Kickis Blogg

Direktlänk till inlägg 7 mars 2012

Glove Back Country

Av Kicki - 7 mars 2012 14:45

Nu har det kommit en ny boot från Easycare som jag tänkte presentera!



Namnet är Glove Back Country och är en hybrid mellan Glove och förra årets nyhet Trail. För att underlätta kallas den nya booten kort och gott BC här i texten.

Frv : Glove, BC och Trail 


BC bygger helt enkelt på en Glove underdel med en vidareutveckling av Trails överdel!

Överdelens utsida sitter högre upp än på Trail vilket i mina ögon är en fördel, slitaget blir klart mindre med den här utformningen.



En ny inre gaiter, sk comfort cup gaiter, ska säkerställa passform och komfort.




   

Underdelen är ju en Glove och går utmärkt att brodda.


Booten öppnas upp helt före påtagning.

 


Den här hybriden är framtagen för att framförallt passa de hästar som inte riktigt har de mått som krävs för att en Glove skall sitta perfekt. Tack vare den nya utformningen av gaitern/överdelen så sitter booten mkt bra även om man går upp en halvstorlek och det gör även booten väldigt lätt att sätta på.

Det innebär även att man kan använda en sula i denna boot, sk comfort pad, om så önskas. Det är i regel inte möjligt i en Glove då det helt enkelt inte får plats och passformen försämras.

Glove kräver en mkt exakt passform för att fungera tillfredsställande vilket också innebär tät och nogrann hovvård.

BC är mer förlåtande och passar därför dem som inte verkar sina hästar själva och därmed oftast har en längre period mellan verkningarna!


Det är även fullt möjligt att anpassa de tre delarna på en BC för olika typer av hovar. Man kan tex ha en storlek mindre eller större comfortcups om det visar sig vara det optimala för just en speciell häst. De olika delarna kommer att kunna köpas var för sig och om man ledsnar på sin BC kan man enkelt byta överdelen till en Glovegaiter och på så vis få en vanlig Glove. (se översta bilden)


   

På det hela taget tycker jag att BC verkar vara en mkt bra "nybörjar"-boot och jag tror att den kommer att ersätta Trail och kanske även Epic. (bild nedan)

 

Om man i dagsläget använder Glove och de passar perfekt så ser jag ingen anledning till att byta till BC. En nättare och mer slimmad boot än Glove finns inte men som sagt, det krävs en del för att de ska fungera perfekt, passa som hand i handske - därav namnet.



BC kommer att finnas i 18 storlekar, samma som Glove. 11 standard storlekar och 7 wide storlekar.

I april bör den finnas även hos svenska återförsäljare och priset kommer troligen att ligga ungefär som för Trail, runt 600kr st. ( uppskattning från min sida...)


För mer info,bilder och storlekstabell mm kika in på Easycares hemsida



Tjao/K

 

 

 
 
Viveca

Viveca

7 mars 2012 19:47

Det låter intressant. Om de kommer i bredare modeller så kan jag tänka mig att testa när simplebootsen gjort sitt.

http://perasperaadastra.blogplatsen.se

Kicki

7 mars 2012 19:49

Ja Wide-storlekarna är för runda fötter, lika breda som långa!

 
Kim

Kim

7 mars 2012 21:22

Intressant!
Jag kommer att försöka ha Nelly oskodd, och om hon visar sig ömfotad så ska jag testa boots innan jag ger upp och skor.
Här är marken stenhård och full av vassa lavastenar...
Men hitills så verkar hon inte särskilt ömfotad så jag hoppas vi slipper skor.
Hoppas du kan komma hit och prova ut boots till Nelly.
kram

http://varmt.bloggplatsen.se

Kicki

7 mars 2012 21:33

Hon har nog goda förutsättningar för att klara livet oskodd trots allt, annars är det klart att det kommer fungera med boots. Hon är ju faktiskt MER skyddad från de vassa stenarna med boots på än med skor =)

 
ubitt

ubitt

8 mars 2012 10:45

Toppen att de vidareutvecklar de redan utmärkta barfotabootsen! Så många fler hästar kommer att få bättre, friskare hovar och slippa dessa eländiga spikar i foten och tunga skor att jämt bära på....

http://alpackaprinsarnasblogg.bloggplatsen.se

Kicki

8 mars 2012 12:55

Ja det gäller ju till att det verkligen finns boots som passar olika hästar. Oftast är det ju passformsfel som leder till att folk förkastar dem och ger upp i att få det att fungera.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kicki - 15 april 2015 11:21

I förra veckan var jag med Marika o tjejerna på shoppingrunda till Horze, Hööks och Börjes. Köpte mig ett par nya stigbyglar, Compositi Reflex.    Har varit sugen att testa såna eftersom jag har ett knä som gnäller till o från. De är ordentligt ...

Av Kicki - 17 mars 2015 14:51

Ledig dag och härligt väder betyder givetvis hästmys. Idag i sällskap av Cecilia som även hon var ledig      Först provade vi hennes nyinköpta sadel på Shess. Jag sadlade på Bullegulle och så tog vi en lufstur i skogen tillsammans.   Nu så ...

Av Kicki - 9 mars 2015 20:40

Inledde dagen, denna härligt vårliga dag, med en mysig tur i solskenet tillsammans med Marika och Mozart.       Vi bara myste av värmen och de isfria vägarna, pyssel o gos med hästarna . Man dröjde sig kvar i stallet bara för att man ville s...

Av Kicki - 8 mars 2015 15:47

....lyckas man liksom inte alls med bilderna....De flesta jag tog idag "råkade" bli i motljus eller annat skrutt. Men de inte allt för katastrofala får väl bilda ett inlägg här iallafall...   Idag småpysslade jag lite ihop med Julia. Eftersom d...

Av Kicki - 5 mars 2015 14:35

Strålande härligt väder idag!   Den typ huvudlösa Bulle har börjat fälla en aning.    Men varje vår ställer jag mig frågan: varför släpper alltid det vita först??  Har aldrig lyckats ta reda på svaret på den frågan men många bekräftar att det...

Medlem i Team Easyboot

 

 

      

 

Vinur frá Götu *1985*

          

Tinky *1997* (min bonushäst)

  

 

Scuzzies A tiqne "Sessa"

 

Easycare.inc - Easyboot

  

 

Varför barfota?

 (En kort artikel på engelska)

Barfotalänkar

EASYBOOTS i Sverige

Foder o annat matnyttigt

Hästsport o sånt

Andra Bloggar

Senaste inläggen

Arkivet

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards