kortare veil av tyg, eller så förlänger jag en flughuva med fransar...har inte bestämt mig riktigt ännu  


Hur som helst så tog vi rundan ner till Gransjön, Tinky o jag. Stigen fram till sjön fick minsann herrn att börja använda insidan och hålla styrning på dojjorna. Här och där vill det verkligen till att de koncentrerar sig om man säger så. När vi väl kom ut ur skogsbrynet fram till badplatsen ville han nästan inte gå ut... han verkade smått bestört över att "någon har placerat en gräsmatta här mitt i skogen!" Dessutom var där resterna av en liten lägereld, kolsvart och luktade bränt förståss... Tinky mycket skeptisk till den kan man säga.... men efter lite övertalning kom vi förbi och då blev han lite i gasen istället - på ett positivt vis.

Mysigt!


Hemma i stallet hade Linn, Helen och Prinsessan lite picknick.

Raskt beslutades att Linn och Bettan skulle öva inför kommande tävling den 1 juli.


(foton nedan tagna av Helen Ahlgren)


Nu är de anmälda till 20cm hoppning, riden precision samt agility!  Det blir nog lajbans!


     

Bettan var pigg och glad och hoppade glatt de små hindren....

så länge inte jag eller Helen kom för nära, då åkte "matte/mamma-bromsen" i och styrningen havererade.

Men själva hoppningen gick kanonbra ända till Bettan råkade hoppa lite för stort över ett hinder så Linn blev lite rädd...  Det såg då inte kontigt ut alls och Linnsan satt kvar så fint, men flickstackarn fick ett litet "meltdown" och ville plötsligt inte alls hoppa mer, framförallt inte kryss och DEFENITIVT inte 20cm, varken nu eller på tävlingen!!!

  Men när jag förklarade för henne att hon minsann nyss hoppat HÖGRE än 20 cm flera gånger hur fint som helst, och att kryss är mycket lättare för hästarna att hoppa osv så sken hon upp igen! ( jag hade fuskat lite när jag lade upp bommarna innan vi började... de flesta hinder var över 20cm och ett var närmare 35cm    Det var dock inte det högsta som Bettan hoppade stort på) 


Men jag sänkte så alla hinder och tog Bettan i tränset och sprang med dem över ett par hinder varav ett kryss, trots att Linn hann pipa: "vill inte hoppa kryss vill inte.."

 

Och se, det gick ju galant! Sen samlade Linn ihop sig och hoppade ett par hinder, som hon fick välja själv, utan problem!

 

Som avslutning skulle hon ratta runt Bettan på lilla stigen runt ridbanan alldeles själv. Det blev minst sagt lite brottningsmatch innan de kom iväg...Bettan trodde först att hon skulle följa med två småtjejer tillbaks till stallet och slutade lyssna på sin lilla ryttare, sen upptäckte hon gröngräset och ville bara äta.

Detta blev nästan lite för mycket för Linn som fick ett till litet "bryt" men efter lite glada tillrop redde hon ut situationen och kunde så rida lilla rundan utan vidare missöden. Hon glömde till och med bort att hon bara skulle skritta utan travade halva rundan, sådant är inte Bettan sen att ställa upp på....

 

   

Det var en liten ryttare med en dos nyvunnet självförtroende som kom tillbaks!

Trots ponnybus och "taskiga" vuxna som "luras" om hinderhöjder och hoppar "hemska" kryss mot hennes vilja, deklarerade hon bestämt att hon absolut ska rida 20 cm på tävlingen och skulle hem och öva benstyrka på gunghästen!!




 

Jag tror att mina ord "är ponnyn envis så måste du vara minst dubbelt så envis" kanske sjönk in...


/K


   

 
 
Helen

Helen

15 juni 2012 18:57

Huva så elaka vi är... eller inte *s* Väl hemma började Linn öva benmusklerna efter dina instruktioner och berättade sen med stolthet för sin pappa att hon hade hoppat 35cm sådetså... Lite mer självförtroende i den lilla damen så ska dom nog ro hem det hela utan större besvär

http://franminvraavvarlden.blogspot.se

Kicki

15 juni 2012 19:34

jajjemen!! Lite "det man inte vet om har man inte ont av" är på sin plats i vissa lägen =D *flinar lite grymt*

 
Helen

Helen

15 juni 2012 22:16

Haha, tänk att det bor en liten smådjävul i dig *fniss*

http://franminvraavvarlden.blogspot.se

Kicki

15 juni 2012 22:38

Vad har jag nu gjort? *vissel*

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kicki - 15 april 2015 11:21

I förra veckan var jag med Marika o tjejerna på shoppingrunda till Horze, Hööks och Börjes. Köpte mig ett par nya stigbyglar, Compositi Reflex.    Har varit sugen att testa såna eftersom jag har ett knä som gnäller till o från. De är ordentligt ...

Av Kicki - 17 mars 2015 14:51

Ledig dag och härligt väder betyder givetvis hästmys. Idag i sällskap av Cecilia som även hon var ledig      Först provade vi hennes nyinköpta sadel på Shess. Jag sadlade på Bullegulle och så tog vi en lufstur i skogen tillsammans.   Nu så ...

Av Kicki - 9 mars 2015 20:40

Inledde dagen, denna härligt vårliga dag, med en mysig tur i solskenet tillsammans med Marika och Mozart.       Vi bara myste av värmen och de isfria vägarna, pyssel o gos med hästarna . Man dröjde sig kvar i stallet bara för att man ville s...

Av Kicki - 8 mars 2015 15:47

....lyckas man liksom inte alls med bilderna....De flesta jag tog idag "råkade" bli i motljus eller annat skrutt. Men de inte allt för katastrofala får väl bilda ett inlägg här iallafall...   Idag småpysslade jag lite ihop med Julia. Eftersom d...

Av Kicki - 5 mars 2015 14:35

Strålande härligt väder idag!   Den typ huvudlösa Bulle har börjat fälla en aning.    Men varje vår ställer jag mig frågan: varför släpper alltid det vita först??  Har aldrig lyckats ta reda på svaret på den frågan men många bekräftar att det...

Medlem i Team Easyboot

 

 

      

 

Vinur frá Götu *1985*

          

Tinky *1997* (min bonushäst)

  

 

Scuzzies A tiqne "Sessa"

 

Easycare.inc - Easyboot

  

 

Varför barfota?

 (En kort artikel på engelska)

Barfotalänkar

EASYBOOTS i Sverige

Foder o annat matnyttigt

Hästsport o sånt

Andra Bloggar

Senaste inläggen

Arkivet

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards