Kickis Blogg

Direktlänk till inlägg 18 maj 2012

Duuuuuuuktig häst!

Av Kicki - 18 maj 2012 19:10

Duktigaste gulligaste mulligaste Tinky gör verkligen framsteg varenda gång vi är ute nu!


Jag tog honom från frukosten för en ridtur utan särskilt dåligt samvete...han hade nog gått där o käkat 1,5 timme eller så iallafall och det räcker gott för en mullebulle... Men inte hade han ngt emot det, han lät sig villigt ledas upp till stallet. Inget problem att lämna vare sig frukost eller kompisar.

 

Jag fick först "sparka igång" honom lite som vanligt för att komma av stallplanen men bara vi kom upp på vägen så lade han upp tempot till en härligt skön vägvinnande skritt, jag behövde inte driva det minsta lilla!!  Han gick verkligen villigt och nyfiket framåt!  Vi styrde så stegen mot Malmlund för att säga hej till Vivi o Lasse om de var hemma. De var de och Tinky fick lite morötter av Vivi  - Schysst plejs att hälsa på vid liksom! 

Så fortsatte vi genom skogen ner till gamla grustaget där vi travade och la på en galopp och faktiskt hoppade en stock av bara farten!!

Snigelskritten dök sen upp sista biten hem    På grusvägen förbi våra hagar hem till stallet så fick jag sitta och driva och styra i varje steg som jag förut alltid fått göra på UTVÄG!  En anledning till detta torde vara att flocken fortfarande gick i det gröna och åt frukost och Tinky och jag var ju som tvungna att gå förbi dem och lämna dem bakom oss för att komma hem till stallet....  

Fina duktiga Tinky verkar ha hittat livsglädjen igen! 

Vikten går neråt, det märks både på hans vilja och på sadelgjorden. Första gångerna fick jag ha gjorden på sista hålet på högersidan och kämpade för att få runt den till första hålet... nu kan den sitta på 3e hålet och jag får lätt runt den och kan spänna i hål två redan från början!! 

GLÄDJE!


Gubbe fick äta hela frullen i det gröna och sedan komma in för kraftfoder och extra hö.

Jag försåg honom med en vattenhink och dubbla bommar och lämnade honom sedan där för att mumsa så mkt han orkade medan jag åkte tillbaks till Malmlund för en hundpromenad och fika.

Jag lånade Vivis stavar så idag har jag "stavat"! (jag har blivit väldans förtjust i det!)


 

Zack hittade en stor pinne som matte fick kasta på ängen medan Viva ägnade sig åt någon slags sorkjakt...

Mysig promenad!


Tillbaka hemma i stallet igen, efter kanske två timmar, möts jag av Gubben som skriker  hjärtskärande rakt ut när han såg mig. Han var oerhört upprörd, helt hysterisk och försöker bryta sig ut, två gånger kliver han över undre bommen i försök att komma ut.... boxen såg ut som en katastrofzon och vattenhinken var ikullsparkad! 

Snacka om att jag blev ställd!!!!  Min supercoola gubbstrutt som ALDRIG har ngt emot att bli lämnad själv nånstans var helt ifrån sig av någon okänd anledning. (Och aldrig välter vattenhinkar..)

När jag fått på honom grimman och tog ut honom betedde han sig som en uppsnörvlad arabhingst, studsade i stallgången med huvudet rakt upp och snorkade!! 

   

Efter att ha rusat genom grindöppningen till hagen så lugnade han sig några gram...jag stog länge och pratade med honom och han fick sina morotsbitar. Han slappnade av tillslut men i mitt huvud snurrade frågetecknen! Vad i hela världen kunde ha skrämt honom från vettet så mycket??

En stund senare, efter att jag mockat undan röran i boxen så gick jag ut igen och pratade med honom...jag blev 17 orolig för hans gamla hjärta, men då var han som vanligt igen men gav mig inga svar, vad man önskar att de kunde prata i sådana lägen. 


Nu ikväll så ringde jag Marika för att berätta vad som hänt och hon blev lite lätt förskräckt hon med. Efter en stund så kom hon på att Jocke o killarna hade hållt på och svetsat på en grävmaskin på stallplanen där under tiden vi var borta (Marika var oxå iväg ett par timmar samtidigt som mig) och där har vi nog svaret.... det fräser och skriker och knastrar ju som bara den och det borde nog kunna få en pålle att tro att det brinner eller något.

Stackars min lille gamle gubbe.... ensam och livrädd  

Arkivbild 

 

Hoppas nu bara att han glömmer bort det här så han inte blir nojig när han får stå inne hädanefter.... 

Älsklingen.... 


Trevlig fredagkväll på er /K 

 

 

 
 
Stina

Stina

18 maj 2012 20:11

Men stackars gubben då, så tokigt det kan bli ... tur att matte kom och räddade honom =)

http://billiejean.bloggplatsen.se

Kicki

18 maj 2012 20:14

mmm stackars min gubbplutt =(

 
Helen

Helen

19 maj 2012 03:11

Men då. stackars lilla gubben =( Det låter ju onekligen som om det kan ha varit svetsningen som var boven i dramat, hoppas han lämnar det obehagliga minnet bakom sig o är lika cool som vanligt nästa gång han står inne

http://franminvraavvarlden.blogspot.se

Kicki

19 maj 2012 08:01

Ja det verkar mest logiskt att det var det..jag kan för mitt liv inte komma på någon annan anledning..=/

 
Anne-Lie

Anne-Lie

19 maj 2012 12:29

Men skrutten då... :(
Vad man ibland önskar att de kunde tala.
Vad roligt att det går framåt för Tinky, med stormsteg också vad det verkar! :)
Stavgång har jag också provat....men helst bara när det är mörkt haha!

http://monzan.bloggplatsen.se

Kicki

19 maj 2012 15:14

Verkligen,Jag hade gärna önskat att han kunnnat på ren svenska sagt vad som var fel just då...

 
Stina

Stina

19 maj 2012 16:33

Kicki !!

Vet du vad jag har gjort idag, och det mot min vilja ??
Kollat efter BILSKYLTAR !!!!
VAD har du gjort med mig ????

http://billiejean.bloggplatsen.se

Kicki

19 maj 2012 16:34

HAHAHAHHAHAHAHAHAHA VAD VAR DET JAG SAAAAAA????

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kicki - 15 april 2015 11:21

I förra veckan var jag med Marika o tjejerna på shoppingrunda till Horze, Hööks och Börjes. Köpte mig ett par nya stigbyglar, Compositi Reflex.    Har varit sugen att testa såna eftersom jag har ett knä som gnäller till o från. De är ordentligt ...

Av Kicki - 17 mars 2015 14:51

Ledig dag och härligt väder betyder givetvis hästmys. Idag i sällskap av Cecilia som även hon var ledig      Först provade vi hennes nyinköpta sadel på Shess. Jag sadlade på Bullegulle och så tog vi en lufstur i skogen tillsammans.   Nu så ...

Av Kicki - 9 mars 2015 20:40

Inledde dagen, denna härligt vårliga dag, med en mysig tur i solskenet tillsammans med Marika och Mozart.       Vi bara myste av värmen och de isfria vägarna, pyssel o gos med hästarna . Man dröjde sig kvar i stallet bara för att man ville s...

Av Kicki - 8 mars 2015 15:47

....lyckas man liksom inte alls med bilderna....De flesta jag tog idag "råkade" bli i motljus eller annat skrutt. Men de inte allt för katastrofala får väl bilda ett inlägg här iallafall...   Idag småpysslade jag lite ihop med Julia. Eftersom d...

Av Kicki - 5 mars 2015 14:35

Strålande härligt väder idag!   Den typ huvudlösa Bulle har börjat fälla en aning.    Men varje vår ställer jag mig frågan: varför släpper alltid det vita först??  Har aldrig lyckats ta reda på svaret på den frågan men många bekräftar att det...

Medlem i Team Easyboot

 

 

      

 

Vinur frá Götu *1985*

          

Tinky *1997* (min bonushäst)

  

 

Scuzzies A tiqne "Sessa"

 

Easycare.inc - Easyboot

  

 

Varför barfota?

 (En kort artikel på engelska)

Barfotalänkar

EASYBOOTS i Sverige

Foder o annat matnyttigt

Hästsport o sånt

Andra Bloggar

Senaste inläggen

Arkivet

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards