Kickis Blogg

Direktlänk till inlägg 22 november 2011

Ibland undrar man...

Av Kicki - 22 november 2011 15:18

.... mer än vanligt vad man har gett sig in på...

  


Det har blivit aktuellt med ett foderbyte för mig, Vivi och Marika...

St Hippolyt har nu höjt priserna igen och vi känner alla tre att det börjar krypa lite för högt över plånbokskanten...


Så nu har jag en tid gjort regelbundna djupdykningar i foderdjungeln igen. I förra veckan fick vi dessutom nys om ett för oss nytt foder som våran veterinär är återförsäljare till, ett danskt foder från Dangro. Givetvis måste ju det undersökas noggrant...

Idag har jag suttit och stenkollat och jämfört innehåll och behov och priser.

Slitit mitt hår och svurit eder över att fodertillverkarna inte kan vara konsekventa i sina innehållsangivelser. Varför skall det plötsligt anges i procent när samma ämne i andra fodersorter från samma tillverkare anges i gram?   

Är det bara för att man SKA bli förvirrad??

Dessutom är somliga värden JÄTTEviktiga för den ena tillverkaren att ange och kvittar för den andre... så då sitter man där med hål i beräkningarna...


Och så har vi ju alla andra omständigheter.... hur stor mängd foder vill jag ge och i vilket syfte? Vill jag åt en högre dos av ngt speciellt ämne? Vill jag hålla protein eller stärkelse lågt osv osv. I slutändan måste ju detta dessutom vägas av mot pris, tillgänglighet... och känslan!  Personligen tycker jag att pellets är fruktansvärt tråkigt. Jag sätter mycket hellre skopan i en müslitunna och jag tror att hästarna tycker müsli är trevligare med.

Samtidigt så blötlägger jag ju gubbes foder, så oavsett musli eller pellets så blir slutresultatet mer eller mindre en gröt....

  


precis som det är i mitt huvud just nu. GRÖT! bigtime!

Men jag måste försöka mig på nåt slags någorlunda pedagogisk sammanställning på papper att presentera för de andra två, annars komemr jag bara att vimsa till det...


Fjupp /K

 
 
Stina

Stina

22 november 2011 21:17

Ja, vad har ni gett er in på ?? ;)

En djungel är det, ren djungel !!

http://billiejean.bloggplatsen.se

Kicki

22 november 2011 21:48

tur att det trots allt är roligt det där.... även fast det innebär en massa svära.. =D

 
Ann

Ann

22 november 2011 22:14

Ingen lätt uppgift det där med foder... tycker det kommer nytt och nya uppgifter för hur det ska vara hela tiden.
Som Stina säger, en riktig djungel!

http://annrosdahl.bloggplatsen.se

Kicki

22 november 2011 22:15

jajjemen, tur som sagt att det trots allt är roligt och intressant

 
Kim

Kim

23 november 2011 16:43

Envishet lönar sig....
Det här fixar du!

kram

http://varmt.bloggplatsen.se

Kicki

23 november 2011 16:49

jadå! =)

 
Viveca

Viveca

23 november 2011 16:44

Försökte lägga in en kommentar igår, prövar igen:
Tycker också att Hippolytfodret är onödigt dyrt och jag köpte väl i panik;) Vilda har nu gjort slut på Glucogarden som kostade drygt 500 för tre kilo. Marko får fortsatt HestaMix tills det är slut. Jag kommer sedan gå över till korn som tidigare om kraftfoder överhuvudtaget behövs, och vanliga mineraler/vitaminer. Tycker som du att muslin verkar smarrigare, men när jag gav Vilda det och hon fick eksem var det väldigt jobbigt att veta om det var fodret och i så fall vad i det som orsakat eksemen. Reagerar de på t.ex korn så vet man ju att det är just det som är boven. Hoppas ni hittar ett vettigt foder!

http://perasperaadastra.bloggplatsen.se

Kicki

23 november 2011 16:49

St hippolyt är ett kanonfoder... men som sagt, lite för dyrt i nuläget. Naturmüslin har gått upp från 270 till 310kr /20kg på ett år... vår återförsäljare som förut hade hästar i stallet har dessutom flyttat så det blir som litet besvärligare nu, även om hon fortfarande kommer och lämnar åt oss...

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kicki - 15 april 2015 11:21

I förra veckan var jag med Marika o tjejerna på shoppingrunda till Horze, Hööks och Börjes. Köpte mig ett par nya stigbyglar, Compositi Reflex.    Har varit sugen att testa såna eftersom jag har ett knä som gnäller till o från. De är ordentligt ...

Av Kicki - 17 mars 2015 14:51

Ledig dag och härligt väder betyder givetvis hästmys. Idag i sällskap av Cecilia som även hon var ledig      Först provade vi hennes nyinköpta sadel på Shess. Jag sadlade på Bullegulle och så tog vi en lufstur i skogen tillsammans.   Nu så ...

Av Kicki - 9 mars 2015 20:40

Inledde dagen, denna härligt vårliga dag, med en mysig tur i solskenet tillsammans med Marika och Mozart.       Vi bara myste av värmen och de isfria vägarna, pyssel o gos med hästarna . Man dröjde sig kvar i stallet bara för att man ville s...

Av Kicki - 8 mars 2015 15:47

....lyckas man liksom inte alls med bilderna....De flesta jag tog idag "råkade" bli i motljus eller annat skrutt. Men de inte allt för katastrofala får väl bilda ett inlägg här iallafall...   Idag småpysslade jag lite ihop med Julia. Eftersom d...

Av Kicki - 5 mars 2015 14:35

Strålande härligt väder idag!   Den typ huvudlösa Bulle har börjat fälla en aning.    Men varje vår ställer jag mig frågan: varför släpper alltid det vita först??  Har aldrig lyckats ta reda på svaret på den frågan men många bekräftar att det...

Medlem i Team Easyboot

 

 

      

 

Vinur frá Götu *1985*

          

Tinky *1997* (min bonushäst)

  

 

Scuzzies A tiqne "Sessa"

 

Easycare.inc - Easyboot

  

 

Varför barfota?

 (En kort artikel på engelska)

Barfotalänkar

EASYBOOTS i Sverige

Foder o annat matnyttigt

Hästsport o sånt

Andra Bloggar

Senaste inläggen

Arkivet

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards